REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska akcyza nie jest najwyższa w Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Trwa ostra dyskusja nad koniecznością obniżenia akcyzy na paliwa w Polsce. Eksperci są przeciwni manipulowaniu cenami za pomocą podatków. Polska ze swoimi stawkami akcyzy na paliwa plasuje się w Unii na średnim poziomie.

Wotum nieufności wobec ministra finansów Jacka Rostowskiego zgłosiło wczoraj PIS. To konsekwencja twardego stanowiska resortu, że stawki akcyzy na paliwa nie będą obniżane. Zdaniem MF obniżka akcyzy nie przyniesie zamierzonych efektów. Na taki ruch nie pozwalają również zbyt niskie wpływy z tego podatku w tym roku.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem specjalistów manipulowanie cenami za pomocą ruchów w podatkach to bardzo zła praktyka. Co gorsza, nie przyniesie zamierzonych efektów, czyli obniżki cen paliw.

Stawka kwotowa podatku

Stawki akcyzy na LPG (autogaz) i paliwa silnikowe do samochodów są stawkami kwotowymi, czyli są ustalone w określonej wysokości w stosunku do 1000 l (danej jednostki wyrobu, w przypadku paliw). Oznacza to - jak tłumaczy Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna - że kwota akcyzy zawarta w cenie paliw jest stała, tj. niezależna od wzrostów czy też spadków cen paliw.

- Co do zasady państwa członkowskie, w tym Polska, są zobowiązane do przestrzegania minimalnych stawek akcyzy na LPG i paliwa silnikowe określonych w przepisach wspólnych - ostrzega Marcin Zimny.

REKLAMA

Podaje jednocześnie, że zgodnie z przepisami dyrektywy energetycznej minimalna stawka akcyzy wynosi: 421 euro na 1000 l w przypadku benzyny ołowiowej (w Polsce akcyza wynosi 1747 zł/1000 l); 359 euro na 1000 l w przypadku benzyny bezołowiowej (w Polsce akcyza wynosi 1565 zł/1000 l); 302 euro na 1000 l w przypadku oleju napędowego (w Polsce akcyza wynosi 1180 zł/1000 l, 1099 zł/ 1000 l albo 1048 zł/1000 l w zależności od zawartości siarki); 125 euro na 1000 l w przypadku LPG (w Polsce akcyza wynosi 695 zł/1000 kg).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki akcyzy w Polsce zarówno na benzynę ołowiową, jak i bezołowiową nie są znacznie wyższe od stawek minimalnych wyznaczonych przepisami prawa wspólnotowego. Porównując natomiast stawki akcyzy obowiązujące w Polsce na te wyroby z obowiązującymi w innych państwach członkowskich, można uznać, że mieszczą się one w średniej.

- Na przykład stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi na Litwie ok. 323 euro, podczas gdy w Wielkiej Brytanii ok. 722 euro - argumentuje Marcin Zimny.

Wskazuje, że w przypadku oleju napędowego stawki akcyzy w Polsce są zbliżone do stawek minimalnych i równocześnie są jednymi z niższych w UE. Natomiast stawka akcyzy w Polsce na LPG znacznie odbiega od stawki minimalnej oraz jest jedną z wyższych w UE. Choć np. w Danii stawka wynosi nawet ok. 475 euro, a w Wielkiej Brytanii - ok. 236 euro.

Należy pamiętać, że poziom opodatkowania akcyzą paliw silnikowych i LPG był ustalany w Polsce przy słabszej złotówce.

- Wraz z umacnianiem złotówki poziom opodatkowania wzrasta w porównaniu do innych państw UE - dodaje ekspert CMS Cameron McKenna.

Zauważa też, że dokonując oceny oraz porównania poziomów opodatkowania akcyzą LPG i paliw silnikowych w Polsce na tle innych państw członkowskich trzeba pamiętać, że w Polsce wyroby te podlegają opłacie paliwowej, która wynosi 105 zł na tonę paliwa lub gazu.

Średni poziom europejski

Aktem prawnym kompleksowo regulującym stawki akcyzy na paliwa silnikowe i gaz LPG na poziomie UE jest Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r., jednak stawki akcyzy tam zamieszczone są stawkami minimalnymi.

Według Krzysztofa Ścipienia, starszego asystenta podatkowego w BDO Numerica, stawka akcyzy na paliwa silnikowe w Polsce na tle innych państw członkowskich kształtuje się na przeciętnym poziomie, z wyjątkiem LPG, gdzie jesteśmy w czołówce państw, które mają najwyższą stawkę.

Warto przypomnieć, że Ministerstwo Finansów planuje wzrost stawki akcyzy na gaz LPG do 1100 zł na 1000 kg, co przełoży się na wzrost ceny jednego litra aż o 23 grosze netto. Stawka akcyzy na benzyny silnikowe ma pozostać na dotychczasowym poziomie.

- W takiej sytuacji stawka akcyzy na LPG w Polsce będzie najwyższą w Europie zaraz po Danii - komentuje Krzysztof Ścipień.

Średnie zarobki

Powszechna jest opinia, że w Polsce podatek akcyzowy obciążający paliwa jest bardzo wysoki. Agnieszka Poręba, konsultant w Accreo Taxand wskazuje, że obecnie ok. 35 proc. ceny litra benzyny bądź oleju napędowego stanowi akcyza. Jednak porównując poziom opodatkowania paliw akcyzą w państwach unijnych, Polska wcale nie znajduje się wśród państw stosujących najwyższą stawkę podatku.

- Według raportu opublikowanego przez Komisję Europejską, najwyższa stawka akcyzy na benzynę bezołowiową obowiązuje w Wielkiej Brytanii i wynosi około 722 euro. Dla porównania w Polsce stawka akcyzy w przeliczeniu na euro wynosi około 437 - wylicza Agnieszka Poręba.

Wskazuje też, że wśród naszych bałtyckich oraz południowych sąsiadów co do zasady paliwa obciążone są zdecydowanie niższą akcyzą. Przykładowo w Bułgarii stawka akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynosi 350 euro, zaś na Litwie i Łotwie 323 euro.

Odmienną kwestią pozostaje poziom obciążenia akcyzą w stosunku do średniej zarobków. Mimo że wysokość średnich zarobków znacząco wzrosła w ostatnich latach, nadal jest zdecydowanie niższa od wysokości wynagrodzeń w państwach zachodnich.

- W konsekwencji wysokość akcyzy jest dla Polaków bardziej odczuwalna niż dla naszych zachodnich sąsiadów - wyjaśnia Agnieszka Poręba.

Mniejsze wpływy budżetowe

Marta Szafarowska, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że na podstawie dyrektywy energetycznej poszczególne państwa członkowskie UE są zobowiązane do stosowania stawek akcyzy na poziomach odpowiadających co najmniej minimalnym stawkom określonym w tej dyrektywie. Porównanie tych stawek minimalnych, określonych dla paliw i gazu, ze stawkami akcyzy obowiązującymi obecnie w Polsce daje podstawę, by stwierdzić, że zarówno w przypadku benzyny ołowiowej, jak i bezołowiowej i gazu, Polska stosuje stawki wyższe od stawek minimalnych. Istnieje więc pewien zakres, w ramach którego stawki te mogłyby ulec obniżeniu, i to nawet z uwzględnieniem faktu, że stawki akcyzy zostały w dyrektywie określone w euro, a do ich przeliczenia stosowany jest w ciągu całego roku kurs euro ogłoszony w październiku roku poprzedniego.

- Ten historyczny kurs euro istotnie odbiega od jego bieżącego poziomu, wprowadzając element usztywnienia stawek minimalnych na okres całego roku, a tym samym ograniczając zakres, w ramach którego stawki akcyzy mogłyby ulec obniżeniu. Biorąc pod uwagę rosnące ceny paliw, utrzymywanie wysokich stawek akcyzy może doprowadzić do efektywnego ograniczenia wpływów budżetowych - tłumaczy Marta Szafarowska.

Z drugiej strony - jak podkreśla Marta Szafarowska - zwyżka cen paliw jak na razie nie przełożyła się w sposób widoczny na ograniczenie w korzystaniu z samochodów. Poważnym impulsem do rozważenia obniżki stawek akcyzy powinien mieć natomiast wpływ rosnących cen paliw na poziom inflacji.

MINISTROWIE FINANSÓW O AKCYZIE

•Lipiec 2005 r. - JarosŁaw Neneman (wiceminister)

Ministerstwo nie obniży akcyzy na paliwa, ponieważ budżetu nie stać na taką obniżkę (Średnia cena benzyny - 4,14 zł/litr)

•Wrzesień 2005 r. - MirosŁaw Gronicki

Obniżka akcyzy na benzynę o 25 gr/litr będzie obowiązywać do końca 2005 r.; (Średnia cena benzyny - ok. 4,5 zł/litr)

•Listopad 2005 r. - Zyta Gilowska

Obniżona stawka akcyzy na paliwa będzie obowiązywać do końca 2006 r.; (Średnia cena benzyny - ok. 4,1 zł/litr)

•Styczeń 2007 r.- Zyta Gilowska

Akcyza na benzynę wzrasta o 25 gr/litr. Stawka wraca do wysokości sprzed września 2005 r. (Średnia cena benzyny - ok. 3,6 zł/litr)

•Czerwiec 2007 r. - Zyta Gilowska

Ministerstwo nie rozważa obniżenia akcyzy na paliwa ze względu na regulacje UE i ceny dolara amerykańskiego (Średnia cena benzyny - ok. 4,45 zł/litr)

•Czerwiec 2008 r.- Jacek rostowski

Akcyza nie zostanie obniżona. Resort analizuje sytuację na rynku paliw, ale obniżka akcyzy nie gwarantuje spadku cen paliw (Średnia cena benzyny - ok. 4,6 zł/litr)

ŁZ

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Stawki podatku akcyzowego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA