REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska akcyza nie jest najwyższa w Unii

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Trwa ostra dyskusja nad koniecznością obniżenia akcyzy na paliwa w Polsce. Eksperci są przeciwni manipulowaniu cenami za pomocą podatków. Polska ze swoimi stawkami akcyzy na paliwa plasuje się w Unii na średnim poziomie.

Wotum nieufności wobec ministra finansów Jacka Rostowskiego zgłosiło wczoraj PIS. To konsekwencja twardego stanowiska resortu, że stawki akcyzy na paliwa nie będą obniżane. Zdaniem MF obniżka akcyzy nie przyniesie zamierzonych efektów. Na taki ruch nie pozwalają również zbyt niskie wpływy z tego podatku w tym roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem specjalistów manipulowanie cenami za pomocą ruchów w podatkach to bardzo zła praktyka. Co gorsza, nie przyniesie zamierzonych efektów, czyli obniżki cen paliw.

Stawka kwotowa podatku

Stawki akcyzy na LPG (autogaz) i paliwa silnikowe do samochodów są stawkami kwotowymi, czyli są ustalone w określonej wysokości w stosunku do 1000 l (danej jednostki wyrobu, w przypadku paliw). Oznacza to - jak tłumaczy Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna - że kwota akcyzy zawarta w cenie paliw jest stała, tj. niezależna od wzrostów czy też spadków cen paliw.

- Co do zasady państwa członkowskie, w tym Polska, są zobowiązane do przestrzegania minimalnych stawek akcyzy na LPG i paliwa silnikowe określonych w przepisach wspólnych - ostrzega Marcin Zimny.

REKLAMA

Podaje jednocześnie, że zgodnie z przepisami dyrektywy energetycznej minimalna stawka akcyzy wynosi: 421 euro na 1000 l w przypadku benzyny ołowiowej (w Polsce akcyza wynosi 1747 zł/1000 l); 359 euro na 1000 l w przypadku benzyny bezołowiowej (w Polsce akcyza wynosi 1565 zł/1000 l); 302 euro na 1000 l w przypadku oleju napędowego (w Polsce akcyza wynosi 1180 zł/1000 l, 1099 zł/ 1000 l albo 1048 zł/1000 l w zależności od zawartości siarki); 125 euro na 1000 l w przypadku LPG (w Polsce akcyza wynosi 695 zł/1000 kg).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki akcyzy w Polsce zarówno na benzynę ołowiową, jak i bezołowiową nie są znacznie wyższe od stawek minimalnych wyznaczonych przepisami prawa wspólnotowego. Porównując natomiast stawki akcyzy obowiązujące w Polsce na te wyroby z obowiązującymi w innych państwach członkowskich, można uznać, że mieszczą się one w średniej.

- Na przykład stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi na Litwie ok. 323 euro, podczas gdy w Wielkiej Brytanii ok. 722 euro - argumentuje Marcin Zimny.

Wskazuje, że w przypadku oleju napędowego stawki akcyzy w Polsce są zbliżone do stawek minimalnych i równocześnie są jednymi z niższych w UE. Natomiast stawka akcyzy w Polsce na LPG znacznie odbiega od stawki minimalnej oraz jest jedną z wyższych w UE. Choć np. w Danii stawka wynosi nawet ok. 475 euro, a w Wielkiej Brytanii - ok. 236 euro.

Należy pamiętać, że poziom opodatkowania akcyzą paliw silnikowych i LPG był ustalany w Polsce przy słabszej złotówce.

- Wraz z umacnianiem złotówki poziom opodatkowania wzrasta w porównaniu do innych państw UE - dodaje ekspert CMS Cameron McKenna.

Zauważa też, że dokonując oceny oraz porównania poziomów opodatkowania akcyzą LPG i paliw silnikowych w Polsce na tle innych państw członkowskich trzeba pamiętać, że w Polsce wyroby te podlegają opłacie paliwowej, która wynosi 105 zł na tonę paliwa lub gazu.

Średni poziom europejski

Aktem prawnym kompleksowo regulującym stawki akcyzy na paliwa silnikowe i gaz LPG na poziomie UE jest Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r., jednak stawki akcyzy tam zamieszczone są stawkami minimalnymi.

Według Krzysztofa Ścipienia, starszego asystenta podatkowego w BDO Numerica, stawka akcyzy na paliwa silnikowe w Polsce na tle innych państw członkowskich kształtuje się na przeciętnym poziomie, z wyjątkiem LPG, gdzie jesteśmy w czołówce państw, które mają najwyższą stawkę.

Warto przypomnieć, że Ministerstwo Finansów planuje wzrost stawki akcyzy na gaz LPG do 1100 zł na 1000 kg, co przełoży się na wzrost ceny jednego litra aż o 23 grosze netto. Stawka akcyzy na benzyny silnikowe ma pozostać na dotychczasowym poziomie.

- W takiej sytuacji stawka akcyzy na LPG w Polsce będzie najwyższą w Europie zaraz po Danii - komentuje Krzysztof Ścipień.

Średnie zarobki

Powszechna jest opinia, że w Polsce podatek akcyzowy obciążający paliwa jest bardzo wysoki. Agnieszka Poręba, konsultant w Accreo Taxand wskazuje, że obecnie ok. 35 proc. ceny litra benzyny bądź oleju napędowego stanowi akcyza. Jednak porównując poziom opodatkowania paliw akcyzą w państwach unijnych, Polska wcale nie znajduje się wśród państw stosujących najwyższą stawkę podatku.

- Według raportu opublikowanego przez Komisję Europejską, najwyższa stawka akcyzy na benzynę bezołowiową obowiązuje w Wielkiej Brytanii i wynosi około 722 euro. Dla porównania w Polsce stawka akcyzy w przeliczeniu na euro wynosi około 437 - wylicza Agnieszka Poręba.

Wskazuje też, że wśród naszych bałtyckich oraz południowych sąsiadów co do zasady paliwa obciążone są zdecydowanie niższą akcyzą. Przykładowo w Bułgarii stawka akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynosi 350 euro, zaś na Litwie i Łotwie 323 euro.

Odmienną kwestią pozostaje poziom obciążenia akcyzą w stosunku do średniej zarobków. Mimo że wysokość średnich zarobków znacząco wzrosła w ostatnich latach, nadal jest zdecydowanie niższa od wysokości wynagrodzeń w państwach zachodnich.

- W konsekwencji wysokość akcyzy jest dla Polaków bardziej odczuwalna niż dla naszych zachodnich sąsiadów - wyjaśnia Agnieszka Poręba.

Mniejsze wpływy budżetowe

Marta Szafarowska, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że na podstawie dyrektywy energetycznej poszczególne państwa członkowskie UE są zobowiązane do stosowania stawek akcyzy na poziomach odpowiadających co najmniej minimalnym stawkom określonym w tej dyrektywie. Porównanie tych stawek minimalnych, określonych dla paliw i gazu, ze stawkami akcyzy obowiązującymi obecnie w Polsce daje podstawę, by stwierdzić, że zarówno w przypadku benzyny ołowiowej, jak i bezołowiowej i gazu, Polska stosuje stawki wyższe od stawek minimalnych. Istnieje więc pewien zakres, w ramach którego stawki te mogłyby ulec obniżeniu, i to nawet z uwzględnieniem faktu, że stawki akcyzy zostały w dyrektywie określone w euro, a do ich przeliczenia stosowany jest w ciągu całego roku kurs euro ogłoszony w październiku roku poprzedniego.

- Ten historyczny kurs euro istotnie odbiega od jego bieżącego poziomu, wprowadzając element usztywnienia stawek minimalnych na okres całego roku, a tym samym ograniczając zakres, w ramach którego stawki akcyzy mogłyby ulec obniżeniu. Biorąc pod uwagę rosnące ceny paliw, utrzymywanie wysokich stawek akcyzy może doprowadzić do efektywnego ograniczenia wpływów budżetowych - tłumaczy Marta Szafarowska.

Z drugiej strony - jak podkreśla Marta Szafarowska - zwyżka cen paliw jak na razie nie przełożyła się w sposób widoczny na ograniczenie w korzystaniu z samochodów. Poważnym impulsem do rozważenia obniżki stawek akcyzy powinien mieć natomiast wpływ rosnących cen paliw na poziom inflacji.

MINISTROWIE FINANSÓW O AKCYZIE

•Lipiec 2005 r. - JarosŁaw Neneman (wiceminister)

Ministerstwo nie obniży akcyzy na paliwa, ponieważ budżetu nie stać na taką obniżkę (Średnia cena benzyny - 4,14 zł/litr)

•Wrzesień 2005 r. - MirosŁaw Gronicki

Obniżka akcyzy na benzynę o 25 gr/litr będzie obowiązywać do końca 2005 r.; (Średnia cena benzyny - ok. 4,5 zł/litr)

•Listopad 2005 r. - Zyta Gilowska

Obniżona stawka akcyzy na paliwa będzie obowiązywać do końca 2006 r.; (Średnia cena benzyny - ok. 4,1 zł/litr)

•Styczeń 2007 r.- Zyta Gilowska

Akcyza na benzynę wzrasta o 25 gr/litr. Stawka wraca do wysokości sprzed września 2005 r. (Średnia cena benzyny - ok. 3,6 zł/litr)

•Czerwiec 2007 r. - Zyta Gilowska

Ministerstwo nie rozważa obniżenia akcyzy na paliwa ze względu na regulacje UE i ceny dolara amerykańskiego (Średnia cena benzyny - ok. 4,45 zł/litr)

•Czerwiec 2008 r.- Jacek rostowski

Akcyza nie zostanie obniżona. Resort analizuje sytuację na rynku paliw, ale obniżka akcyzy nie gwarantuje spadku cen paliw (Średnia cena benzyny - ok. 4,6 zł/litr)

ŁZ

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Stawki podatku akcyzowego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA