REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy źle oceniają system podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy źle oceniają system podatkowy
Firmy źle oceniają system podatkowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ogólna ocena przedsiębiorców o naszym systemie podatkowym jest mierna - tak wynika z raportu KPMG. Najgorzej oceniona została stabilność systemu podatkowego. Natomiast największą bolączką osób zajmujących się profesjonalnie podatkami i rachunkowością są zagadnienia dotyczące cen transferowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z raportem „Polski system podatkowy wg uczestników VIII Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG” polski system podatkowy drugi rok z rzędu został oceniony na 2,2 pkt w pięciostopniowej skali.

Omawiając jego wyniki, partner w KPMG Rafał Ciołek powiedział, że ogólna ocena przedsiębiorców o naszym systemie podatkowym jest mierna. "Najsłabiej oceniają stabilność systemu podatkowego, na 1,6 w pięciostopniowej skali i słabiej niż rok wcześniej" - powiedział Ciołek. Nie wykluczył, że na tę ocenę wpływ miało zamieszanie, w grudniu ubiegłego roku, dotyczące limitu składek na ubezpieczenia społeczne, mimo że ostatecznie zdecydowano, iż zmiany te nie wejdą w życie w 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciołek wskazał, że nieznacznie wzrosły oceny podatników dotyczące nastawienia urzędników administracji podatkowej do podatników. Wyjaśnił, że największą bolączką osób zajmujących się profesjonalnie podatkami i rachunkowością są zagadnienia dotyczące cen transferowych. Tak wskazało 82 proc. pytanych. "To o tyle dziwne, że na 2017 r. przepisy (ws. cen transferowych - PAP) były znane, bowiem były opublikowane w 2016 r." - mówił partner w KPMG. W dalszej kolejności wymienił dużą liczbę deklaracji i krótkie terminy (wskazało na to 66 proc. badanych).

Najmniej problematyczne dla ankietowanych są funkcje płatnika z tytułu PIT i ZUS. Co piąty pytany uważa, że nie wiążą się one z komplikacjami, a dla 60 proc. obowiązki te są tylko umiarkowanie problematyczne. Zdaniem Ciołka bieżące obowiązki płatników z tytułu składek, czy wypełnianie deklaracji, raczej już podatnikom problemów nie sprawiają.

Uczestników ankiety pytano też o to, co w największym stopniu przyczynia się do uszczelnienia systemu podatkowego. Najwięcej wskazań (70 proc.) dotyczyło Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Mniej niż połowa badanych odpowiedziała, że w znacznym stopniu może przyczynić się do uszczelnienia systemu centralny rejestr faktur oraz split payment, czyli podzielona płatność w VAT.

Ciołek zwrócił przy tym uwagę na zmiany w CIT, które zaczęły obowiązywać od początku tego roku. Nazwał je dość dotkliwymi, a nawet opresyjnymi. "Uczestnicy ankiety uważają (60 proc. - PAP), że największy wpływ na efektywną stawkę podatkową, najbardziej negatywny wpływ na ich przedsiębiorstwa będą miały ograniczenia dotyczące odliczalności kosztów usług i wartości niematerialnych i prawnych (...). Pozostałe zmiany, takie jak niedostateczna kapitalizacja, czy nawet odrębne opodatkowanie dochodów w dwóch źródłach raczej, w ocenie respondentów, nie będą miały jakiegoś większego wpływu na efektywną stawkę podatkową" - dodał.

Wskazał, że jak co roku firmy nie są przygotowane na zmiany podatkowe.

Zgodnie z raportem 85 proc. respondentów wyraziło obawę, że wprowadzenie split payment zwiększy obowiązki administracyjne nałożone na przedsiębiorców. Blisko 65 proc. uważa, że podzielona płatność będzie miała negatywny lub bardzo negatywny wpływ na sytuację finansową firm (cash flow). Jako pozytywny przykład wprowadzenia split payment 42 proc. ankietowanych wskazało na potencjalną poprawę bezpieczeństwa rozliczeń VAT.

Partner w KPMG Tomasz Grunwald wyjaśnił, że przedsiębiorcy obawiają się także pogorszenia relacji ze swoimi dostawcami i klientami. Zwrócił uwagę, że system jest tak skonstruowany, że będzie niejako wymuszał zastosowanie podzielonej płatności przez firmy, które też dostały zapłatę w tym systemie. Podatek zgromadzony na rachunku VAT będzie mógł być bowiem wykorzystany w ograniczony sposób, przede wszystkim do zapłaty VAT-u. "To naturalny proces (...), aby jak najwięcej podmiotów weszło w ten system" - zauważył Grunwald.

INFOR AKADEMIA: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

Partner w KPMG Honorata Green mówiła natomiast o publikowanych od wiosny ubiegłego roku przez resort finansów tzw. ostrzeżeniach przed stosowaniem optymalizacji podatkowych. "Ministerstwo zmienia przepisy, ale też wprowadza ostrzeżenia, aby uszczelnić cały system. Już nie jesteśmy rajem podatkowym, nie ma co się oszukiwać. Te czasy minęły" - powiedziała. Według niej ostrzeżenia te przynoszą oczekiwany przez resort finansów efekt.

Zaznaczyła, że co prawda 19-proc. CIT jest relatywnie niskim podatkiem, ale z drugiej strony Polska jest czempionem we wprowadzaniu zmian zaostrzających regulacje podatkowe wynikające z przepisów zagranicznych. Poza tym firmy nie mają pewności, czy interpretacja podatkowa je chroni, z kolei przepisy są niejasne.

Zwróciła też uwagę na zmianę praktyki organów podatkowych. Jej zdaniem kontrolerzy interesują się teraz głównie cenami transferowymi i restrukturyzacją podatkową, czy schematami podatkowymi. "Kontrolerzy wolą duże sprawy. Nie badają już rachunków za restauracje, czy taksówki (...), tu efektu skali nie ma żadnego" - powiedziała Green.

Raport KPMG w Polsce pt. „Polski system podatkowy wg uczestników VIII Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG” zawiera wyniki badania dotyczącego systemu podatkowego w Polsce przeprowadzonego 9 stycznia 2018 r. wśród uczestników VIII Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG, tj. przedstawicieli kadry zarządzającej, dyrektorów finansowych, głównych księgowych oraz szefów sprawozdawczości finansowej i controllingu. Badanie miało na celu poznanie oceny polskiego systemu podatkowego z punktu widzenia kadry najwyższego szczebla przedsiębiorstw z różnych branż z całej Polski. Na pytania odpowiedziało 191 osób. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Sonia Sobczyk

mmu/ son/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA