REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania VAT od paliwa nie podobają się Unii

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jest szansa, że podatnicy odzyskają nieodliczony VAT od nabycia samochodów osobowych oraz paliw. Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie w tej sprawie.

Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie. Sprawa dotyczy odliczania VAT za paliwo od samochodów osobowych, kupowanych w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśnia nam Roman Namysłowski, menedżer w Ernst & Young, Komisja wszczęła przeciwko Polsce postępowanie o naruszenie przepisów wspólnotowych w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych i paliwa do tych samochodów. Komisja wskazuje zarówno na zmianę, która nastąpiła 1 maja 2004 r. i wprowadziła tzw. wzór Lisaka, jak i zmianę z 22 sierpnia 2005 r., którą po raz kolejny zmodyfikowano zakres prawa do odliczenia.

Przed wejściem Polski do UE podatnicy nie mieli w ogóle prawa do odliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych o dopuszczalnej ładowności do 500 kg oraz paliw do tych samochodów.

- Wraz z przystąpieniem do Wspólnoty zliberalizowano te przepisy przyznając prawo do odliczenia 50-proc. podatku (nie więcej niż 5 tys. zł), ale jednocześnie zmieniono definicję samochodów osobowych, do których ograniczenie odliczenia stosowano tzw. wzór Lisaka - przypomina Roman Namysłowski.

REKLAMA

Dodaje, że VAT od paliwa do samochodów z częściowym prawem do odliczenia w dalszym ciągu nie podlegał odliczeniu. W konsekwencji w odniesieniu do pewnej kategorii samochodów, które do tej pory dawały pełne prawo do odliczenia, zmiana ta ograniczyła odliczenie jedynie do 50 proc. Artykuł 17 (6) VI Dyrektywy, a obecnie art. 176 Dyrektywy VAT daje państwom członkowskim prawo zachowania ograniczeń w prawie do odliczenia obowiązujących i stosowanych przed przystąpieniem do Wspólnoty. Po przystąpieniu przepisy te można liberalizować - przyznając prawo do odliczenia w szerszym zakresie - ale nie można ich zaostrzać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- A to się właśnie stało po raz pierwszy 1 maja 2004 r. Później (22 sierpnia 2005 r.) mieliśmy kolejną nowelizację przepisów: 50 proc. zmieniono na 60 proc., a 5 tys. na 6 tys., ale po raz kolejny zmieniono definicję samochodów, do których te ograniczenia mają zastosowania - podkreśla nasz rozmówca z Ernst & Young.

 

Wskazuje również, że takie postępowanie wielokrotnie piętnował Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako naruszające prawo wspólnotowe. Ministerstwo Finansów uparcie broni tych przepisów, nie zważając na argumenty podatników czy nawet orzeczenia polskich sądów administracyjnych. WSA we Wrocławiu nie miał wątpliwości i orzekał na korzyść podatnika przyznając mu prawo do odliczenia VAT przy nabyciu paliwa. WSA w Krakowie skierował w tej sprawie zapytanie do ETS (C-414/07).

- Z punktu widzenia podatników działania Komisji zwiększają szanse na skuteczne odzyskanie nieodliczonego w przeszłości podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych oraz paliw - argumentuje Roman Namysłowski.

Wskazuje też, że Trybunał nie zawsze zgadza się z Komisją, lecz w tym przypadku rozstrzygnięcie może być tylko jedno - polskie przepisy naruszają prawo wspólnotowe.

Ważne!

Po decyzji Komisji o wszczęciu postępowania rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości powinno być korzystne dla podatników. Wtedy Ministerstwo Finansów będzie musiało zmienić przepisy. Oczywiście zmiana może oznaczać ograniczenie prawa do odliczenia w pewnym zakresie, ale dokonanie tego wymaga uzyskania zgody Komisji

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA