REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania VAT od paliwa nie podobają się Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jest szansa, że podatnicy odzyskają nieodliczony VAT od nabycia samochodów osobowych oraz paliw. Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie w tej sprawie.

Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie. Sprawa dotyczy odliczania VAT za paliwo od samochodów osobowych, kupowanych w firmie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśnia nam Roman Namysłowski, menedżer w Ernst & Young, Komisja wszczęła przeciwko Polsce postępowanie o naruszenie przepisów wspólnotowych w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych i paliwa do tych samochodów. Komisja wskazuje zarówno na zmianę, która nastąpiła 1 maja 2004 r. i wprowadziła tzw. wzór Lisaka, jak i zmianę z 22 sierpnia 2005 r., którą po raz kolejny zmodyfikowano zakres prawa do odliczenia.

Przed wejściem Polski do UE podatnicy nie mieli w ogóle prawa do odliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych o dopuszczalnej ładowności do 500 kg oraz paliw do tych samochodów.

- Wraz z przystąpieniem do Wspólnoty zliberalizowano te przepisy przyznając prawo do odliczenia 50-proc. podatku (nie więcej niż 5 tys. zł), ale jednocześnie zmieniono definicję samochodów osobowych, do których ograniczenie odliczenia stosowano tzw. wzór Lisaka - przypomina Roman Namysłowski.

REKLAMA

Dodaje, że VAT od paliwa do samochodów z częściowym prawem do odliczenia w dalszym ciągu nie podlegał odliczeniu. W konsekwencji w odniesieniu do pewnej kategorii samochodów, które do tej pory dawały pełne prawo do odliczenia, zmiana ta ograniczyła odliczenie jedynie do 50 proc. Artykuł 17 (6) VI Dyrektywy, a obecnie art. 176 Dyrektywy VAT daje państwom członkowskim prawo zachowania ograniczeń w prawie do odliczenia obowiązujących i stosowanych przed przystąpieniem do Wspólnoty. Po przystąpieniu przepisy te można liberalizować - przyznając prawo do odliczenia w szerszym zakresie - ale nie można ich zaostrzać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- A to się właśnie stało po raz pierwszy 1 maja 2004 r. Później (22 sierpnia 2005 r.) mieliśmy kolejną nowelizację przepisów: 50 proc. zmieniono na 60 proc., a 5 tys. na 6 tys., ale po raz kolejny zmieniono definicję samochodów, do których te ograniczenia mają zastosowania - podkreśla nasz rozmówca z Ernst & Young.

 

Wskazuje również, że takie postępowanie wielokrotnie piętnował Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako naruszające prawo wspólnotowe. Ministerstwo Finansów uparcie broni tych przepisów, nie zważając na argumenty podatników czy nawet orzeczenia polskich sądów administracyjnych. WSA we Wrocławiu nie miał wątpliwości i orzekał na korzyść podatnika przyznając mu prawo do odliczenia VAT przy nabyciu paliwa. WSA w Krakowie skierował w tej sprawie zapytanie do ETS (C-414/07).

- Z punktu widzenia podatników działania Komisji zwiększają szanse na skuteczne odzyskanie nieodliczonego w przeszłości podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych oraz paliw - argumentuje Roman Namysłowski.

Wskazuje też, że Trybunał nie zawsze zgadza się z Komisją, lecz w tym przypadku rozstrzygnięcie może być tylko jedno - polskie przepisy naruszają prawo wspólnotowe.

Ważne!

Po decyzji Komisji o wszczęciu postępowania rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości powinno być korzystne dla podatników. Wtedy Ministerstwo Finansów będzie musiało zmienić przepisy. Oczywiście zmiana może oznaczać ograniczenie prawa do odliczenia w pewnym zakresie, ale dokonanie tego wymaga uzyskania zgody Komisji

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA