REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem

Subskrybuj nas na Youtube
MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem
MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów priorytetem polskiej polityki gospodarczej jest obecnie zwiększenie potencjału i konkurencyjności gospodarki, a wejście Polski do strefy euro mogłoby stanowić źródło zaburzeń w gospodarce. Poza tym zdaniem Ministra sytuacja w strefie euro jest aktualnie niestabilna a struktura instytucjonalna tej strefy wciąż pozostaje niekompletna

Na pytania dotyczące działań i stanowiska Ministra Finansów odnośnie przyjęcia przez Polskę waluty euro, zgłoszone w interpelacji poselskiej (nr 19938), odpowiedział 13 marca 2018 r. w imieniu Ministra Finansów Leszek Skiba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów  mając na uwadze obecny stopnień podobieństwa gospodarki Polski i strefy euro – w szczególności w zakresie poziomu rozwoju (mierzonego np. poprzez wspomniany wskaźnik PKB per capita) – uważa, że członkostwo Polski w strefie euro mogłoby stanowić źródło zaburzeń w gospodarce.

Zdaniem MF obserwowane dotychczas różnice w strukturze gospodarek oraz – w mniejszym stopniu – w przebiegu cykli koniunkturalnych pomiędzy krajami rozwiniętymi a Polską są istotne, lecz charakterystyczne dla procesu doganiania. W dłuższej perspektywie (w ocenie MF) powinno dojść do zwiększania stopnia podobieństwa w stosunku do państw członkowskich strefy euro. Rozwój gospodarczy Polski odbywa się obecnie w warunkach braku nadmiernych nierównowag, identyfikowanych przez Komisję Europejską w ramach tzw. procedury nierównowag makroekonomicznych (macroeconomic imbalance procedure, MIP)

Resort finansów na bieżąco analizuje sytuację w strefie euro i ocenia, że ustabilizowanie sytuacji w strefie euro – stanowiące niezbędny warunek dla ewentualnej akcesji Polski do obszaru wspólnej waluty – stanowi odległą, wciąż niejasną perspektywę.

REKLAMA

Co więcej, zdaniem MF, mimo szerokiego zakresu reform, istnieje nadal przekonanie, że struktura instytucjonalna strefy euro wciąż pozostaje niekompletna. Proces reform instytucjonalnych w Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW), które w długim okresie powinny zwiększyć stabilność strefy euro, w krótkim okresie wprowadza dużą niepewność co do jej przyszłego kształtu. Stąd dokonanie pełnej oceny wprowadzonych zmian jest jeszcze przedwczesne – skuteczność wielu spośród wprowadzanych reform musi bowiem zostać dowiedziona w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższych względów priorytetem polskiej polityki gospodarczej (jak deklaruje MF) jest obecnie zwiększenie potencjału i konkurencyjności gospodarki, co znajduje odzwierciedlenie w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz aktywne uczestnictwo w procesie reform UGW i UE.

W Ministerstwie Finansów prowadzone są analizy w zakresie konwergencji i konkurencyjności polskiej gospodarki. Wnioski z tych analiz publikowane są m.in. w Monitorze Konwergencji z Unią Gospodarczą i Walutową (UGW), który jest coroczną publikacją, mającą na celu ocenę 2 stopnia podobieństwa polskiej gospodarki do państw UGW.

Zgodnie z ostatnim Monitorem (opublikowanym w lipcu 2017 r.) działania na rzecz wzmacniania konkurencyjności i elastyczności polskiej gospodarki, wdrażane są w szczególności w ramach realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz powinny docelowo prowadzić do zwiększenia stopnia podobieństwa polskiej gospodarki do strefy euro.


Jako najważniejszy zakładany rezultat przyjęto w Strategii zwiększenie przeciętnego dochodu gospodarstw domowych z 69% w 2015 r. do blisko 80% średniej UE do roku 2020 oraz osiągnięcie poziomu tejże średniej do 2030 r.

Na rzecz zwiększenia tempa konwergencji realnej powinny również oddziaływać działania mające na celu wzmocnienie skali i zaawansowania technologicznego polskiej gospodarki, w tym eksportu, oraz działania wspierające jej konkurencyjność i poprawiające efektywność mechanizmów dostosowawczych.

W publikacji odnotowano również systematyczny wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, co jest regularnie przedstawiane w raportach organizacji międzynarodowych. Instytucje te wskazują m.in. na poprawę jakości infrastruktury i nieznaczny wzrost innowacyjności.

Zmiany w poziomie podobieństwa między gospodarką polską i strefą euro – monitorowane w publikacji Ministerstwa Finansów – będą w najbliższych latach w istotnej mierze stanowiły konsekwencję realizacji działań zaplanowanych w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Równocześnie zakłada się, że Strategia będzie realizowana w sposób umożliwiający ciągłe wypełnianie fiskalnego kryterium konwergencji nominalnej, w przypadku którego kluczowe jest utrzymywanie poziomu deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu odpowiednio 3% i 60% PKB.

Tak jak to miało miejsce dotychczas, Polska, w tym również przedstawiciele Ministra Finansów, aktywnie uczestniczą w procesie umacniania Unii Europejskiej i stabilizacji strefy euro, uznając te działania za korzystne per se dla naszego kraju.

W trakcie tych prac, w szczególności kładziony jest nacisk na podejmowanie działań na rzecz otwartości wypracowanych rozwiązań na państwa spoza strefy euro, w celu zminimalizowania ryzyka pogłębiania się podziałów i materializacji scenariusza unii dwóch prędkości. Skala i siła powiązań politycznych i gospodarczych między Polską a państwami obszaru wspólnej waluty sprawiają bowiem, że kondycja strefy euro istotnie wpływa również na procesy zachodzące w naszym państwie.

Źródło: sejm.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA