REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem

MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem
MF: członkostwo Polski w strefie euro nie jest aktualnie priorytetem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów priorytetem polskiej polityki gospodarczej jest obecnie zwiększenie potencjału i konkurencyjności gospodarki, a wejście Polski do strefy euro mogłoby stanowić źródło zaburzeń w gospodarce. Poza tym zdaniem Ministra sytuacja w strefie euro jest aktualnie niestabilna a struktura instytucjonalna tej strefy wciąż pozostaje niekompletna

Na pytania dotyczące działań i stanowiska Ministra Finansów odnośnie przyjęcia przez Polskę waluty euro, zgłoszone w interpelacji poselskiej (nr 19938), odpowiedział 13 marca 2018 r. w imieniu Ministra Finansów Leszek Skiba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów  mając na uwadze obecny stopnień podobieństwa gospodarki Polski i strefy euro – w szczególności w zakresie poziomu rozwoju (mierzonego np. poprzez wspomniany wskaźnik PKB per capita) – uważa, że członkostwo Polski w strefie euro mogłoby stanowić źródło zaburzeń w gospodarce.

Zdaniem MF obserwowane dotychczas różnice w strukturze gospodarek oraz – w mniejszym stopniu – w przebiegu cykli koniunkturalnych pomiędzy krajami rozwiniętymi a Polską są istotne, lecz charakterystyczne dla procesu doganiania. W dłuższej perspektywie (w ocenie MF) powinno dojść do zwiększania stopnia podobieństwa w stosunku do państw członkowskich strefy euro. Rozwój gospodarczy Polski odbywa się obecnie w warunkach braku nadmiernych nierównowag, identyfikowanych przez Komisję Europejską w ramach tzw. procedury nierównowag makroekonomicznych (macroeconomic imbalance procedure, MIP)

Resort finansów na bieżąco analizuje sytuację w strefie euro i ocenia, że ustabilizowanie sytuacji w strefie euro – stanowiące niezbędny warunek dla ewentualnej akcesji Polski do obszaru wspólnej waluty – stanowi odległą, wciąż niejasną perspektywę.

REKLAMA

Co więcej, zdaniem MF, mimo szerokiego zakresu reform, istnieje nadal przekonanie, że struktura instytucjonalna strefy euro wciąż pozostaje niekompletna. Proces reform instytucjonalnych w Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW), które w długim okresie powinny zwiększyć stabilność strefy euro, w krótkim okresie wprowadza dużą niepewność co do jej przyszłego kształtu. Stąd dokonanie pełnej oceny wprowadzonych zmian jest jeszcze przedwczesne – skuteczność wielu spośród wprowadzanych reform musi bowiem zostać dowiedziona w praktyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższych względów priorytetem polskiej polityki gospodarczej (jak deklaruje MF) jest obecnie zwiększenie potencjału i konkurencyjności gospodarki, co znajduje odzwierciedlenie w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz aktywne uczestnictwo w procesie reform UGW i UE.

W Ministerstwie Finansów prowadzone są analizy w zakresie konwergencji i konkurencyjności polskiej gospodarki. Wnioski z tych analiz publikowane są m.in. w Monitorze Konwergencji z Unią Gospodarczą i Walutową (UGW), który jest coroczną publikacją, mającą na celu ocenę 2 stopnia podobieństwa polskiej gospodarki do państw UGW.

Zgodnie z ostatnim Monitorem (opublikowanym w lipcu 2017 r.) działania na rzecz wzmacniania konkurencyjności i elastyczności polskiej gospodarki, wdrażane są w szczególności w ramach realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz powinny docelowo prowadzić do zwiększenia stopnia podobieństwa polskiej gospodarki do strefy euro.


Jako najważniejszy zakładany rezultat przyjęto w Strategii zwiększenie przeciętnego dochodu gospodarstw domowych z 69% w 2015 r. do blisko 80% średniej UE do roku 2020 oraz osiągnięcie poziomu tejże średniej do 2030 r.

Na rzecz zwiększenia tempa konwergencji realnej powinny również oddziaływać działania mające na celu wzmocnienie skali i zaawansowania technologicznego polskiej gospodarki, w tym eksportu, oraz działania wspierające jej konkurencyjność i poprawiające efektywność mechanizmów dostosowawczych.

W publikacji odnotowano również systematyczny wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, co jest regularnie przedstawiane w raportach organizacji międzynarodowych. Instytucje te wskazują m.in. na poprawę jakości infrastruktury i nieznaczny wzrost innowacyjności.

Zmiany w poziomie podobieństwa między gospodarką polską i strefą euro – monitorowane w publikacji Ministerstwa Finansów – będą w najbliższych latach w istotnej mierze stanowiły konsekwencję realizacji działań zaplanowanych w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Równocześnie zakłada się, że Strategia będzie realizowana w sposób umożliwiający ciągłe wypełnianie fiskalnego kryterium konwergencji nominalnej, w przypadku którego kluczowe jest utrzymywanie poziomu deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu odpowiednio 3% i 60% PKB.

Tak jak to miało miejsce dotychczas, Polska, w tym również przedstawiciele Ministra Finansów, aktywnie uczestniczą w procesie umacniania Unii Europejskiej i stabilizacji strefy euro, uznając te działania za korzystne per se dla naszego kraju.

W trakcie tych prac, w szczególności kładziony jest nacisk na podejmowanie działań na rzecz otwartości wypracowanych rozwiązań na państwa spoza strefy euro, w celu zminimalizowania ryzyka pogłębiania się podziałów i materializacji scenariusza unii dwóch prędkości. Skala i siła powiązań politycznych i gospodarczych między Polską a państwami obszaru wspólnej waluty sprawiają bowiem, że kondycja strefy euro istotnie wpływa również na procesy zachodzące w naszym państwie.

Źródło: sejm.gov.pl

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA