REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa akcyza na papierosy pogorszy ich jakość

REKLAMA

Zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, propozycje Ministerstwa Finansów dot. realizacji unijnego obowiązku podniesienia akcyzy na wyroby tytoniowe mogą zagrozić ich jakości.

Do 31 grudnia 2008 roku Polska ma obowiązek podnieść akcyzę na papierosy do minimalnego poziomu unijnego, który wynosi 64 euro za każde 1000 sztuk papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej - poinformowano na poniedziałkowej konferencji prasowej PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA


W efekcie od 1 stycznia 2009 roku możemy oczekiwać znaczących podwyżek cen papierosów. Ile jednak będą konkretnie wynosiły, zależy w dużej mierze od koncepcji konstrukcji podatku akcyzowego, o której zmianę apelują przedstawiciele branży tytoniowej, plantatorzy, organizacje prozdrowotne oraz Ministerstwo Zdrowia.


Akcyza na wyroby tytoniowe składa się z dwóch części: procentowej (obecnie 37,92 proc. od każdej paczki papierosów) oraz kwotowej (obecnie 91 zł na każde 1000 sztuk). Jak podała PKPP Lewiatan, po roku konsultacji i uzyskaniu wyraźnej większości zainteresowanych stron dla stawki procentowej akcyzy na papierosy w wysokości 25 proc., Ministerstwo Finansów (MF) nieoczekiwanie zmieniło propozycję dot. dla tej stawki do 31,41 proc. obniżając jednocześnie element kwotowy stawki akcyzy.


Zdaniem przedstawicieli PKPP Lewiatan argumenty za tą zmianą oparte są na fałszywych przekonaniach pracowników ministerstwa dotyczących funkcjonowania rynku papierosów, przez co mogą w konsekwencji źle się przysłużyć zarówno budżetowi, większości branży, jak i konsumentom.

REKLAMA


W opinii konfederacji mitem jest przekonanie, że rynek tytoniowy w Polsce dzieli się na producentów drogich i tanich papierosów. "W rzeczywistości 99 proc. tego rynku mają międzynarodowe firmy tytoniowe, działające globalnie i posiadające w swoim portfelu produktów papierosy ze wszystkich segmentów cenowych, zarówno tanich, w średniej cenie jak i drogich" - podała PKPP Lewiatan. Faktem jest natomiast, że większość producentów obecnych na naszym rynku opowiada się za zwiększeniem kwotowej stawki akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


PKPP przypomina, że stawka procentowa akcyzy w wysokości 25 proc. od początku była propozycją MF, wypracowaną na podstawie ministerialnych wyliczeń i uwzględniającą wymogi i zalecenia unijne oraz zdrowotne. "Dziś jednak MF twierdzi, że stawka 25 proc. została zaproponowana przez dwie firmy tytoniowe, więc nie można jej zaakceptować, aby nie być posądzonym o stronniczość" - czytamy w komunikacie PKPP.


W opinii Lewiatana, mitem jest argument, że wyższa stawka procentowa w akcyzie przyniesie wyższe wpływy budżetowe. Zdaniem doradcy zarządu PKPP Lewiatan Jeremiego Moradasewicza proponowane przez MF zmiany cofną nasz rynek do wyniszczającej wojny cenowej, która sprawi, że realne wpływy do budżetu będą trudne do przewidzenia.


Według PKPP Lewiatan powinno się stopniowo dążyć do likwidowania procentowego sposobu naliczania części akcyzy, ponieważ destabilizuje on rynek, wzmaga konkurencję cenową kosztem jakości oraz utrudnia przewidywanie wpływów do budżetu.


Zdecydowanie się (wzorem np. Czechów, Niemców, Słowaków czy Litwinów) na większe znaczenie części kwotowej pozwoliłoby producentom na planowanie inwestycji i stopniowe zwiększanie jakości wyrobów, a także zapewniłoby umiarkowany wzrost cen oraz ułatwiłoby dostosowywanie się do unijnych standardów zdrowotnych i podatkowych.


Ministerstwo tłumaczy, że w toku konsultacji społecznych część firm tytoniowych sygnalizowała, że poprzedni projekt (25 proc. i 160,50 zł/1000 sztuk) sprzyja producentom drogich papierosów. W odpowiedzi na brak wspólnej propozycji branżowej ministerstwo zaproponowało rozwiązanie uśrednione (31,41 proc. i 130,50 zł/1000 sztuk).


"Obecne rozwiązanie, to propozycja równego rozłożenia korzyści i kosztów dla różnych firm na różne grupy towarowe. Przy jego zastosowaniu papierosy drogie i tanie zdrożeją o podobną kwotę" - czytamy w komunikacie ministerstwa.


"Ministerstwo Finansów wciąż pozostaje otwarte na wspólną propozycję branży tytoniowej" - dodano.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA