REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa akcyza na papierosy pogorszy ich jakość

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, propozycje Ministerstwa Finansów dot. realizacji unijnego obowiązku podniesienia akcyzy na wyroby tytoniowe mogą zagrozić ich jakości.

Do 31 grudnia 2008 roku Polska ma obowiązek podnieść akcyzę na papierosy do minimalnego poziomu unijnego, który wynosi 64 euro za każde 1000 sztuk papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej - poinformowano na poniedziałkowej konferencji prasowej PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W efekcie od 1 stycznia 2009 roku możemy oczekiwać znaczących podwyżek cen papierosów. Ile jednak będą konkretnie wynosiły, zależy w dużej mierze od koncepcji konstrukcji podatku akcyzowego, o której zmianę apelują przedstawiciele branży tytoniowej, plantatorzy, organizacje prozdrowotne oraz Ministerstwo Zdrowia.


Akcyza na wyroby tytoniowe składa się z dwóch części: procentowej (obecnie 37,92 proc. od każdej paczki papierosów) oraz kwotowej (obecnie 91 zł na każde 1000 sztuk). Jak podała PKPP Lewiatan, po roku konsultacji i uzyskaniu wyraźnej większości zainteresowanych stron dla stawki procentowej akcyzy na papierosy w wysokości 25 proc., Ministerstwo Finansów (MF) nieoczekiwanie zmieniło propozycję dot. dla tej stawki do 31,41 proc. obniżając jednocześnie element kwotowy stawki akcyzy.


Zdaniem przedstawicieli PKPP Lewiatan argumenty za tą zmianą oparte są na fałszywych przekonaniach pracowników ministerstwa dotyczących funkcjonowania rynku papierosów, przez co mogą w konsekwencji źle się przysłużyć zarówno budżetowi, większości branży, jak i konsumentom.

REKLAMA


W opinii konfederacji mitem jest przekonanie, że rynek tytoniowy w Polsce dzieli się na producentów drogich i tanich papierosów. "W rzeczywistości 99 proc. tego rynku mają międzynarodowe firmy tytoniowe, działające globalnie i posiadające w swoim portfelu produktów papierosy ze wszystkich segmentów cenowych, zarówno tanich, w średniej cenie jak i drogich" - podała PKPP Lewiatan. Faktem jest natomiast, że większość producentów obecnych na naszym rynku opowiada się za zwiększeniem kwotowej stawki akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


PKPP przypomina, że stawka procentowa akcyzy w wysokości 25 proc. od początku była propozycją MF, wypracowaną na podstawie ministerialnych wyliczeń i uwzględniającą wymogi i zalecenia unijne oraz zdrowotne. "Dziś jednak MF twierdzi, że stawka 25 proc. została zaproponowana przez dwie firmy tytoniowe, więc nie można jej zaakceptować, aby nie być posądzonym o stronniczość" - czytamy w komunikacie PKPP.


W opinii Lewiatana, mitem jest argument, że wyższa stawka procentowa w akcyzie przyniesie wyższe wpływy budżetowe. Zdaniem doradcy zarządu PKPP Lewiatan Jeremiego Moradasewicza proponowane przez MF zmiany cofną nasz rynek do wyniszczającej wojny cenowej, która sprawi, że realne wpływy do budżetu będą trudne do przewidzenia.


Według PKPP Lewiatan powinno się stopniowo dążyć do likwidowania procentowego sposobu naliczania części akcyzy, ponieważ destabilizuje on rynek, wzmaga konkurencję cenową kosztem jakości oraz utrudnia przewidywanie wpływów do budżetu.


Zdecydowanie się (wzorem np. Czechów, Niemców, Słowaków czy Litwinów) na większe znaczenie części kwotowej pozwoliłoby producentom na planowanie inwestycji i stopniowe zwiększanie jakości wyrobów, a także zapewniłoby umiarkowany wzrost cen oraz ułatwiłoby dostosowywanie się do unijnych standardów zdrowotnych i podatkowych.


Ministerstwo tłumaczy, że w toku konsultacji społecznych część firm tytoniowych sygnalizowała, że poprzedni projekt (25 proc. i 160,50 zł/1000 sztuk) sprzyja producentom drogich papierosów. W odpowiedzi na brak wspólnej propozycji branżowej ministerstwo zaproponowało rozwiązanie uśrednione (31,41 proc. i 130,50 zł/1000 sztuk).


"Obecne rozwiązanie, to propozycja równego rozłożenia korzyści i kosztów dla różnych firm na różne grupy towarowe. Przy jego zastosowaniu papierosy drogie i tanie zdrożeją o podobną kwotę" - czytamy w komunikacie ministerstwa.


"Ministerstwo Finansów wciąż pozostaje otwarte na wspólną propozycję branży tytoniowej" - dodano.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA