REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa akcyza na papierosy pogorszy ich jakość

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, propozycje Ministerstwa Finansów dot. realizacji unijnego obowiązku podniesienia akcyzy na wyroby tytoniowe mogą zagrozić ich jakości.

Do 31 grudnia 2008 roku Polska ma obowiązek podnieść akcyzę na papierosy do minimalnego poziomu unijnego, który wynosi 64 euro za każde 1000 sztuk papierosów w najpopularniejszej kategorii cenowej - poinformowano na poniedziałkowej konferencji prasowej PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W efekcie od 1 stycznia 2009 roku możemy oczekiwać znaczących podwyżek cen papierosów. Ile jednak będą konkretnie wynosiły, zależy w dużej mierze od koncepcji konstrukcji podatku akcyzowego, o której zmianę apelują przedstawiciele branży tytoniowej, plantatorzy, organizacje prozdrowotne oraz Ministerstwo Zdrowia.


Akcyza na wyroby tytoniowe składa się z dwóch części: procentowej (obecnie 37,92 proc. od każdej paczki papierosów) oraz kwotowej (obecnie 91 zł na każde 1000 sztuk). Jak podała PKPP Lewiatan, po roku konsultacji i uzyskaniu wyraźnej większości zainteresowanych stron dla stawki procentowej akcyzy na papierosy w wysokości 25 proc., Ministerstwo Finansów (MF) nieoczekiwanie zmieniło propozycję dot. dla tej stawki do 31,41 proc. obniżając jednocześnie element kwotowy stawki akcyzy.


Zdaniem przedstawicieli PKPP Lewiatan argumenty za tą zmianą oparte są na fałszywych przekonaniach pracowników ministerstwa dotyczących funkcjonowania rynku papierosów, przez co mogą w konsekwencji źle się przysłużyć zarówno budżetowi, większości branży, jak i konsumentom.

REKLAMA


W opinii konfederacji mitem jest przekonanie, że rynek tytoniowy w Polsce dzieli się na producentów drogich i tanich papierosów. "W rzeczywistości 99 proc. tego rynku mają międzynarodowe firmy tytoniowe, działające globalnie i posiadające w swoim portfelu produktów papierosy ze wszystkich segmentów cenowych, zarówno tanich, w średniej cenie jak i drogich" - podała PKPP Lewiatan. Faktem jest natomiast, że większość producentów obecnych na naszym rynku opowiada się za zwiększeniem kwotowej stawki akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


PKPP przypomina, że stawka procentowa akcyzy w wysokości 25 proc. od początku była propozycją MF, wypracowaną na podstawie ministerialnych wyliczeń i uwzględniającą wymogi i zalecenia unijne oraz zdrowotne. "Dziś jednak MF twierdzi, że stawka 25 proc. została zaproponowana przez dwie firmy tytoniowe, więc nie można jej zaakceptować, aby nie być posądzonym o stronniczość" - czytamy w komunikacie PKPP.


W opinii Lewiatana, mitem jest argument, że wyższa stawka procentowa w akcyzie przyniesie wyższe wpływy budżetowe. Zdaniem doradcy zarządu PKPP Lewiatan Jeremiego Moradasewicza proponowane przez MF zmiany cofną nasz rynek do wyniszczającej wojny cenowej, która sprawi, że realne wpływy do budżetu będą trudne do przewidzenia.


Według PKPP Lewiatan powinno się stopniowo dążyć do likwidowania procentowego sposobu naliczania części akcyzy, ponieważ destabilizuje on rynek, wzmaga konkurencję cenową kosztem jakości oraz utrudnia przewidywanie wpływów do budżetu.


Zdecydowanie się (wzorem np. Czechów, Niemców, Słowaków czy Litwinów) na większe znaczenie części kwotowej pozwoliłoby producentom na planowanie inwestycji i stopniowe zwiększanie jakości wyrobów, a także zapewniłoby umiarkowany wzrost cen oraz ułatwiłoby dostosowywanie się do unijnych standardów zdrowotnych i podatkowych.


Ministerstwo tłumaczy, że w toku konsultacji społecznych część firm tytoniowych sygnalizowała, że poprzedni projekt (25 proc. i 160,50 zł/1000 sztuk) sprzyja producentom drogich papierosów. W odpowiedzi na brak wspólnej propozycji branżowej ministerstwo zaproponowało rozwiązanie uśrednione (31,41 proc. i 130,50 zł/1000 sztuk).


"Obecne rozwiązanie, to propozycja równego rozłożenia korzyści i kosztów dla różnych firm na różne grupy towarowe. Przy jego zastosowaniu papierosy drogie i tanie zdrożeją o podobną kwotę" - czytamy w komunikacie ministerstwa.


"Ministerstwo Finansów wciąż pozostaje otwarte na wspólną propozycję branży tytoniowej" - dodano.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA