REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady ewidencji zmiany wartości

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Skutki przeszacowania do wartości godziwej nieruchomości inwestycyjnych będą prezentowane w pozostałych kosztach lub przychodach operacyjnych.

Część przepisów znowelizowanej ustawy o rachunkowości wejdzie w życie od 1 stycznia 2009 r. Zmiany dotyczą m.in. ujmowania skutków przeszacowania wartości inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Błędna praktyka

Michał Kołosowski, biegły rewident, członek zarządu Europejskiego Centrum Audytu, zwraca uwagę, że spółki na dzień bilansowy mogą wyceniać nieruchomości inwestycyjne zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1a ustawy o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), czyli według ceny nabycia albo wartości godziwej. Dokonując wyceny według wartości godziwej spółka zobligowana jest do corocznej wyceny tej nieruchomości inwestycyjnej, tak aby odzwierciedlała ona rzeczywistą wartość godziwą. Brak wyraźnych wskazówek ustawowych w ujmowaniu różnicy powstałej na skutek takiej wyceny powoduje wątpliwości interpretacyjne.

- W praktyce stosowane jest często podejście analogiczne do wyceny długoterminowych aktywów finansowych, czyli wykazywania różnicy wartości w kapitale z aktualizacji wyceny - twierdzi nasz rozmówca.

REKLAMA

Według eksperta sposób ten jest jednak błędny, ponieważ art. 28 ust. 1 pkt 1a ustawy o rachunkowości specjalnie wyłączył tę kategorię z pozostałych inwestycji. Oznacza to, że należy tu stosować inne podejście niż w przypadku pozostałych rodzajów inwestycji. Podejście to powinno być tożsame z kategorią najbliższą nieruchomościom inwestycyjnym, czyli rzeczowymi aktywami trwałymi. W tej ostatniej kategorii wszelkie zmiany wartości są prezentowane w pozostałych kosztach bądź przychodach operacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michał Kołosowski podkreśla, że prawidłowość takiego postępowania potwierdza nowelizacja ustawy o rachunkowości.

Doprecyzowany art. 35 ust. 4 tej ustawy stanowi, że kapitał z aktualizacji wyceny powstaje w stosunku do wszystkich inwestycji zaliczanych do aktywów trwałych innych niż wymienione w art. 28 ust. 1 pkt 1a, czyli nieruchomości i wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie z tą zmianą wszelkie skutki przeszacowania do wartości godziwej będą prezentowane w pozostałych kosztach bądź przychodach operacyjnych.

- Stanowisko to jest zgodne również z MSR 40 - podkreśla rozmówca.

Zmiana zasad ewidencji

Z kolei według Ewy Sobińskiej, prezesa zarządu ABES Audyt, przed nowelizacją ustawy o rachunkowości w art. 35 ust. 4 dokładnie określono, że skutki przeszacowania inwestycji zaliczanych do aktywów trwałych powodujących wzrost ich wartości do poziomu cen rynkowych - wartości godziwej, w tym nieruchomości inwestycyjnych, korespondowały z kapitałem z aktualizacji wyceny lub kosztami i przychodami finansowymi, podobnie jak w MSR 16 (Rzeczowe aktywa trwałe) i w MSR 38 (Wartości niematerialne i prawne).

 

- W znowelizowanych przepisach skutki ich przeszacowania ujmowane są odmiennie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości w pozostałych kosztach i przychodach operacyjnych podobnie jak w MSR 40 (Nieruchomości inwestycyjne) - twierdzi nasza rozmówczyni.

Inne zasady w MSR

Ekspert podkreśla, że połączenie dwóch kategorii inwestycji w art. 28 ust. 1 pkt 1a powoduje w dalszym ciągu rozbieżności z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej.

Warto również przypomnieć, że od 2009 roku w ustawie o rachunkowości zacznie funkcjonować nowa definicja inwestycji. Spółki będą mogły kwalifikować do tej grupy aktywów m.in. nieruchomości (np. budynki) wytworzone we własnym zakresie, które nie będą użytkowane przez jednostkę na jej własne potrzeby, lecz będą utrzymywane w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Według nowej definicji o kwalifikacji aktywów do inwestycji będzie decydować przede wszystkim aktualny sposób ich wykorzystywania, a nie cel nabycia.

Ważne!

Od przyszłego roku zgodnie z nową definicją inwestycjami będą aktywa posiadane w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA