REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiety medyczne: potrzebna interpretacja ministra

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Nie ma jednolitej interpretacji, czy i jak opodatkowywać abonamenty medyczne dla pracowników. Jedni podatnicy opodatkowują PIT samo wykupienie pakietu, inni skorzystanie z niego. Jeśli minister finansów nie wyda ogólnej interpretacji w tym zakresie, potrzebna będzie zmiana prawa.

Chaos panujący w zakresie opodatkowania abonamentów medycznych otrzymywanych przez pracowników od pracodawców jest coraz większy. Zarówno sądy administracyjne, jak i urzędy skarbowe różnie traktują to zagadnienie. Jedne samo otrzymanie pakietu od szefa uważają za wystarczające, by jego wartość opodatkować PIT. Inne twierdzą, że płacić trzeba dopiero w momencie skorzystania z usług medycznych przyznanych w ramach pakietu. Ostatnio pojawiła się zaś interpretacja, że od pakietów medycznych pracownik podatku nie powinien płacić w ogóle.

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja ta to wynik niejasnych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego pracownicy i pracodawcy oczekują ogólnej interpretacji ministra finansów, która raz na zawsze rozstrzygnie dylemat: opodatkować pakiet medyczny dla pracowników czy nie. A jeśli tak, to kiedy podatek taki trzeba płacić.

- Warto, aby Ministerstwo Finansów wydało jednoznaczną interpretację w zakresie opodatkowania pakietów medycznych, tym bardziej że liczba zawieranych umów na opiekę medyczną dla firm gwałtownie wzrasta. Zachęcamy też, aby firmy samodzielnie występowały o indywidualne interpretacje przepisów - mówi nam Jacek Rozwadowski, dyrektor do spraw marketingu i sprzedaży Enel-Med, jednej z firm świadczących usługi medyczne, oferujących pracodawcom pakiety medyczne dla pracowników.

Zamieszanie przez WSA

Rozbieżności interpretacyjne w zakresie opodatkowania PIT pakietów medycznych spotęgował ostatni wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 625/08). Sąd stwierdził, że z faktu objęcia danego pracownika potencjalną możliwością skorzystania z usługi medycznej w ramach opłaconego przez pracodawcę abonamentu nie wynika, że po stronie pracownika zawsze wystąpi konkretne przysporzenie. Tym samym nie ma uzasadnienia dla opodatkowania tego teoretycznego świadczenia po stronie pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pomimo orzeczenia WSA w Warszawie, według którego nie należy odprowadzać podatku z tytułu wykupionych abonamentów medycznych, sytuacja niestety nie uległa zmianie. Wyrok jest wiążący tylko dla stron postępowania i jego szersza interpretacja jest nieuprawniona - podkreśla Jacek Rozwadowski.

Tymczasem przepisy są w tej kwestii wyjątkowo niespójne i niejasne, o czym świadczy fakt, że zarówno sądy, jak i organy podatkowe wydają w tej sprawie sprzeczne orzeczenia.

Fiskus nie jest lepszy

REKLAMA

Stanowisko warszawskiego WSA jest przeciwieństwem poglądów prezentowanych od 1 stycznia 2007 r. przez organy podatkowe. Zdaniem urzędów, a także Ministerstwa Finansów przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu PIT jest już możliwość korzystania z usług leczniczych, którą pracownik otrzymuje w momencie wykupu przez pracodawcę pakietu medycznego. Wystarczy, że pracownik ten jest wskazany jako osoba uprawniona do korzystania z abonamentu w umowie zawartej pomiędzy pracodawcą a przychodnią. Podstawą opodatkowania PIT jest równowartość ceny, jaką pracodawca płaci za usługę objęcia pracowników opieką medyczną, czyli za abonament przypadający na pracownika.

- Obecne stanowisko organów podatkowych zakładające konieczność rozpoznawania po stronie pracownika przychodu z tytułu zakupionych przez pracodawcę abonamentów medycznych budzi uzasadnione wątpliwości - stwierdza Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel.

Trzeba przypomnieć, że ministerstwo pogląd w sprawie abonamentów medycznych zmieniło dopiero od początku 2007 roku. Do końca 2006 roku resort finansów - a za nim również urzędy skarbowe - twierdził, że otrzymanie świadczenia przez pracownika następuje nie w momencie udostępnienia mu możliwości korzystania z usług leczniczych, ale w momencie faktycznego skorzystania z tych usług.

- Jeszcze dwa lata temu kwestia opodatkowania pakietów medycznych była jasna. Jeżeli pracodawca nabywał taki program dla całego zakładu, bez indywidualizacji składki na poszczególnych pracowników, pakiet nie stanowił dla nich przychodu ze stosunku pracy - podkreśla Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

 

Wskazuje też, że zmiana podejścia organów podatkowych jest efektem możliwości uznawania od 1 stycznia 2007 r. za koszt podatkowy wydatków ponoszonych przez pracodawców na opiekę medyczną dla pracowników.

- Organy podatkowe, jak się wydaje, dążą do zachowania symetrii. Możliwość uznania za koszt uzyskania przychodu danego wydatku po stronie pracodawcy oznacza jednocześnie uznanie go za przychód po stronie pracownika - twierdzi Paweł Jabłonowski.

Jednak na gruncie obowiązujących przepisów stosowanie tej prostej zasady jest nie do końca uzasadnione.

Przychód do rozpoznania

Przy rozliczeniach podatkowych pakietów medycznych istotne jest ustalenie, kiedy powstaje przychód. Maciej Grela tłumaczy, że w przypadku świadczeń w naturze przychodem są wyłącznie otrzymane świadczenia (w przeciwieństwie do przysporzeń pieniężnych, gdzie przychód stanowią również środki postawione do dyspozycji). Zapewnienie pracownikowi abonamentu stwarza jedynie hipotetyczną możliwość skorzystania ze świadczeń medycznych i nie musi się wiązać z faktycznym skorzystaniem z tych usług.

- Samo nabycie abonamentu stanowi zatem jedynie postawienie do dyspozycji świadczenia i nie może być utożsamiane z jego otrzymaniem - argumentuje Maciej Grela.

Natomiast wartość faktycznie wykorzystanych (otrzymanych) świadczeń nie jest możliwa do oszacowania przez pracodawcę przekonuje dalej ekspert.

W konsekwencji abonament nie powinien stanowić przychodu dla pracownika.

Także Paweł Jabłonowski twierdzi, że przychód w naturze powinien być rozumiany jako przychód faktycznie otrzymany. W przypadku abonamentów medycznych identyfikacja ewentualnego świadczenia otrzymywanego przez pracownika budzi wiele kontrowersji, a najbardziej skrajne stanowiska uznają, że jest nim sama wartość abonamentu, czyli gwarancja możliwości skorzystania z opieki medycznej.

- Jednak to, na gruncie obowiązujących przepisów, zbyt restrykcyjne podejście - mówi ekspert Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Według Macieja Greli z punktu widzenia fundamentalnych zasad podatkowych (np. zasady pewności prawa czy zaufania do organów podatkowych) całkowita zmiana stanowiska organów podatkowych w tej kwestii (w stosunku do jednolitej kilkunastoletniej praktyki sprzed 2006 roku), przy jednoczesnym braku zmiany stanu prawnego, jest niedopuszczalna i musi być oceniona jednoznacznie krytycznie.

Zmiana prawa

Z naszej analizy można już wyciągnąć pewne wnioski: problem z objęciem PIT pakietów medycznych sprowadza się do ustalenia, czy przyznanie pracownikowi prawa do korzystania z usług przychodni jest równoznaczne z otrzymaniem przez niego świadczenia czy tylko pozostawieniem pracownikowi świadczenia do dyspozycji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przyjął to drugie stanowisko. Jednak zdaniem Aprkadiusza Michaliszyna, prawnika, partnera w CMS Cameron McKenna, jest to kwestia dyskusyjna. Równie dobrze sąd mógł uznać, że tylko możliwość korzystania z usług przychodni jest korzyścią samą w sobie, przez co świadczenie to powinno zostać opodatkowane.

- Spór ten będzie się jeszcze długo ciągnął. Przedsiębiorcy, którzy będą mieć szczęście uzyskania pozytywnej interpretacji podatkowej, nie będą opodatkowywać świadczeń zdrowotnych. Pozostali będą płacić podatek - stwierdza Arkadiusz Michaliszyn.

Co gorsza, każda kolejna interpretacja urzędów czy sądów komplikować będzie sytuację. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest zmiana przepisów. Kłopot w tym, że na taką na razie się nie zanosi.

Arkadiusz Michaliszyn przekonuje, że prywatne przychodnie udzielają świadczeń, które teoretycznie powinny być dokonywane przez państwo. Państwo nie radzi sobie na tym polu, mimo że pobiera wynagrodzenie w postaci ubezpieczenia zdrowotnego. Skoro ktoś sam finansuje świadczenia zdrowotne, zwalniając państwo z tego obowiązku, jest zasadne, aby finansowanie tych świadczeń zwolnione było z opodatkowania.

- W ten sposób rozwiązane zostaną trzy problemy: stanie się zadość zasadzie słuszności, prawo podatkowe będzie prostsze, poprawi się stan służby zdrowia - podsumowuje nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia pakietów medycznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak dowodzić, że abonament jest zwolniony z PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Jacek Rostowski, minister finansów

POSTULUJEMY

Minister finansów, Jacek Rostowski, powinien jak najszybciej wydać ogólną interpretację podatkową, w której wyjaśni, jak należy opodatkować PIT pakiety medyczne oferowane i opłacane przez pracodawców pracownikom. Powinien też przygotować odpowiednie zmiany przepisów.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA