REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik nie powinien płacić za opieszałość fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Prowadzenie postępowania przez kilka lat uzasadnia umorzenie odsetek za zwłokę. NSA: w takim przypadku istnieje przesłanka ważnego interesu podatnika. Podatnik nie powinien ponosić skutków czynności, na które nie miał wpływ.

Przeciągające się, kilkuletnie postępowania wymiarowe nie należą do wyjątków. Niestety, pomimo piętnowania takich sytuacji oraz poprawiania regulacji dotyczących czasu trwania postępowań kontrolnych i podatkowych nie udaje się ich wyeliminować. W jednym z ostatnich orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 3 czerwca 2008 r., sygn. akt II FSK 389/07, niepublikowany) przyznał rację podatnikowi, który domagał się umorzenia odsetek naliczonych za czas postępowania wymiarowego. Sąd uznał, że podatnik nie powinien płacić za kilkuletnie postępowanie, skoro nie miał wpływu na tę sytuację.

REKLAMA

Autopromocja

Eksperci pozytywnie oceniają takie stanowisko.

NSA: ważny interes

Według Rafała Dębowskiego, adwokata, wspólnika w kancelarii Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy sąd potwierdził, że kontrola sprawowana w postępowaniu administracyjno-sądowym rozciąga się na decyzje uznaniowe. Kontrola taka powinna polegać między innymi na ocenie, czy organ podatkowy dokładnie wyjaśnił stan faktyczny sprawy.

- Jakkolwiek wyrok odnosi się do uchylonego art. 67 par. 1 Ordynacji podatkowej, to jednak zachowuje swoją aktualność, chociażby wobec treści przepisu art. 67a Ordynacji - mówi Rafał Dębowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W jego ocenie NSA słusznie podkreślił, że w przypadku, gdy przedmiotem wniosku o umorzenie są jedynie odsetki za zwłokę powstałe w okresie prowadzenia przewlekłej w czasie kontroli, na których powstanie podatnik nie miał wpływu, po stronie podatnika zachodzi ważny interes w wydaniu decyzji umorzeniowej.

Michał Bernat, doradca podatkowy z kancelarii Wardyński i Wspólnicy, potwierdza, że przedłużające się kontrole oraz rozciągające się na kilka lat, wielokrotnie przedłużane postępowania podatkowe nie należą wcale do rzadkości.

- Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku podatników uczestniczących w obrocie zagranicznym, jeżeli organy podatkowe zdecydują się na wszczęcie procedury wymiany informacji z zagranicznymi organami podatkowymi - mówi ekspert.

Naliczanie odsetek

REKLAMA

Treść obowiązującego art. 54 par. 1 pkt 6 oraz pkt 7 Ordynacji podatkowej przewiduje zakaz naliczania odsetek za zwłokę, jeżeli postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa przedłuża się nadmiernie, ponad trzy miesiące, z winy organu podatkowego.

- Niestety, zdaniem organów podatkowych przepisu tego nie stosuje się w stosunku do postępowań kontrolnych prowadzonych na mocy ustawy o kontroli skarbowej - zauważa Adrian Jonca, doradca podatkowy z kancelarii Beiten Burkhardt.

Ekspert dodaje, że obecnie trwają prace parlamentarne nad zmianą ustawy o kontroli skarbowej, tak aby ta zasada stosowana była także do odsetek za zwłokę powstałych ze względu na nieuzasadnioną przewlekłość postępowania kontrolnego prowadzonego przez urzędy kontroli skarbowej. Również Michał Bernat wskazuje na obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej, które częściowo wyłączają możliwość naliczania odsetek od zaległości podatkowych za okres postępowania podatkowego.

Odsetki są bowiem naliczane za cały okres kontroli, chyba że wynikające z niej postępowanie podatkowe nie zostanie wszczęte w terminie trzech miesięcy od dnia zakończenia kontroli. I choć organy podatkowe zazwyczaj dążą jednak do dochowania tego terminu, to podatnik nadal ponosi ryzyko nadmiernie przedłużającej się kontroli podatkowej. Będzie on bowiem zobowiązany do zapłaty odsetek za cały okres jej trwania.

Niedoskonałość przepisów jest powodem tego, że podatnicy występują do organów podatkowych o umorzenie odsetek za zwłokę powstałych wskutek długotrwałych postępowań kontrolnych.

- Jednakże umorzenie takie poddane jest restrykcjom zawartym w art. 67a par. 1 Ordynacji podatkowej, tj. musi być uzasadnione ważnym interesem podatnika lub społecznym - podkreśla Adrian Jonca.

Zmiana przepisów

Spełnienie przesłanki ważnego interesu podatnika nie powoduje po stronie organu obowiązku umorzenia należności. Organ może, ale nie musi przyznać ulgi. Ocena, czy w konkretnej sytuacji występują okoliczności uzasadniające umorzenie zaległości, pozostawiona więc została uznaniu organów podatkowych, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności mających wpływ na tę ocenę.

Jak wyjaśnia Adrian Jonca, niemożność jednoznacznego zdefiniowania przesłanek ważnego interesu podatnika i interesu publicznego powoduje, że w każdym indywidualnym przypadku ich znaczenie może uwzględniać różne aspekty wskazanych wyżej wartości. W ocenie Adriana Joncy możliwe jest, by fiskus uznał, że w sprawie zaistniały okoliczności mieszczące się w pojęciu interesu publicznego, gdyż w interesie publicznym jest to, aby podatnik (który nie przyczynił się do powstania odsetek, gdyż przyczynę stanowiła przedłużająca się nadmiernie kontrola skarbowa) odsetek tych nie płacił.

- Ponieważ umorzenie odsetek pozostawia organom podatkowym pewną swobodę uznaniowości, stąd najwłaściwszym rozwiązaniem byłoby ustawowe zrównanie sytuacji podatników kontrolowanych przez urzędy skarbowe z sytuacją podatników kontrolowanych przez urzędy kontroli skarbowej, poprzez odpowiednią zmianę ustawy o kontroli skarbowej - uważa Adrian Jonca.

15 proc. wynoszą obecnie odsetki podatkowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak zmieniała się stawka odsetek

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA