REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik ma 30 dni na wznowienie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Zanim nastąpi wykreślenie z rejestru przedsiębiorców podmiotu, który zawiesił firmę, organ ewidencyjny lub sąd rejestrowy wezwie do złożenia wniosku o wznowienie działalności.

Po wprowadzeniu zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić prowadzoną przez siebie działalność na okres od 1 do 24 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Ustawodawca zwolnił wniosek o zawieszenie od opłaty skarbowej oraz zobowiązał organ ewidencyjny do przesłania informacji do właściwego urzędu skarbowego i ZUS - podkreśla Karolina Twarowska-Handzlik, prawnik w kancelarii Gide Loyrette Nouel.

W ocenie eksperta zaletą tego postępowania jest jego wnioskowość i niesformalizowany charakter.

- Swoistym ułatwieniem dla przedsiębiorcy jest to, że zanim organ ewidencyjny bądź sąd rejestrowy wykreśli przedsiębiorcę po upływie 24 miesięcy od daty zawieszenia przez niego działalności, przedsiębiorca ten zostanie wezwany w terminie 30 dni do złożenia wniosku w przedmiocie wznowienia działalności - wyjaśnia Karolina Twarowska-Handzlik.

REKLAMA

Michał Nowacki z kancelarii Wardyński i Wspólnicy uważa, że procedura zawieszania i wznawiania działalności jest prosta i nie powinna sprawiać przedsiębiorcom kłopotów oraz być czynnikiem zniechęcającym do korzystania z nowych przepisów. Konieczne będzie jedynie złożenie wniosku do właściwego organu ewidencyjnego lub sądu rejestrowego. Obowiązek poinformowania o zawieszeniu działalności innych organów będzie leżał co do zasady w gestii organu ewidencyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wnioski o zawieszenie i wznowienie działalności nie podlegają opłatom - podkreśla Michał Nowacki.

Kontrole dopuszczalne

Andrzej Marcin Kus, aplikant radcowski z Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, zrzeszonej w Consortio LEX, wyjaśnia, że przedsiębiorca po zawieszeniu działalności gospodarczej ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem jej wykonywania i co istotne może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą. Według Michała Nowackiego kontrole takie mogą prowadzić do kwestionowania prawa przedsiębiorcy do zawieszenia działalności np. w związku z osiąganiem przychodów z bieżącej działalności. W konsekwencji może to spowodować negatywne konsekwencje dla przedsiębiorcy, np. wykazywania zaległości podatkowych, co może skutkować dodatkową odpowiedzialnością finansową w postaci odsetek lub nawet karną skarbową.

 

Ograniczenie terminem

Maksymalnie działalność może być zawieszona na 24 miesiące. Andrzej Marcin Kus zwraca uwagę, że jeżeli działalność gospodarcza wykonywana jest w formie spółki cywilnej, zawieszenie jej wykonywania będzie skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.

- W stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wywiera skutki prawne od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o zawieszeniu do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarcze - podkreśla ekspert.

Zdaniem Karoliny Twarowskiej-Handzlik istnieje duże prawdopodobieństwo, że kwestia terminu, od którego należy liczyć zawieszenie działalności, nastręczy wiele wątpliwości w przypadku przedsiębiorców wpisanych do sądu rejestrowego. Jednak dodaje, że prawdopodobnie wśród tych przedsiębiorców niewielu będzie spełniało wymóg niezatrudniania pracowników, będący podstawowym warunkiem zawieszenia działalności. Wobec powyższego potencjalnie problem ten może wcale nie zaistnieć. Niemniej jednak pełna ocena nowych przepisów będzie możliwa dopiero po ich wejściu w życie i zastosowaniu w praktyce.

Ważne!

Okres zawieszenia rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania tej działalności

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA