REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik ma 30 dni na wznowienie działalności gospodarczej

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Zanim nastąpi wykreślenie z rejestru przedsiębiorców podmiotu, który zawiesił firmę, organ ewidencyjny lub sąd rejestrowy wezwie do złożenia wniosku o wznowienie działalności.

Po wprowadzeniu zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić prowadzoną przez siebie działalność na okres od 1 do 24 miesięcy.

REKLAMA

Autopromocja

- Ustawodawca zwolnił wniosek o zawieszenie od opłaty skarbowej oraz zobowiązał organ ewidencyjny do przesłania informacji do właściwego urzędu skarbowego i ZUS - podkreśla Karolina Twarowska-Handzlik, prawnik w kancelarii Gide Loyrette Nouel.

W ocenie eksperta zaletą tego postępowania jest jego wnioskowość i niesformalizowany charakter.

- Swoistym ułatwieniem dla przedsiębiorcy jest to, że zanim organ ewidencyjny bądź sąd rejestrowy wykreśli przedsiębiorcę po upływie 24 miesięcy od daty zawieszenia przez niego działalności, przedsiębiorca ten zostanie wezwany w terminie 30 dni do złożenia wniosku w przedmiocie wznowienia działalności - wyjaśnia Karolina Twarowska-Handzlik.

Michał Nowacki z kancelarii Wardyński i Wspólnicy uważa, że procedura zawieszania i wznawiania działalności jest prosta i nie powinna sprawiać przedsiębiorcom kłopotów oraz być czynnikiem zniechęcającym do korzystania z nowych przepisów. Konieczne będzie jedynie złożenie wniosku do właściwego organu ewidencyjnego lub sądu rejestrowego. Obowiązek poinformowania o zawieszeniu działalności innych organów będzie leżał co do zasady w gestii organu ewidencyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wnioski o zawieszenie i wznowienie działalności nie podlegają opłatom - podkreśla Michał Nowacki.

Kontrole dopuszczalne

Andrzej Marcin Kus, aplikant radcowski z Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, zrzeszonej w Consortio LEX, wyjaśnia, że przedsiębiorca po zawieszeniu działalności gospodarczej ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem jej wykonywania i co istotne może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą. Według Michała Nowackiego kontrole takie mogą prowadzić do kwestionowania prawa przedsiębiorcy do zawieszenia działalności np. w związku z osiąganiem przychodów z bieżącej działalności. W konsekwencji może to spowodować negatywne konsekwencje dla przedsiębiorcy, np. wykazywania zaległości podatkowych, co może skutkować dodatkową odpowiedzialnością finansową w postaci odsetek lub nawet karną skarbową.

 

Ograniczenie terminem

Maksymalnie działalność może być zawieszona na 24 miesiące. Andrzej Marcin Kus zwraca uwagę, że jeżeli działalność gospodarcza wykonywana jest w formie spółki cywilnej, zawieszenie jej wykonywania będzie skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.

- W stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wywiera skutki prawne od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o zawieszeniu do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarcze - podkreśla ekspert.

Zdaniem Karoliny Twarowskiej-Handzlik istnieje duże prawdopodobieństwo, że kwestia terminu, od którego należy liczyć zawieszenie działalności, nastręczy wiele wątpliwości w przypadku przedsiębiorców wpisanych do sądu rejestrowego. Jednak dodaje, że prawdopodobnie wśród tych przedsiębiorców niewielu będzie spełniało wymóg niezatrudniania pracowników, będący podstawowym warunkiem zawieszenia działalności. Wobec powyższego potencjalnie problem ten może wcale nie zaistnieć. Niemniej jednak pełna ocena nowych przepisów będzie możliwa dopiero po ich wejściu w życie i zastosowaniu w praktyce.

Ważne!

Okres zawieszenia rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania tej działalności

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

REKLAMA

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

REKLAMA

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA