REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystkie limity podatkowe w 2009 roku będą niższe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wczorajszy kurs euro pozwolił obliczyć limity podatkowe na 2009 rok. Limity dla małych podatników w VAT i podatkach dochodowych wyniosą 2 702 000 zł. Od przyszłego roku zmniejszy się o 58,6 tys. zł limit dla ryczałtu od firm i wyniesie 506 625 z.

Opublikowana wczoraj, 1 października 2008 r., tabela kursów średnich NBP pozwala obliczyć limity podatkowe na 2009 rok. Chodzi o limity określone w euro dla VAT, PIT, CIT i ryczałtu. Wczorajszy kurs euro wyniósł 3,3775 zł. Wszystkie limity podatkowe od przyszłego roku będą znacznie niższe od obecnych. To konsekwencja silnego złotego.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenia VAT

Limitu dla potrzeb VAT nie trzeba już przeliczać dla zwolnienia podmiotowego dla podatku od towarów i usług. Wynosi on bowiem od 1 stycznia 2008 r. 50 tys. zł. Przed tą datą była to równowartość 10 tys. euro wyrażona w złotych. Do przeliczania tego limitu stosowany był również kurs z pierwszego dnia roboczego października.

Jednak z ustawy o VAT nie zniknęły wszystkie limity w euro. Nadal w euro określane są limity ustalane dla tzw. małych podatników. Za małego podatnika uważany jest podatnik VAT:

• u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 tys. euro,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

• prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami powierniczymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 30 tys. euro.

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 tys. zł.

Oznacza to, że równowartość 800 tys. euro wynosi dokładnie 2 702 000 zł (800 000 x 3,3775 zł = 2 702 000). W 2008 roku limit ten wynosi 3 014 000 zł, co oznacza zmniejszenie o 312 tys. zł.

Limity dla PIT i CIT

REKLAMA

Również ustawy o podatkach dochodowych - ustawa o PIT i ustawa o CIT - przewidują limity dla małych podatników określone w euro. Podobnie jak w VAT limit wynosi 800 tys. euro. Po przeliczeniu go na złote, według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1 tys. zł, od 1 stycznia 2009 r. małym podatnikiem będzie podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 2 702 000 zł.

To nie koniec. Wczorajszy kurs euro ma istotne znaczenie dla stosowania jednorazowej amortyzacji. Przepisy ustawy o PIT przewidują, że podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Po przeliczeniu na złote limit ten wynosi 168 875 zł (50 000 x 3,3775 = 168 875). Po zaokrągleniu będzie to kwota 169 000 zł.

Ryczałt dla firm i najmu

Teraz przejdźmy do limitu dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt, jeżeli w roku poprzedzającym dany rok podatkowy uzyskali przychody z działalności samodzielnej w wysokości nieprzekraczającej 150 tys. euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki nie przekroczyła 150 tys. euro.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP, obowiązującego 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Kurs euro wyniósł 3,3775 zł. Zatem limit dla ryczałtu wynosi 506 625 zł. W 2008 roku limit ten wynosi 565 200 zł. To kolejny spadek limitu. Tym razem o 58,6 tys. zł.

 

Niestety, dla ryczałtu przy najmie limit też będzie niższy od przyszłego roku. Oznacza to, że podatnicy szybciej będą płacić 20-proc. stawkę ryczałtu przy najmie. Podatnicy od najmu płacą podatek według stawki 8,5 proc. do momentu, gdy ich przychód nie przekroczy 4 tys. euro. Powyżej tej kwoty płaci się podatek według stawki 20 proc.

Zasady przeliczania limitu są takie same jak przedstawione dla ryczałtu dla działalności gospodarczej. A zatem limit ten wynosić będzie w 2009 roku 13 510 zł (4000 x 3,3775 = 13 510). W roku 2008 jest to 15 072 zł. Limit ten zatem zmalał o 1562 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Limity podatkowe w 2009 roku

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Władysław Varga, doradca podatkowy w Taxpoint

WŁADYSŁAW VARGA

doradca podatkowy w Taxpoint

Kwestia określenia poszczególnych limitów w VAT w walucie polskiej, a nie w euro, budzi pewne kontrowersje. Z jednej strony, dla podatników, przyzwyczajonych do posługiwania się polską walutą, wygodniejsze jest określanie limitów w złotówkach. Wychodząc naprzeciw tym przyzwyczajeniom, od początku 2008 roku limit zwolnienia podmiotowego w VAT mamy określony w zł. Z drugiej strony, przeliczenia na euro nie są skomplikowane, a kurs np. limitu dla małych podatników pozostający cały czas na poziomie 800 tys. euro określony jest wprost w ustawie o VAT. Nie należy też zapominać o tym, że zgodnie z zapowiedziami rządowymi od 2011 roku Polska jako walutę wprowadzi euro. Tym samym limity VAT określone w złotych i tak w dającej się przewidzieć perspektywie będą musiały być przeliczone na euro. I chociażby z tego powodu zmienianie teraz tych limitów na złote można uznać za niecelowe i nieefektywne w dłuższej perspektywie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marek Malinowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

MAREK MALINOWSKI

konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

W ustawie o CIT oraz PIT występują limity określone w euro. Określenie przez ustawodawcę limitów w euro miało skutkować pewnością utrzymania ekonomicznej wartości limitu podczas okresu wysokiej inflacji panującej w Polsce, a tym samym zmianą wartości złotego. Jednak obecnie, kiedy wartość euro w stosunku do złotego znacznie spadła, limity te obniżyły się, a tym samym podatnicy odczuwają ujemne wpływy zmian, np. mniejszą część wydatków będą mogli zaliczyć w koszty podatkowe z tytułu amortyzacji czy częściej muszą dokumentować transakcje z podmiotami powiązanymi. Zasadne jest zastanowienie się albo nad podwyższeniem limitów i pozostawieniem ich dla czytelności w euro (jeśli nasze plany wejścia do strefy euro mają się za czas jakiś spełnić) lub rozważenie możliwości wprowadzenia limitów określonych w złotych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA