REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystkie limity podatkowe w 2009 roku będą niższe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wczorajszy kurs euro pozwolił obliczyć limity podatkowe na 2009 rok. Limity dla małych podatników w VAT i podatkach dochodowych wyniosą 2 702 000 zł. Od przyszłego roku zmniejszy się o 58,6 tys. zł limit dla ryczałtu od firm i wyniesie 506 625 z.

Opublikowana wczoraj, 1 października 2008 r., tabela kursów średnich NBP pozwala obliczyć limity podatkowe na 2009 rok. Chodzi o limity określone w euro dla VAT, PIT, CIT i ryczałtu. Wczorajszy kurs euro wyniósł 3,3775 zł. Wszystkie limity podatkowe od przyszłego roku będą znacznie niższe od obecnych. To konsekwencja silnego złotego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenia VAT

Limitu dla potrzeb VAT nie trzeba już przeliczać dla zwolnienia podmiotowego dla podatku od towarów i usług. Wynosi on bowiem od 1 stycznia 2008 r. 50 tys. zł. Przed tą datą była to równowartość 10 tys. euro wyrażona w złotych. Do przeliczania tego limitu stosowany był również kurs z pierwszego dnia roboczego października.

Jednak z ustawy o VAT nie zniknęły wszystkie limity w euro. Nadal w euro określane są limity ustalane dla tzw. małych podatników. Za małego podatnika uważany jest podatnik VAT:

REKLAMA

• u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 tys. euro,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami powierniczymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 30 tys. euro.

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 tys. zł.

Oznacza to, że równowartość 800 tys. euro wynosi dokładnie 2 702 000 zł (800 000 x 3,3775 zł = 2 702 000). W 2008 roku limit ten wynosi 3 014 000 zł, co oznacza zmniejszenie o 312 tys. zł.

Limity dla PIT i CIT

Również ustawy o podatkach dochodowych - ustawa o PIT i ustawa o CIT - przewidują limity dla małych podatników określone w euro. Podobnie jak w VAT limit wynosi 800 tys. euro. Po przeliczeniu go na złote, według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1 tys. zł, od 1 stycznia 2009 r. małym podatnikiem będzie podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 2 702 000 zł.

To nie koniec. Wczorajszy kurs euro ma istotne znaczenie dla stosowania jednorazowej amortyzacji. Przepisy ustawy o PIT przewidują, że podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Po przeliczeniu na złote limit ten wynosi 168 875 zł (50 000 x 3,3775 = 168 875). Po zaokrągleniu będzie to kwota 169 000 zł.

Ryczałt dla firm i najmu

Teraz przejdźmy do limitu dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt, jeżeli w roku poprzedzającym dany rok podatkowy uzyskali przychody z działalności samodzielnej w wysokości nieprzekraczającej 150 tys. euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki nie przekroczyła 150 tys. euro.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP, obowiązującego 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Kurs euro wyniósł 3,3775 zł. Zatem limit dla ryczałtu wynosi 506 625 zł. W 2008 roku limit ten wynosi 565 200 zł. To kolejny spadek limitu. Tym razem o 58,6 tys. zł.

 

Niestety, dla ryczałtu przy najmie limit też będzie niższy od przyszłego roku. Oznacza to, że podatnicy szybciej będą płacić 20-proc. stawkę ryczałtu przy najmie. Podatnicy od najmu płacą podatek według stawki 8,5 proc. do momentu, gdy ich przychód nie przekroczy 4 tys. euro. Powyżej tej kwoty płaci się podatek według stawki 20 proc.

Zasady przeliczania limitu są takie same jak przedstawione dla ryczałtu dla działalności gospodarczej. A zatem limit ten wynosić będzie w 2009 roku 13 510 zł (4000 x 3,3775 = 13 510). W roku 2008 jest to 15 072 zł. Limit ten zatem zmalał o 1562 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Limity podatkowe w 2009 roku

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Władysław Varga, doradca podatkowy w Taxpoint

WŁADYSŁAW VARGA

doradca podatkowy w Taxpoint

Kwestia określenia poszczególnych limitów w VAT w walucie polskiej, a nie w euro, budzi pewne kontrowersje. Z jednej strony, dla podatników, przyzwyczajonych do posługiwania się polską walutą, wygodniejsze jest określanie limitów w złotówkach. Wychodząc naprzeciw tym przyzwyczajeniom, od początku 2008 roku limit zwolnienia podmiotowego w VAT mamy określony w zł. Z drugiej strony, przeliczenia na euro nie są skomplikowane, a kurs np. limitu dla małych podatników pozostający cały czas na poziomie 800 tys. euro określony jest wprost w ustawie o VAT. Nie należy też zapominać o tym, że zgodnie z zapowiedziami rządowymi od 2011 roku Polska jako walutę wprowadzi euro. Tym samym limity VAT określone w złotych i tak w dającej się przewidzieć perspektywie będą musiały być przeliczone na euro. I chociażby z tego powodu zmienianie teraz tych limitów na złote można uznać za niecelowe i nieefektywne w dłuższej perspektywie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marek Malinowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

MAREK MALINOWSKI

konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe

W ustawie o CIT oraz PIT występują limity określone w euro. Określenie przez ustawodawcę limitów w euro miało skutkować pewnością utrzymania ekonomicznej wartości limitu podczas okresu wysokiej inflacji panującej w Polsce, a tym samym zmianą wartości złotego. Jednak obecnie, kiedy wartość euro w stosunku do złotego znacznie spadła, limity te obniżyły się, a tym samym podatnicy odczuwają ujemne wpływy zmian, np. mniejszą część wydatków będą mogli zaliczyć w koszty podatkowe z tytułu amortyzacji czy częściej muszą dokumentować transakcje z podmiotami powiązanymi. Zasadne jest zastanowienie się albo nad podwyższeniem limitów i pozostawieniem ich dla czytelności w euro (jeśli nasze plany wejścia do strefy euro mają się za czas jakiś spełnić) lub rozważenie możliwości wprowadzenia limitów określonych w złotych.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA