REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W budżetówce nie będzie zwolnień

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Większość pracowników zatrudnionych w zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych znajdzie pracę w nowych jednostkach, które przejmą ich zadania. Projekt nowej ustawy o finansach publicznych nie przewiduje bowiem likwidacji zadań. Nie będzie też zapowiadanej likwidacji funduszy ochrony środowiska.

Rozmowa z ELŻBIETĄ SUCHOCKĄ-ROGUSKĄ, wiceministrem finansów

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana prawa

Projekt nowej ustawy o finansach publicznych - zdaniem ekonomistów - nie jest oczekiwaną reformą finansów publicznych. Jaki jest więc cel wprowadzenia nowej ustawy o finansach publicznych?

- Przede wszystkim należy wyjaśnić, że reforma finansów publicznych to pojęcie - wytrych. Każdy może je rozumieć na swój sposób. Reforma finansów publicznych to zarówno reforma podatkowa zmieniająca zakres dochodów państwa, zmiany w wydatkach budżetu, zmiany w zakresie emerytur pomostowych, jak również w organizacji sektora finansów publicznych i zasadach gospodarki finansowej. Te ostatnie kwestie reguluje ustawa o finansach publicznych i tych dziedzin dotyczą nasze propozycje.

REKLAMA

Minister Jacek Rostowski mówił, że nowa ustawa o finansach publicznych przyniesie około 500 mln zł oszczędności rocznie. Czy resort oszacował też koszty zmian?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oszczędności na pewno nie pojawią się od razu. Projektowane zmiany powinny zracjonalizować gospodarkę środkami publicznymi, a oszczędności z tego tytułu będą się pojawiały w kolejnych latach. Koszty, jakie mogą wystąpić, są związane z likwidacją niektórych form jednostek. Bardzo trudno je oszacować, ponieważ zadania jednostek, które przestaną istnieć, nie zostaną zlikwidowane.

Czy w związku z likwidacją jednostek pojawią się także oszczędności w administracji?

- Jeżeli jednostka budżetowa zlikwiduje gospodarstwo pomocnicze i uzna, że może realizować wykonywane przez nie zadania własnymi siłami, to prawdopodobnie zatrudni również pracowników gospodarstwa. W takiej sytuacji wydatki jednostki nie zwiększą się, ponieważ dziś kupując zadania w gospodarstwie pomocniczym posiada ona środki na wynagrodzenia pracowników, których teraz sama zatrudni. Przyznaję jednak, że mogą wystąpić pewne oszczędności związane z wydatkami administracyjnymi - jedna księgowość, jedne kadry itd. Może się również zdarzyć, że wystąpią przejściowe wydatki związane z odprawami emerytalnymi. Na pewno część osób skorzysta z możliwości przejścia na emeryturę. Nie wykluczamy, że w bardzo nielicznych przypadkach trzeba będzie wypłacić także odszkodowania.

W 2006 roku środki unijne zostały włączone do budżetu. Projekt zakłada natomiast podział budżetu na dwie części - środków krajowych i europejskich. Skąd taki pomysł?

- Dzielimy budżet państwa, aby usprawnić finansowanie zadań unijnych. W naszej ocenie poprzednie rozwiązanie nie sprawdziło się. W perspektywie na lata 2007-2013 mamy sytuację taką, że otrzymujemy zaliczkę na realizację zadań, dzięki czemu możemy na bieżąco refundować poniesione wydatki. Przewidujemy jednak, że być może już w 2009, a na pewno w 2010 roku może dojść do sytuacji, że wydatki przewyższą środki, które uzyskamy z Unii Europejskiej.

Co to oznacza? Czy w rezultacie zadanie zostanie wstrzymane?

- Jeśli nie zmienimy przepisów, to istnieje obawa czasowego wstrzymania finansowania zadań. Aby tego uniknąć, podjęliśmy decyzję o podziale ustawy budżetowej na dwa budżety: krajowy i europejski.

Czy to zmieni sytuację?

- Tak. Ponieważ będziemy mogli pożyczyć brakujące środki.

Czyli w budżecie europejskim pojawi się deficyt?

- Zgodnie ze standardem ESA'95, jeśli wydatki, które później będą zrefundowane, generują deficyt, to nie jest on zaliczany do deficytu sektora finansów publicznych.

W związku z tym dodatkowy deficyt środków publicznych, który się pojawi, przejściowo zwiększy potrzeby pożyczkowe budżetu państwa.

Skąd będziemy pożyczać środki na sfinansowanie deficytu budżetu europejskiego?

- Przewidujemy, że deficyt budżetu unijnego będzie finansowany w ramach finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, czyli będzie zaciągany dług. Po otrzymaniu środków z UE dług będzie spłacany.

Projekt zakłada, że rząd będzie opracowywał Wieloletni Plan Finansowy Państwa (WPFP). - Czy to nie będzie kolejny dokument pokrywający się z innymi planami, które przygotowuje dziś rząd?

- Nie. Wieloletni plan będzie dokumentem, który obejmie perspektywę czterech lat, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, co przyniesie wymierne korzyści. Przykładowo, pozwoli on ogłosić przetarg na budowę czterech przęseł mostu, a nie co roku na jedno. Z drugiej strony będziemy wiedzieli, na co stać budżet państwa w perspektywie czteroletniej. Dziś możliwe jest przygotowanie przez poszczególne ministerstwa ustawy, której koszt wynosi np. 1,2 mld zł, mimo że w budżecie nie ma środków na sfinansowanie zmian.

Projekt ustawy zakłada z jednej strony likwidację zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, a z drugiej zostawia w sektorze samorządowe zakłady budżetowe, wprowadza agencje wykonawcze w miejsce agencji rządowych i kolejną formę - instytucje gospodarki budżetowej. Skąd takie rozwiązania?

- Wprowadzenie instytucji gospodarki budżetowej pozwoli na likwidację samorządowych zakładów budżetowych. Z kolei agencje wykonawcze będą powoływane do realizacji określonych zadań. Powszechne były opinie, że agencje rządowe trzeba likwidować. Pytanie, co dalej? Ktoś te zadania musi wykonywać.

 

Idąc tym tropem, dla każdej formy jednostki można znaleźć dziś uzasadnienie. Ale czy w ten sposób nie zastępujemy jednych form jednostek innymi, które wykonują te same zadania?

- W niektórych przypadkach te same zadania będą realizowane przez nowe jednostki. Formy, które powstały 50 lat temu, wymagają unowocześnienia. Podkreślam jednak, że nie wszystko jest złe. Jestem za tym, aby zlikwidować wszystkie zakłady budżetowe, które prowadzą działalność szkoleniową. Dziś jest tyle ośrodków na rynku, że każdy, kto chce szkolić pracowników, może wybrać odpowiednią ofertę, nie musi utrzymywać własnej struktury.

Jakie są przesłanki przemawiające za likwidacją?

- W przypadku gospodarstw pomocniczych dane pokazują, że koszt zadania wykonywanego w tej formie jest wyższy niż gdyby to samo zadanie zostało kupione na rynku. A zatem likwidacja oznacza racjonalizację wydatków. Z drugiej strony, dla potrzeb samorządów, pewne formy muszą pozostać, bo z punktu widzenia realizowanych zadań to jest dla nich najwygodniejsza forma.

Czy w związku z likwidacją jednostek resort przewiduje zwolnienia pracowników?

- Dla pracowników jednostek zagrożenie jest relatywnie niewielkie, ponieważ zadania realizowane przez likwidowane jednostki nie zmieniają się. A zatem większość zatrudnionych osób znajdzie pracę w nowych jednostkach, które przejmą zadania, oczywiście poza osobami, które albo będą chciały zmienić pracę, albo zakończyć działalność zawodową.

Czy ministerstwo podtrzymuje również pomysł likwidacji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Fundusze podnoszą, że samorządy, które miałyby przejąć realizację ich zadań, nie będą w stanie pozyskać tak dużych środków na ochronę środowiska.

- Nasza propozycja przewidywała, że marszałkowie województw mieliby przeznaczać na ochronę środowiska co najmniej tyle środków, ile uzyskają dochodów z tytułu kar i opłat. Pojawiła się jednak propozycja Macieja Nowickiego, ministra środowiska, aby w miejsce Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy powstały państwowe osoby prawne, które będą realizowały te same zadania, co fundusze. Minister uzasadniał, że narodowy fundusz oraz fundusze wojewódzkie posiadają większe możliwości pozyskiwania środków unijnych niż samorządy, a zatem zmiany mogą spowodować zakłócenia w pozyskaniu tych środków.

Ministerstwo Finansów przychyli się do propozycji ministra Macieja Nowickiego?

- Minister finansów zapewne nie będzie się spierał tylko dlatego, że miał inną koncepcję. Argument o pozyskaniu środków unijnych jest dość poważny. Ponadto za zadania w zakresie ochrony środowiska odpowiada minister środowiska.

ZMIANY W JEDNOSTKACH FINANSÓW PUBLICZNYCH

Jakich jednostek dotyczą zmiany w finansach publicznych

• 67 państwowych zakładów budżetowych

• ok. 2000 samorządowych zakładów budżetowych

• 407 gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych

• 637 gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych

• państwowych i samorządowych funduszy celowych

• agencji rządowych

Dane: Uzasadnienie do projektu ustawy o finansach publicznych

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie

Na zdjęciu: Elżbieta Suchocka-Roguska, wiceminister finansów

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA