REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawą budżetu zadaniowego są mierniki

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Mierzenie rezultatów zadań państwa ma podstawowe znaczenie z punktu widzenia wprowadzenia nowej metody budżetowania. Budżet zadaniowy ma dostarczać urzędnikom, parlamentarzystom i politykom precyzyjnych i obiektywnych informacji o celowości i efektywności realizacji poszczególnych zadań państwa.

Rozmawiamy z MARTĄ POSTUŁĄ, dyrektorem Departamentu Reformy Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Resort finansów pracuje nad miernikami potrzebnymi do oceny budżetu zadaniowego. Czym są mierniki w budżecie zadaniowym?

- Od początku wdrażania budżetu zadaniowego w Polsce - tak jak i w innych krajach OECD - prowadzi się intensywne studia metodologiczne w celu budowania i rozwoju systemu oceny skuteczności i efektywności poszczególnych polityk państwa. Mierzenie rezultatów pracy instytucji publicznych jest niezbędnym elementem budżetu zadaniowego - ma odpowiedzieć na pytanie, czy pieniądze przeznaczane na konkretne zadania realizowane przez administrację państwową przynoszą odpowiednie wyniki oraz czy (i w jakim stopniu) zadania te przyczyniają się do osiągania założonych przez rząd celów strategicznych. Ocena taka powinna być wszechstronna i precyzyjna, a w szczególności odnosić się do kosztowych aspektów osiągnięcia rezultatów zadań. Obecnie kon-tynuowane są prace nad stworzeniem pełnej bazy mierników dla wszystkich funkcji budżetowych państwa, co powinno w znaczący sposób usprawnić, uprościć i ujednolicić system mierzenia zadań publicznych.

Co brane było pod uwagę przy określaniu mierników dla budżetu na 2009 rok?

REKLAMA

- Przy opracowywaniu budżetu zadaniowego na rok 2009 dążono do tego, aby wszystkie mierniki były adekwatne do specyfiki celów i zadań, które mają oceniać (tj. aby były konkretne, mierzalne i zdefiniowane w sposób umożliwiający ciągłość ich pomiaru w wieloletniej perspektywie, a także, aby mierzyły tylko to, na co wykonawca zadania ma realny wpływ). Ważne było także to, aby mierniki posiadały wiarygodne i szybko dostępne źródło danych. Ponadto - dla zapewnienia spójności budżetu zadaniowego ze strategiami rządowymi - kierowano się zasadą, aby przy formułowaniu każdego z celów i mierników zapewniona była ich zgodność z zapisami dokumentów strategicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mierniki określane były szczegółowo?

- Przy tworzeniu zasad dla opracowywania zadaniowego planu wydatków na rok 2009 uznano, że stosowanie mierników na najwyższym jego poziomie - funkcji państwa, których pomiar obarczony jest wysokim ryzykiem błędu, na wstępnym etapie rozwoju metodologii budżetu zadaniowego jest niecelowy (z uwagi na możliwość zbyt silnego wpływu na proces realizacji czynników zewnętrznych niezależnych od wykonawców funkcji). Ograniczono także liczbę mierników dla uzyskania przejrzystości i jednolitości prezentacji zadaniowego planu wydatków.

Czy każde państwo musi indywidualnie określić mierniki dla siebie, czy możemy czerpać wzorce z innych państw?

- Ministerstwo Finansów analizuje w szerokim zakresie doświadczenia zagraniczne dotyczące mierzenia wydatków publicznych, co jest szczegól- nie uzasadnione ze względu na fakt, że informacje efektywnościowe są zamieszczane w dokumentach budżetowych znacznej części krajów świata, w tym m.in. w krajach UE. Doświadczenia te będą na pewno przydatne przy sporządzaniu wspomnianej bazy mierników. Warto podkreślić, że przykładów mierników zagranicznych nie można stosować bezpośrednio, ale tylko w uzasadnionych przypadkach, po odpowiednim ich dostosowaniu do krajowych uwarunkowań społeczno-gospodarczych, a także przy uwzględnieniu potrzeb i możliwości polskiej statystyki publicznej.

Jak mierniki będą wykorzystywane w praktyce?

- Mierzenie rezultatów zadań państwa ma podstawowe znaczenie z punktu widzenia wprowadzenia nowej metody budżetowania. Budżet zadaniowy ma dostarczać decydentom - urzędnikom, parlamentarzystom i politykom - precyzyjnych i obiektywnych informacji o celowości i efektywności realizacji poszczególnych zadań państwa. Analiza tych danych, opisanych za pomocą mierników, opracowywana corocznie w postaci ewaluacji wykonania budżetu państwa pozwoli na poprawę jakości alokacji wydatków budżetowych w kolejnych latach budżetowych. Ponadto stworzenie systemu mierzenia zadań państwa przyczyni się do rozwoju audytu efektywnościowego, który ma poprawić organizację i usprawnić procedury w administracji państwowej na rzecz podnoszenia wydajności i skuteczności jej funkcjonowania.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Marta Postuła, dyrektor Departamentu Reform Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA