REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O przychodzie z pakietu medycznego zdecyduje sąd

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy, którzy otrzymują od szefa abonament na usługi medyczne niewynikające z kodeksu pracy, mogą dowodzić, że nie są one ich przychodem opodatkowanym PIT.

Pracownicy, którzy dostają od pracodawcy abonamenty medyczne, mają problem z odpowiednią kwalifikacją podatkową. Organy podatkowe twierdzą bowiem, że są one przychodem podatników podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest jednak w tej sprawie jednolite.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Konieczne rozróżnienie

Wojewódzkie sądy administracyjne zgodnie twierdzą, że świadczenia medyczne, które pracodawca musi zapewnić pracownikom, nie podlegają opodatkowaniu PIT (np. wyrok sygn. akt III SA/Wa 120/08, prawomocny). Z taką wykładnią przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zgadzają się eksperci.

- Przychodu pracownika nie stanowią świadczenia medyczne, do których opłacenia pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów kodeksu pracy i innych ustaw. Takie świadczenia zdrowotne mają bowiem charakter obowiązkowy. Muszą być zagwarantowane i dokonywane niezależnie od woli pracownika i pracodawcy - stwierdza Dorota Stangreciak-Karpierz, prawnik w Auxilium.

REKLAMA

Spór w orzecznictwie dotyczy natomiast świadczeń w ramach abonamentów medycznych nadobowiązkowych, czyli tych, za które pracodawca płaci ryczałtem co miesiąc, bez względu na to, czy pracownik korzysta z tych usług, czy nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozbieżne wyroki

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał co najmniej trzy wyroki w sprawie opodatkowania abonamentów medycznych. W pierwszym (sygn. akt III SA/Wa 120/08) sąd, powołując się na art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, stwierdził, że przychodem są jedynie otrzymane, a nie pozostawione do dyspozycji świadczenia w naturze lub nieodpłatne świadczenia. W uzasadnieniu sąd przyznał, że przychodem u podatnika będzie wartość świadczenia uzyskiwanego przez pracownika w postaci możliwości korzystania z usług medycznych przez tę osobę.

W kolejnym wyroku (sygn. akt III SA/Wa 625/08, nieprawomocny) WSA podkreślił, że z art. 11 ust. 1 ustawy wynika, że za przychód można uznać wyłącznie wartość nieodpłatnego świadczenia, które pracownik faktycznie otrzymał. Jeśli więc nie można ustalić, czy pracownik rzeczywiście otrzymał świadczenie i jaka jest jego wartość, to nie można uznać, że powstał u niego opodatkowany przychód.

W najnowszym wyroku warszawski sąd uznał jednak, że wykupione przez pracodawcę na rzecz pracowników pakiety medyczne stanowią świadczenia w naturze w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, a samo uzyskanie prawa do korzystania z opieki medycznej stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy. Identycznie uznał również WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 383/08, nieprawomocny).

 

Przychód pracownika

Zdaniem Doroty Stangreciak-Karpierz, w następstwie zawarcia przez pracodawcę na rzecz pracowników umowy o świadczenie usług medycznych (obejmującej świadczeniami także członków ich rodzin) bez względu na to, czy osoby uprawnione skorzystają z tych usług, powstanie w myśl art. 12 ustawy o PIT u pracowników przychód ze stosunku pracy, stanowiący nieodpłatne świadczenie.

- Nieodpłatnym świadczeniem spółki na rzecz jej pracowników jest fakt objęcia pracowników (członków ich rodzin) opieką medyczną - uważa Dorota Stangreciak-Karpierz.

Jej zdaniem o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z konkretnej usługi medycznej, lecz samo otrzymanie przez niego pakietu medycznego (o określonej wartości pieniężnej), dającego prawo do usług medycznych w ramach wykupionego pakietu.

Cena na osobę

Innego zdania jest Sławomir Czyż, doradca podatkowy, kierownik do spraw postępowań z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Podkreśla on, że co prawda z przepisów ustawy o PIT bezsprzecznie wynika, że jeżeli pracodawca wykupi pracownikowi dostęp do opieki medycznej, to powstanie u pracownika przychód, ale zasadniczo przychód będzie opodatkowany tylko wtedy, gdy da się go w jakiś sposób wymierzyć.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione, to wartość tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

- Z orzecznictwa sądowego wynika, że zasadę tę stosujemy, gdy możemy odnieść cenę zakupu do konkretnego pracownika - mówi Sławomir Czyż.

Biorąc pod uwagę orzecznictwo, nie będzie przychodem dostęp do opieki zdrowotnej, za którą pracodawca płaci jedną opłatę zryczałtowaną obejmującą np. pracowników oraz ich rodziny, bez względu na liczbę uprawnionych, a więc gdy nie da się wyliczyć ceny na osobę.

Interpretacje podatkowe

Dorota Stangreciak-Karpierz radzi, aby podatnicy lub płatnicy abonamentów medycznych występowali z wnioskami o udzielenie interpretacji do ministra finansów. Powinni oni powoływać się przede wszystkim na rozbieżności w orzecznictwie.

Sławomir Czyż zwraca natomiast uwagę, że podatnik, który chce skutecznie prowadzić spór z organami podatkowymi, musi najpierw zadbać o właściwą umowę dotyczącą świadczeń medycznych.

Ważne!

Jeśli nie można ustalić, czy pracownik rzeczywiście otrzymał świadczenie medyczne i jaka jest jego wartość, to nie można uznać, że powstał u niego opodatkowany przychód

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA