REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To jeszcze nie koniec zmian w ustawie o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 grudnia obowiązują znowelizowane przepisy o VAT. To jednak nie koniec zmian. Już w przyszłym roku czekają nas istotne zmiany dotyczące zasad określania miejsca opodatkowania i obowiązków administracyjnych, wymuszone przepisami UE.

Rozmowa z ROMANEM NAMYSŁOWSKIM, starszym menedżerem w Ernst & Young

REKLAMA

Autopromocja

Dnia 1 grudnia weszła w życie duża nowelizacja ustawy o VAT. Jak można ją ocenić?

- Jest to bardzo dobra nowelizacja, która wprowadza wiele korzystnych rozwiązań dla podatników. Niektóre z nich mogą mieć np. pozytywny wpływ na przepływy finansowe podatników (co jest ostatnio bardzo istotne) czy też po prostu zmniejszyć ilość pracy administracyjnej związanej z prawidłowym rozliczaniem podatku. Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że trzy lata zaangażowania w proces zmian ustawy o VAT, uwieńczony tą nowelizacją, miał sens.

Wiele nowych rozwiązań jest przyjaznych dla podatników. Czy możemy podać konkretny przykład?

- Chociażby uproszczenie dla magazynów konsygnacyjnych. To nie tylko udogodnienie dla podmiotów zagranicznych, które już nie muszą rejestrować się, dokonując przemieszczenia towarów do Polski. To rozwiązanie korzystne również dla nabywcy. O korzyści biznesowej takiej struktury, pozwalającej na dostawy w systemie just in time, nie muszę wspominać. Istotny może okazać się pozytywny wpływ na przepływy finansowe podatnika. Bez uproszczenia podmiot zagraniczny musiał opodatkować dostawę w momencie wyprowadzenia towarów z magazynu i wykazywać podatek należny. Dla nabywcy podatek ten był podatkiem naliczonym, którego odzyskanie mogło zająć kilka miesięcy, zwłaszcza gdy znaczna część dostaw to eksport lub dostawy wewnątrzwspólnotowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak teraz będą wyglądać rozliczenia nabywcy?

- Po nowelizacji nabywca będzie rozpoznawał wewnątrz- wspólnotowe nabycie towarów, czyli dokonywał rozliczenia VAT wyłącznie na papierze.

Czy magazyny konsygnacyjne to jedyne uproszczenie?

- Ależ skąd. Drugie uproszczenie to możliwość rozliczania VAT z tytułu importu poprzez deklarację. Zamiast płacić i odzyskiwać po kilku miesiącach podatek, będzie on rozliczany na podobnej zasadzie jak nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Wprowadzono do ustawie o VAT więcej przepisów opcyjnych. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?

- Tu wymieniłbym deklaracje kwartalne, chociaż niepełne, gdyż podatnik będzie musiał wpłacać miesięczne zaliczki na podatek przez pierwsze dwa miesiące kwartału. Niewątpliwie jednak to rozwiązanie warte do rozważenia dla podmiotów, które np. składają dużą liczbę korekt deklaracji (będą tylko cztery deklaracje w roku do korygowania) czy też dla podmiotów, których obroty systematycznie wzrastają. Wysokość zaliczki jest bowiem uzależniona od obrotów z poprzedniego kwartału. Może okazać się, że jej wysokość będzie niższa niż faktyczna kwota zobowiązania za dany miesiąc. Później trzeba będzie dopłacić różnicę, ale przez miesiąc bądź dwa więcej środków pieniężnych pozostanie w rękach podatnika. Poza tym warto pamiętać o dość rewolucyjnych zmianach zasad opodatkowania dostawy nieruchomości.

Kolejne zmiany są zapewne związane koniecznością dostosowania polskich przepisów do prawa wspólnotowego?

- Zgadza się. Za najważniejszą zmianę uznałbym wyłączenie z zakresu opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, której definicja jest identyczna jak w podatkach dochodowych. Zmiana ta zdecydowanie powinna ułatwić dokonywanie przekształceń własnościowych. Poza tym mamy ogromną niespodziankę w postaci rezygnacji z ograniczenia odliczenia w przypadku wydatków niestanowiących kosztów podatkowych. Wydawało się, że Ministerstwo Finansów zżyło się tak z tym przepisem, że będzie broniło go do upadłego, a tymczasem udało się go uchylić.

O jakich regulacjach warto jeszcze wspomnieć?

- O przepisach, które są następstwem wydania wyroków, czy to przez Trybunał Konstytucyjny, czy Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Jeżeli chodzi o ten pierwszy sąd, to trzeba wskazać przepisy dotyczące konieczności posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Przeniesiono te przepisy do ustawy i nieco je zmodyfikowano, choć nie zawsze z korzyścią dla podatnika. Natomiast zmiana będąca bezpośrednio realizacją wyroku ETS to likwidacja kaucji gwarancyjnej. Trybunał w sprawie Alicji Sosnowskiej zakwestionował tego rodzaju ograniczenie prawa do zwrotu VAT.

Czy wszystkie nowe przepisy są korzystne dla podatników?

- Trudno tak naprawdę wskazać przepis jednoznacznie niekorzystny. Czasami jest tak, że dobre elementy są pomieszane z mniej korzystnymi, jak choćby liberalizacja ulgi na złe długi: dobry to możliwość korekty po upływie 180 dni od upływu terminu zapłaty, mniej korzystny - konieczność uzyskania potwierdzenia otrzymania zawiadomienia o skorzystaniu z tego rozwiązania przez wierzyciela.

Czy w takim razie należałoby coś jeszcze zmienić?

- Z całą pewnością nie była to ostatnia nowelizacja VAT. Już w przyszłym roku czekają nas istotne zmiany dotyczące zasad określania miejsca opodatkowania i obowiązków administracyjnych (składania informacji podsumowujących), wymuszone zmianami w dyrektywie UE. Będzie też trwał proces eliminowania niezgodności z dyrektywami, w tym jednej bardzo drażliwej, tj. ograniczenia odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych czy paliw do tych samochodów.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie

Na zdjęciu Roman Namysłowski, starszy menedżer w Ernst & Young

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA