REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótszy termin zwrotu podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Po nowelizacji ustawy o VAT co do zasady każdy podatnik będzie mógł uzyskać zwrot podatku w terminie 60 dni. Zmiana w istotny sposób wpłynie na przepływy finansowe dużej grupy podatników. Skończą się też próby naciągania przepisów dotyczących szybszych zwrotów podatku.

Rozmowa z TOMASZEM MICHALIKIEM, doradcą podatkowym

REKLAMA

Czy zmiana przepisów dotyczących terminu zwrotu VAT istotnie przełoży się na obrót gospodarczy?

- Tak. Uważam, że zmiana jest bardzo ważna i korzystna dla podatników. Najistotniejsze jest to, że co do zasady każdy podatnik będzie mógł uzyskać zwrot VAT w ciągu 60 dni. Od tej reguły są tylko dwa wyjątki, z których szczególnie istotny jest ten odnoszący się do nowo powstałych podatników. Jest to formuła, na którą wszyscy od pewnego czasu czekamy i na brak której narzekamy. Dzisiaj podatnik o 60-dniowy zwrot VAT może wystąpić tylko wtedy, jeśli kupił środki trwałe, wartości niematerialne itd. albo stosuje obniżoną stawkę. W innych okolicznościach podatnik uzyska zwrot podatku w terminie 180 dni. To bardzo długi okres. Nowelizacja w istotny sposób wpłynie więc na przepływy finansowe dużej grupy podatników. Pewnie skończą się też próby naciągania przepisów dotyczących szybszych zwrotów podatku.

Czy skrócenie terminu to jedyna korzyść dla podatników?

- Kolejną znaczącą z punktu widzenia podatników zmianą będzie zmiana art. 86 ust. 19 ustawy o VAT. Obecnie przepis przewiduje, że podatnik, który w danym okresie nie wykonał czynności opodatkowanych, przenosi nadwyżkę podatku naliczonego na kolejne okresy rozliczeniowe. W nowym brzmieniu przepis mówi, że podatnik może dokonać przeniesienia nadwyżki na kolejne okresy rozliczeniowe. W praktyce oznacza to, że podatnicy będą mogli dokonać wyboru, czy nadwyżkę tę zechcą przenieść na następne okresy rozliczeniowe, czy też wolą zwrot na konto. Muszę jednak podkreślić, że akurat w tym przypadku zwrot zostanie dokonany w terminie 180 dni. Jednak i ten termin podatnik może skrócić do 60 dni, jeżeli złoży zabezpieczenie majątkowe równe kwocie żądanego zwrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzisiaj podatnik, który dopiero zaczął działalność gospodarczą, musi dłużej czekać na zwrot VAT. Czy to się zmieni?

- Nie. To drugi wyjątek, w którym zwrot nadal - jako reguła - będzie następował w terminie 180 dni, chyba że podatnicy złożą zabezpieczenie majątkowe. Nowo powstali podatnicy będą mogli uzyskać zwrot VAT w ciągu 60 dni w odniesieniu do zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych.

W przypadku nowo powstałych podatników szybszy zwrot podatku po nowelizacji ma zagwarantować złożenie zabezpieczenia. Czy jest to lepsze niż kaucja gwarancyjna?

- Nieszczególnie. Zastąpiono bowiem jedno wątpliwe rozwiązanie drugim. Z punktu widzenia Dyrektywy 112 i Konstytucji RP nie ma żadnego powodu, żeby podatnik, który prowadzi działalność krócej, musiał składać dodatkowe zabezpieczenia czy gwarancje. Takie nierówne traktowanie różnych grup podatników nie znajduje żadnego uzasadnienia. Natomiast niewątpliwie lepszym rozwiązaniem jest odniesienie się do kwoty żądanego zwrotu, a nie jakiejś stałej wartości, jak to miało miejsce w przypadku kaucji.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie

Tomasz Michalik, doradca podatkowym

Rozmawiała ALEKSANDRA TARKA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA