REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótszy termin zwrotu podatku VAT

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Po nowelizacji ustawy o VAT co do zasady każdy podatnik będzie mógł uzyskać zwrot podatku w terminie 60 dni. Zmiana w istotny sposób wpłynie na przepływy finansowe dużej grupy podatników. Skończą się też próby naciągania przepisów dotyczących szybszych zwrotów podatku.

Rozmowa z TOMASZEM MICHALIKIEM, doradcą podatkowym

REKLAMA

Autopromocja

Czy zmiana przepisów dotyczących terminu zwrotu VAT istotnie przełoży się na obrót gospodarczy?

- Tak. Uważam, że zmiana jest bardzo ważna i korzystna dla podatników. Najistotniejsze jest to, że co do zasady każdy podatnik będzie mógł uzyskać zwrot VAT w ciągu 60 dni. Od tej reguły są tylko dwa wyjątki, z których szczególnie istotny jest ten odnoszący się do nowo powstałych podatników. Jest to formuła, na którą wszyscy od pewnego czasu czekamy i na brak której narzekamy. Dzisiaj podatnik o 60-dniowy zwrot VAT może wystąpić tylko wtedy, jeśli kupił środki trwałe, wartości niematerialne itd. albo stosuje obniżoną stawkę. W innych okolicznościach podatnik uzyska zwrot podatku w terminie 180 dni. To bardzo długi okres. Nowelizacja w istotny sposób wpłynie więc na przepływy finansowe dużej grupy podatników. Pewnie skończą się też próby naciągania przepisów dotyczących szybszych zwrotów podatku.

Czy skrócenie terminu to jedyna korzyść dla podatników?

- Kolejną znaczącą z punktu widzenia podatników zmianą będzie zmiana art. 86 ust. 19 ustawy o VAT. Obecnie przepis przewiduje, że podatnik, który w danym okresie nie wykonał czynności opodatkowanych, przenosi nadwyżkę podatku naliczonego na kolejne okresy rozliczeniowe. W nowym brzmieniu przepis mówi, że podatnik może dokonać przeniesienia nadwyżki na kolejne okresy rozliczeniowe. W praktyce oznacza to, że podatnicy będą mogli dokonać wyboru, czy nadwyżkę tę zechcą przenieść na następne okresy rozliczeniowe, czy też wolą zwrot na konto. Muszę jednak podkreślić, że akurat w tym przypadku zwrot zostanie dokonany w terminie 180 dni. Jednak i ten termin podatnik może skrócić do 60 dni, jeżeli złoży zabezpieczenie majątkowe równe kwocie żądanego zwrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzisiaj podatnik, który dopiero zaczął działalność gospodarczą, musi dłużej czekać na zwrot VAT. Czy to się zmieni?

- Nie. To drugi wyjątek, w którym zwrot nadal - jako reguła - będzie następował w terminie 180 dni, chyba że podatnicy złożą zabezpieczenie majątkowe. Nowo powstali podatnicy będą mogli uzyskać zwrot VAT w ciągu 60 dni w odniesieniu do zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych.

W przypadku nowo powstałych podatników szybszy zwrot podatku po nowelizacji ma zagwarantować złożenie zabezpieczenia. Czy jest to lepsze niż kaucja gwarancyjna?

- Nieszczególnie. Zastąpiono bowiem jedno wątpliwe rozwiązanie drugim. Z punktu widzenia Dyrektywy 112 i Konstytucji RP nie ma żadnego powodu, żeby podatnik, który prowadzi działalność krócej, musiał składać dodatkowe zabezpieczenia czy gwarancje. Takie nierówne traktowanie różnych grup podatników nie znajduje żadnego uzasadnienia. Natomiast niewątpliwie lepszym rozwiązaniem jest odniesienie się do kwoty żądanego zwrotu, a nie jakiejś stałej wartości, jak to miało miejsce w przypadku kaucji.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie

Tomasz Michalik, doradca podatkowym

Rozmawiała ALEKSANDRA TARKA

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA