REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za 2008 rok można rozliczyć się elektronicznie

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy chcą rozliczyć się z fiskusem za 2008 rok, mogą przesłać swoje zeznanie roczne przez internet.

Zeznanie roczne sprawia zazwyczaj podatnikom wiele trudności. Dotyczy to zarówno wypełnienia odpowiedniego formularza PIT, jak i złożenia zeznania w urzędzie. Istnieje jednak alternatywny sposób złożenia zeznania rocznego. Chodzi o możliwość przesłania deklaracji podatkowej przez internet. Dzięki systemowi e-Deklaracje podatnicy mogą złożyć zeznania roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38, nie wychodząc z domu. Muszą jednak spełnić dwa podstawowe warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-rozliczenie roczne

Już od 1 stycznia podatnicy mogą składać zeznania roczne za 2008 rok. W praktyce jednak większość osób składa zeznanie dopiero pod koniec okresu rozliczeniowego, czyli najczęściej w kwietniu. W rezultacie podatnicy składający zeznanie w tym czasie często muszą stać w długich kolejkach. Większość zaczyna w ogóle myśleć o rozliczeniu rocznym dopiero w marcu, gdy otrzymają informacje na formularzach PIT-8 lub PIT-11 od pracodawców (mają oni czas na przesłanie takich PIT do końca lutego).

Wystarczy jednak zdecydować się na przesłanie deklaracji drogą elektroniczną, aby uniknąć kolejek i straty czasu na dojazd do urzędu skarbowego. Trzeba jednak wiedzieć, że nie jest to sposób bezproblemowy. Przede wszystkim podatnik musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem oraz zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego. Warto więc już dziś pomyśleć o e-deklaracjach, jeśli ktoś wybierze ten sposób kontaktu z fiskusem.

Bezpieczny e-podpis

Zestaw do podpisu elektronicznego składa się m.in. z czytnika kart, karty z certyfikatem oraz oprogramowania. Zestaw taki kosztuje obecnie ok. 200-300 zł (na rok), w zależności od centrum kwalifikacji. W Polsce do sprzedaży e-podpisów uprawnione są trzy centra trzech firm: Unizeto (Certum), Krajowej Izby Rozliczeniowej (Szafir) oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum). Centra oferują różnego rodzaju zestawy do e-podpisu. Do wysyłania e-deklaracji konieczny jest bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem, który jest równoważny z podpisem odręcznym. Co istotne, jest on wystawiany wyłącznie na osoby fizyczne, a zatem nie może z niego korzystać nikt inny poza właścicielem.

REKLAMA

Podatnicy mogą kupić różne zestawy z kwalifikowanym certyfikatem. Jedne są mniejsze i podłączane do portu USB, inne, które również można podłączyć do takiego portu w komputerze, mają większy czytnik. W przypadku osób, które kupują podpis elektroniczny do złożenia zeznania rocznego PIT, nie ma większego znaczenia, jaki rodzaj zestawu kupią. Należy jedynie pamiętać, aby był to bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. Zestawy z certyfikatem niekwalifikowanym (inaczej: komercyjnym) nie nadają się obecnie do podpisu e-deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że koszt e-podpisu wynosi obecnie 200-300 zł, pojawia się pytanie, czy jest sens kupowania e-podpisu, żeby tylko przesłać zeznanie roczne przez internet. Eksperci podkreślają, że jeśli e-podpis ma służyć wyłącznie do tego celu, to raczej nie ma sensu ponosić tego kosztu. Tańsze będzie złożenie zeznania metodą tradycyjną, czyli albo osobiście, albo za pośrednictwem poczty. Koszt znaczka pocztowego jest nieporównanie niższy niż koszt e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem.

Warto jednak rozważyć, czy e-podpis nie będzie wykorzystywany również do innych celów. Na przykład za pomocą e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem można podpisywać faktury elektroniczne, umowy w formie elektronicznej, składać zlecenia w wybranych aukcjach internetowych czy transakcje w niektórych bankach. Jeśli więc podatnik ma zamiar wykorzystywać e-podpis do innych celów, wtedy wydatek 300 zł może się opłacić. Tym bardziej nie powinien to być problem dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Zaświadczenie z urzędu

Drugi warunek, który muszą spełnić podatnicy, to zaświadczenie od naczelnika właściwego urzędu skarbowego na formularzu ZAS-E. Jest to wymóg formalny, o który warto zadbać wcześniej. O ile kupienie e-podpisu i jego aktywacja może trwać tylko dobę, o tyle formalności związane z wydaniem zaświadczenia przez naczelnika mogą trwać nawet trzy tygodnie. Nie będzie więc możliwe przesłanie e-deklaracji, jeśli ktoś zdecyduje się na ten sposób rozliczenia w ostatnim tygodniu kwietnia. Osoba taka po prostu nie uzyska w tak krótkim czasie zaświadczenia. Co zrobić, aby otrzymać takie zaświadczenie?

 

Przede wszystkim trzeba tradycyjną drogą, na papierze, złożyć zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E1 oraz wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji drogą elektroniczną. Nawet jeśli to składający wniosek będzie jedynym upoważnionym, trzeba to zaznaczyć, czyli wskazać siebie. Co więcej, należy także złożyć zgłoszenie na formularzu ZAW-E2, w którym osoba upoważniona potwierdza chęć składania e-deklaracji w imieniu podatnika. Takie zgłoszenie trzeba złożyć drogą elektroniczną i podpisać kupionym wcześniej bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem. Dotyczy to również sytuacji, gdy upoważnionym jest podatnik składający wniosek. Jeśli jednak osobą upoważnioną jest inna osoba niż podatnik, to ta osoba musi posiadać własny e-podpis. Osobą taką może być na przykład doradca podatkowy, który sporządza zeznanie roczne podatnika, lub księgowa.

Po złożeniu zawiadomienia i zgłoszenia naczelnik urzędu weryfikuje oba dokumenty oraz poprawność zawartych w nich danych. Jeśli wszystkie dane są poprawne, naczelnik wydaje zaświadczenie ZAS-E upoważniające do składania e-deklaracji. Jeśli jednak pojawią się jakieś przeszkody, naczelnik wyda zaświadczenie ZAS-O, czyli odmawiające wydania zaświadczenia ZAS-E.

Jeśli podatnik pomyślnie spełni oba warunki do przesyłania e-deklaracji, może przystąpić do wypełniania zeznania PIT.

Wypełnienie PIT

Osoby fizyczne składające zeznanie roczne elektronicznie wypełniają formularze interaktywne (dostępne na stronie MF), które wyglądają identycznie jak papierowe. Po wypełnieniu zeznania rocznego za 2008 r. należy podpisać formularz e-podpisem i wysłać do urzędu. W ciągu doby podatnik otrzyma informację o tym, że zeznanie wpłynęło do urzędu lub o tym, jakie błędy wystąpiły.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przesłać formularz interaktywny

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA