REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za 2008 rok można rozliczyć się elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy chcą rozliczyć się z fiskusem za 2008 rok, mogą przesłać swoje zeznanie roczne przez internet.

Zeznanie roczne sprawia zazwyczaj podatnikom wiele trudności. Dotyczy to zarówno wypełnienia odpowiedniego formularza PIT, jak i złożenia zeznania w urzędzie. Istnieje jednak alternatywny sposób złożenia zeznania rocznego. Chodzi o możliwość przesłania deklaracji podatkowej przez internet. Dzięki systemowi e-Deklaracje podatnicy mogą złożyć zeznania roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38, nie wychodząc z domu. Muszą jednak spełnić dwa podstawowe warunki.

REKLAMA

E-rozliczenie roczne

REKLAMA

Już od 1 stycznia podatnicy mogą składać zeznania roczne za 2008 rok. W praktyce jednak większość osób składa zeznanie dopiero pod koniec okresu rozliczeniowego, czyli najczęściej w kwietniu. W rezultacie podatnicy składający zeznanie w tym czasie często muszą stać w długich kolejkach. Większość zaczyna w ogóle myśleć o rozliczeniu rocznym dopiero w marcu, gdy otrzymają informacje na formularzach PIT-8 lub PIT-11 od pracodawców (mają oni czas na przesłanie takich PIT do końca lutego).

Wystarczy jednak zdecydować się na przesłanie deklaracji drogą elektroniczną, aby uniknąć kolejek i straty czasu na dojazd do urzędu skarbowego. Trzeba jednak wiedzieć, że nie jest to sposób bezproblemowy. Przede wszystkim podatnik musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem oraz zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego. Warto więc już dziś pomyśleć o e-deklaracjach, jeśli ktoś wybierze ten sposób kontaktu z fiskusem.

Bezpieczny e-podpis

REKLAMA

Zestaw do podpisu elektronicznego składa się m.in. z czytnika kart, karty z certyfikatem oraz oprogramowania. Zestaw taki kosztuje obecnie ok. 200-300 zł (na rok), w zależności od centrum kwalifikacji. W Polsce do sprzedaży e-podpisów uprawnione są trzy centra trzech firm: Unizeto (Certum), Krajowej Izby Rozliczeniowej (Szafir) oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum). Centra oferują różnego rodzaju zestawy do e-podpisu. Do wysyłania e-deklaracji konieczny jest bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem, który jest równoważny z podpisem odręcznym. Co istotne, jest on wystawiany wyłącznie na osoby fizyczne, a zatem nie może z niego korzystać nikt inny poza właścicielem.

Podatnicy mogą kupić różne zestawy z kwalifikowanym certyfikatem. Jedne są mniejsze i podłączane do portu USB, inne, które również można podłączyć do takiego portu w komputerze, mają większy czytnik. W przypadku osób, które kupują podpis elektroniczny do złożenia zeznania rocznego PIT, nie ma większego znaczenia, jaki rodzaj zestawu kupią. Należy jedynie pamiętać, aby był to bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. Zestawy z certyfikatem niekwalifikowanym (inaczej: komercyjnym) nie nadają się obecnie do podpisu e-deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że koszt e-podpisu wynosi obecnie 200-300 zł, pojawia się pytanie, czy jest sens kupowania e-podpisu, żeby tylko przesłać zeznanie roczne przez internet. Eksperci podkreślają, że jeśli e-podpis ma służyć wyłącznie do tego celu, to raczej nie ma sensu ponosić tego kosztu. Tańsze będzie złożenie zeznania metodą tradycyjną, czyli albo osobiście, albo za pośrednictwem poczty. Koszt znaczka pocztowego jest nieporównanie niższy niż koszt e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem.

Warto jednak rozważyć, czy e-podpis nie będzie wykorzystywany również do innych celów. Na przykład za pomocą e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem można podpisywać faktury elektroniczne, umowy w formie elektronicznej, składać zlecenia w wybranych aukcjach internetowych czy transakcje w niektórych bankach. Jeśli więc podatnik ma zamiar wykorzystywać e-podpis do innych celów, wtedy wydatek 300 zł może się opłacić. Tym bardziej nie powinien to być problem dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Zaświadczenie z urzędu

Drugi warunek, który muszą spełnić podatnicy, to zaświadczenie od naczelnika właściwego urzędu skarbowego na formularzu ZAS-E. Jest to wymóg formalny, o który warto zadbać wcześniej. O ile kupienie e-podpisu i jego aktywacja może trwać tylko dobę, o tyle formalności związane z wydaniem zaświadczenia przez naczelnika mogą trwać nawet trzy tygodnie. Nie będzie więc możliwe przesłanie e-deklaracji, jeśli ktoś zdecyduje się na ten sposób rozliczenia w ostatnim tygodniu kwietnia. Osoba taka po prostu nie uzyska w tak krótkim czasie zaświadczenia. Co zrobić, aby otrzymać takie zaświadczenie?

 

Przede wszystkim trzeba tradycyjną drogą, na papierze, złożyć zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E1 oraz wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji drogą elektroniczną. Nawet jeśli to składający wniosek będzie jedynym upoważnionym, trzeba to zaznaczyć, czyli wskazać siebie. Co więcej, należy także złożyć zgłoszenie na formularzu ZAW-E2, w którym osoba upoważniona potwierdza chęć składania e-deklaracji w imieniu podatnika. Takie zgłoszenie trzeba złożyć drogą elektroniczną i podpisać kupionym wcześniej bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem. Dotyczy to również sytuacji, gdy upoważnionym jest podatnik składający wniosek. Jeśli jednak osobą upoważnioną jest inna osoba niż podatnik, to ta osoba musi posiadać własny e-podpis. Osobą taką może być na przykład doradca podatkowy, który sporządza zeznanie roczne podatnika, lub księgowa.

Po złożeniu zawiadomienia i zgłoszenia naczelnik urzędu weryfikuje oba dokumenty oraz poprawność zawartych w nich danych. Jeśli wszystkie dane są poprawne, naczelnik wydaje zaświadczenie ZAS-E upoważniające do składania e-deklaracji. Jeśli jednak pojawią się jakieś przeszkody, naczelnik wyda zaświadczenie ZAS-O, czyli odmawiające wydania zaświadczenia ZAS-E.

Jeśli podatnik pomyślnie spełni oba warunki do przesyłania e-deklaracji, może przystąpić do wypełniania zeznania PIT.

Wypełnienie PIT

Osoby fizyczne składające zeznanie roczne elektronicznie wypełniają formularze interaktywne (dostępne na stronie MF), które wyglądają identycznie jak papierowe. Po wypełnieniu zeznania rocznego za 2008 r. należy podpisać formularz e-podpisem i wysłać do urzędu. W ciągu doby podatnik otrzyma informację o tym, że zeznanie wpłynęło do urzędu lub o tym, jakie błędy wystąpiły.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przesłać formularz interaktywny

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA