REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za 2008 rok można rozliczyć się elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy chcą rozliczyć się z fiskusem za 2008 rok, mogą przesłać swoje zeznanie roczne przez internet.

Zeznanie roczne sprawia zazwyczaj podatnikom wiele trudności. Dotyczy to zarówno wypełnienia odpowiedniego formularza PIT, jak i złożenia zeznania w urzędzie. Istnieje jednak alternatywny sposób złożenia zeznania rocznego. Chodzi o możliwość przesłania deklaracji podatkowej przez internet. Dzięki systemowi e-Deklaracje podatnicy mogą złożyć zeznania roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38, nie wychodząc z domu. Muszą jednak spełnić dwa podstawowe warunki.

REKLAMA

Autopromocja

E-rozliczenie roczne

Już od 1 stycznia podatnicy mogą składać zeznania roczne za 2008 rok. W praktyce jednak większość osób składa zeznanie dopiero pod koniec okresu rozliczeniowego, czyli najczęściej w kwietniu. W rezultacie podatnicy składający zeznanie w tym czasie często muszą stać w długich kolejkach. Większość zaczyna w ogóle myśleć o rozliczeniu rocznym dopiero w marcu, gdy otrzymają informacje na formularzach PIT-8 lub PIT-11 od pracodawców (mają oni czas na przesłanie takich PIT do końca lutego).

Wystarczy jednak zdecydować się na przesłanie deklaracji drogą elektroniczną, aby uniknąć kolejek i straty czasu na dojazd do urzędu skarbowego. Trzeba jednak wiedzieć, że nie jest to sposób bezproblemowy. Przede wszystkim podatnik musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem oraz zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego. Warto więc już dziś pomyśleć o e-deklaracjach, jeśli ktoś wybierze ten sposób kontaktu z fiskusem.

Bezpieczny e-podpis

Zestaw do podpisu elektronicznego składa się m.in. z czytnika kart, karty z certyfikatem oraz oprogramowania. Zestaw taki kosztuje obecnie ok. 200-300 zł (na rok), w zależności od centrum kwalifikacji. W Polsce do sprzedaży e-podpisów uprawnione są trzy centra trzech firm: Unizeto (Certum), Krajowej Izby Rozliczeniowej (Szafir) oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum). Centra oferują różnego rodzaju zestawy do e-podpisu. Do wysyłania e-deklaracji konieczny jest bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem, który jest równoważny z podpisem odręcznym. Co istotne, jest on wystawiany wyłącznie na osoby fizyczne, a zatem nie może z niego korzystać nikt inny poza właścicielem.

Podatnicy mogą kupić różne zestawy z kwalifikowanym certyfikatem. Jedne są mniejsze i podłączane do portu USB, inne, które również można podłączyć do takiego portu w komputerze, mają większy czytnik. W przypadku osób, które kupują podpis elektroniczny do złożenia zeznania rocznego PIT, nie ma większego znaczenia, jaki rodzaj zestawu kupią. Należy jedynie pamiętać, aby był to bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. Zestawy z certyfikatem niekwalifikowanym (inaczej: komercyjnym) nie nadają się obecnie do podpisu e-deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że koszt e-podpisu wynosi obecnie 200-300 zł, pojawia się pytanie, czy jest sens kupowania e-podpisu, żeby tylko przesłać zeznanie roczne przez internet. Eksperci podkreślają, że jeśli e-podpis ma służyć wyłącznie do tego celu, to raczej nie ma sensu ponosić tego kosztu. Tańsze będzie złożenie zeznania metodą tradycyjną, czyli albo osobiście, albo za pośrednictwem poczty. Koszt znaczka pocztowego jest nieporównanie niższy niż koszt e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem.

Warto jednak rozważyć, czy e-podpis nie będzie wykorzystywany również do innych celów. Na przykład za pomocą e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem można podpisywać faktury elektroniczne, umowy w formie elektronicznej, składać zlecenia w wybranych aukcjach internetowych czy transakcje w niektórych bankach. Jeśli więc podatnik ma zamiar wykorzystywać e-podpis do innych celów, wtedy wydatek 300 zł może się opłacić. Tym bardziej nie powinien to być problem dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Zaświadczenie z urzędu

Drugi warunek, który muszą spełnić podatnicy, to zaświadczenie od naczelnika właściwego urzędu skarbowego na formularzu ZAS-E. Jest to wymóg formalny, o który warto zadbać wcześniej. O ile kupienie e-podpisu i jego aktywacja może trwać tylko dobę, o tyle formalności związane z wydaniem zaświadczenia przez naczelnika mogą trwać nawet trzy tygodnie. Nie będzie więc możliwe przesłanie e-deklaracji, jeśli ktoś zdecyduje się na ten sposób rozliczenia w ostatnim tygodniu kwietnia. Osoba taka po prostu nie uzyska w tak krótkim czasie zaświadczenia. Co zrobić, aby otrzymać takie zaświadczenie?

 

Przede wszystkim trzeba tradycyjną drogą, na papierze, złożyć zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E1 oraz wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji drogą elektroniczną. Nawet jeśli to składający wniosek będzie jedynym upoważnionym, trzeba to zaznaczyć, czyli wskazać siebie. Co więcej, należy także złożyć zgłoszenie na formularzu ZAW-E2, w którym osoba upoważniona potwierdza chęć składania e-deklaracji w imieniu podatnika. Takie zgłoszenie trzeba złożyć drogą elektroniczną i podpisać kupionym wcześniej bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem. Dotyczy to również sytuacji, gdy upoważnionym jest podatnik składający wniosek. Jeśli jednak osobą upoważnioną jest inna osoba niż podatnik, to ta osoba musi posiadać własny e-podpis. Osobą taką może być na przykład doradca podatkowy, który sporządza zeznanie roczne podatnika, lub księgowa.

Po złożeniu zawiadomienia i zgłoszenia naczelnik urzędu weryfikuje oba dokumenty oraz poprawność zawartych w nich danych. Jeśli wszystkie dane są poprawne, naczelnik wydaje zaświadczenie ZAS-E upoważniające do składania e-deklaracji. Jeśli jednak pojawią się jakieś przeszkody, naczelnik wyda zaświadczenie ZAS-O, czyli odmawiające wydania zaświadczenia ZAS-E.

Jeśli podatnik pomyślnie spełni oba warunki do przesyłania e-deklaracji, może przystąpić do wypełniania zeznania PIT.

Wypełnienie PIT

Osoby fizyczne składające zeznanie roczne elektronicznie wypełniają formularze interaktywne (dostępne na stronie MF), które wyglądają identycznie jak papierowe. Po wypełnieniu zeznania rocznego za 2008 r. należy podpisać formularz e-podpisem i wysłać do urzędu. W ciągu doby podatnik otrzyma informację o tym, że zeznanie wpłynęło do urzędu lub o tym, jakie błędy wystąpiły.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przesłać formularz interaktywny

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA