REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za 2008 rok można rozliczyć się elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy chcą rozliczyć się z fiskusem za 2008 rok, mogą przesłać swoje zeznanie roczne przez internet.

Zeznanie roczne sprawia zazwyczaj podatnikom wiele trudności. Dotyczy to zarówno wypełnienia odpowiedniego formularza PIT, jak i złożenia zeznania w urzędzie. Istnieje jednak alternatywny sposób złożenia zeznania rocznego. Chodzi o możliwość przesłania deklaracji podatkowej przez internet. Dzięki systemowi e-Deklaracje podatnicy mogą złożyć zeznania roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38, nie wychodząc z domu. Muszą jednak spełnić dwa podstawowe warunki.

REKLAMA

E-rozliczenie roczne

REKLAMA

Już od 1 stycznia podatnicy mogą składać zeznania roczne za 2008 rok. W praktyce jednak większość osób składa zeznanie dopiero pod koniec okresu rozliczeniowego, czyli najczęściej w kwietniu. W rezultacie podatnicy składający zeznanie w tym czasie często muszą stać w długich kolejkach. Większość zaczyna w ogóle myśleć o rozliczeniu rocznym dopiero w marcu, gdy otrzymają informacje na formularzach PIT-8 lub PIT-11 od pracodawców (mają oni czas na przesłanie takich PIT do końca lutego).

Wystarczy jednak zdecydować się na przesłanie deklaracji drogą elektroniczną, aby uniknąć kolejek i straty czasu na dojazd do urzędu skarbowego. Trzeba jednak wiedzieć, że nie jest to sposób bezproblemowy. Przede wszystkim podatnik musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem oraz zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego. Warto więc już dziś pomyśleć o e-deklaracjach, jeśli ktoś wybierze ten sposób kontaktu z fiskusem.

Bezpieczny e-podpis

REKLAMA

Zestaw do podpisu elektronicznego składa się m.in. z czytnika kart, karty z certyfikatem oraz oprogramowania. Zestaw taki kosztuje obecnie ok. 200-300 zł (na rok), w zależności od centrum kwalifikacji. W Polsce do sprzedaży e-podpisów uprawnione są trzy centra trzech firm: Unizeto (Certum), Krajowej Izby Rozliczeniowej (Szafir) oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum). Centra oferują różnego rodzaju zestawy do e-podpisu. Do wysyłania e-deklaracji konieczny jest bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem, który jest równoważny z podpisem odręcznym. Co istotne, jest on wystawiany wyłącznie na osoby fizyczne, a zatem nie może z niego korzystać nikt inny poza właścicielem.

Podatnicy mogą kupić różne zestawy z kwalifikowanym certyfikatem. Jedne są mniejsze i podłączane do portu USB, inne, które również można podłączyć do takiego portu w komputerze, mają większy czytnik. W przypadku osób, które kupują podpis elektroniczny do złożenia zeznania rocznego PIT, nie ma większego znaczenia, jaki rodzaj zestawu kupią. Należy jedynie pamiętać, aby był to bezpieczny e-podpis z kwalifikowanym certyfikatem. Zestawy z certyfikatem niekwalifikowanym (inaczej: komercyjnym) nie nadają się obecnie do podpisu e-deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że koszt e-podpisu wynosi obecnie 200-300 zł, pojawia się pytanie, czy jest sens kupowania e-podpisu, żeby tylko przesłać zeznanie roczne przez internet. Eksperci podkreślają, że jeśli e-podpis ma służyć wyłącznie do tego celu, to raczej nie ma sensu ponosić tego kosztu. Tańsze będzie złożenie zeznania metodą tradycyjną, czyli albo osobiście, albo za pośrednictwem poczty. Koszt znaczka pocztowego jest nieporównanie niższy niż koszt e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem.

Warto jednak rozważyć, czy e-podpis nie będzie wykorzystywany również do innych celów. Na przykład za pomocą e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem można podpisywać faktury elektroniczne, umowy w formie elektronicznej, składać zlecenia w wybranych aukcjach internetowych czy transakcje w niektórych bankach. Jeśli więc podatnik ma zamiar wykorzystywać e-podpis do innych celów, wtedy wydatek 300 zł może się opłacić. Tym bardziej nie powinien to być problem dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Zaświadczenie z urzędu

Drugi warunek, który muszą spełnić podatnicy, to zaświadczenie od naczelnika właściwego urzędu skarbowego na formularzu ZAS-E. Jest to wymóg formalny, o który warto zadbać wcześniej. O ile kupienie e-podpisu i jego aktywacja może trwać tylko dobę, o tyle formalności związane z wydaniem zaświadczenia przez naczelnika mogą trwać nawet trzy tygodnie. Nie będzie więc możliwe przesłanie e-deklaracji, jeśli ktoś zdecyduje się na ten sposób rozliczenia w ostatnim tygodniu kwietnia. Osoba taka po prostu nie uzyska w tak krótkim czasie zaświadczenia. Co zrobić, aby otrzymać takie zaświadczenie?

 

Przede wszystkim trzeba tradycyjną drogą, na papierze, złożyć zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E1 oraz wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji drogą elektroniczną. Nawet jeśli to składający wniosek będzie jedynym upoważnionym, trzeba to zaznaczyć, czyli wskazać siebie. Co więcej, należy także złożyć zgłoszenie na formularzu ZAW-E2, w którym osoba upoważniona potwierdza chęć składania e-deklaracji w imieniu podatnika. Takie zgłoszenie trzeba złożyć drogą elektroniczną i podpisać kupionym wcześniej bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem. Dotyczy to również sytuacji, gdy upoważnionym jest podatnik składający wniosek. Jeśli jednak osobą upoważnioną jest inna osoba niż podatnik, to ta osoba musi posiadać własny e-podpis. Osobą taką może być na przykład doradca podatkowy, który sporządza zeznanie roczne podatnika, lub księgowa.

Po złożeniu zawiadomienia i zgłoszenia naczelnik urzędu weryfikuje oba dokumenty oraz poprawność zawartych w nich danych. Jeśli wszystkie dane są poprawne, naczelnik wydaje zaświadczenie ZAS-E upoważniające do składania e-deklaracji. Jeśli jednak pojawią się jakieś przeszkody, naczelnik wyda zaświadczenie ZAS-O, czyli odmawiające wydania zaświadczenia ZAS-E.

Jeśli podatnik pomyślnie spełni oba warunki do przesyłania e-deklaracji, może przystąpić do wypełniania zeznania PIT.

Wypełnienie PIT

Osoby fizyczne składające zeznanie roczne elektronicznie wypełniają formularze interaktywne (dostępne na stronie MF), które wyglądają identycznie jak papierowe. Po wypełnieniu zeznania rocznego za 2008 r. należy podpisać formularz e-podpisem i wysłać do urzędu. W ciągu doby podatnik otrzyma informację o tym, że zeznanie wpłynęło do urzędu lub o tym, jakie błędy wystąpiły.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przesłać formularz interaktywny

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA