REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie transakcji internetowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie tylko dokonujący transakcji za pośrednictwem Allegro.pl mogą się spodziewać kontroli fiskusa. W urzędach skarbowych województwa łódzkiego prowadzi się od kilku do kilkunastu kontroli podmiotów handlujących w internecie, także na innych platformach, np. swistak.pl czy aukcje24.pl.

Kontrolowaniem transakcji internetowych zajmują się urzędy skarbowe województwa łódzkiego. Dzieje się tak dlatego, że zostało to ujęte w ich tzw. rocznym planie kontroli. Handel w internecie został uznany przez łódzką izbę skarbową za obszar dużego ryzyka – zagrożony przestępczością podatkową. Zdaniem izby zaledwie jedna na dziesięć transakcji w internecie, które powinny być opodatkowane, są rozliczane z fiskusem.

REKLAMA

Autopromocja

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że handel w internecie opodatkowany jest tak samo jak handel tradycyjny. W zależności od rodzaju towaru można mówić o VAT, podatku dochodowym, akcyzie. W przypadku umów zawieranych przez podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, których wartość przekracza 1 tys. zł, w grę wchodzi podatek od czynności cywilnoprawnych. Podatkowi temu nie podlegają transakcje zawierane w ramach działalności opodatkowanej VAT. Te z kolei powinny być ewidencjonowane.

Wstęp do polowania na nieopodatkowane transakcje w sieci miał miejsce jeszcze w ubiegłym roku, gdy jeden z łódzkich urzędów wystapił do Allegro.pl, największej w Polsce giełdy internetowej (ubiegłoroczne obroty 831 mln zł) o dane na temat niemal 300 użytkowników portalu dokonujących powtarzalnych transakcji, których łączna wartość osiągnęła ok. 5,5 mln zł. W pierwszym kwartale tego roku urzędy skarbowe województwa łódzkiego zaczęły analizować ruch na Allegro.pl w celu „namierzenia” największych graczy. Na przykład urząd skarbowy z Bełchatowa zebrał dane na temat 34 podmiotów, których ubiegłoroczne obroty wyniosły od 5 tys. zł do 62 tys. zł. W kwietniu zaczęły się pierwsze kontrole. Dziś każdy z urzędów prowadzi od kilku do kilkunastu kontroli.

– Nie są to tylko kontrole podmiotów dokonujących transakcji z Allegro.pl – zdradza Renata Borkowska, rzecznik prasowy łódzkiej Izby Skarbowej. Mówi, że w większości są to tzw. kontrole pozytywne, w ich wyniku dochodzi do ujawnienia, że miało miejsce zaniżenie podatku. Najczęściej ma to miejsce w przypadku handlu biżuterią, odzieżą i elektroniką. Najprawdopodobniej wkrótce będzie wiadomo, ile postępowań jest prowadzonych, ile i na jakie kwoty wydano ostateczne decyzje.

Ministerstwo Finansów przyznaje, że jak dotąd nie prowadziło żadnych badań w zakresie nieopodatkowanego handlu w sieci, nie ukrywa jednak, że przygotowuje się do walki z szarą strefą w internecie. Resort informuje, że nawiązał współpracę „z jednym z krajów członkowskich UE, który może pochwalić się sukcesami w zwalczaniu tego rodzaju zjawisk. Do tej pory odbyło się już kilka spotkań ekspertów zagranicznych z pracownikami polskich urzędów i izb skarbowych, w czasie których urzędnicy skarbowi zapoznali się z metodami stosowanymi w UE”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzony jest monitoring internetu w celu wykrycia transakcji nieudokumentowanych fakturami, baz VAT oraz osób fizycznych prowadzących niezarejestrowaną działalność gospodarczą.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA