REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki uczelni na reprezentację i reklamę związaną z realizacją zadań statutowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 wydatki uczelni na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej w części przekraczającej 0,25% przychodów powinny zostać opodatkowane, mimo że były poniesione na cele statutowe? - Pismo z 17 marca 2006 r. nr PD-415/59/IW/05
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Jeżeli ujęte w księgach rachunkowych wydatki i koszty, nieuznane za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych i dokonywane są zgodnie ze statutem, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej. Jeżeli wydatki te nie wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organu podatkowego należy uznać za prawidłowe. Jeżeli bowiem poniesione koszty reklamy przekraczają limit, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym nie podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych. Jeśli osiągnięty w związku z taką sytuacją „zwiększony” dochód zostanie przeznaczony na preferowane przez ustawodawcę cele statutowe, to dochód może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 powyższej ustawy.

ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży informuje:
W przedstawionym stanie faktycznym mają zastosowanie przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody podatników (z zastrzeżeniem ust. 1c), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg, sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Natomiast art. 15 ust. 1 ustawy zawiera definicję kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów, w przypadku podatników wymienionych w wyżej cytowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, są przede wszystkim koszty utrzymania osoby prawnej oraz koszty działalności gospodarczej.
Jednak cele statutowe niekoniecznie muszą się pokrywać z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Wydatkując „dochód podatkowy”, należy zatem zwrócić uwagę, czy poniesione wydatki:
• są wydatkami na cele statutowe wymienione w cytowanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czy też
• są wydatkami na cele statutowe niewymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Ustalenie powyższego podziału wydatków jest konieczne, ponieważ zwolnienie przedmiotowe przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie dotyczy wszystkich dochodów przeznaczonych na cele statutowe, a jedynie dochodów przeznaczonych na cele wyraźnie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4, jeśli są one statutowym celem działalności podatnika (wyraźnie wyszczególnione w statucie).
Zatem wydatki podatnika na cele reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, jeżeli poniesione zostały na cele statutowe.
WAŻNE!
Wydatki na cele reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, jeżeli poniesione zostały na cele statutowe.
Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że jeżeli ujęte w księgach rachunkowych wydatki i koszty, nieuznane za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych i dokonywane są zgodnie ze statutem, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej. Jeżeli wydatki te nie wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• US72/ROP1/423/265/MP/04

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA