REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie diety do kosztów przy usługach transportowych

REKLAMA

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu diety w działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług kierowcy? - Decyzja Izby Skarbowej w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu z 29 sierpnia 2006 r. (nr PDF/E/4117-1-96/06)

Odpowiedź:
(…)
Strona od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług kierowania pojazdem. Wykonując wyżej wymienione usługi Pan (…) ponosi zwiększone koszty związane z długotrwałymi wyjazdami, dlatego też uważa, że ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu kwot diet, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie postanowieniem nr PD/415-22/06 z 12 czerwca 2006 r. uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe. Organ pierwszej instancji stwierdził bowiem, że Pan (…) prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług kierowcy, a zatem z uwagi na rodzaj świadczonych usług nie można praktycznie wskazać stałego miejsca prowadzenia tej działalności gospodarczej, jako że istota (charakter) tych usług polega na konieczności stałych wyjazdów na terenie kraju i za granicę. Stąd wyjazdy te, które stanowią podstawowy przedmiot działalności, nie mogą być potraktowane jako podróże służbowe w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, organ pierwszej instancji stwierdził, że art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w omawianym przypadku nie będzie miał zastosowania, co oznacza, że nie przysługuje stronie prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych. Podatnik, nie zgadzając się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie przedstawionym w postanowieniu nr PD/415-22/06 z 12 czerwca 2006 r., wniósł 21 czerwca 2006 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie zażalenie na postanowienie organu pierwszej instancji, w którym podtrzymuje swoje stanowisko.

Treść zażalenia:
Strona zarzuca, iż organ pierwszej instancji swoją interpretację, pozbawiającą podatnika możliwości zaliczenia do kosztów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą (…) polegającą na wykonywaniu usług transportowych, oparł na błędnej interpretacji definicji podróży służbowej. Interpretacja dokonana przez naczelnika urzędu skarbowego, zdaniem strony, nie uwzględnia dorobku doktryny i najnowszego orzecznictwa w podobnych sprawach. Pan (…) powołując się na wyrok NSA z 15 września 2005 r. (sygn. akt FSK 2175/2004) oraz wyroki Sądu Najwyższego z 30 maja 2001 r. (sygn. akt I PKN 424/2000) i z 22 stycznia 2004 r. (sygn. akt I PK 298/2003) stwierdza, że przez pojęcie podróży służbowej osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy rozumieć również wykonywanie wszelkich działań polegających na świadczeniu usług transportowych na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Ponadto, podatnik nie zgadza się, przytaczając treść art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, z zawartym w zaskarżonym postanowieniu pouczeniem, według którego interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie, przekazując zażalenie wraz z aktami sprawy, wniósł o utrzymanie w mocy zaskarżonego postanowienia.

Stanowisko izby skarbowej:

(…)
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w przedmiotowej sprawie zważył, co następuje.
Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Stosownie do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 52 cytowanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących – w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

(…)
A zatem, jak wynika z powyższego, ustawodawca dopuszcza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą w tej samej wysokości, w jakiej przysługują one pracownikom, jednak zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku ustalenie, czy osoba prowadząca działalność gospodarczą odbywa podróż służbową. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „podróż służbowa”. Wobec tego należy kierować się treścią art. 775 § 1 ustawy – Kodeks pracy. Stosownie do tego przepisu, podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Odnosząc tę definicję do osób prowadzących działalność gospodarczą, przyjąć należy, że podróżą służbową jest wyjazd związany z tą działalnością poza miejsce jej prowadzenia. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach działalności gospodarczej podatnik świadczy usługi w zakresie kierowania pojazdem na terenie kraju i za granicą. W tej sytuacji nie ma możliwości określenia stałego miejsca prowadzenia działalności – świadczenia usług, gdyż wykonywane one są na terenie całego kraju i za granicą. A zatem przemieszczanie się w celu ich realizacji nie może być traktowane jako „podróż służbowa”, gdyż wyjazdy te należą do istoty prowadzonej działalności, a tym samym stanowią czynności będące przedmiotem tej działalności. Zauważa się, że istotę czynności podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie usług kierowania pojazdem na terenie kraju i za granicą stanowią stałe wyjazdy do różnych miejscowości, a nie praca w miejscowości wskazanej w zgłoszeniu o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej jako siedziba firmy. Wykonywanie powyższych usług stanowi więc istotę świadczonej przez kierowcę pracy i nie może być utożsamiane z podróżą służbową, gdyż w pojęciu tym nie mieści się stałe pokonywanie odległości w związku z wykonywaniem czynności prowadzenia pojazdu. W przypadku kierowców, w ocenie organu odwoławczego, wyjazd z miejsca stałego postoju nie oznacza rozpoczęcia podróży służbowej, a jedynie rozpoczęcie wykonania usługi, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Odmienna interpretacja skutkowałaby tym, że praca kierowcy w praktyce sprowadzałaby się do odbywania podróży służbowych.

W związku z powyższym, w przypadku odbywania podróży w celu prowadzenia przez stronę działalności gospodarczej w zakresie wykonywania wskazanych we wniosku usług brak jest przesłanek do przyjęcia, iż świadcząc te usługi na terenie kraju i za granicą podatnik odbywa podróż służbową. Skoro zatem praca kierowcy nie może być identyfikowana z odbywaniem podróży służbowych, to tym samym brak jest podstaw do wyliczenia diet za czas tych podróży wg zasad określonych w wyżej cytowanych rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej i uznania ich za koszty uzyskania przychodów.

Wobec powyższego, stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie przedstawione w zaskarżonym postanowieniu jest prawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez stronę wyroków, organ odwoławczy nie podziela stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego zawartego w wyroku, sygn. akt FSK 2175/04, bowiem w ocenie organu drugiej instancji, nie można utożsamiać świadczenia usług kierowania w ramach działalności gospodarczej z podróżą służbową. Natomiast z wyroku Sądu Najwyższego, sygn. akt I PK 298/03, nie wynika, w jaki sposób określono w umowie o pracę miejsce pracy pracownika, stąd nie można stwierdzić, czy dotyczy on podobnego stanu faktycznego, zaś wyrok Sądu Najwyższego, sygn. akt 424/00, odnosi się do innego stanu faktycznego, a mianowicie sytuacji, w której pracownik miał określone stałe miejsce wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy i domagał się nienależnych mu diet z tytułu dojazdu do miejsca pracy. Podkreślić też trzeba, że wyroki sądu zapadają w indywidualnych sprawach i tylko w nich są wiążące dla sądu i organów.

Ponadto zauważa się, że orzecznictwo w tym zakresie nie jest jednolite. Za stanowiskiem przedstawionym w niniejszej decyzji przemawia wyrok Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 350/00), w którym sąd stwierdził (w odniesieniu do pracownika na stanowisku specjalisty do spraw kontaktów z kontrahentami, którego miejscem wykonywania pracy był teren miasta i rozległy obszar poza jego granicami), że „nie jest podróżą służbową wykonywanie pracy (zadań) w różnych miejscowościach, gdy przedmiotem zobowiązania pracownika jest stałe wykonywanie pracy (zadań) w tych miejscowościach, a ich wyboru i terminu pobytu dokonuje każdorazowo sam pracownik”.

Podobnie w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 23 czerwca 2005 r., sygn. akt I SA/Rz 30/05, stwierdził, że „podróżą służbową jest wykonywanie zadań poza siedzibą przedsiębiorcy i poza stałym miejscem wykonywania pracy, nie jest nią natomiast stałe wykonywanie zadań w różnych miejscowościach i terminach, wynikających z organizacji pracy przez samego przedsiębiorcę. Podróżą służbową dla takiej osoby byłby wyjazd poza miejsce świadczenia usług, np. na targi branżowe, konferencje, w celu pozyskania nowych kontrahentów czy zawarcia umów”.

Odnośnie do zawartego w zaskarżonym postanowieniu pouczenia, według którego interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego, organ odwoławczy stwierdza, iż należy zgodzić się ze stanowiskiem strony. Zgodnie bowiem z treścią art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także, jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Z powyższego wynika, że kiedy zmieniają się przepisy, tracące aktualność postanowienia interpretacyjne uchylane są z urzędu, w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. A zatem zawarta w zaskarżonym postanowieniu informacja w tym zakresie nie wywołuje żadnych skutków prawnych. (…)
Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA