Nie trzeba wypełniać PIT-8C
REKLAMA
Izba Skarbowa w Katowicach rozstrzygnęła kwestię wystawiania informacji PIT-8C.
Spółka ponosi koszty marketingowe związane m.in. z pokazami informacyjno-technicznymi o produktach dla wykonawców, którzy używają produktów, zaopatrując się w nie u bezpośrednich jego odbiorców. Przekazywane w ramach tych pokazów prezenty trafiają do przedstawicieli firm. Czy podatnik ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8C? Zgodnie z wyjaśnieniem urzędu nie.
Zwolnienie do 100 zł
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza 100 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Podmioty, które dokonują wypłaty takich należności lub świadczeń, są zobowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów.
Przychód nie powstanie
W rozpatrywanej sprawie odbiorcami przekazywanych ubrań oraz narzędzi są firmy i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Zatem w tym przypadku prezenty stanowią przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 (źródło: pozarolnicza działalność gospodarcza) w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT (rodzaj przychodu: otrzymane w naturze świadczenia).
Brak zatem podstaw do wypełniania przez spółkę obowiązków wskazanych w art. 42a ustawy o PIT. Do przekazywanych prezentów przekazywanych firmom i osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nie mają zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68a i art. 42a ustawy o PIT.
Ewa Matyszewska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat