REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie warto leasingować samochodów od kontrahentów zagranicznych

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Podatnik, który leasinguje samochód uznawany za ciężarowy od kontrahenta zagranicznego, może być pozbawiony prawa do odliczenia VAT naliczonego od paliwa nabywanego do tego samochodu. - Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego, nr IPB_1/4407-62/06/I, z 22 stycznia 2007 r., wydana przez Izbę Skarbową w Katowicach.

W wielu przypadkach uznanie samochodu za ciężarowy (art. 86 ust. 4 ustawy o VAT) wymaga uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Niestety, w przypadku pojazdów niezarejestrowanych w Polsce otrzymanie takiego zaświadczenia jest niemożliwe. Zdaniem organów skarbowych brak takiego zaświadczenia wyklucza prawo podatnika do dokonywania odliczenia VAT naliczonego od paliwa do takiego samochodu. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Zarówno urząd skarbowy w I instancji, jak i organ odwoławczy - Izba Skarbowa uznały, że jedynym dowodem uprawniającym do odliczenia VAT od paliwa jest zaświadczenie i wpis w dowodzie rejestracyjnym. Takie stanowisko organów podatkowych należy uznać za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Uprzywilejowuje bowiem podatników (leasingodawców) krajowych wobec podatników (leasingodawców zagranicznych). Fragment pisma w tej sprawie przedstawiamy poniżej.

"Jak wynika z art. 86 ust. 5 ww. ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a ww. ustawy). (...)

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość dokonania przez podatnika obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w związku z nabyciem przez niego paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4, została jednak uwarunkowana spełnieniem przez podatnika przesłanek wynikających z art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dotyczą one potwierdzenia dla pojazdów samochodowych wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy w postaci:

a) zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów,

REKLAMA

b) dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż wymóg potwierdzenia spełnienia warunków technicznych, wynikających z art. 86 ust. 4 ustawy, dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, będący wymogiem niezbędnym dla celów prawidłowego odliczenia podatku od towarów i usług od paliwa do tych pojazdów, dotyczy zarówno pojazdów będących własnością podatnika, jak również pojazdów będących przedmiotem umowy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. (...)

Z treści art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że ustawodawca nie daje możliwości uznania pojazdu za spełniający warunki wyłącznie na podstawie oględzin dokonanych przez podatnika, choćby wynikające z oględzin wnioski ściśle odpowiadały brzmieniom przepisów art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ww. ustawy.

Fakt spełnienia przez pojazd samochodowy wymagań określonych wyżej cyt. przepisem art. 86 ust. 4 ustawy musi być bowiem potwierdzony bezsprzecznie przez okręgową stację kontroli pojazdów w wydanym przez nią stosownym zaświadczeniu. Powyższe musi być również potwierdzone stosowną adnotacją zamieszczoną w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Odnosząc się natomiast do stwierdzenia skarżącej zawartego w zażaleniu, iż cyt. „wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy (...)”, organ odwoławczy stwierdza, iż wykonanie dodatkowego badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem okręgowej stacji kontroli pojazdów, złożeniem powyższego zaświadczenia do urzędu skarbowego we właściwym terminie oraz posiadanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu staje się obowiązkiem podatnika, w sytuacji gdy podatnik chce dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.

Dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia paliwa jest prawem podatnika, z którego to prawa podatnik może, lecz nie musi skorzystać.

Zatem jeżeli podatnik chce z powyższego prawa skorzystać (w przedmiotowej sprawie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pojazdu określonego w art. 86 ust. 4 pkt 1-4), powinien być w posiadaniu stosownych dokumentów (zaświadczenia i adnotacji w dowodzie rejestracyjnym), które by to prawo do odliczenia potwierdzały.

(...) Ustawodawca nie musiał zamieszczać odrębnych uregulowań prawnych, z których wynikałoby, że brak zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wynika to z analizy powyższych przepisów.

Ponadto jeszcze raz należy podkreślić, że jeżeli podatnik chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa, to musi wykazać, że faktycznie to prawo mu przysługuje, właśnie poprzez spełnienie warunków określonych właściwymi przepisami ustawy. (...)"


Ewa Sławińska

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA