REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie warto leasingować samochodów od kontrahentów zagranicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ewa Sławińska
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Podatnik, który leasinguje samochód uznawany za ciężarowy od kontrahenta zagranicznego, może być pozbawiony prawa do odliczenia VAT naliczonego od paliwa nabywanego do tego samochodu. - Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego, nr IPB_1/4407-62/06/I, z 22 stycznia 2007 r., wydana przez Izbę Skarbową w Katowicach.

W wielu przypadkach uznanie samochodu za ciężarowy (art. 86 ust. 4 ustawy o VAT) wymaga uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Niestety, w przypadku pojazdów niezarejestrowanych w Polsce otrzymanie takiego zaświadczenia jest niemożliwe. Zdaniem organów skarbowych brak takiego zaświadczenia wyklucza prawo podatnika do dokonywania odliczenia VAT naliczonego od paliwa do takiego samochodu. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Zarówno urząd skarbowy w I instancji, jak i organ odwoławczy - Izba Skarbowa uznały, że jedynym dowodem uprawniającym do odliczenia VAT od paliwa jest zaświadczenie i wpis w dowodzie rejestracyjnym. Takie stanowisko organów podatkowych należy uznać za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Uprzywilejowuje bowiem podatników (leasingodawców) krajowych wobec podatników (leasingodawców zagranicznych). Fragment pisma w tej sprawie przedstawiamy poniżej.

"Jak wynika z art. 86 ust. 5 ww. ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a ww. ustawy). (...)

REKLAMA

Autopromocja

Możliwość dokonania przez podatnika obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w związku z nabyciem przez niego paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4, została jednak uwarunkowana spełnieniem przez podatnika przesłanek wynikających z art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dotyczą one potwierdzenia dla pojazdów samochodowych wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy w postaci:

a) zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów,

b) dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż wymóg potwierdzenia spełnienia warunków technicznych, wynikających z art. 86 ust. 4 ustawy, dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, będący wymogiem niezbędnym dla celów prawidłowego odliczenia podatku od towarów i usług od paliwa do tych pojazdów, dotyczy zarówno pojazdów będących własnością podatnika, jak również pojazdów będących przedmiotem umowy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. (...)

Z treści art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że ustawodawca nie daje możliwości uznania pojazdu za spełniający warunki wyłącznie na podstawie oględzin dokonanych przez podatnika, choćby wynikające z oględzin wnioski ściśle odpowiadały brzmieniom przepisów art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ww. ustawy.

REKLAMA

Fakt spełnienia przez pojazd samochodowy wymagań określonych wyżej cyt. przepisem art. 86 ust. 4 ustawy musi być bowiem potwierdzony bezsprzecznie przez okręgową stację kontroli pojazdów w wydanym przez nią stosownym zaświadczeniu. Powyższe musi być również potwierdzone stosowną adnotacją zamieszczoną w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Odnosząc się natomiast do stwierdzenia skarżącej zawartego w zażaleniu, iż cyt. „wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy (...)”, organ odwoławczy stwierdza, iż wykonanie dodatkowego badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem okręgowej stacji kontroli pojazdów, złożeniem powyższego zaświadczenia do urzędu skarbowego we właściwym terminie oraz posiadanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu staje się obowiązkiem podatnika, w sytuacji gdy podatnik chce dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.

Dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia paliwa jest prawem podatnika, z którego to prawa podatnik może, lecz nie musi skorzystać.

Zatem jeżeli podatnik chce z powyższego prawa skorzystać (w przedmiotowej sprawie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pojazdu określonego w art. 86 ust. 4 pkt 1-4), powinien być w posiadaniu stosownych dokumentów (zaświadczenia i adnotacji w dowodzie rejestracyjnym), które by to prawo do odliczenia potwierdzały.

(...) Ustawodawca nie musiał zamieszczać odrębnych uregulowań prawnych, z których wynikałoby, że brak zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wynika to z analizy powyższych przepisów.

Ponadto jeszcze raz należy podkreślić, że jeżeli podatnik chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa, to musi wykazać, że faktycznie to prawo mu przysługuje, właśnie poprzez spełnienie warunków określonych właściwymi przepisami ustawy. (...)"


Ewa Sławińska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA