REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie warto leasingować samochodów od kontrahentów zagranicznych

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Podatnik, który leasinguje samochód uznawany za ciężarowy od kontrahenta zagranicznego, może być pozbawiony prawa do odliczenia VAT naliczonego od paliwa nabywanego do tego samochodu. - Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego, nr IPB_1/4407-62/06/I, z 22 stycznia 2007 r., wydana przez Izbę Skarbową w Katowicach.

W wielu przypadkach uznanie samochodu za ciężarowy (art. 86 ust. 4 ustawy o VAT) wymaga uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Niestety, w przypadku pojazdów niezarejestrowanych w Polsce otrzymanie takiego zaświadczenia jest niemożliwe. Zdaniem organów skarbowych brak takiego zaświadczenia wyklucza prawo podatnika do dokonywania odliczenia VAT naliczonego od paliwa do takiego samochodu. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Zarówno urząd skarbowy w I instancji, jak i organ odwoławczy - Izba Skarbowa uznały, że jedynym dowodem uprawniającym do odliczenia VAT od paliwa jest zaświadczenie i wpis w dowodzie rejestracyjnym. Takie stanowisko organów podatkowych należy uznać za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Uprzywilejowuje bowiem podatników (leasingodawców) krajowych wobec podatników (leasingodawców zagranicznych). Fragment pisma w tej sprawie przedstawiamy poniżej.

"Jak wynika z art. 86 ust. 5 ww. ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a ww. ustawy). (...)

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość dokonania przez podatnika obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w związku z nabyciem przez niego paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4, została jednak uwarunkowana spełnieniem przez podatnika przesłanek wynikających z art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dotyczą one potwierdzenia dla pojazdów samochodowych wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy w postaci:

a) zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów,

REKLAMA

b) dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż wymóg potwierdzenia spełnienia warunków technicznych, wynikających z art. 86 ust. 4 ustawy, dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, będący wymogiem niezbędnym dla celów prawidłowego odliczenia podatku od towarów i usług od paliwa do tych pojazdów, dotyczy zarówno pojazdów będących własnością podatnika, jak również pojazdów będących przedmiotem umowy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. (...)

Z treści art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że ustawodawca nie daje możliwości uznania pojazdu za spełniający warunki wyłącznie na podstawie oględzin dokonanych przez podatnika, choćby wynikające z oględzin wnioski ściśle odpowiadały brzmieniom przepisów art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ww. ustawy.

Fakt spełnienia przez pojazd samochodowy wymagań określonych wyżej cyt. przepisem art. 86 ust. 4 ustawy musi być bowiem potwierdzony bezsprzecznie przez okręgową stację kontroli pojazdów w wydanym przez nią stosownym zaświadczeniu. Powyższe musi być również potwierdzone stosowną adnotacją zamieszczoną w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Odnosząc się natomiast do stwierdzenia skarżącej zawartego w zażaleniu, iż cyt. „wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy (...)”, organ odwoławczy stwierdza, iż wykonanie dodatkowego badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem okręgowej stacji kontroli pojazdów, złożeniem powyższego zaświadczenia do urzędu skarbowego we właściwym terminie oraz posiadanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu staje się obowiązkiem podatnika, w sytuacji gdy podatnik chce dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.

Dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia paliwa jest prawem podatnika, z którego to prawa podatnik może, lecz nie musi skorzystać.

Zatem jeżeli podatnik chce z powyższego prawa skorzystać (w przedmiotowej sprawie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pojazdu określonego w art. 86 ust. 4 pkt 1-4), powinien być w posiadaniu stosownych dokumentów (zaświadczenia i adnotacji w dowodzie rejestracyjnym), które by to prawo do odliczenia potwierdzały.

(...) Ustawodawca nie musiał zamieszczać odrębnych uregulowań prawnych, z których wynikałoby, że brak zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wynika to z analizy powyższych przepisów.

Ponadto jeszcze raz należy podkreślić, że jeżeli podatnik chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa, to musi wykazać, że faktycznie to prawo mu przysługuje, właśnie poprzez spełnienie warunków określonych właściwymi przepisami ustawy. (...)"


Ewa Sławińska

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA