REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie warto leasingować samochodów od kontrahentów zagranicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Podatnik, który leasinguje samochód uznawany za ciężarowy od kontrahenta zagranicznego, może być pozbawiony prawa do odliczenia VAT naliczonego od paliwa nabywanego do tego samochodu. - Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego, nr IPB_1/4407-62/06/I, z 22 stycznia 2007 r., wydana przez Izbę Skarbową w Katowicach.

W wielu przypadkach uznanie samochodu za ciężarowy (art. 86 ust. 4 ustawy o VAT) wymaga uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Niestety, w przypadku pojazdów niezarejestrowanych w Polsce otrzymanie takiego zaświadczenia jest niemożliwe. Zdaniem organów skarbowych brak takiego zaświadczenia wyklucza prawo podatnika do dokonywania odliczenia VAT naliczonego od paliwa do takiego samochodu. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Zarówno urząd skarbowy w I instancji, jak i organ odwoławczy - Izba Skarbowa uznały, że jedynym dowodem uprawniającym do odliczenia VAT od paliwa jest zaświadczenie i wpis w dowodzie rejestracyjnym. Takie stanowisko organów podatkowych należy uznać za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Uprzywilejowuje bowiem podatników (leasingodawców) krajowych wobec podatników (leasingodawców zagranicznych). Fragment pisma w tej sprawie przedstawiamy poniżej.

"Jak wynika z art. 86 ust. 5 ww. ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a ww. ustawy). (...)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Możliwość dokonania przez podatnika obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w związku z nabyciem przez niego paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4, została jednak uwarunkowana spełnieniem przez podatnika przesłanek wynikających z art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dotyczą one potwierdzenia dla pojazdów samochodowych wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy w postaci:

a) zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów,

REKLAMA

b) dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż wymóg potwierdzenia spełnienia warunków technicznych, wynikających z art. 86 ust. 4 ustawy, dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, będący wymogiem niezbędnym dla celów prawidłowego odliczenia podatku od towarów i usług od paliwa do tych pojazdów, dotyczy zarówno pojazdów będących własnością podatnika, jak również pojazdów będących przedmiotem umowy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. (...)

Z treści art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że ustawodawca nie daje możliwości uznania pojazdu za spełniający warunki wyłącznie na podstawie oględzin dokonanych przez podatnika, choćby wynikające z oględzin wnioski ściśle odpowiadały brzmieniom przepisów art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ww. ustawy.

Fakt spełnienia przez pojazd samochodowy wymagań określonych wyżej cyt. przepisem art. 86 ust. 4 ustawy musi być bowiem potwierdzony bezsprzecznie przez okręgową stację kontroli pojazdów w wydanym przez nią stosownym zaświadczeniu. Powyższe musi być również potwierdzone stosowną adnotacją zamieszczoną w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Odnosząc się natomiast do stwierdzenia skarżącej zawartego w zażaleniu, iż cyt. „wykonanie dodatkowego badania technicznego oraz następnie dostarczenie kopii zaświadczenia do urzędu skarbowego jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa przeznaczonego do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy (...)”, organ odwoławczy stwierdza, iż wykonanie dodatkowego badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem okręgowej stacji kontroli pojazdów, złożeniem powyższego zaświadczenia do urzędu skarbowego we właściwym terminie oraz posiadanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu staje się obowiązkiem podatnika, w sytuacji gdy podatnik chce dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.

Dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia paliwa jest prawem podatnika, z którego to prawa podatnik może, lecz nie musi skorzystać.

Zatem jeżeli podatnik chce z powyższego prawa skorzystać (w przedmiotowej sprawie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do pojazdu określonego w art. 86 ust. 4 pkt 1-4), powinien być w posiadaniu stosownych dokumentów (zaświadczenia i adnotacji w dowodzie rejestracyjnym), które by to prawo do odliczenia potwierdzały.

(...) Ustawodawca nie musiał zamieszczać odrębnych uregulowań prawnych, z których wynikałoby, że brak zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wynika to z analizy powyższych przepisów.

Ponadto jeszcze raz należy podkreślić, że jeżeli podatnik chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa, to musi wykazać, że faktycznie to prawo mu przysługuje, właśnie poprzez spełnienie warunków określonych właściwymi przepisami ustawy. (...)"


Ewa Sławińska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA