REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest zwolniona z podatku dochodowego

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 stycznia 2007 r., nr 1401/BF-II/005-1102/06/JO

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 updof.

KOMENTARZ EKSPERTA
Art. 21 ust. 1 pkt 68 updof zwalnia z opodatkowania m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Limit zwolnienia to 760 zł. Aby skorzystanie ze zwolnienia było możliwe,  konkurs musi się odbyć za pośrednictwem środków masowego przekazu. Obecnie istnieją kontrowersje, czy takim środkiem jest również Internet w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 68 updof.

W momencie uchwalania art. 21 ust. 1 pkt 68 updof ustawodawca nie uwzględnił, że środkiem masowego przekazu w przyszłości stanie się także Internet. W przepisie tym za środki masowego przekazu uznano wyłącznie prasę, radio, telewizję. W tym wyliczeniu zabrakło zwrotu „w szczególności”, co pozwalałoby uznawać za „środki masowego przekazu” również inne media - w zależności od zmian wynikających z postępu technologicznego. Prowadzi to do sprzecznych interpretacji tego przepisu. W komentowanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na początku stycznia 2007 r. kierując się względami celowościowymi uznał Internet za środek masowego przekazu. Natomiast kilka tygodni wcześniej naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie dokonując literalnej wykładni tego przepisu zajął odmienne stanowisko w tej sprawie.

Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest korzystna dla podatników. Należy ją uznać za prawidłową, gdyż uwzględnia kompleksowo dyrektywy wykładni przepisów prawa podatkowego. Niemniej należy liczyć się z tym, że różne organy podatkowe będą sprzecznie interpretować art. 21 ust. 1 pkt 68 updof w odniesieniu do wygranych w konkursach zorganizowanych przez Internet. Dlatego osoby, które planują organizację konkursu w Internecie lub wygrały w takim konkursie powinny zabezpieczyć swoje interesy występując do właściwego dla siebie urzędu skarbowego (od 1 lipca 2007 r. - do Ministra Finansów) o wiążącą interpretację tego przepisu.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca  prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Pismem z dnia 22 maja 2006r. pełnomocnik Spółki z o.o. z siedzibą w Warszawie zwrócił się do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Pytanie dotyczyło ustalenia, czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, do konkursów i gier organizowanych i emitowanych ( ogłaszanych ) przez środki masowego przekazu ( prasa, radio i telewizja ) określonych w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć konkursy ogłaszane za pośrednictwem internetu.

Po rozpatrzeniu wniosku oraz analizie dołączonych do akt sprawy dokumentów Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

W dniu 05 września 2006 r. . pełnomocnik Spółki złożył zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, podtrzymując argumenty wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
 
Na podstawie art. 14b § 5 w związku z art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 05 września 2006 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienił postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po analizie sprawy w postępowaniu odwoławczym nie podzielił stanowiska Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawionego w postanowieniu z dnia 23 sierpnia 2006 r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i zajmuje w przedmiotowej sprawie następujące stanowisko.

Na podstawie art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.W świetle art. 7 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe ( Dz.U. Nr 5, poz.24 ze zm.), w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Na tej podstawie zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie za prawidłowe.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA