REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest zwolniona z podatku dochodowego

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 stycznia 2007 r., nr 1401/BF-II/005-1102/06/JO

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 updof.

KOMENTARZ EKSPERTA
Art. 21 ust. 1 pkt 68 updof zwalnia z opodatkowania m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Limit zwolnienia to 760 zł. Aby skorzystanie ze zwolnienia było możliwe,  konkurs musi się odbyć za pośrednictwem środków masowego przekazu. Obecnie istnieją kontrowersje, czy takim środkiem jest również Internet w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 68 updof.

W momencie uchwalania art. 21 ust. 1 pkt 68 updof ustawodawca nie uwzględnił, że środkiem masowego przekazu w przyszłości stanie się także Internet. W przepisie tym za środki masowego przekazu uznano wyłącznie prasę, radio, telewizję. W tym wyliczeniu zabrakło zwrotu „w szczególności”, co pozwalałoby uznawać za „środki masowego przekazu” również inne media - w zależności od zmian wynikających z postępu technologicznego. Prowadzi to do sprzecznych interpretacji tego przepisu. W komentowanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na początku stycznia 2007 r. kierując się względami celowościowymi uznał Internet za środek masowego przekazu. Natomiast kilka tygodni wcześniej naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie dokonując literalnej wykładni tego przepisu zajął odmienne stanowisko w tej sprawie.

Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest korzystna dla podatników. Należy ją uznać za prawidłową, gdyż uwzględnia kompleksowo dyrektywy wykładni przepisów prawa podatkowego. Niemniej należy liczyć się z tym, że różne organy podatkowe będą sprzecznie interpretować art. 21 ust. 1 pkt 68 updof w odniesieniu do wygranych w konkursach zorganizowanych przez Internet. Dlatego osoby, które planują organizację konkursu w Internecie lub wygrały w takim konkursie powinny zabezpieczyć swoje interesy występując do właściwego dla siebie urzędu skarbowego (od 1 lipca 2007 r. - do Ministra Finansów) o wiążącą interpretację tego przepisu.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca  prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Pismem z dnia 22 maja 2006r. pełnomocnik Spółki z o.o. z siedzibą w Warszawie zwrócił się do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Pytanie dotyczyło ustalenia, czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, do konkursów i gier organizowanych i emitowanych ( ogłaszanych ) przez środki masowego przekazu ( prasa, radio i telewizja ) określonych w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć konkursy ogłaszane za pośrednictwem internetu.

Po rozpatrzeniu wniosku oraz analizie dołączonych do akt sprawy dokumentów Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

W dniu 05 września 2006 r. . pełnomocnik Spółki złożył zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, podtrzymując argumenty wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
 
Na podstawie art. 14b § 5 w związku z art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 05 września 2006 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienił postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po analizie sprawy w postępowaniu odwoławczym nie podzielił stanowiska Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawionego w postanowieniu z dnia 23 sierpnia 2006 r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i zajmuje w przedmiotowej sprawie następujące stanowisko.

Na podstawie art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.W świetle art. 7 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe ( Dz.U. Nr 5, poz.24 ze zm.), w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Na tej podstawie zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie za prawidłowe.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA