REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest zwolniona z podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 stycznia 2007 r., nr 1401/BF-II/005-1102/06/JO

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 updof.

KOMENTARZ EKSPERTA
Art. 21 ust. 1 pkt 68 updof zwalnia z opodatkowania m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Limit zwolnienia to 760 zł. Aby skorzystanie ze zwolnienia było możliwe,  konkurs musi się odbyć za pośrednictwem środków masowego przekazu. Obecnie istnieją kontrowersje, czy takim środkiem jest również Internet w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 68 updof.

W momencie uchwalania art. 21 ust. 1 pkt 68 updof ustawodawca nie uwzględnił, że środkiem masowego przekazu w przyszłości stanie się także Internet. W przepisie tym za środki masowego przekazu uznano wyłącznie prasę, radio, telewizję. W tym wyliczeniu zabrakło zwrotu „w szczególności”, co pozwalałoby uznawać za „środki masowego przekazu” również inne media - w zależności od zmian wynikających z postępu technologicznego. Prowadzi to do sprzecznych interpretacji tego przepisu. W komentowanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na początku stycznia 2007 r. kierując się względami celowościowymi uznał Internet za środek masowego przekazu. Natomiast kilka tygodni wcześniej naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie dokonując literalnej wykładni tego przepisu zajął odmienne stanowisko w tej sprawie.

Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest korzystna dla podatników. Należy ją uznać za prawidłową, gdyż uwzględnia kompleksowo dyrektywy wykładni przepisów prawa podatkowego. Niemniej należy liczyć się z tym, że różne organy podatkowe będą sprzecznie interpretować art. 21 ust. 1 pkt 68 updof w odniesieniu do wygranych w konkursach zorganizowanych przez Internet. Dlatego osoby, które planują organizację konkursu w Internecie lub wygrały w takim konkursie powinny zabezpieczyć swoje interesy występując do właściwego dla siebie urzędu skarbowego (od 1 lipca 2007 r. - do Ministra Finansów) o wiążącą interpretację tego przepisu.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca  prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Pismem z dnia 22 maja 2006r. pełnomocnik Spółki z o.o. z siedzibą w Warszawie zwrócił się do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Pytanie dotyczyło ustalenia, czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, do konkursów i gier organizowanych i emitowanych ( ogłaszanych ) przez środki masowego przekazu ( prasa, radio i telewizja ) określonych w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć konkursy ogłaszane za pośrednictwem internetu.

Po rozpatrzeniu wniosku oraz analizie dołączonych do akt sprawy dokumentów Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

W dniu 05 września 2006 r. . pełnomocnik Spółki złożył zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, podtrzymując argumenty wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
 
Na podstawie art. 14b § 5 w związku z art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 05 września 2006 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienił postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po analizie sprawy w postępowaniu odwoławczym nie podzielił stanowiska Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawionego w postanowieniu z dnia 23 sierpnia 2006 r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i zajmuje w przedmiotowej sprawie następujące stanowisko.

Na podstawie art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.W świetle art. 7 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe ( Dz.U. Nr 5, poz.24 ze zm.), w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Na tej podstawie zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie za prawidłowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA