REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest zwolniona z podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 stycznia 2007 r., nr 1401/BF-II/005-1102/06/JO

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 updof.

KOMENTARZ EKSPERTA
Art. 21 ust. 1 pkt 68 updof zwalnia z opodatkowania m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Limit zwolnienia to 760 zł. Aby skorzystanie ze zwolnienia było możliwe,  konkurs musi się odbyć za pośrednictwem środków masowego przekazu. Obecnie istnieją kontrowersje, czy takim środkiem jest również Internet w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 68 updof.

W momencie uchwalania art. 21 ust. 1 pkt 68 updof ustawodawca nie uwzględnił, że środkiem masowego przekazu w przyszłości stanie się także Internet. W przepisie tym za środki masowego przekazu uznano wyłącznie prasę, radio, telewizję. W tym wyliczeniu zabrakło zwrotu „w szczególności”, co pozwalałoby uznawać za „środki masowego przekazu” również inne media - w zależności od zmian wynikających z postępu technologicznego. Prowadzi to do sprzecznych interpretacji tego przepisu. W komentowanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na początku stycznia 2007 r. kierując się względami celowościowymi uznał Internet za środek masowego przekazu. Natomiast kilka tygodni wcześniej naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie dokonując literalnej wykładni tego przepisu zajął odmienne stanowisko w tej sprawie.

Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest korzystna dla podatników. Należy ją uznać za prawidłową, gdyż uwzględnia kompleksowo dyrektywy wykładni przepisów prawa podatkowego. Niemniej należy liczyć się z tym, że różne organy podatkowe będą sprzecznie interpretować art. 21 ust. 1 pkt 68 updof w odniesieniu do wygranych w konkursach zorganizowanych przez Internet. Dlatego osoby, które planują organizację konkursu w Internecie lub wygrały w takim konkursie powinny zabezpieczyć swoje interesy występując do właściwego dla siebie urzędu skarbowego (od 1 lipca 2007 r. - do Ministra Finansów) o wiążącą interpretację tego przepisu.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca  prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Pismem z dnia 22 maja 2006r. pełnomocnik Spółki z o.o. z siedzibą w Warszawie zwrócił się do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Pytanie dotyczyło ustalenia, czy nagroda o wartości poniżej 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, do konkursów i gier organizowanych i emitowanych ( ogłaszanych ) przez środki masowego przekazu ( prasa, radio i telewizja ) określonych w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć konkursy ogłaszane za pośrednictwem internetu.

Po rozpatrzeniu wniosku oraz analizie dołączonych do akt sprawy dokumentów Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

W dniu 05 września 2006 r. . pełnomocnik Spółki złożył zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, podtrzymując argumenty wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
 
Na podstawie art. 14b § 5 w związku z art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 05 września 2006 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienił postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po analizie sprawy w postępowaniu odwoławczym nie podzielił stanowiska Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawionego w postanowieniu z dnia 23 sierpnia 2006 r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i zajmuje w przedmiotowej sprawie następujące stanowisko.

Na podstawie art.21 ust.1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.W świetle art. 7 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe ( Dz.U. Nr 5, poz.24 ze zm.), w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Na tej podstawie zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, należy uznać, że wartość wygranych i nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art.21 ust.1 pkt 68 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2006r. Nr 1472/DPC/415-59/06/PK i uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie za prawidłowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA