REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy zachowują ważność stare banderole na wyroby tytoniowe

REKLAMA

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że stare banderole na wyroby tytoniowe straciły ważność 30 czerwca 2009 r. Dlatego od 1 lipca 2009 r. na stare banderole należy naklejać legalizacyjne znaki akcyzy. Komunikat został wydany w związku z pojawiającymi się opiniami, że banderole tracą ważność dopiero od 1 września br.

Zgodnie z przepisami przejściowymi stare znaki akcyzy zachowują ważność przez okres sześciu miesięcy od wprowadzenie nowych. Skoro zatem nowe banderole zaczęły obowiązywać od 1 marca 2009 r. z dniem wejścia w życie nowej ustawy o akcyzie, to termin utraty ważności starych znaków akcyzy upływa po sześciu miesiącach, czyli z końcem sierpnia 2009 r. Sześciomiesięczny, wydłużony termin obowiązywania wycofanych znaków akcyzy należałoby liczyć od dnia wejścia w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r., tj. od 1 marca 2009 r., a nie - jak sugeruje Ministerstwo Finansów w poniższym komunikacie - od 1 stycznia 2009 r.

REKLAMA

Autopromocja

Komunikat Ministerstwa Finansów w sprawie terminu ważności dotychczasowego wzoru banderol na wyroby tytoniowe

Nowe wzory banderol wprowadzone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 208, poz. 1309). Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia nowe wzory banderol na wyroby tytoniowe zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2009 r., natomiast nowe wzory banderol na wyroby spirytusowe i winiarskie z dniem 1 marca 2009 r.

Sześciomiesięczny okres ważności dotychczasowych wzorów znaków akcyzy liczony jest od wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy. Mówi o tym zarówno art. 105 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), jak również art. 134 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11). Nie można utożsamiać zmiany „wzoru znaku akcyzy” ze zmianą przepisów określających funkcjonowanie systemu oznaczania.

Przepisy regulujące oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wyraźnie wskazują w jakich przypadkach następuje zmiana wzorów znaków akcyzy.

REKLAMA

Zgodnie z objaśnieniami do wzorów banderol podatkowych i legalizacyjnych zawartymi w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. Nr 32, poz. 250) zmiany innych właściwości wzorów banderol niż właściwości określone w tym załączniku oraz zmiany roku wytworzenia i numerów ewidencyjnych banderol nie stanowią zmiany wzorów banderol. Zapis ten jest nieodłączną częścią opisu banderol powtarzaną konsekwentnie w każdym rozporządzeniu określającym wzory banderol. Jego celem jest wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach mamy do czynienia z wprowadzeniem nowych wzorów znaków akcyzy. Ma to ogromne znaczenie z uwagi na konsekwencje jakie pociąga za sobą wprowadzenie nowych wzorów znaków akcyzy. Należy nadmienić, że wzorem znaku akcyzy jest jego postać graficzna umieszczona w załączniku do rozporządzenia wraz z opisem widniejących na nim elementów. Na wzór składają się określone wymiary, szata graficzna, kolorystyka, napisy. Ze zmianą wzoru mamy zatem do czynienia jedynie wtedy, jeżeli jeden z opisanych elementów ulegnie zmianie np. zmieni się kolor banderoli, napis albo jakikolwiek inny widoczny element tego znaku z wyjątkiem roku oraz numeru ewidencyjnego nadrukowanego na banderoli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym wydane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250) nie wprowadziło nowych wzorów znaków akcyzy.

Wydanie nowego aktu prawnego czy jego nowelizacja nie oznacza więc automatycznie zmiany wzoru znaków akcyzy chyba, że jest to celem tego aktu prawnego.

W przeciwnym wypadku każda zmiana aktu prawnego wiązałaby się ze zmianą wzoru znaków akcyzy, a więc koniecznością nanoszenia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych banderol legalizacyjnych oraz koniecznością zwrotu banderol niewykorzystanych. Aby nie doszło do takiej sytuacji przepisy wskazują w jakich okolicznościach możemy mówić o zmianie wzorów znaków akcyzy.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że nowe wzory banderol na wyroby tytoniowe zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2009 r. na podstawie wymienionego na wstępie notatki rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. i od tej daty należy liczyć okres przez jaki zachowują ważność dotychczasowe wzory znaków akcyzy naniesione na wyroby tytoniowe przed wprowadzeniem nowych wzorów.

Oznacza to, że 6 miesięczny okres ważności dotychczasowych wzorów znaków akcyzy na wyroby tytoniowe upływa z dniem 30 czerwca 2009 r.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

REKLAMA

Podatek leśny 2025: stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar. Kto zapłaci, a kto jest zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

REKLAMA