REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim (część I)

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2011 r. Nr 126, poz. 715 z późn. zm.), która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadza bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.

REKLAMA


Na wstępie warto wyjaśnić, że w myśl nowych przepisów przez umowę o kredyt konsumencki rozumie się umowę o kredyt w wysokości nie większej niż 255 550 zł (albo równowartość tej kwoty w walucie innej niż waluta polska), który kredytodawca w zakresie swojej działalności udziela (daje przyrzeczenie udzielenia) konsumentowi. Nowa ustawa zawiera przykładowy katalog umów, które mogą być uznane za umowy o kredyt konsumencki. Są to m.in. umowa pożyczki oraz umowa kredytu w rozumieniu przepisów prawa bankowego. W nowej ustawie zostały wskazane także umowy, do których nie ma ona zastosowania (np. umowa leasingu, jeżeli umowa nie przewiduje obowiązku przeniesienia własności przedmiotu umowy na konsumenta) oraz umowy, do których mają zastosowanie tylko niektóre (szczegółowo wymienione) przepisy nowej ustawy.

REKLAMA

Nowa ustawa określa m.in. zasady i tryb zawierania umów o kredyt konsumencki, obowiązki kredytodawcy i pośrednika kredytowego w zakresie informacji udzielanych przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki, obowiązki konsumenta, kredytodawcy i pośrednika kredytowego w związku z zawartą umową o kredyt konsumencki oraz skutki uchybienia obowiązkom kredytodawcy. Przy czym, warto zauważyć, że zgodnie z nową ustawą, kredytodawcą jest każdy przedsiębiorca (w rozumieniu Kodeksu cywilnego), który w zakresie swojej działalności gospodarczej lub zawodowej udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci. Zatem, kredytodawcami w rozumieniu nowej ustawy są poza bankami, także inne instytucje finansowe, a nawet osoby fizyczne - przedsiębiorcy.

REKLAMA

Jedną z istotnych zmian wprowadzonych przez nową ustawę jest podwyższenie limitu, powyżej którego kredyt nie jest już kredytem konsumenckim do wysokości nie większej niż 255 550 zł. W dotychczas obowiązującym stanie prawnym, maksymalna wysokość kredytu konsumenckiego mogła wynosić 80 000 zł. Podwyższenie górnego limitu kredytów konsumenckich jest z pewnością korzystne dla kredytobiorców, gdyż  uzyskają oni ochronę przewidzianą w przepisach nowej ustawy w przypadku zaciągnięcia wyższego kredytu.

Wśród innych korzystnych dla konsumentów rozwiązań wprowadzonych przez nową ustawę należy także wskazać wprowadzenie wzorów formularzy informacyjnych, na których będą przekazywane konsumentom przez kredytodawców lub pośredników kredytowych wskazane w nowej ustawie dane odnośnie poszczególnych rodzajów umów kredytu konsumenckiego. W formularzach będą zawarte wszystkie podstawowe informacje na temat udzielanego kredytu, w szczególności: rodzaj kredytu, wymagane zabezpieczenia, wysokość oprocentowania, terminy i sposób wypłaty kredytu czy zasady i terminy jego spłaty. Wprowadzenie formularzy informacyjnych jest rozwiązaniem pozytywnym z punktu widzenia kredytobiorców, którzy na ich podstawie będą mogli świadomie podjąć decyzję odnośnie zaciąganego kredytu. Umożliwią one także kredytobiorcom porównywanie ofert kredytów udzielanych przez różnych przedsiębiorców.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa ustawa przewiduje także wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy przez konsumenta. Zgodnie z nową ustawą, konsument ma prawo, bez podania przyczyny, do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Jeżeli zaś umowa o kredyt konsumencki nie zawiera wszystkich niezbędnych elementów określonych w art. 30 nowej ustawy, to powyższy termin liczony jest od dnia dostarczenia wszystkich elementów umowy. Wprowadzona zmiana jest korzystna dla kredytobiorców, ponieważ w dotychczasowym stanie prawnym, termin na odstąpienie od umowy wynosił 10 dni od momentu jej zawarcia. Jednocześnie, należy zaznaczyć, że w przypadku odstąpienia od umowy kredytowej w powyższym terminie, konsument będzie zobowiązany do zwrotu kwoty kredytu oraz odsetek, jakie zostaną naliczone do dnia spłaty kredytu.

Mniej korzystnym dla konsumentów rozwiązaniem wprowadzonym przez ustawę jest możliwość zastrzeżenia w umowie przez kredytodawcę prowizji w przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie. Wprowadzona zmiana nie będzie jednak dotyczyła wszystkich kredytów. Możliwość pobierania prowizji będzie możliwa jedynie pod ściśle określonymi w nowej ustawie warunkami. W nowej ustawie wskazano również umowy, w przypadku których nie przysługuje kredytodawcy prowizja za spłatę kredytu przed terminem.

Podsumowując, niektóre zmiany wprowadzone nową ustawą należy ocenić pozytywnie i uznać za korzystne dla kredytobiorców. Wśród takich przychylnych dla kredytobiorców rozwiązań należy wskazać przede wszystkim podwyższenie maksymalnego progu kredytu konsumenckiego, wprowadzenie formularza informacyjnego czy wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy kredytowej. Z drugiej strony, nowe przepisy mogą przyczynić się do zwiększenia kosztów ponoszonych przez kredytobiorców, np. w sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu lub odstąpienia od umowy kredytowej.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA