REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim (część I)

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2011 r. Nr 126, poz. 715 z późn. zm.), która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadza bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.


Na wstępie warto wyjaśnić, że w myśl nowych przepisów przez umowę o kredyt konsumencki rozumie się umowę o kredyt w wysokości nie większej niż 255 550 zł (albo równowartość tej kwoty w walucie innej niż waluta polska), który kredytodawca w zakresie swojej działalności udziela (daje przyrzeczenie udzielenia) konsumentowi. Nowa ustawa zawiera przykładowy katalog umów, które mogą być uznane za umowy o kredyt konsumencki. Są to m.in. umowa pożyczki oraz umowa kredytu w rozumieniu przepisów prawa bankowego. W nowej ustawie zostały wskazane także umowy, do których nie ma ona zastosowania (np. umowa leasingu, jeżeli umowa nie przewiduje obowiązku przeniesienia własności przedmiotu umowy na konsumenta) oraz umowy, do których mają zastosowanie tylko niektóre (szczegółowo wymienione) przepisy nowej ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa określa m.in. zasady i tryb zawierania umów o kredyt konsumencki, obowiązki kredytodawcy i pośrednika kredytowego w zakresie informacji udzielanych przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki, obowiązki konsumenta, kredytodawcy i pośrednika kredytowego w związku z zawartą umową o kredyt konsumencki oraz skutki uchybienia obowiązkom kredytodawcy. Przy czym, warto zauważyć, że zgodnie z nową ustawą, kredytodawcą jest każdy przedsiębiorca (w rozumieniu Kodeksu cywilnego), który w zakresie swojej działalności gospodarczej lub zawodowej udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci. Zatem, kredytodawcami w rozumieniu nowej ustawy są poza bankami, także inne instytucje finansowe, a nawet osoby fizyczne - przedsiębiorcy.

Jedną z istotnych zmian wprowadzonych przez nową ustawę jest podwyższenie limitu, powyżej którego kredyt nie jest już kredytem konsumenckim do wysokości nie większej niż 255 550 zł. W dotychczas obowiązującym stanie prawnym, maksymalna wysokość kredytu konsumenckiego mogła wynosić 80 000 zł. Podwyższenie górnego limitu kredytów konsumenckich jest z pewnością korzystne dla kredytobiorców, gdyż  uzyskają oni ochronę przewidzianą w przepisach nowej ustawy w przypadku zaciągnięcia wyższego kredytu.

Wśród innych korzystnych dla konsumentów rozwiązań wprowadzonych przez nową ustawę należy także wskazać wprowadzenie wzorów formularzy informacyjnych, na których będą przekazywane konsumentom przez kredytodawców lub pośredników kredytowych wskazane w nowej ustawie dane odnośnie poszczególnych rodzajów umów kredytu konsumenckiego. W formularzach będą zawarte wszystkie podstawowe informacje na temat udzielanego kredytu, w szczególności: rodzaj kredytu, wymagane zabezpieczenia, wysokość oprocentowania, terminy i sposób wypłaty kredytu czy zasady i terminy jego spłaty. Wprowadzenie formularzy informacyjnych jest rozwiązaniem pozytywnym z punktu widzenia kredytobiorców, którzy na ich podstawie będą mogli świadomie podjąć decyzję odnośnie zaciąganego kredytu. Umożliwią one także kredytobiorcom porównywanie ofert kredytów udzielanych przez różnych przedsiębiorców.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowa ustawa przewiduje także wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy przez konsumenta. Zgodnie z nową ustawą, konsument ma prawo, bez podania przyczyny, do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Jeżeli zaś umowa o kredyt konsumencki nie zawiera wszystkich niezbędnych elementów określonych w art. 30 nowej ustawy, to powyższy termin liczony jest od dnia dostarczenia wszystkich elementów umowy. Wprowadzona zmiana jest korzystna dla kredytobiorców, ponieważ w dotychczasowym stanie prawnym, termin na odstąpienie od umowy wynosił 10 dni od momentu jej zawarcia. Jednocześnie, należy zaznaczyć, że w przypadku odstąpienia od umowy kredytowej w powyższym terminie, konsument będzie zobowiązany do zwrotu kwoty kredytu oraz odsetek, jakie zostaną naliczone do dnia spłaty kredytu.

Mniej korzystnym dla konsumentów rozwiązaniem wprowadzonym przez ustawę jest możliwość zastrzeżenia w umowie przez kredytodawcę prowizji w przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie. Wprowadzona zmiana nie będzie jednak dotyczyła wszystkich kredytów. Możliwość pobierania prowizji będzie możliwa jedynie pod ściśle określonymi w nowej ustawie warunkami. W nowej ustawie wskazano również umowy, w przypadku których nie przysługuje kredytodawcy prowizja za spłatę kredytu przed terminem.

Podsumowując, niektóre zmiany wprowadzone nową ustawą należy ocenić pozytywnie i uznać za korzystne dla kredytobiorców. Wśród takich przychylnych dla kredytobiorców rozwiązań należy wskazać przede wszystkim podwyższenie maksymalnego progu kredytu konsumenckiego, wprowadzenie formularza informacyjnego czy wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy kredytowej. Z drugiej strony, nowe przepisy mogą przyczynić się do zwiększenia kosztów ponoszonych przez kredytobiorców, np. w sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu lub odstąpienia od umowy kredytowej.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA