REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w zakresie świadczenia usług pocztowych

Patrycja Dzięgielewska
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki najnowszym zmianom w Prawie pocztowym prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g. Nowe przepisy rozszerzają także definicję usług pocztowych.

Z początkiem stycznia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012, poz. 1529), której podstawowym celem jest liberalizacja rynku usług pocztowych poprzez likwidację monopolu Poczty Polskiej na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie mniejszej niż 50 g. Ustawa likwiduje również pojęcie operatora publicznego oraz wprowadza nową definicję usługi pocztowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczać koszty usług pocztowych i kurierskich w małej firmie?

Podstawową zmianą wprowadzoną przez nową ustawę jest likwidacja tzw. obszaru zastrzeżonego dla Poczty Polskiej. W dotychczasowym stanie prawnym Poczta Polska była operatorem publicznym, który miał monopol na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie do 50 g. Natomiast prywatni operatorzy pocztowi, chcący doręczać najlżejsze przesyłki, musieli je obciążać dodatkowymi blaszkami (tak, aby ich masa przekraczała 50 g) lub oferować takie usługi po odpowiednio wyżej cenie.

Zgodnie z ustawą, uprawnienia w zakresie świadczenia usług pocztowych będą uzyskiwane wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru operatów pocztowych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej „UKE”). Oznacza to, że prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g, oferując takie usługi po cenie niższej niż narzucona do tej pory 2,5-krotność opłaty oferowanej przez Pocztę Polską.

REKLAMA

Jak zmienią się zasady odliczania VAT od samochodu firmowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zaznaczyć, że liberalizacja rynku usług pocztowych jest skutkiem dostosowania przepisów krajowych do regulacji unijnych, zmierzających do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych. Podstawowym celem likwidacji monopolu Poczty Polskiej jest zwiększenie konkurencyjności na rynku usług pocztowych.  Likwidacja obszaru zastrzeżonego Poczty Polskiej może przyczynić się do pojawienia się większej liczby operatorów pocztowych, a tym samym do podniesienia jakości świadczonych usług pocztowych przy jednoczesnym obniżeniu ich cen, a także podwyższenia standardów w zakresie obsługi klientów. Wprowadzone zmiany mogą więc okazać się korzystne dla wszystkich osób korzystających z usług pocztowych.

 

Kolejną istotną zmianą wprowadzoną przez ustawę jest utrata przez Pocztę Polską statusu operatora publicznego oraz wprowadzenie definicji operatora wyznaczonego obowiązanego do świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych (tzn. najpowszechniejszych usług pocztowych, świadczonych na terytorium całego kraju w sposób jednolity i po przystępnych cenach). Dotychczas wskazane usługi były świadczone przez Pocztę Polską jako operatora publicznego. Zgodnie z przepisami ustawy, operator wyznaczony będzie wybierany w drodze konkursu (w którym będzie mógł wziąć udział każdy operator wpisany do rejestru) na okres 10 lat przez Prezesa UKE. Należy jednak zaznaczyć, że w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy, do pełnienia obowiązków operatora wyznaczonego została powołana Poczta Polska.

Przekazanie kontrahentom kalendarzy z logo firmy - rozliczenie VAT

Nowa ustawa rozszerzyła także definicję usług pocztowych. W miejsce dotychczasowej definicji obejmującej cały proces postępowania z przesyłką lub drukiem bezadresowym od momentu jej przyjęcia do doręczenia ustawa wprowadziła definicję rozłączną. Oznacza to, że każdy etap postępowania z przesyłką lub drukiem bezadresowym (przyjęcie, sortowanie, przemieszczanie, doręczanie) jest usługą pocztową. Jedynie czynność przemieszczania, jeżeli wykonywana jest samodzielnie (bez pozostałych usług), nie stanowi usługi pocztowej i podlega innym przepisom (usługa przewozowa). Skutkiem wprowadzonej zmiany będzie możliwość specjalizowania się firm działających na rynku pocztowym np. tylko w doręczaniu przesyłek. Większa specjalizacja operatorów pocztowych może natomiast korzystnie wpłynąć na jakość świadczonych przez nich usług, dlatego wskazaną zmianę należy także ocenić pozytywnie z punktu widzenia klientów.

Podsumowując, nowa ustawa zlikwidowała monopol Poczty Polskiej na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie do 50 g, czego konsekwencją jest zrównanie praw wszystkich operatorów pocztowych. Ponadto, ustawa zlikwidowała pojęcie operatora publicznego na rzecz operatora wyznaczonego, który będzie wybierany na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Prezesa UKE. Istotną zmianą jest także rozszerzenie definicji usług pocztowych, co może doprowadzić do większej specjalizacji usług świadczonych na rynku pocztowym. Przedstawione zmiany należy ocenić pozytywnie z punktu widzenia klientów, ponieważ zwiększenie konkurencyjności na rynku może wpłynąć na podwyższenie jakości usług świadczonych przez operatorów pocztowych, a także obniżenie cen takich usług.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA