Zmiana ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego regulacji unijnych dotyczących rynku finansowego (przede wszystkim dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe - UCITS IV), a w konsekwencji zwiększenie efektywności działania funduszy inwestycyjnych zarówno na krajowym, jak i na europejskim rynku usług finansowych.
Zmiany wprowadzone przez nowelizację mają znaczenie przede wszystkim dla towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanych przez nie funduszy inwestycyjnych, depozytariuszy funduszy inwestycyjnych, biegłych rewidentów, Komisji Nadzoru Finansowego będącej organem nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce, a także dla wszystkich podmiotów inwestujących swoje środki w fundusze inwestycyjne.
Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych
REKLAMA
Należy wskazać, że wprowadzone zmiany dotyczą głównie funkcjonowania funduszy inwestycyjnych otwartych, które (w przeciwieństwie do funduszy inwestycyjnych zamkniętych) charakteryzują się dostępnością dla potencjalnie nieograniczonej liczby inwestorów (zarówno osób fizycznych, jak i prawnych). Ponadto, do cech charakterystycznych funduszy inwestycyjnych otwartych należy zaliczyć możliwość sprzedaży nieograniczonej liczby jednostek uczestnictwa oraz obowiązek ich odkupienia na każde żądanie inwestora będącego uczestnikiem funduszu.
W dotychczasowym stanie prawnym, w celu zapewnienia inwestorom odpowiedniego dostępu do informacji, fundusze inwestycyjne były zobowiązane do udostępniania tzw. skrótów prospektów informacyjnych. Nowelizacja przewiduje, że zamiast skrótów prospektów informacyjnych, fundusze inwestycyjne będą publikować kluczowe informacje dla inwestorów. Jest to zbiór podstawowych informacji, który pozwoli inwestorom poznać charakter funduszu inwestycyjnego i związane z nim ryzyko.
Kluczowe informacje dla inwestorów powinny zawierać m.in. dane funduszu, informacje na temat jego polityki inwestycyjnej oraz osiąganych dotychczas wyników, a także pozwalać inwestorom podjąć świadomą decyzję inwestycyjną, bez konieczności odwoływania się do innych dokumentów. Kluczowe informacje dla inwestorów mają więc być w założeniu dokumentem prostszym niż skrót prospektu informacyjnego, a przez to bardziej przydatnym dla wszystkich podmiotów zainteresowanych inwestowaniem w fundusze inwestycyjne.
Kolejna istotna zmiana wprowadzona przez nowelizację dotyczy uproszczenia przepisów dotyczących procedury wprowadzania przez polskie fundusze inwestycyjne otwarte swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich oraz wprowadzania jednostek uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych otwartych do obrotu na terytorium Polski. Zgodnie z przepisami nowelizacji, rozpoczęcie sprzedaży tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych będzie mogło nastąpić po powiadomieniu przez organ nadzoru (właściwy dla funduszu występującego z takim wnioskiem) odpowiedniego organu w państwie członkowskim, w którym tytuły uczestnictwa mają być oferowane inwestorom.
W związku z powyższą zmianą, nowelizacja przewiduje także wprowadzenie instytucji prawnej, umożliwiającej zarządzanie funduszami inwestycyjnymi otwartymi przez podmioty z innych państw członkowskich. Oznacza to, że spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły zarządzać funduszami inwestycyjnymi otwartymi w Polsce. Warto zaznaczyć, że wskazane spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły przejąć zarządzanie funduszem inwestycyjnym otwartym utworzonym w Polsce na podstawie odpowiedniej umowy zawartej z polskim towarzystwem funduszy inwestycyjnych.
Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG
Oprócz zmian wskazanych powyżej, nowelizacja wprowadza także inne istotne zmiany dotyczące m.in. wprowadzenia ram prawnych dla transgranicznych połączeń funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zmianę obowiązujących zasad połączeń krajowych funduszy inwestycyjnych. Zmiany dotyczą także tworzenia funduszy podstawowych i powiązanych, organizacji wewnętrznej towarzystw funduszy inwestycyjnych, a także wprowadzenia w funduszach inwestycyjnych otwartych instytucji zgromadzenia inwestorów.
Podsumowując, niektóre zmiany wprowadzone przez nowelizację (np. ułatwienia w zakresie wprowadzenia przez krajowe fundusze inwestycyjne otwarte swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich) powinny przyczynić się do zwiększenia efektywności działania funduszy inwestycyjnych na krajowym oraz europejskim rynku usług finansowych. Jednocześnie, wprowadzenie kluczowych informacji dla inwestorów w miejsce skrótu prospektu informacyjnego jest rozwiązaniem korzystnym dla inwestorów i powinno ułatwić im podjęcie decyzji w zakresie inwestowania w jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego.
Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat