REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 70)

Celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego regulacji unijnych dotyczących rynku finansowego (przede wszystkim dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe - UCITS IV), a w konsekwencji zwiększenie efektywności działania funduszy inwestycyjnych zarówno na krajowym, jak i na europejskim rynku usług finansowych.

Zmiany wprowadzone przez nowelizację mają znaczenie przede wszystkim dla towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanych przez nie funduszy inwestycyjnych, depozytariuszy funduszy inwestycyjnych, biegłych rewidentów, Komisji Nadzoru Finansowego będącej organem nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce, a także dla wszystkich podmiotów inwestujących swoje środki w fundusze inwestycyjne.

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy wskazać, że wprowadzone zmiany dotyczą głównie funkcjonowania funduszy inwestycyjnych otwartych, które (w przeciwieństwie do funduszy inwestycyjnych zamkniętych) charakteryzują się dostępnością dla potencjalnie nieograniczonej liczby inwestorów (zarówno osób fizycznych, jak i prawnych). Ponadto, do cech charakterystycznych funduszy inwestycyjnych otwartych należy zaliczyć możliwość sprzedaży nieograniczonej liczby jednostek uczestnictwa oraz obowiązek ich odkupienia na każde żądanie inwestora będącego uczestnikiem funduszu.

W dotychczasowym stanie prawnym, w celu zapewnienia inwestorom odpowiedniego dostępu do informacji, fundusze inwestycyjne były zobowiązane do udostępniania tzw. skrótów prospektów informacyjnych. Nowelizacja przewiduje, że zamiast skrótów prospektów informacyjnych, fundusze inwestycyjne będą publikować kluczowe informacje dla inwestorów. Jest to zbiór podstawowych informacji, który pozwoli inwestorom poznać charakter funduszu inwestycyjnego i związane z nim ryzyko.

Kluczowe informacje dla inwestorów powinny zawierać m.in. dane funduszu, informacje na temat jego polityki inwestycyjnej oraz osiąganych dotychczas wyników, a także pozwalać inwestorom podjąć świadomą decyzję inwestycyjną, bez konieczności odwoływania się do innych dokumentów. Kluczowe informacje dla inwestorów mają więc być w założeniu dokumentem prostszym niż skrót prospektu informacyjnego, a przez to bardziej przydatnym dla wszystkich podmiotów zainteresowanych inwestowaniem w fundusze inwestycyjne.

Kolejna istotna zmiana wprowadzona przez nowelizację dotyczy uproszczenia przepisów dotyczących procedury wprowadzania przez polskie fundusze inwestycyjne otwarte swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich oraz wprowadzania jednostek uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych otwartych do obrotu na terytorium Polski. Zgodnie z przepisami nowelizacji, rozpoczęcie sprzedaży tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych będzie mogło nastąpić po powiadomieniu przez organ nadzoru (właściwy dla funduszu występującego z takim wnioskiem) odpowiedniego organu w państwie członkowskim, w którym tytuły uczestnictwa mają być oferowane inwestorom.

W związku z powyższą zmianą, nowelizacja przewiduje także wprowadzenie instytucji prawnej, umożliwiającej zarządzanie funduszami inwestycyjnymi otwartymi przez podmioty z innych państw członkowskich. Oznacza to, że spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły zarządzać funduszami inwestycyjnymi otwartymi w Polsce. Warto zaznaczyć, że wskazane spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły przejąć zarządzanie funduszem inwestycyjnym otwartym utworzonym w Polsce na podstawie odpowiedniej umowy zawartej z polskim towarzystwem funduszy inwestycyjnych.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Oprócz zmian wskazanych powyżej, nowelizacja wprowadza także inne istotne zmiany dotyczące m.in. wprowadzenia ram prawnych dla transgranicznych połączeń funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zmianę obowiązujących zasad połączeń krajowych funduszy inwestycyjnych. Zmiany dotyczą także tworzenia funduszy podstawowych i powiązanych, organizacji wewnętrznej towarzystw funduszy inwestycyjnych, a także wprowadzenia w funduszach inwestycyjnych otwartych instytucji zgromadzenia inwestorów.

Podsumowując, niektóre zmiany wprowadzone przez nowelizację (np. ułatwienia w zakresie wprowadzenia przez krajowe fundusze inwestycyjne otwarte swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich) powinny przyczynić się do zwiększenia efektywności działania funduszy inwestycyjnych na krajowym oraz europejskim rynku usług finansowych. Jednocześnie, wprowadzenie kluczowych informacji dla inwestorów w miejsce skrótu prospektu informacyjnego jest rozwiązaniem korzystnym dla inwestorów i powinno ułatwić im podjęcie decyzji w zakresie inwestowania w jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak,  młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA