REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2015. Ustalenie proporcji w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych

Subskrybuj nas na Youtube
VAT 2015. Ustalenie proporcji w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
VAT 2015. Ustalenie proporcji w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z proponowanych zmian w planowanej na 1 stycznia 2015 r. nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług jest zmiana w zakresie odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych. Proponuje się uwzględnienie w ustawie o VAT przepisów pozwalających na uzgodnienie z organem podatkowym sposobu określenia proporcji przy odliczaniu podatku od wykorzystywanych przez podatnika towarów i usług zarówno do działalności podlegającej jak i niepodlegającej VAT.

Określenie proporcji podatku, który podlega odliczeniu wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, aczkolwiek obowiązujące przepisy nie dają podatnikowi precyzyjnych wytycznych jaką metodą tego dokonać. Jak wskazuje samo Ministerstwo Finansów, jest to skomplikowana materia, wymagająca doprecyzowania i objęcia podatnika ochroną prawną poprzez możliwość uzgodnienia sposobu obliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu między podatnikiem a właściwym organem podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie według proporcji, odwrotne obciążenie i ulga na złe długi - zmiany VAT 2015

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników Resort Finansów proponuje wprowadzenie ust. 1a w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnik będzie mógł uzgodnić z organem podatkowym sposób obliczenia proporcji wykorzystania poszczególnych towarów i usług do celów działalności podlegającej opodatkowaniu. W założeniu sposób ten ma w jak największym stopniu odpowiadać specyfice działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika. Po wejściu w życie proponowanych zmian naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, obowiązany będzie do uznania przedstawionego we wniosku sposobu obliczania proporcji za prawidłowy bądź nieprawidłowy. W przypadku, gdy naczelnik uzna przedstawiony sposób za nieprawidłowy, to wskaże on sposób, który w jak największym stopniu odpowiada specyfice prowadzonej przez podatnika działalności.

Należy zaznaczyć, iż omawiany projekt zakłada, że  uznanie sposobu określenia proporcji dotyczyć ma okresu, w którym dany wniosek zostanie złożony, a także przyszłych okresów rozliczeniowych. Naczelnik urzędu skarbowego nie rozpatrzy takiego wniosku za okres rozliczeniowy objęty w dniu złożenia wniosku postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową, postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej bądź postępowaniem przed sądem administracyjnym. Aczkolwiek, dopuszczalne ma być złożenie wniosku o uznanie sposobu określania proporcji za okres rozliczeniowy poprzedzający ten, w którym złożono wniosek, pod warunkiem jednak, że okresy te nie byłyby objęte wyżej wymienionymi postępowaniami.

REKLAMA

Usługi finansowe i ubezpieczeniowe - mniej zwolnień z VAT w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wniosku, oprócz przedstawienia naczelnikowi urzędu skarbowego sposobu określenia proporcji, podatnik ma być obowiązany do załączenia dokumentów zawierających dane i wyjaśnienia, mających na celu potwierdzenie prawidłowości przedstawionego sposobu.

Kolejnym bardzo istotnym z punktu widzenia ochrony interesów podatnika założeniem jest możliwość wniesienia zażalenia na postanowienie naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli uzna on proponowany przez podatnika sposób za nieprawidłowy. Dodatkowo na wypadek zmiany stosunków gospodarczych, które powodowałyby znaczącą nieadekwatność sposobu określenia proporcji uznanego za prawidłowy, postanowienie wygaśnie lub na wniosek podatnika bądź też z urzędu ulegnie zmianie albo uchyleniu.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Na korzyść podatnika należy zaliczyć również rozwiązanie, zgodnie z którym naczelnik urzędu skarbowego nie będzie miał możliwości zakwestionowania sposobu określenia proporcji stosowanego przez podatnika, jeśli wcześniej uznał dany sposób za właściwy, lub w przypadku, kiedy sam wskazał dany sposób za najbardziej odpowiedni.

Postuluje się również, aby nałożyć na ministra właściwego do spraw finansów publicznych obowiązek przedstawienia w drodze rozporządzenia przykładowych sposobów obliczania proporcji. Ma to pomóc podatnikom w wyborze najbardziej odpowiedniego dla nich sposobu obliczania podatku podlegającego odliczeniu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Autor: Łukasz Czucharski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA