REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. II

REKLAMA

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy kolejne dwa akty prawne naszego rankingu.

III miejsce w rankingu TOP 10, w naszej ocenie, zajmuje ustawa z dnia 23 października 2014 r. o odwróconym kredycie hipotecznym (Dz. U. z 2014 r., poz. 1585), która weszła w życie 15 grudnia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa wprowadziła nową instytucję finansową, która umożliwia uzyskanie dodatkowych środków pieniężnych w ramach umowy odwróconego kredytu hipotecznego.

W zamian za udzielenie ww. kredytu przez bank, kredytobiorca zobowiązany jest ustanowić zabezpieczenie spłaty należności wobec banku poprzez ustanowienie na jego rzecz hipoteki na nieruchomości, prawie użytkowania wieczystego lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu oraz ujawnienie w księdze wieczystej roszczenia o przeniesienie na bank ww. nieruchomości lub praw. Co przy tym szczególnie istotne, do obowiązków kredytobiorcy nie należy spłata odwróconego kredytu hipotecznego, gdyż co do zasady ma ona następować po śmierci kredytobiorcy. Spłaty tej mogą dokonać spadkobiercy, najpóźniej w ciągu 12 miesięcy od śmierci kredytobiorcy. Jeśli zaś tego nie uczynią, roszczenie banku o przeniesienie własności nieruchomości lub praw, stanowiących zabezpieczenie kredytu, staje się wymagalne. Wtedy bank może domagać się zawarcia z nim umowy przeniesienia ww. własności nieruchomości lub praw. Warto również podkreślić, że odwrócony kredyt hipoteczny mogą oferować tylko banki.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I

REKLAMA

Ponadto, zgodnie z ustawą, wypłata środków pieniężnych z tytułu umowy odwróconego kredytu hipotecznego następuje jednorazowo albo w ratach przez okres i w wysokości określonych w umowie, nie dłużej jednak niż do dnia śmierci kredytobiorcy. Kredytobiorcy przysługuje przy tym prawo do odstąpienia od ww. umowy bez podania przyczyny w ciągu 30 dni od jej zawarcia. Ważne jest także, że w trakcie trwania umowy, kredytobiorca w każdym czasie może dokonać spłaty całkowitej kwoty do zapłaty lub jej części. Przyjęta ustawa może mieć istotny wpływ na polski rynek finansowy. Jednakże skutki i rzeczywiste znaczenie tej regulacji będzie można ocenić dopiero po wykształceniu się praktyki banków zainteresowanych wprowadzeniem nowej instytucji do zakresu swojej działalności oraz odbioru ofert przez potencjalnych kredytobiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV miejsce w ww. rankingu kancelarii zajmuje ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161), która weszła w życie 1 grudnia 2014 r.

Nowelizacja wprowadziła istotne zmiany dotyczące uzyskiwania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”) lub jego zmiany oraz uzyskiwania numeru REGON oraz NIP. Na podstawie wprowadzonych przepisów, w celu uzyskania wpisu do KRS lub jego zmiany, podmiot podlegający wpisowi do zobowiązany jest złożyć do KRS tylko jeden formularz, wraz z wymaganymi załącznikami, przeznaczony dla sądu rejestrowego. Zgodnie z nowymi zasadami, przekazanie danych zawartych w ww. wniosku pomiędzy sądem rejestrowym a Centralnym Rejestrem Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej następuje zaś za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Na ich podstawie automatycznie zostają nadane numery REGON oraz NIP, które następnie zostają przekazane do KRS również za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Informacja o nadanym numerze REGON oraz NIP zostaje także automatycznie zamieszczona we wpisie w KRS. Pozostałe dane, które dotychczas były wymagane celem nadania numeru identyfikacyjnego REGON oraz NIP oraz rejestracji płatnika w ZUS (np. numery rachunków bankowych, przewidywaną liczbę pracowników), zgodnie z nowelizacją, podmiot podlegający wpisowi do KRS ma obowiązek podać w terminie 21 dni od dnia wpisu do KRS.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Ponadto nowelizacja wprowadziła zmiany dotyczące określania w KRS przedmiotu działalności przez wskazanie odpowiednich pozycji z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Obecnie podmiot musi ograniczyć ujawnioną w KRS liczbę pozycji PKD do maksymalnie 10-ciu oraz obowiązkowo określić przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy. Co istotne, podmioty już wpisane w KRS mają obowiązek dostosować ujawnioną w KRS informację o przedmiocie ich działalności przy pierwszym wniosku o zmianę danych w KRS, jednak nie później niż w ciągu 5 lat od wejścia w życie nowelizacji. Zmiany przewidziane w nowelizacji mają przede wszystkim na celu uproszczenie oraz usprawnienia procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS.

Zmiany przepisów w polskim porządku prawnym wprowadzone w 2014 roku, zajmujące kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.


Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA