REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze dwa akty prawne naszego rankingu.

I miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768), która weszła w życie w dniu 10 sierpnia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa ustawa zmniejszyła ograniczenia w dostępie do 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, co stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych.

Należy wskazać, że wprowadzone zmiany mają różny zasięg. Najdalej idące dotyczą usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w odniesieniu do którego zrezygnowano z wszelkich wymogów dotychczas przewidzianych dla świadczenia tego rodzaju usług. Zmianami objęto także zawód doradcy podatkowego, w przypadku którego zniesiono m.in. wyłączne zastrzeżenie na rzecz przedstawicieli tego zawodu wykonywania określonych czynności takich jak prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych.

Ponadto przewidziano ułatwienia w dostępie do zawodu biegłego rewidenta, aktuariusza, brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego polegające m.in. na wprowadzeniu różnych możliwości uzyskania określonych uprawnień na podstawie ukończenia odpowiednich studiów czy też rozszerzeniu przesłanek uprawniających do zwolnienia z egzaminów zawodowych.

REKLAMA

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych po 10 sierpnia 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deregulacja obniżyła również wymagania w zakresie wykonywania takich zawodów jak rzeczoznawca samochodowy, urbanista, architekt czy też inżynier posiadający uprawnienia budowlane. Nowa ustawa ma przy tym na celu przede wszystkim zwiększenie dostępu do wykonywania objętych nią zawodów regulowanych, a także, zgodnie z zamierzeniem ustawodawcy, z zakresu rynku finansowego oraz zawodów technicznych jak również umożliwienie uczelniom stworzenia kierunków studiów o bardziej praktycznym profilu, których ukończenie da podstawę do zwolnienia z części lub całości postępowania kwalifikacyjnego przewidzianego dla wykonywania danego zawodu regulowanego.

II miejsce ww. rankingu zajmuje, naszym zdaniem, ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232), która weszła w życie 19 października 2014 r.

Wskazana nowelizacja przewidziała bardzo liczne zmiany w tym m.in. uproszczoną procedurę udzielania zamówień na tzw. usługi o charakterze niepriorytetowym o wartości poniżej tzw. progów unijnych.

Zgodnie z nowelizacją, w ramach tej procedury zamawiający będzie jedynie zobowiązany publikować termin składania ofert, opis przedmiotu oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia, oraz kryteria oceny ofert, a także informację o udzieleniu lub nieudzieleniu zamówienia. Nowelizacja zniosła także określone przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania, związane z wyrządzeniem szkody lub rozwiązaniem umowy, wprowadzając w ich miejsce nieco ogólniejszą przesłankę, związaną z zawinionym, poważnym naruszeniem obowiązków zawodowych.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

Ponadto nowelizacja ustanowiła nową zasadę dotyczącą odpowiedzialności solidarnej podmiotu, który zobowiązał się do udostępniania zasobów na potrzeby realizacji zamówienia oraz wykonawcy za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów podmiot nie ponosi winy. Wśród postanowień nowelizacji znalazły się również istotne zmiany dotyczące wadium. W tym zakresie, z jednej strony rozszerzono katalog sytuacji uzasadniających zatrzymanie wadium, z drugiej zaś ograniczono obowiązek zatrzymania wadium tylko do takich przypadków określonych zaniechań wykonawcy, które skutkują brakiem możliwości wybrania oferty wykonawcy jako najkorzystniejszej. W nowelizacji znalazły się również zasady pozwalające ustalić czy oferta zawiera rażąco niską cenę. Jedną z nich jest m.in. reguła, zgodnie z którą zamawiający może zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, celem ustalenia, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w szczególności, jeśli cena jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.

W nowelizacji wskazano także, że wartość kosztów pracy przyjmowania do ustalenia ceny, na potrzeby zweryfikowania, czy jest ona rażąco niska, nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto, wprowadzono wyraźną regułę, że obowiązek wykazania, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa, z pewnymi wyjątkami, na wykonawcy, który złożył ofertę. Jednocześnie w nowych przepisach przewidziano, że wskazane kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert jedynie w przypadkach, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe (z zastrzeżeniem licytacji elektronicznej). Liczne zmiany wprowadzone przez nowelizację z których najważniejsze wskazaliśmy powyżej, mogą mieć istotny wpływ na rzeczywistość polskiego rynku zamówień publicznych.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zmiany przepisów w polskim porządku prawnym wprowadzone w 2014 roku, zajmujące kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.


Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA