REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze dwa akty prawne naszego rankingu.

I miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768), która weszła w życie w dniu 10 sierpnia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa ustawa zmniejszyła ograniczenia w dostępie do 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, co stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych.

Należy wskazać, że wprowadzone zmiany mają różny zasięg. Najdalej idące dotyczą usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w odniesieniu do którego zrezygnowano z wszelkich wymogów dotychczas przewidzianych dla świadczenia tego rodzaju usług. Zmianami objęto także zawód doradcy podatkowego, w przypadku którego zniesiono m.in. wyłączne zastrzeżenie na rzecz przedstawicieli tego zawodu wykonywania określonych czynności takich jak prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych.

Ponadto przewidziano ułatwienia w dostępie do zawodu biegłego rewidenta, aktuariusza, brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego polegające m.in. na wprowadzeniu różnych możliwości uzyskania określonych uprawnień na podstawie ukończenia odpowiednich studiów czy też rozszerzeniu przesłanek uprawniających do zwolnienia z egzaminów zawodowych.

REKLAMA

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych po 10 sierpnia 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deregulacja obniżyła również wymagania w zakresie wykonywania takich zawodów jak rzeczoznawca samochodowy, urbanista, architekt czy też inżynier posiadający uprawnienia budowlane. Nowa ustawa ma przy tym na celu przede wszystkim zwiększenie dostępu do wykonywania objętych nią zawodów regulowanych, a także, zgodnie z zamierzeniem ustawodawcy, z zakresu rynku finansowego oraz zawodów technicznych jak również umożliwienie uczelniom stworzenia kierunków studiów o bardziej praktycznym profilu, których ukończenie da podstawę do zwolnienia z części lub całości postępowania kwalifikacyjnego przewidzianego dla wykonywania danego zawodu regulowanego.

II miejsce ww. rankingu zajmuje, naszym zdaniem, ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232), która weszła w życie 19 października 2014 r.

Wskazana nowelizacja przewidziała bardzo liczne zmiany w tym m.in. uproszczoną procedurę udzielania zamówień na tzw. usługi o charakterze niepriorytetowym o wartości poniżej tzw. progów unijnych.

Zgodnie z nowelizacją, w ramach tej procedury zamawiający będzie jedynie zobowiązany publikować termin składania ofert, opis przedmiotu oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia, oraz kryteria oceny ofert, a także informację o udzieleniu lub nieudzieleniu zamówienia. Nowelizacja zniosła także określone przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania, związane z wyrządzeniem szkody lub rozwiązaniem umowy, wprowadzając w ich miejsce nieco ogólniejszą przesłankę, związaną z zawinionym, poważnym naruszeniem obowiązków zawodowych.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

Ponadto nowelizacja ustanowiła nową zasadę dotyczącą odpowiedzialności solidarnej podmiotu, który zobowiązał się do udostępniania zasobów na potrzeby realizacji zamówienia oraz wykonawcy za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów podmiot nie ponosi winy. Wśród postanowień nowelizacji znalazły się również istotne zmiany dotyczące wadium. W tym zakresie, z jednej strony rozszerzono katalog sytuacji uzasadniających zatrzymanie wadium, z drugiej zaś ograniczono obowiązek zatrzymania wadium tylko do takich przypadków określonych zaniechań wykonawcy, które skutkują brakiem możliwości wybrania oferty wykonawcy jako najkorzystniejszej. W nowelizacji znalazły się również zasady pozwalające ustalić czy oferta zawiera rażąco niską cenę. Jedną z nich jest m.in. reguła, zgodnie z którą zamawiający może zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, celem ustalenia, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w szczególności, jeśli cena jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.

W nowelizacji wskazano także, że wartość kosztów pracy przyjmowania do ustalenia ceny, na potrzeby zweryfikowania, czy jest ona rażąco niska, nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto, wprowadzono wyraźną regułę, że obowiązek wykazania, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa, z pewnymi wyjątkami, na wykonawcy, który złożył ofertę. Jednocześnie w nowych przepisach przewidziano, że wskazane kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert jedynie w przypadkach, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe (z zastrzeżeniem licytacji elektronicznej). Liczne zmiany wprowadzone przez nowelizację z których najważniejsze wskazaliśmy powyżej, mogą mieć istotny wpływ na rzeczywistość polskiego rynku zamówień publicznych.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zmiany przepisów w polskim porządku prawnym wprowadzone w 2014 roku, zajmujące kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.


Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA