REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Zobacz: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232)

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jedną z istotnych zmian przyjętych w drodze nowelizacji jest wprowadzenie uproszczonej procedury udzielania zamówień na tzw. usługi o charakterze niepriorytetowym o wartościach poniżej tzw. progów unijnych. Obecnie zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia na takie usługi w zasadzie „swobodnie”. Zamawiający będzie jedynie zobowiązany publikować termin składania ofert, opis przedmiotu oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia, oraz kryteria oceny ofert, a także informację o udzieleniu lub nieudzieleniu zamówienia. Nowe przepisy przewidują co prawda, że zamówienia w ramach tej procedury mają być udzielane w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny. Odwołanie się przez ustawodawcę do tak niedookreślonych pojęć stwarza jednak obawę dowolności w udzielaniu zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych. Obawa ta jest uzasadniona tym bardziej, że w nowych przepisach nie sprecyzowano środków mogących służyć kontroli przestrzegania przez zamawiających ww. reguł nowej, uproszczonej procedury.

REKLAMA

Nowe przepisy przewidują także wyraźnie, że w razie zastrzeżenia przez wykonawcę nieujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa, to wykonawca musi wykazać, iż zastrzeżone informacje rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie. Dotychczas, w praktyce można było bowiem spotkać się z nadużywaniem możliwości zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, np. przez zastrzeganie całych ofert, jedynie celem utrudnienia konkurencji zweryfikowania zgodności oferty ze specyfikacją. Wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą to wykonawca musi wykazać, że zastrzeżone informacje obiektywnie są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, może pozwolić ograniczyć takie praktyki, szkodliwe dla rynku zamówień. 

Kolejna z istotnych zmian dotyczy przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania. W tym zakresie, zniesiono przesłankę wykluczenia z powodu wyrządzenia szkody dotychczas przewidzianą w art. 24 ust. 1 pkt 1 pzp, jak również przesłankę wykluczenia z powodu rozwiązania umowy (wypowiedzenia, odstąpienia) dotychczas przewidzianą w art. 24 ust. 1 pkt 1a pzp. Obecnie wprowadzono jedną zasadę, zgodnie z którą zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych, jeżeli zamawiający przewidział taką możliwość wykluczenia wykonawcy w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji lub w zaproszeniu do negocjacji. Jednocześnie przewidziano, że Zamawiający nie wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy, który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesłanki wynikające z uchylonych obecnie art. 24 ust. 1 pkt 1 pzp i art. 24 ust. 1 pkt 1a pzp dość znacznie ograniczały pole dowolnej interpretacji, z uwagi np. na konieczność stwierdzenia wyrządzenia szkody lub obciążenia karą umowną prawomocnym wyrokiem, oraz określenie minimalnej wartości szkody, kary umownej lub niezrealizowanego zamówienia uzasadniającej wykluczenie (nie mniej niż 5% wartości zamówienia). Natomiast nowelizacja wprowadza mniej jednoznaczne przesłanki wykluczania wykonawcy z postępowania,  i nie określa minimalnego progu niezrealizowanego zamówienia lub wyrządzonej szkody, co może stwarzać dla wykonawców ryzyko bardziej dowolnej interpretacji tych przesłanek ze strony zamawiających.

Korzystne dla wykonawców może okazać się jednak ograniczenie możliwości wykluczenia tylko do poważnych i zawinionych naruszeń obowiązków zawodowych. Z nowego przepisu wynika, że za poważne i zawinione naruszenia będzie się uważało w szczególności niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia wynikłe z zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa. Należy więc przyjąć, że celem nowego przepisu było ograniczenie możliwości wykluczania wykonawców tylko do przypadków rażącego niewywiązywania się z obowiązków. Dopiero jednak praktyka zamawiających oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej pokaże jak ww. pojęcia będą interpretowane na gruncie konkretnych stanów faktycznych.

Podsumowując, nowelizacja wprowadza nową, uproszczoną procedurę udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe poniżej progów unijnych, wymóg wykazywania przez wykonawcę, że zastrzeżone przez niego informacje są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, oraz nową przesłankę wykluczenia, ze względu na naruszenie przez wykonawcę obowiązków zawodowych.

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

W kolejnej części niniejszej publikacji omówimy zmiany wprowadzone nowelizacją dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA