REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Zobacz: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232)

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jedną z istotnych zmian przyjętych w drodze nowelizacji jest wprowadzenie uproszczonej procedury udzielania zamówień na tzw. usługi o charakterze niepriorytetowym o wartościach poniżej tzw. progów unijnych. Obecnie zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia na takie usługi w zasadzie „swobodnie”. Zamawiający będzie jedynie zobowiązany publikować termin składania ofert, opis przedmiotu oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia, oraz kryteria oceny ofert, a także informację o udzieleniu lub nieudzieleniu zamówienia. Nowe przepisy przewidują co prawda, że zamówienia w ramach tej procedury mają być udzielane w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny. Odwołanie się przez ustawodawcę do tak niedookreślonych pojęć stwarza jednak obawę dowolności w udzielaniu zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych. Obawa ta jest uzasadniona tym bardziej, że w nowych przepisach nie sprecyzowano środków mogących służyć kontroli przestrzegania przez zamawiających ww. reguł nowej, uproszczonej procedury.

REKLAMA

Nowe przepisy przewidują także wyraźnie, że w razie zastrzeżenia przez wykonawcę nieujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa, to wykonawca musi wykazać, iż zastrzeżone informacje rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie. Dotychczas, w praktyce można było bowiem spotkać się z nadużywaniem możliwości zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, np. przez zastrzeganie całych ofert, jedynie celem utrudnienia konkurencji zweryfikowania zgodności oferty ze specyfikacją. Wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą to wykonawca musi wykazać, że zastrzeżone informacje obiektywnie są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, może pozwolić ograniczyć takie praktyki, szkodliwe dla rynku zamówień. 

Kolejna z istotnych zmian dotyczy przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania. W tym zakresie, zniesiono przesłankę wykluczenia z powodu wyrządzenia szkody dotychczas przewidzianą w art. 24 ust. 1 pkt 1 pzp, jak również przesłankę wykluczenia z powodu rozwiązania umowy (wypowiedzenia, odstąpienia) dotychczas przewidzianą w art. 24 ust. 1 pkt 1a pzp. Obecnie wprowadzono jedną zasadę, zgodnie z którą zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych, jeżeli zamawiający przewidział taką możliwość wykluczenia wykonawcy w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji lub w zaproszeniu do negocjacji. Jednocześnie przewidziano, że Zamawiający nie wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy, który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesłanki wynikające z uchylonych obecnie art. 24 ust. 1 pkt 1 pzp i art. 24 ust. 1 pkt 1a pzp dość znacznie ograniczały pole dowolnej interpretacji, z uwagi np. na konieczność stwierdzenia wyrządzenia szkody lub obciążenia karą umowną prawomocnym wyrokiem, oraz określenie minimalnej wartości szkody, kary umownej lub niezrealizowanego zamówienia uzasadniającej wykluczenie (nie mniej niż 5% wartości zamówienia). Natomiast nowelizacja wprowadza mniej jednoznaczne przesłanki wykluczania wykonawcy z postępowania,  i nie określa minimalnego progu niezrealizowanego zamówienia lub wyrządzonej szkody, co może stwarzać dla wykonawców ryzyko bardziej dowolnej interpretacji tych przesłanek ze strony zamawiających.

Korzystne dla wykonawców może okazać się jednak ograniczenie możliwości wykluczenia tylko do poważnych i zawinionych naruszeń obowiązków zawodowych. Z nowego przepisu wynika, że za poważne i zawinione naruszenia będzie się uważało w szczególności niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia wynikłe z zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa. Należy więc przyjąć, że celem nowego przepisu było ograniczenie możliwości wykluczania wykonawców tylko do przypadków rażącego niewywiązywania się z obowiązków. Dopiero jednak praktyka zamawiających oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej pokaże jak ww. pojęcia będą interpretowane na gruncie konkretnych stanów faktycznych.

Podsumowując, nowelizacja wprowadza nową, uproszczoną procedurę udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe poniżej progów unijnych, wymóg wykazywania przez wykonawcę, że zastrzeżone przez niego informacje są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, oraz nową przesłankę wykluczenia, ze względu na naruszenie przez wykonawcę obowiązków zawodowych.

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

W kolejnej części niniejszej publikacji omówimy zmiany wprowadzone nowelizacją dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA