REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie dobrej oferty do przetargu jest oczywiście bardzo ważne, ale zdecydowanie ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy firma w ogóle ma prawo ubiegać się o zamówienie publiczne. Sprawdź, kiedy firma ma prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne i jakie okoliczności wykluczą firmę z udziału w przetargu?


Kto może startować w przetargu


Dla wielu przedsiębiorstw zdobycie zamówienia publicznego oznacza nie tylko sukces wizerunkowy, ale przede wszystkim zyskanie „pewnego” kontrahenta w postaci na przykład urzędu gminy. Na taki sukces trzeba jednak zapracować i to jeszcze przed złożeniem swojej oferty. Może się bowiem okazać, że nasza firma zostanie z jakiś przyczyn wykluczona z ubiegania się o zamówienie. O czym tu dokładnie mowa?

REKLAMA

Autopromocja

Zamówienia publiczne - procedury od 30 tys. euro


Wykluczeni z udziału w przetargu publicznym


Problematykę przetargów publicznych reguluje prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 roku, które szczegółowo omawia tryb postępowań  i wymogi stawiane tak zamawiającym jak i wykonawcom. --Ustawa w artykule 24 wylicza też przesłanki nakazujące wykluczenie z przetargu podmiotów spełniających określone kryteria - mówi Helena Fic radca  z Kancelarii Radców Prawnych Fic Midloch Syryca - Katalog  i charakter przesłanek wskazują, że ustawodawca chciał wyłączyć z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawców, którzy wcześniej nie wywiązali się z podjętych zobowiązań lub weszli w poważny konflikt z prawem - dodaje mec. Fic. Dlatego też  w przetargu publicznym nie mogą brać  udziału wykonawcy, którzy przez niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia wyrządzili szkodę lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, a wartość szkody lub kary umownej wyniosła nie mniej niż 5% wartości zamówienia i została stwierdzona orzeczeniem sądu. Przy czym trzeba zaznaczyć, że chodzi tu o orzeczenie, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rachunki, które hamują


Ubieganie się o zamówienie publiczne nie ma sensu w przypadku wykonawców, w stosunku do których otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość (chyba, że dojdzie tu do podpisania szczególnego układu). W podobnej, niekorzystnej sytuacji są podmioty, które zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, chyba, że mają na tę okoliczność odpowiednie zwolnienie.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Z postępowania wykluczeni zostaną także wykonawcy z którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział czy odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego z powodu okoliczności za które wykonawca ponosi odpowiedzialność. Trzeba jednak podkreślić, że sytuacja ta dotyczy tylko przypadków  w których rozwiązanie, wypowiedzenie czy odstąpienie od umowy nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.


Przestępcom podziękują


Z ubiegania się o zdobycie zamówienia powinny zrezygnować też osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwa (głównie gospodarcze) w tym np. przestępstwo skarbowe czy przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia. W przypadku spółek jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo-akcyjnych oraz osób prawnych sytuacja jest analogiczna. Jeśli wspólnik, partner lub komplementariusz spółki bądź członek zarządu dopuścili się któregoś z wymienionych w ustawie przestępstw, automatycznie wyklucza się udział takiego podmiotu w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Osoby, które starają się o uzyskanie zamówienia publicznego powinny pamiętać, że podstawą do wykluczenia  ich z postępowania są także mniej spektakularne powody. Zaliczyć można do nich np. brak wpłaconego w terminie wadium czy złożenie nieprawdziwych informacji mających wpływ (lub mogących mieć) wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Trzeba zaznaczyć też, że zamawiający odrzuci też ofertę podmiotu który nie wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu.

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA