REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie dobrej oferty do przetargu jest oczywiście bardzo ważne, ale zdecydowanie ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy firma w ogóle ma prawo ubiegać się o zamówienie publiczne. Sprawdź, kiedy firma ma prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne i jakie okoliczności wykluczą firmę z udziału w przetargu?


Kto może startować w przetargu


Dla wielu przedsiębiorstw zdobycie zamówienia publicznego oznacza nie tylko sukces wizerunkowy, ale przede wszystkim zyskanie „pewnego” kontrahenta w postaci na przykład urzędu gminy. Na taki sukces trzeba jednak zapracować i to jeszcze przed złożeniem swojej oferty. Może się bowiem okazać, że nasza firma zostanie z jakiś przyczyn wykluczona z ubiegania się o zamówienie. O czym tu dokładnie mowa?

REKLAMA

Autopromocja

Zamówienia publiczne - procedury od 30 tys. euro


Wykluczeni z udziału w przetargu publicznym


Problematykę przetargów publicznych reguluje prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 roku, które szczegółowo omawia tryb postępowań  i wymogi stawiane tak zamawiającym jak i wykonawcom. --Ustawa w artykule 24 wylicza też przesłanki nakazujące wykluczenie z przetargu podmiotów spełniających określone kryteria - mówi Helena Fic radca  z Kancelarii Radców Prawnych Fic Midloch Syryca - Katalog  i charakter przesłanek wskazują, że ustawodawca chciał wyłączyć z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawców, którzy wcześniej nie wywiązali się z podjętych zobowiązań lub weszli w poważny konflikt z prawem - dodaje mec. Fic. Dlatego też  w przetargu publicznym nie mogą brać  udziału wykonawcy, którzy przez niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia wyrządzili szkodę lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, a wartość szkody lub kary umownej wyniosła nie mniej niż 5% wartości zamówienia i została stwierdzona orzeczeniem sądu. Przy czym trzeba zaznaczyć, że chodzi tu o orzeczenie, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rachunki, które hamują


Ubieganie się o zamówienie publiczne nie ma sensu w przypadku wykonawców, w stosunku do których otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość (chyba, że dojdzie tu do podpisania szczególnego układu). W podobnej, niekorzystnej sytuacji są podmioty, które zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, chyba, że mają na tę okoliczność odpowiednie zwolnienie.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Z postępowania wykluczeni zostaną także wykonawcy z którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział czy odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego z powodu okoliczności za które wykonawca ponosi odpowiedzialność. Trzeba jednak podkreślić, że sytuacja ta dotyczy tylko przypadków  w których rozwiązanie, wypowiedzenie czy odstąpienie od umowy nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.


Przestępcom podziękują


Z ubiegania się o zdobycie zamówienia powinny zrezygnować też osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwa (głównie gospodarcze) w tym np. przestępstwo skarbowe czy przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia. W przypadku spółek jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo-akcyjnych oraz osób prawnych sytuacja jest analogiczna. Jeśli wspólnik, partner lub komplementariusz spółki bądź członek zarządu dopuścili się któregoś z wymienionych w ustawie przestępstw, automatycznie wyklucza się udział takiego podmiotu w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Osoby, które starają się o uzyskanie zamówienia publicznego powinny pamiętać, że podstawą do wykluczenia  ich z postępowania są także mniej spektakularne powody. Zaliczyć można do nich np. brak wpłaconego w terminie wadium czy złożenie nieprawdziwych informacji mających wpływ (lub mogących mieć) wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Trzeba zaznaczyć też, że zamawiający odrzuci też ofertę podmiotu który nie wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu.

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA