REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła uchwałę, z której wynika, że wymóg posiadania wiedzy i doświadczenia sformułowany w sposób ograniczający możliwość wykazania się przez wykonawcę określonym doświadczeniem może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (sygn. akt KIO/KD 29/12).

W stanie faktycznym sprawy, zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup i dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych autobusów niskopodłogowych. W ramach tzw. kontroli doraźnej postępowania, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (dalej „Prezes UZP”) zarzucił zamawiającemu, m.in. że naruszył on podstawowe zasady prawa zamówień publicznych. Prezes UZP wskazał, że określenie wymogu wykazania się przez potencjalnego wykonawcę doświadczeniem polegającym na wykonaniu co najmniej jednej dostawy autobusów niskopodłogowych, w ilości co najmniej 10 sztuk na rynek państw członkowskich Unii Europejskiej narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Prezes UZP podkreślił, że w przedmiotowej sprawie ograniczenie obszaru geograficznego, jako miejsca wykonania dostaw, prowadzi do ustalenia nieproporcjonalnego i utrudniającego konkurencję opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający wniósł zastrzeżenia do informacji o wyniku kontroli doraźnej Prezesa UZP. Zamawiający wskazał, że sformułowany przez niego wymóg wykazania się wykonaniem co najmniej jednej dostawy co najmniej 10 autobusów na terenie Unii Europejskiej miał pozwolić na sprawdzenie i potwierdzenie, że dany wykonawca będzie w stanie zgodnie z posiadanymi doświadczeniem dostarczyć autobusy, które spełniałaby wymagania stawiane przez przepisy unijne.

Prezes UZP zastrzeżeń zamawiającego nie uwzględnił i przekazał je do zaopiniowania KIO. KIO dokonując oceny zastrzeżeń zamawiającego w odniesieniu do naruszeń wskazanych przez Prezesa UZP podjęła Uchwałę, w której dokonała ważnej z punktu widzenia praktyki, wykładni przepisów prawa zamówień publicznych.

W pierwszej kolejności KIO wskazała, że w przedmiotowej sprawie wymóg dotyczący wykazania się przez zamawiającego co najmniej jedną dostawą co najmniej 10 autobusów nie może zostać uznany za nadmierny. W tym konkretnym przypadku KIO uznała, że zamawiający wymagał doświadczenia polegającego na dostawie 10 jakichkolwiek autobusów o nieskonkretyzowanych parametrach. W opinii KIO tak sformułowany opis dotyczący wymogu wiedzy i doświadczenia należy uznać za dopuszczalny.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczn

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Następnie KIO odniosła się zarzutu Prezesa UZP, dotyczącego ograniczenia obszaru geograficznego wykonania dostawy sformułowanego w opisie sposobu dokonania oceny spełniania warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.

Zdaniem KIO, ograniczenie obszaru geograficznego wykonania dostawy, które według zamawiającego miało dowieść, że dany dostawca jest w stanie dostarczyć autobusy niskopodłogowe spełniające europejskiej normy i wymogi techniczne, prowadzi do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

REKLAMA

KIO podkreśliła, że dopuszczalne jest wymaganie przez zamawiającego, aby przedmiot zamówienia spełniał określone normy i wymogi techniczne określone przepisami unijnymi. Jak wskazała KIO, w przedmiotowej sprawie, aby zagwarantować, że dostarczone autobusy będą spełniały normy i wymogi stawiane przez Unię Europejską zamawiający powinien określić dokładnie parametry techniczne i inne specyfikacje (zgodne z wytycznymi prawa unijnego) w opisie przedmiotu zamówienia.

W opinii KIO, zamawiający mógł także w odmienny sposób sformułować opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia. Przykładowo, zamawiający mógł określić, że wykonawca powinien wykazać się dostawą autobusów spełniających konkretnie kryteria określone w prawie unijnym. Jednak jak podkreśliła KIO, w takim przypadku, zamawiający powinien jednocześnie wskazać dokładnie przepisy prawa unijnego zawierające parametry techniczne, które powinien spełniać przedmiot danego zamówienia.

Podsumowując, omawiana Uchwała jest szczególnie istotna dla wszystkich zamawiających, odnośnie formułowania opisu przedmiotu zamówienia oraz wymogu doświadczenia. Zgodnie z wykładnią przepisów zaprezentowaną w Uchwale, KIO uznała, że nie jest dopuszczalne ograniczanie obszaru geograficznego, gdzie uzyskane zostało doświadczenie, w celu zagwarantowania spełniania przez przedmiot zamówienia konkretnych parametrów. Jak wskazała KIO, jeśli zamawiający oczekuje, że przedmiot zamówienia będzie spełniał określone wymogi i normy techniczne określone np. w prawie unijnym, powinien wymienić konkretne przepisy, które określają te parametry.


Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA