REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła uchwałę, z której wynika, że wymóg posiadania wiedzy i doświadczenia sformułowany w sposób ograniczający możliwość wykazania się przez wykonawcę określonym doświadczeniem może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (sygn. akt KIO/KD 29/12).

W stanie faktycznym sprawy, zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup i dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych autobusów niskopodłogowych. W ramach tzw. kontroli doraźnej postępowania, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (dalej „Prezes UZP”) zarzucił zamawiającemu, m.in. że naruszył on podstawowe zasady prawa zamówień publicznych. Prezes UZP wskazał, że określenie wymogu wykazania się przez potencjalnego wykonawcę doświadczeniem polegającym na wykonaniu co najmniej jednej dostawy autobusów niskopodłogowych, w ilości co najmniej 10 sztuk na rynek państw członkowskich Unii Europejskiej narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Prezes UZP podkreślił, że w przedmiotowej sprawie ograniczenie obszaru geograficznego, jako miejsca wykonania dostaw, prowadzi do ustalenia nieproporcjonalnego i utrudniającego konkurencję opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Zamawiający wniósł zastrzeżenia do informacji o wyniku kontroli doraźnej Prezesa UZP. Zamawiający wskazał, że sformułowany przez niego wymóg wykazania się wykonaniem co najmniej jednej dostawy co najmniej 10 autobusów na terenie Unii Europejskiej miał pozwolić na sprawdzenie i potwierdzenie, że dany wykonawca będzie w stanie zgodnie z posiadanymi doświadczeniem dostarczyć autobusy, które spełniałaby wymagania stawiane przez przepisy unijne.

Prezes UZP zastrzeżeń zamawiającego nie uwzględnił i przekazał je do zaopiniowania KIO. KIO dokonując oceny zastrzeżeń zamawiającego w odniesieniu do naruszeń wskazanych przez Prezesa UZP podjęła Uchwałę, w której dokonała ważnej z punktu widzenia praktyki, wykładni przepisów prawa zamówień publicznych.

W pierwszej kolejności KIO wskazała, że w przedmiotowej sprawie wymóg dotyczący wykazania się przez zamawiającego co najmniej jedną dostawą co najmniej 10 autobusów nie może zostać uznany za nadmierny. W tym konkretnym przypadku KIO uznała, że zamawiający wymagał doświadczenia polegającego na dostawie 10 jakichkolwiek autobusów o nieskonkretyzowanych parametrach. W opinii KIO tak sformułowany opis dotyczący wymogu wiedzy i doświadczenia należy uznać za dopuszczalny.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczn

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Następnie KIO odniosła się zarzutu Prezesa UZP, dotyczącego ograniczenia obszaru geograficznego wykonania dostawy sformułowanego w opisie sposobu dokonania oceny spełniania warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.

Zdaniem KIO, ograniczenie obszaru geograficznego wykonania dostawy, które według zamawiającego miało dowieść, że dany dostawca jest w stanie dostarczyć autobusy niskopodłogowe spełniające europejskiej normy i wymogi techniczne, prowadzi do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

KIO podkreśliła, że dopuszczalne jest wymaganie przez zamawiającego, aby przedmiot zamówienia spełniał określone normy i wymogi techniczne określone przepisami unijnymi. Jak wskazała KIO, w przedmiotowej sprawie, aby zagwarantować, że dostarczone autobusy będą spełniały normy i wymogi stawiane przez Unię Europejską zamawiający powinien określić dokładnie parametry techniczne i inne specyfikacje (zgodne z wytycznymi prawa unijnego) w opisie przedmiotu zamówienia.

W opinii KIO, zamawiający mógł także w odmienny sposób sformułować opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia. Przykładowo, zamawiający mógł określić, że wykonawca powinien wykazać się dostawą autobusów spełniających konkretnie kryteria określone w prawie unijnym. Jednak jak podkreśliła KIO, w takim przypadku, zamawiający powinien jednocześnie wskazać dokładnie przepisy prawa unijnego zawierające parametry techniczne, które powinien spełniać przedmiot danego zamówienia.

Podsumowując, omawiana Uchwała jest szczególnie istotna dla wszystkich zamawiających, odnośnie formułowania opisu przedmiotu zamówienia oraz wymogu doświadczenia. Zgodnie z wykładnią przepisów zaprezentowaną w Uchwale, KIO uznała, że nie jest dopuszczalne ograniczanie obszaru geograficznego, gdzie uzyskane zostało doświadczenie, w celu zagwarantowania spełniania przez przedmiot zamówienia konkretnych parametrów. Jak wskazała KIO, jeśli zamawiający oczekuje, że przedmiot zamówienia będzie spełniał określone wymogi i normy techniczne określone np. w prawie unijnym, powinien wymienić konkretne przepisy, które określają te parametry.


Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA