REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła uchwałę, z której wynika, że wymóg posiadania wiedzy i doświadczenia sformułowany w sposób ograniczający możliwość wykazania się przez wykonawcę określonym doświadczeniem może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (sygn. akt KIO/KD 29/12).

W stanie faktycznym sprawy, zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup i dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych autobusów niskopodłogowych. W ramach tzw. kontroli doraźnej postępowania, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (dalej „Prezes UZP”) zarzucił zamawiającemu, m.in. że naruszył on podstawowe zasady prawa zamówień publicznych. Prezes UZP wskazał, że określenie wymogu wykazania się przez potencjalnego wykonawcę doświadczeniem polegającym na wykonaniu co najmniej jednej dostawy autobusów niskopodłogowych, w ilości co najmniej 10 sztuk na rynek państw członkowskich Unii Europejskiej narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Prezes UZP podkreślił, że w przedmiotowej sprawie ograniczenie obszaru geograficznego, jako miejsca wykonania dostaw, prowadzi do ustalenia nieproporcjonalnego i utrudniającego konkurencję opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Zamawiający wniósł zastrzeżenia do informacji o wyniku kontroli doraźnej Prezesa UZP. Zamawiający wskazał, że sformułowany przez niego wymóg wykazania się wykonaniem co najmniej jednej dostawy co najmniej 10 autobusów na terenie Unii Europejskiej miał pozwolić na sprawdzenie i potwierdzenie, że dany wykonawca będzie w stanie zgodnie z posiadanymi doświadczeniem dostarczyć autobusy, które spełniałaby wymagania stawiane przez przepisy unijne.

Prezes UZP zastrzeżeń zamawiającego nie uwzględnił i przekazał je do zaopiniowania KIO. KIO dokonując oceny zastrzeżeń zamawiającego w odniesieniu do naruszeń wskazanych przez Prezesa UZP podjęła Uchwałę, w której dokonała ważnej z punktu widzenia praktyki, wykładni przepisów prawa zamówień publicznych.

W pierwszej kolejności KIO wskazała, że w przedmiotowej sprawie wymóg dotyczący wykazania się przez zamawiającego co najmniej jedną dostawą co najmniej 10 autobusów nie może zostać uznany za nadmierny. W tym konkretnym przypadku KIO uznała, że zamawiający wymagał doświadczenia polegającego na dostawie 10 jakichkolwiek autobusów o nieskonkretyzowanych parametrach. W opinii KIO tak sformułowany opis dotyczący wymogu wiedzy i doświadczenia należy uznać za dopuszczalny.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczn

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Następnie KIO odniosła się zarzutu Prezesa UZP, dotyczącego ograniczenia obszaru geograficznego wykonania dostawy sformułowanego w opisie sposobu dokonania oceny spełniania warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.

Zdaniem KIO, ograniczenie obszaru geograficznego wykonania dostawy, które według zamawiającego miało dowieść, że dany dostawca jest w stanie dostarczyć autobusy niskopodłogowe spełniające europejskiej normy i wymogi techniczne, prowadzi do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

REKLAMA

KIO podkreśliła, że dopuszczalne jest wymaganie przez zamawiającego, aby przedmiot zamówienia spełniał określone normy i wymogi techniczne określone przepisami unijnymi. Jak wskazała KIO, w przedmiotowej sprawie, aby zagwarantować, że dostarczone autobusy będą spełniały normy i wymogi stawiane przez Unię Europejską zamawiający powinien określić dokładnie parametry techniczne i inne specyfikacje (zgodne z wytycznymi prawa unijnego) w opisie przedmiotu zamówienia.

W opinii KIO, zamawiający mógł także w odmienny sposób sformułować opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia. Przykładowo, zamawiający mógł określić, że wykonawca powinien wykazać się dostawą autobusów spełniających konkretnie kryteria określone w prawie unijnym. Jednak jak podkreśliła KIO, w takim przypadku, zamawiający powinien jednocześnie wskazać dokładnie przepisy prawa unijnego zawierające parametry techniczne, które powinien spełniać przedmiot danego zamówienia.

Podsumowując, omawiana Uchwała jest szczególnie istotna dla wszystkich zamawiających, odnośnie formułowania opisu przedmiotu zamówienia oraz wymogu doświadczenia. Zgodnie z wykładnią przepisów zaprezentowaną w Uchwale, KIO uznała, że nie jest dopuszczalne ograniczanie obszaru geograficznego, gdzie uzyskane zostało doświadczenie, w celu zagwarantowania spełniania przez przedmiot zamówienia konkretnych parametrów. Jak wskazała KIO, jeśli zamawiający oczekuje, że przedmiot zamówienia będzie spełniał określone wymogi i normy techniczne określone np. w prawie unijnym, powinien wymienić konkretne przepisy, które określają te parametry.


Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA