Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia
REKLAMA
REKLAMA
W stanie faktycznym sprawy, zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup i dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych autobusów niskopodłogowych. W ramach tzw. kontroli doraźnej postępowania, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (dalej „Prezes UZP”) zarzucił zamawiającemu, m.in. że naruszył on podstawowe zasady prawa zamówień publicznych. Prezes UZP wskazał, że określenie wymogu wykazania się przez potencjalnego wykonawcę doświadczeniem polegającym na wykonaniu co najmniej jednej dostawy autobusów niskopodłogowych, w ilości co najmniej 10 sztuk na rynek państw członkowskich Unii Europejskiej narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Prezes UZP podkreślił, że w przedmiotowej sprawie ograniczenie obszaru geograficznego, jako miejsca wykonania dostaw, prowadzi do ustalenia nieproporcjonalnego i utrudniającego konkurencję opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.
REKLAMA
Zamawiający wniósł zastrzeżenia do informacji o wyniku kontroli doraźnej Prezesa UZP. Zamawiający wskazał, że sformułowany przez niego wymóg wykazania się wykonaniem co najmniej jednej dostawy co najmniej 10 autobusów na terenie Unii Europejskiej miał pozwolić na sprawdzenie i potwierdzenie, że dany wykonawca będzie w stanie zgodnie z posiadanymi doświadczeniem dostarczyć autobusy, które spełniałaby wymagania stawiane przez przepisy unijne.
Prezes UZP zastrzeżeń zamawiającego nie uwzględnił i przekazał je do zaopiniowania KIO. KIO dokonując oceny zastrzeżeń zamawiającego w odniesieniu do naruszeń wskazanych przez Prezesa UZP podjęła Uchwałę, w której dokonała ważnej z punktu widzenia praktyki, wykładni przepisów prawa zamówień publicznych.
W pierwszej kolejności KIO wskazała, że w przedmiotowej sprawie wymóg dotyczący wykazania się przez zamawiającego co najmniej jedną dostawą co najmniej 10 autobusów nie może zostać uznany za nadmierny. W tym konkretnym przypadku KIO uznała, że zamawiający wymagał doświadczenia polegającego na dostawie 10 jakichkolwiek autobusów o nieskonkretyzowanych parametrach. W opinii KIO tak sformułowany opis dotyczący wymogu wiedzy i doświadczenia należy uznać za dopuszczalny.
Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.
Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczn
ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE
Następnie KIO odniosła się zarzutu Prezesa UZP, dotyczącego ograniczenia obszaru geograficznego wykonania dostawy sformułowanego w opisie sposobu dokonania oceny spełniania warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia.
Zdaniem KIO, ograniczenie obszaru geograficznego wykonania dostawy, które według zamawiającego miało dowieść, że dany dostawca jest w stanie dostarczyć autobusy niskopodłogowe spełniające europejskiej normy i wymogi techniczne, prowadzi do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
REKLAMA
KIO podkreśliła, że dopuszczalne jest wymaganie przez zamawiającego, aby przedmiot zamówienia spełniał określone normy i wymogi techniczne określone przepisami unijnymi. Jak wskazała KIO, w przedmiotowej sprawie, aby zagwarantować, że dostarczone autobusy będą spełniały normy i wymogi stawiane przez Unię Europejską zamawiający powinien określić dokładnie parametry techniczne i inne specyfikacje (zgodne z wytycznymi prawa unijnego) w opisie przedmiotu zamówienia.
W opinii KIO, zamawiający mógł także w odmienny sposób sformułować opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia. Przykładowo, zamawiający mógł określić, że wykonawca powinien wykazać się dostawą autobusów spełniających konkretnie kryteria określone w prawie unijnym. Jednak jak podkreśliła KIO, w takim przypadku, zamawiający powinien jednocześnie wskazać dokładnie przepisy prawa unijnego zawierające parametry techniczne, które powinien spełniać przedmiot danego zamówienia.
Podsumowując, omawiana Uchwała jest szczególnie istotna dla wszystkich zamawiających, odnośnie formułowania opisu przedmiotu zamówienia oraz wymogu doświadczenia. Zgodnie z wykładnią przepisów zaprezentowaną w Uchwale, KIO uznała, że nie jest dopuszczalne ograniczanie obszaru geograficznego, gdzie uzyskane zostało doświadczenie, w celu zagwarantowania spełniania przez przedmiot zamówienia konkretnych parametrów. Jak wskazała KIO, jeśli zamawiający oczekuje, że przedmiot zamówienia będzie spełniał określone wymogi i normy techniczne określone np. w prawie unijnym, powinien wymienić konkretne przepisy, które określają te parametry.
Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom
Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa
Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze
Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat