REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne

Krzysztof Niepytalski
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, w którym uznała, że przesłanką unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może być taka jego wada, która miała wpływ na wynik postępowania (sygn. akt KIO 480/12, z dnia 22 marca 2012 r.).

W stanie faktycznym sprawy, której dotyczy Wyrok, zamawiający unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na rozbudowę stacji energetycznej, w związku z błędnym sformułowaniem opisu sposobu spełnienia warunku doświadczenia wykonawców. Przyczyną wykrycia tej wady postępowania była kontrola uprzednia zamówienia dokonana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W wyniku tej kontroli wskazano, że opis wymaganego doświadczenia bezpodstawnie pomijał możliwość wykazania się doświadczeniem przy budowie jednego z typów instalacji energetycznych, podczas gdy doświadczenie w tym zakresie byłoby adekwatne do przedmiotu zamówienia. Pomimo, że w informacji o wyniku kontroli uprzedniej nie wskazano zamawiającemu zalecenia unieważnienia postępowania, zamawiający postanowił unieważnić postępowanie. Od tej czynności wniósł odwołanie wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Odwołujący wskazał w odwołaniu, że wadliwy opis warunków wymaganych od wykonawców co do doświadczenia nie mógł stanowić przesłanki unieważnienia postępowania.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

KIO podzieliła powyższe stanowisko odwołującego i uwzględniła odwołanie. W uzasadnieniu Wyroku KIO podkreśliła, że przepisy prawa zamówień publicznych zawierają zamknięty katalog przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. KIO wskazała przy tym, że jedyną przesłanką uzasadniającą unieważnienie postępowania, która mogłaby być rozważana w przedmiotowym przypadku, byłoby naruszenie przepisów ustawy uniemożliwiające zawarcie umowy nieobarczonej wadą. KIO podkreśliła przy tym, że dla unieważnienia postępowania, konieczne byłoby wykazanie przez zamawiającego takiego naruszenia przepisów, które miało wpływ na wynik postępowania. KIO zastosowała zatem wykładnię wąską i rygorystyczną, zapobiegającą bezpodstawnemu korzystaniu przez zamawiających z możliwości unieważnienia postępowania. Wynikające z Wyroku dążenie KIO do ograniczenia zbyt szerokiego stosowania przez zamawiających unieważnienia postępowania należy ocenić pozytywnie. W praktyce bowiem często zdarza się, że zamawiający unieważniając postępowania w rzeczywistości nie dążą do usunięcia naruszeń przepisów, lecz rezygnują w ten sposób z przetargów, których wynik okazał się niezgodny z ich oczekiwaniami.

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Zamówienia publiczne. Co decyduje o wyborze oferty?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do powyższej wykładni przyjętej przez KIO należy jednak zauważyć, że na gruncie obowiązujących obecnie przepisów, również takie naruszenie przepisów ustawy, które jedynie mogło mieć wpływ na wynik postępowania, może stanowić przesłankę unieważnienia postępowania. Konieczne jest jedynie, aby wada taka była już niemożliwa do usunięcia (np. przez powtórzenie czynności). Podstawą unieważnienia będzie więc nie tylko naruszenie przepisów, które rzeczywiście wpłynęło na wynik postępowania, ale również naruszenie, które potencjalnie mogło na ten wynik wpłynąć. Również taka, nieco szersza od przyjętej przez KIO wykładnia może przy tym zapobiegać bezpodstawnemu unieważnianiu postępowań, jeśli tylko ściśle będzie się interpretować przesłankę wpływu na wynik postępowania, oraz przesłankę braku możliwości usunięcia wady postępowania.

Podsumowując, przedmiotowy Wyrok jest istotny z punktu widzenia praktycznego dla podmiotów przystępujących do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wyrok ten jest bowiem przejawem dążenia do ograniczenia zbyt częstego i bezpodstawnego unieważniania postępowań przez zamawiających. KIO podkreśliła, że dla unieważnienia postępowania, konieczne jest wykazanie przez zamawiającego takiego naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania. Wykładnię tę należy uzupełnić o wskazanie, że również takie naruszenie przepisów ustawy, które jedynie mogło mieć wpływ na wynik postępowania, może stanowić przesłankę unieważnienia postępowania, o ile tylko wada taka jest już niemożliwa do usunięcia.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA