REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne

Krzysztof Niepytalski
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, w którym uznała, że przesłanką unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może być taka jego wada, która miała wpływ na wynik postępowania (sygn. akt KIO 480/12, z dnia 22 marca 2012 r.).

W stanie faktycznym sprawy, której dotyczy Wyrok, zamawiający unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na rozbudowę stacji energetycznej, w związku z błędnym sformułowaniem opisu sposobu spełnienia warunku doświadczenia wykonawców. Przyczyną wykrycia tej wady postępowania była kontrola uprzednia zamówienia dokonana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W wyniku tej kontroli wskazano, że opis wymaganego doświadczenia bezpodstawnie pomijał możliwość wykazania się doświadczeniem przy budowie jednego z typów instalacji energetycznych, podczas gdy doświadczenie w tym zakresie byłoby adekwatne do przedmiotu zamówienia. Pomimo, że w informacji o wyniku kontroli uprzedniej nie wskazano zamawiającemu zalecenia unieważnienia postępowania, zamawiający postanowił unieważnić postępowanie. Od tej czynności wniósł odwołanie wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Odwołujący wskazał w odwołaniu, że wadliwy opis warunków wymaganych od wykonawców co do doświadczenia nie mógł stanowić przesłanki unieważnienia postępowania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

KIO podzieliła powyższe stanowisko odwołującego i uwzględniła odwołanie. W uzasadnieniu Wyroku KIO podkreśliła, że przepisy prawa zamówień publicznych zawierają zamknięty katalog przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. KIO wskazała przy tym, że jedyną przesłanką uzasadniającą unieważnienie postępowania, która mogłaby być rozważana w przedmiotowym przypadku, byłoby naruszenie przepisów ustawy uniemożliwiające zawarcie umowy nieobarczonej wadą. KIO podkreśliła przy tym, że dla unieważnienia postępowania, konieczne byłoby wykazanie przez zamawiającego takiego naruszenia przepisów, które miało wpływ na wynik postępowania. KIO zastosowała zatem wykładnię wąską i rygorystyczną, zapobiegającą bezpodstawnemu korzystaniu przez zamawiających z możliwości unieważnienia postępowania. Wynikające z Wyroku dążenie KIO do ograniczenia zbyt szerokiego stosowania przez zamawiających unieważnienia postępowania należy ocenić pozytywnie. W praktyce bowiem często zdarza się, że zamawiający unieważniając postępowania w rzeczywistości nie dążą do usunięcia naruszeń przepisów, lecz rezygnują w ten sposób z przetargów, których wynik okazał się niezgodny z ich oczekiwaniami.

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

REKLAMA

Zamówienia publiczne. Co decyduje o wyborze oferty?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do powyższej wykładni przyjętej przez KIO należy jednak zauważyć, że na gruncie obowiązujących obecnie przepisów, również takie naruszenie przepisów ustawy, które jedynie mogło mieć wpływ na wynik postępowania, może stanowić przesłankę unieważnienia postępowania. Konieczne jest jedynie, aby wada taka była już niemożliwa do usunięcia (np. przez powtórzenie czynności). Podstawą unieważnienia będzie więc nie tylko naruszenie przepisów, które rzeczywiście wpłynęło na wynik postępowania, ale również naruszenie, które potencjalnie mogło na ten wynik wpłynąć. Również taka, nieco szersza od przyjętej przez KIO wykładnia może przy tym zapobiegać bezpodstawnemu unieważnianiu postępowań, jeśli tylko ściśle będzie się interpretować przesłankę wpływu na wynik postępowania, oraz przesłankę braku możliwości usunięcia wady postępowania.

Podsumowując, przedmiotowy Wyrok jest istotny z punktu widzenia praktycznego dla podmiotów przystępujących do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wyrok ten jest bowiem przejawem dążenia do ograniczenia zbyt częstego i bezpodstawnego unieważniania postępowań przez zamawiających. KIO podkreśliła, że dla unieważnienia postępowania, konieczne jest wykazanie przez zamawiającego takiego naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych, które miało wpływ na wynik postępowania. Wykładnię tę należy uzupełnić o wskazanie, że również takie naruszenie przepisów ustawy, które jedynie mogło mieć wpływ na wynik postępowania, może stanowić przesłankę unieważnienia postępowania, o ile tylko wada taka jest już niemożliwa do usunięcia.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA