REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Zobacz: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

W drodze nowelizacji ustawodawca wprowadził zupełnie nową zasadę, zgodnie z którą podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów na potrzeby realizacji zamówienia będzie odpowiadał solidarnie z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy. Zmiana ta stanowi dość znaczne ograniczenie swobody wykonawców w zakresie powoływania się na zasoby podmiotów trzecich potrzebne do realizacji zamówienia. Istotnym mankamentem powyższej zmiany jest wątpliwość, jak należałoby oceniać winę podmiotu niebędącego wykonawcą, za nieudostępnienie zasobów. Ustawodawca nie przesądził wprost, czy zawinienie podmiotu mającego udostępnić zasoby należałoby oceniać na gruncie stosunku łączącego ten podmiot z wykonawcą (np. umowy) czy też wina ta miałaby być niezależna od charakteru prawnego tego stosunku. Ta niejasność może więc powstrzymywać przedsiębiorców przed zobowiązywaniem się do udostępniania zasobów na potrzeby realizacji zamówienia.

Kolejną istotną zmianą wprowadzoną przez nowelizację jest dopuszczenie możliwości zawarcia przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem tych czynności. Według uzasadnienia do projektu ustawy, zmiana ta ma na celu przede wszystkim promowanie zatrudnienia w formie umowy o pracę, walkę z tzw. „szarą strefą” itp. Przesłanka „uzasadnienia przedmiotem lub charakterem czynności” jest jednak na tyle niejasna, że może stwarzać pole do nadużywania nowego wymogu przez zamawiających i tym samym ograniczania konkurencji. Należy bowiem zwrócić uwagę, że w dynamicznej rzeczywistości rynkowej posługiwanie się osobami zatrudnionymi w innych formach niż na podstawie umów o pracę, jest nie tylko powszechne, ale często ekonomicznie i społecznie korzystne. Przedsiębiorcy posługujący się takimi formami zatrudnienia potencjalnie mogą więc zostać wykluczeni z ubiegania się o zamówienia, w których nowy wymóg może zostać wprowadzony. Wymóg taki może dyskryminować także wykonawców, u których np. wspólnicy osobiście realizują zamówienie, nie będąc zatrudnionymi na podstawie umów o pracę (np. spółki jawne, tzw. firmy rodzinne itp.). Zadaniem orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej będzie więc takie ukształtowanie praktyki stosowania nowego przepisu, aby respektowała ona podstawową na gruncie zamówień publicznych zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

REKLAMA

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja wprowadza także ważne zmiany dotyczące wadium. Zgodnie z nowelizacją, do katalogu sytuacji uzasadniających zatrzymanie wadium dodano także niezłożenie listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej lub informacji, że wykonawca nie należy do grupy kapitałowej, a także niewyrażenie zgody na poprawienie w ofercie innej omyłki niż pisarska lub rachunkowa. Przepis przeredagowano także w taki sposób, że obecnie zaniechanie skutkujące zatrzymaniem wadium ma wynikać z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, usunięto natomiast sformułowanie, iż to wykonawca ma udowodnić, iż zaniechanie wynika z przyczyn nieleżących po jego stronie. Praktyczne znacznie tej zmiany nie wydaje się jednak kluczowe, ponieważ ze specyfiki sytuacji skutkujących zatrzymaniem wadium wynika, że w większości przypadków zaniechanie z natury leży po stronie wykonawcy. Ważną zmianą jest natomiast ograniczenie obowiązku zatrzymania wadium tylko do takich przypadków, kiedy zaniechanie wykonawcy skutkuje brakiem możliwości wybrania oferty wykonawcy jako najkorzystniejszej. Innymi słowy, wadium będzie obecnie zatrzymywane wtedy, kiedy oferta obarczona wadą nieusuniętą przez wykonawcę, byłaby ofertą najkorzystniejszą zgodnie z kryteriami oceny ofert. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie z punktu widzenia wykonawców, ponieważ wyklucza ona zatrzymywanie wadium w sytuacjach, w których wykonawca nie uzupełnił dokumentów, ponieważ jego oferta i tak nie miała szans na wybór.

Podsumowując, nowelizacja wprowadza nową zasadę solidarnej odpowiedzialności z wykonawcą podmiotu, który zobowiązał się udostępnić zasoby na potrzeby realizacji zamówienia, możliwość wprowadzenia wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umów o pracę, oraz nowe reguły zatrzymywania wadium.

W kolejnej, ostatniej części niniejszej publikacji omówimy zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki.

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA