REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2015 r.
Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w listopadzie br. Zmiany obejmują zakresu regulacji dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego, prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz deregulacji zawodów.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

PLANOWANIE I ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE

11 listopada 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1713), na podstawie której m.in.:

REKLAMA

  • postanowiono, że jeżeli na terenie gminy przewiduje się lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy określa się obszary, na których mogą być one sytuowane;
  • wskazano, że lokalizacja obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 może nastąpić wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • przyjęto zasadę, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący lokalizację w/w obiektu handlowego, sporządza się dla terenu położonego na obszarze obejmującym co najmniej obszar, na którym powinny nastąpić zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w wyniku realizacji tego obiektu.

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

PRAWO AUTORSKIE I PRAWA POKREWNE

20 listopada 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1639), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono pojęcie utworów osieroconych wskazując, że są to: utwory opublikowane w książkach, dziennikach, czasopismach lub innych formach publikacji drukiem, utwory audiowizualne, a także utwory zamówione lub włączone do utworów audiowizualnych lub utrwalone na wideogramach, w zakresie korzystania z utworu audiowizualnego lub wideogramu jako całości oraz utwory utrwalone na fonogramach, które znajdują się w zbiorach określonych w przepisach podmiotów takich jak archiwa, instytucje oświatowe, uczelnie, instytuty badawcze jeżeli uprawnieni, którym przysługują autorskie prawa majątkowe do tych utworów, w zakresie wyszczególnionych w ustawie pól eksploatacji, nie zostali ustaleni lub odnalezieni pomimo przeprowadzenia poszukiwań;
  • określono zasady, w tym zakres dozwolonego użytku utworów osieroconych;
  • przewidziano procedurę prowadzenia poszukiwań ewentualnych podmiotów uprawnionych, którym przysługują autorskie prawa majątkowe do utworu osieroconego na określonych w przepisach polach eksploatacji;
  • wprowadzono kategorię utworów niedostępnych w obrocie handlowym wskazując, że są to utwory opublikowane w książkach, dziennikach, czasopismach lub w innych formach publikacji drukiem, jeżeli utwory te nie są dostępne dla odbiorców w obrocie za zezwoleniem uprawnionych, którym przysługują autorskie prawa majątkowe do tych utworów (w zakresie pól eksploatacji wymienionych w przepisach omawianej nowelizacji) ani w postaci egzemplarzy wprowadzanych do obrotu w liczbie zaspokajającej racjonalne potrzeby odbiorców ani w drodze ich udostępniania publicznego w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
  • przewidziano utworzenie w systemie teleinformatycznym wykazu utworów niedostępnych w obrocie handlowym;
  • określono niektóre sposoby korzystania z utworów niedostępnych w obrocie handlowym, w tym możliwości ich zwielokrotniania i udostępniania publicznie;
  • ustalono definicję instytucji oświatowej w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
  • wprowadzono zmiany rozszerzające uprawnienia niektórych podmiotów, w tym m.in. instytucji oświatowych, uczelni i instytutów badawczych, do korzystania z utworów w określonych w przepisach celach dydaktycznych;
  • przewidziano uprawnienie do uzyskiwania wynagrodzenia z tytułu użyczania egzemplarzy utworów wyrażonych słowem, powstałych lub opublikowanych w języku polskim w formie drukowanej, przez biblioteki publiczne;
  • ustanowiono zasady określania i wypłaty ww. wynagrodzenia za użyczanie egzemplarzy utworów i określono katalog podmiotów, którym ono przysługuje obejmujący twórców, tłumaczy sporządzających przekłady na język polski, współtwórców będący autorami utworów plastycznych lub fotograficznych i wydawców;
  • ustanowiono zasadę, iż wolno korzystać w granicach uzasadnionych celem informacji z przemówień politycznych i mów wygłoszonych na publicznych rozprawach, a także fragmentów publicznych wystąpień, wykładów oraz kazań; przepis nie upoważnia do publikacji zbiorów tego rodzaju utworów;
  • przyjęto zasadę, że podczas ceremonii religijnych oraz oficjalnych uroczystości organizowanych przez władze publiczne wolno korzystać z wszelkich utworów, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowej.

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)


DEREGULACJA ZAWODÓW

30 listopada 2015 r. weszły w życie niektóre przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z 2015 r., poz. 1505), na podstawie których, m.in.:

  • uchylono obowiązek złożenia egzaminu uprawniającego do wykonywania zawodu maklera giełdowego;
  • określono wymogi jakie powinny spełniać osoby zatrudniane przez towarowe domy maklerskie i zobowiązano towarowe domy maklerskie do prowadzenia i stosowania regulacji wewnętrznych określających sposób weryfikacji spełniania tych wymogów;
  • wprowadzono nowe elementy, które powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, w tym np. regulamin nadzoru zgodności działalności z prawem, regulamin ochrony przepływu informacji stanowiących tajemnicę zawodową oraz procedury wewnętrzne zapobiegające wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
  • rozszerzono możliwości uzyskania wpisu na listę maklerów papierów wartościowych i doradców inwestycyjnych bez konieczności składania egzaminu zawodowego na maklera papierów wartościowych oraz doradcę inwestycyjnego;
  • zmodyfikowano dotychczasowe wymogi w zakresie obywatelstwa tłumaczy przysięgłych przyjmując, że tłumaczem przysięgłym może być osoba posiadająca obywatelstwo innego państwa, niż państwa dotychczas wymienione w ustawie o tłumaczach przysięgłych, jeżeli na podstawie i zasadach określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej przysługuje jej prawo podjęcia zatrudnienia lub samozatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub, na zasadach wzajemności, obywatelstwo innego państwa;
  • przyznano Ministrowi Sprawiedliwości uprawnienie do zwolnienia kandydata na tłumacza przysięgłego z wymogu posiadania wykształcenia wyższego, w szczególności, gdy liczba tłumaczy przysięgłych określonego języka jest niewystarczająca dla ochrony interesu społecznego i potrzeb wymiaru sprawiedliwości;
  • rozszerzono katalog kar, które można orzec z tytułu odpowiedzialności zawodowej tłumaczy przysięgłych, dodając do niego karę pieniężną nie niższą niż jedna dziesiątą kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej;
  • zlikwidowano obowiązek złożenia egzaminu na agenta firmy inwestycyjnej, którego zaliczenie uprawniało do złożenia wniosku o wpis do rejestru agentów firm inwestycyjnych; egzamin został zastąpiony m.in. obowiązkiem firmy inwestycyjnej do zawarcia we wniosku o wpis do rejestru opinii stwierdzającej, że osoba fizyczna lub podmiot, którego będzie dotyczył wpis posiada odpowiedni poziomu wiedzy i doświadczenia zawodowego w zakresie usług pośrednictwa finansowego, obowiązujących przepisów prawa oraz standardów działalności inwestycyjnych.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

www.szulikowski.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA