REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 na 10 ankietowanych odczuwa zmęczenie. Dni wolne a regeneracja

zmęczenie w pracy
zmęczenie w pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy mierzą się z pandemią zmęczenia. Aż 8 na 10 respondentów odczuwa zmęczenie - tak wynika z raportu „Zmęczeni zmęczeniem. Raport o kondycji pracowników polskich organizacji” przeprowadzonego przez Human Power

Co więcej, u 41% badanych nawet odpoczynek nie przynosi potrzebnej regeneracji. Co możemy zrobić, by odzyskać energię do działania?

REKLAMA

Autopromocja

Żyjemy w trudnych czasach, co, jak pokazuje raport Human Power, ma duży wpływ na kondycję społeczeństwa. Brak energii i ciągłe zmęczenie przekłada się na spadek jakości życia, co może powodować problemy w pracy i życiu prywatnym. A jak mówi ekspertka Małgorzata Czarnecka, Psycholożka, Ekspertka ds. wellbeing, założycielka Human Power – to nie koniec wyzwań.

- Przed nami kolejne problemy związane ze spowolnieniem gospodarczym, w tym wysoka inflacja i zmiany, które są już odczuwane przez dużą liczbę firm i ich pracowników. Fakt, że 8 na 10 badanych mówi o tym, że czuje się zmęczona, a częściej niż co drugi mówi o zdecydowanym braku siły na hobby, spotkania z bliskimi, ćwiczenia, zaprasza do głębokiej refleksji na poziomie indywidualnym i organizacyjnym.

Nieskuteczna regeneracja

By utrzymać dobre samopoczucie niezwykle istotna jest odpowiednia regeneracja i odpoczynek. Tymczasem aż 41% badanych stwierdza, że czas wolny zdecydowanie nie przynosi im odpoczynku. Jedynie 13% odczuwa wypoczęcie po weekendzie czy kilkudniowym urlopie.

REKLAMA

Zmęczenie może przekładać się nawet na dolegliwości bólowe, np.  głowy, pleców, brzucha, co zaobserwowało u siebie 42% badanych. To czynniki, które znacznie pogarszają jakość naszego życia i utrudniają cieszenie się nim. Jak więc zadbać o swoje siły i dobre zdrowie, by zwiększyć poziom energii?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Efektywne funkcjonowanie w trudnych warunkach wymaga przede wszystkim dużej uważności na siebie i swój organizm oraz umiejętności wspomagania procesów regeneracji. Podstawowe błędy żywieniowe, które będą mieć wpływ na nasze samopoczucie to: zbyt mała ilość płynów, niewielka ilość owoców i warzyw w diecie, duża ilość produktów zawierających węglowodany przetworzone (cukier, biała mąka) zamiast tych wartościowych (warzywa, kasze) i przede wszystkim mało urozmaicona dieta. To wszystko powoduje, że mamy  niewystarczający poziom składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i regeneracji układu nerwowego,  pracy mitochondriów, czy neuroprzekaźników, które bezpośrednio wpływają na nasz poziom energii i motywacji do działania, nastrój czy możliwość relaksu. – radzi dr Ewa Chojnowska, Dietetyczka Kliniczna, Ekspertka merytoryczna Human Power.

Zmęczenie a praca

Jak podaje Europejska Agencja Bezpieczeństwa i  Zdrowia w Pracy (OSHA), zmęczenie przekładające się na utratę produktywności pracowników  kosztuje firmy 136,4 miliardów dolarów rocznie. Zatem zadbanie o ich dobrostan leży także w dobrym interesie pracodawców.

Jak wynika z raportu, aż 49% pracowników przeniosłoby się do innej organizacji, gdyby ta oferowała im wellbeing na wyższym poziomie – to również istotny sygnał, szczególnie w czasach, kiedy coraz trudniej utrzymać cennych pracowników w organizacji.

- Ostatnie 3 lata żyjemy w bardzo nieprzewidywalnym świecie. Powoduje to wyzwania

w życiu zawodowym i prywatnym. Firmy szukają nowych modeli biznesowych, stylów działania, a często nie zadają sobie pytania jaka jest kondycja pracowników oraz ich kompetencje by dostarczać w nowej rzeczywistości. To życie w ciągłej transformacji, uczenie się nowego i sięganie po coraz bardziej ambitne cele. Ciągle poszukujemy zdrowej integracji pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, Wyniki badania potwierdzają, że dodając kolejnych zadań nie osiągamy więcej. Musimy pracować na płaszczyźnie wyboru kluczowych zadań, które mają największy wpływ, a nie robienie wszystkiego. – komentuje Andrzej Borczyk Chief People Officer CCC Group. Dodaje: Przed firmami, ich liderami coraz większe wyzwanie w zarządzaniu ciągłą zmianom i równoczesne budowanie poczucia przynależności i sensu tego co wspólnie robimy.

Zmęczenie ma duży wpływ na jakość wykonywanej pracy. Jednym z jego objawów jest popełnianie większej ilości błędów, np. literówek, przeoczeń. W badaniu co drugi ankietowany ocenił, że podobne błędy zdarzają się mu częściej niż zwykle. Problematyczne staje się również podejmowanie decyzji, na co wskazuje 6 na 10  badanych, co może być szczególnie kłopotliwe na stanowiskach zarządczych.

- Samopoczucie to element, na który pracodawcy powinni zwrócić uwagę i tworzyć rozwiązania, które pozwalają pracownikom zrozumieć wspomniane zależności oraz wpływać na nie poprzez edukację i promocję pozytywnych praktyk. Ważne jest stworzenie przestrzeni do refleksji oraz dostarczenie wiedzy i narzędzi, które pozwolą zarówno menadżerom jak i specjalistom trafnie identyfikować wrażliwe sytuacje i właściwie na nie reagować. – mówi Anna Podlewska, Dyrektorka ds. Strategicznych Inicjatyw HR w Credit Agricole Bank Polska SA.

Jak zapanować nad zmęczeniem, które powoduje aktywność zawodowa

Pomimo płynących z raportu wielu niepokojących informacji, jest jedna, dająca dużą nadzieję: nad zmęczeniem można zapanować – czy to z pomocą odpowiedniej diety, ćwiczeń, czy korzystając z pomocy doświadczonych specjalistów.

- Warto podkreślić, że zmęczenie nie musi oznaczać tylko problemów – jest to naturalna, fizjologiczna reakcja organizmu, która zaprasza do regeneracji. Jeśli odpowiednio się nim zajmujemy, będziemy działać w rytmie, od pełnej mobilizacji do pełnej regeneracji. Na tym najbardziej nam zależy – na zachęceniu ludzi do refleksji i zaproszeniu do zmiany w obecnym sposobie działania. – podsumowuje Małgorzata Czernecka.

Źródło: Human Power

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA