REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie świadczeń na szkolenia pracowników po 10 kwietnia 2010 r. - wyjaśnienia MF

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Brak regulacji stanowiących podstawę przyznania świadczeń na szkolenia pracowników, po utracie mocy przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1991 r., powoduje, że nie można zastosować zwolnienia przewidzianego w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stąd też w ocenie Ministerstwa Fiannsów, omawiane zwolnienie będzie miało zastosowanie do przyznanych świadczeń wynikających z umów szkoleniowych zawartych na podstawie rozporządzenia z dnia 12 października 1993 r., przed dniem 11 kwietnia 2010 r. Przy czym sformułowanie „świadczenia przyznane” należy rozumieć jako przyznanie uprawnienia, niekoniecznie związane z faktycznym jego wypłaceniem. Oznacza to, że zwolnieniem mogą być objęte świadczenia wypłacone także po dniu 10 kwietnia 2010 r. pod warunkiem, że przyznano je do tego dnia.

Należy stwierdzić, że utrata mocy przywołanego wyżej rozporządzenia z dnia 12 października 1993 r. oznacza, że w okresie od dnia 11 kwietnia 2010 r. do dnia wejścia w życie ustawy nie będzie szczegółowych przepisów wynikających z Kodeksu pracy, określających świadczenia przysługujące pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe. Brak regulacji stanowiących podstawę przyznania świadczeń będzie okolicznością wykluczającą zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z przytoczonym w wystąpieniu stanowiskiem resortu pracy dotyczącym skutków prawnych związanych z utratą mocy rozporządzenia z dnia 12 października 1993 r. oraz uchwaloną w dniu 9 kwietnia 2010 r. przez Sejm RP i przekazaną do Senatu ustawą nowelizującą Kodeks pracy i ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, Ministerstwo Finansów wystosowało do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pismo, w którym zwraca uwagę na konsekwencje pozostawienia w obecnym kształcie przepisów przejściowych oraz daty wejścia w życie tej ustawy.

REKLAMA

W piśmie do resortu pracy Ministerstwo Finansów uznało za niezbędne dokonanie stosownych zmian podczas prac legislacyjnych w Senacie, w uchwalonej w dniu 9 kwietnia 2010 r. ustawie, których skutkiem powinno być uregulowanie kwestii stosowania przepisów dotychczasowych w okresie pomiędzy 11 kwietnia 2010 r. a wejściem w życie tej nowelizacji. Ponadto, w ocenie Ministerstwa Finansów równie istotne jest skrócenie określonego w art. 4 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. terminu jej wejścia w życie, tak aby jak najszybciej zaczęły obowiązywać przewidziane w niej unormowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrócono również uwagę, że pozostawienie omawianej nowelizacji w obecnym brzmieniu spowoduje zróżnicowanie pod względem podatkowym pracowników, którym przyznano świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych w tym samym roku podatkowym. Zróżnicowanie to polegałoby na tym, że przywołanym wyżej zwolnieniem od podatku byłyby objęte świadczenia przyznane do dnia 10 kwietnia 2010 r. oraz od dnia wejścia w życie omawianej nowelizacji, natomiast świadczenia przyznane przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika (np. na podstawie umowy cywilnoprawnej) w okresie od dnia 11 kwietnia 2010 r. do dnia poprzedzającego wejście w życie nowelizacji, podlegałyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach przewidzianych dla dochodów ze stosunku pracy.

Wyjaśnienia MF stanowią odpowiedź na pytanie skierowane przez redakcję Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA