REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie świadczeń na szkolenia pracowników po 10 kwietnia 2010 r. - wyjaśnienia MF

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Brak regulacji stanowiących podstawę przyznania świadczeń na szkolenia pracowników, po utracie mocy przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1991 r., powoduje, że nie można zastosować zwolnienia przewidzianego w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Stąd też w ocenie Ministerstwa Fiannsów, omawiane zwolnienie będzie miało zastosowanie do przyznanych świadczeń wynikających z umów szkoleniowych zawartych na podstawie rozporządzenia z dnia 12 października 1993 r., przed dniem 11 kwietnia 2010 r. Przy czym sformułowanie „świadczenia przyznane” należy rozumieć jako przyznanie uprawnienia, niekoniecznie związane z faktycznym jego wypłaceniem. Oznacza to, że zwolnieniem mogą być objęte świadczenia wypłacone także po dniu 10 kwietnia 2010 r. pod warunkiem, że przyznano je do tego dnia.

Należy stwierdzić, że utrata mocy przywołanego wyżej rozporządzenia z dnia 12 października 1993 r. oznacza, że w okresie od dnia 11 kwietnia 2010 r. do dnia wejścia w życie ustawy nie będzie szczegółowych przepisów wynikających z Kodeksu pracy, określających świadczenia przysługujące pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe. Brak regulacji stanowiących podstawę przyznania świadczeń będzie okolicznością wykluczającą zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z przytoczonym w wystąpieniu stanowiskiem resortu pracy dotyczącym skutków prawnych związanych z utratą mocy rozporządzenia z dnia 12 października 1993 r. oraz uchwaloną w dniu 9 kwietnia 2010 r. przez Sejm RP i przekazaną do Senatu ustawą nowelizującą Kodeks pracy i ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, Ministerstwo Finansów wystosowało do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pismo, w którym zwraca uwagę na konsekwencje pozostawienia w obecnym kształcie przepisów przejściowych oraz daty wejścia w życie tej ustawy.

REKLAMA

W piśmie do resortu pracy Ministerstwo Finansów uznało za niezbędne dokonanie stosownych zmian podczas prac legislacyjnych w Senacie, w uchwalonej w dniu 9 kwietnia 2010 r. ustawie, których skutkiem powinno być uregulowanie kwestii stosowania przepisów dotychczasowych w okresie pomiędzy 11 kwietnia 2010 r. a wejściem w życie tej nowelizacji. Ponadto, w ocenie Ministerstwa Finansów równie istotne jest skrócenie określonego w art. 4 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. terminu jej wejścia w życie, tak aby jak najszybciej zaczęły obowiązywać przewidziane w niej unormowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrócono również uwagę, że pozostawienie omawianej nowelizacji w obecnym brzmieniu spowoduje zróżnicowanie pod względem podatkowym pracowników, którym przyznano świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych w tym samym roku podatkowym. Zróżnicowanie to polegałoby na tym, że przywołanym wyżej zwolnieniem od podatku byłyby objęte świadczenia przyznane do dnia 10 kwietnia 2010 r. oraz od dnia wejścia w życie omawianej nowelizacji, natomiast świadczenia przyznane przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika (np. na podstawie umowy cywilnoprawnej) w okresie od dnia 11 kwietnia 2010 r. do dnia poprzedzającego wejście w życie nowelizacji, podlegałyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach przewidzianych dla dochodów ze stosunku pracy.

Wyjaśnienia MF stanowią odpowiedź na pytanie skierowane przez redakcję Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA