REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie spraw firmy w trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą, prowadzę małą rodzinną firmę z branży budowlanej. W kwietniu tego roku złamałem rękę i lekarz ortopeda wystawił mi zwolnienie na sześć tygodni. Ponieważ opłacam od lat składkę chorobową, należy mi się zasiłek. Przed długim weekendem majowym odbyłem bardzo ważne spotkanie biznesowe, w trakcie którego podpisałem umowę z kontrahentem. W tym dniu skontrolował mnie ZUS i na podstawie tego, że byłem w siedzibie firmy na spotkaniu, cofnął mi prawo do wypłaty zasiłku za całe sześć tygodni zwolnienia. Czy jest to postępowanie prawidłowe? Dlaczego cofnięto mi cały zasiłek, pomimo że na spotkanie poświęciłem, awaryjnie, tylko pół dnia? Czy za okres, kiedy byłem chory, będę musiał teraz opłacić składki na ZUS?

W sytuacji gdy przedsiębiorca w okresie zwolnienia lekarskiego wykonywał czynności biznesowe, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, ZUS prawidłowo odmówił mu wypłaty zasiłku chorobowego za cały okres orzeczonej niezdolności do pracy. W przypadku wykonywania pracy zarobkowej w czasie zwolnienia lekarskiego ubezpieczony traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia, nawet wówczas gdy wykonywał pracę w tym okresie tylko przez pół dnia. Za okres, w którym przedsiębiorca nie ma prawa do wypłaty zasiłku, należy opłacić wszystkie składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

REKLAMA

Autopromocja

Nieprawidłowe wykorzystanie zwolnienia

Ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia. Za wykonywanie pracy zarobkowej należy rozumieć wykonywanie wszelkich czynności zmierzających do uzyskania wynagrodzenia lub dochodu, w tym także prowadzenie działalności gospodarczej. Pracą zarobkową osoby prowadzącej działalność gospodarczą - której osobiste wykonywanie w czasie choroby spowoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego - są wszelkie czynności polegające na wykonywaniu konkretnych prac objętych działalnością firmy. Z całą pewnością w zakresie tym mieści się również spotkanie, którego celem są negocjacje oraz podpisywanie kontraktów z partnerami biznesowymi.

Utrata prawa do zasiłku

W przypadku wykonywania pracy zarobkowej w czasie zwolnienia lekarskiego ubezpieczony traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia, nawet wówczas gdy wykonywał pracę w tym okresie choćby przez jeden dzień. Dla decyzji ZUS nie ma także znaczenia, czy wykonywanie danej czynności jest przeciwwskazane z przyczyn zdrowotnych i może wpłynąć niekorzystnie na stan zdrowia, przedłużając jednocześnie okres niezdolności do pracy.

W razie stwierdzenia w trakcie kontroli, że osoba korzystająca ze zwolnienia lekarskiego wykonuje pracę lub wykorzystuje zwolnienie niezgodnie z jego celem, pracownik ZUS przeprowadzający kontrolę sporządzi protokół, w którym zostanie wskazane, na czym polegały czynności, których wykonywanie spowodowało utratę prawa do zasiłku. Protokół ten powinien być następnie przekazany skontrolowanemu przedsiębiorcy, by mógł on wnieść do niego swoje uwagi. Następnie ZUS wydaje decyzję, na mocy której przedsiębiorca utraci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres objęty zaświadczeniem lekarskim. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do sądu w okresie jednego miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a tym samym należność składkowa, obowiązująca przedsiębiorcę w danym okresie, może zostać proporcjonalnie zmniejszona w okresie orzeczonej niezdolności do pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo to nie jest jednak uzależnione tylko od faktu niezdolności do pracy przedsiębiorcy - nawet orzeczonej w zaświadczeniu lekarskim ZUS ZLA.

Obowiązek opłacenia składek

Przedsiębiorca może nie opłacić składek na ubezpieczenia społeczne za okres choroby tylko pod warunkiem, że został mu w związku z tą chorobą wypłacony zasiłek z ZUS. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli ZUS odmówił przedsiębiorcy prawa do zasiłku, wówczas nie ma on również prawa do nieopłacenia składek za okres choroby, pomimo, że w tym czasie jego działalność w prowadzonej firmie była ograniczona do minimum.

 

Podstawa prawna

- Art. 18 ust. 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 75, poz. 398.

- Art. 17 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 77, poz. 512; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 225, poz. 1463.

- Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy oraz formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich - Dz.U. nr 65, poz. 743.

Joanna Stolarska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

źródło: Informator Prawno-Podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA