REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w grudniu a rozliczenie czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Jagielska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie ustalić czas pracy w grudniu 2012 r. po ostatniej zmianie przepisów.

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 7 października 2012 r. zgodnie z art. 130 § 21 Kodeksu pracy wymiaru czasu pracy nie obniżało święto przypadające w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy - najczęściej były to soboty. Jednak w wyroku z 2 października br. (sygn. akt K 27/11, Dz.U. z 2012 r., poz. 1110) Trybunał Konstytucyjny uznał art. 130 § 21 Kodeksu pracy za niezgodny z konstytucyjną zasadą równości. Obecnie w sytuacji gdy święto pokrywa się z dniem wolnym z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, to obniża ono wymiar czasu pracy o 8 godzin. Aby zachować zasadę przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi dnia wolnego w innym terminie.

REKLAMA

Autopromocja

Od 8 października 2012 r. święta, które przypadają w dni od poniedziałku do soboty, obniżają wymiar czasu pracy o 8 godzin, niezależnie od rozkładu czasu pracy pracownika.

REKLAMA

W związku z powyższym w przypadku pracowników zatrudnionych w podstawowym systemie czasu pracy, dla których dniem wolnym od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy są soboty, nie mają Państwo obowiązku korygowania grafików czasu pracy do końca 2012 r. Jest to związane z tym, że żadne święto w grudniu br. nie przypada w sobotę. W 2013 r. również nie ma żadnego święta przypadającego w sobotę, w związku z tym nie będzie obowiązku udzielać dni wolnych od pracy pracownikom, dla których dni wolne z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy przypadają w soboty.

Inaczej jest natomiast w przypadku pracowników zatrudnianych w równoważnym systemie czasu pracy. W grudniu br. jeden z wyznaczonych dla nich dni wolnych od pracy, tj. wtorek 25 grudnia, pokrywa się z pierwszym dniem świąt Bożego Narodzenia. W takiej sytuacji trzeba obliczyć dla tych pracowników wymiar czasu pracy w grudniu według nowych zasad i porównać liczbę dni roboczych wynikających z wymiaru czasu pracy z liczbą dni wynikającą z grafiku.

Od 8 października br. zmieniły się zasady ustalania wymiaru czasu pracy. W związku z tym wymiar czasu pracy na grudzień trzeba ustalić w następujący sposób:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pomnożyć pełne tygodnie pracy przypadające w grudniu br. przez 40 godz.:

4 tyg. x 40 godz. = 160 godz.

- pomnożyć 8 godzin przez liczbę dni wystających poza pełne tygodnie pracy przypadające od poniedziałku do piątku (w grudniu jest jeden taki dzień: 31 grudnia) i dodać do uzyskanej powyżej liczby godzin:

1 dzień x 8 godz. = 8 godz.

160 godz. + 8 godz. = 168 godz.

- ustaloną w ten sposób liczbę godzin należy obniżyć o iloczyn 8 godz. i świąt przypadających w danym okresie rozliczeniowym w innych dniach niż niedziela (w grudniu są 2 takie święta: 25 i 26 grudnia - Boże Narodzenie):

168 godz. - 2 x 8 godz. = 152 godz.

Ponieważ w przypadku pracowników, dla których dniami wolnymi są wtorki i czwartki, liczba dni roboczych wynikająca z grafiku (21 dni) jest wyższa niż liczba dni roboczych wynikająca z wymiaru czasu pracy (19 dni), trzeba wskazać tym pracownikom dodatkowe 2 dni wolne. Ogólny wymiar czasu pracy pracownika zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy nie może być bowiem wyższy od ogólnie obowiązującego dla wszystkich pracowników wymiaru czasu pracy obliczonego w przedstawiony powyżej sposób.

To jest tylko fragment artykułu. Pełna treść w Monitorze Księgowego
Zamów prenumeratę Monitora Księgowego >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA