REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w grudniu a rozliczenie czasu pracy

Karolina Jagielska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie ustalić czas pracy w grudniu 2012 r. po ostatniej zmianie przepisów.

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 7 października 2012 r. zgodnie z art. 130 § 21 Kodeksu pracy wymiaru czasu pracy nie obniżało święto przypadające w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy - najczęściej były to soboty. Jednak w wyroku z 2 października br. (sygn. akt K 27/11, Dz.U. z 2012 r., poz. 1110) Trybunał Konstytucyjny uznał art. 130 § 21 Kodeksu pracy za niezgodny z konstytucyjną zasadą równości. Obecnie w sytuacji gdy święto pokrywa się z dniem wolnym z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, to obniża ono wymiar czasu pracy o 8 godzin. Aby zachować zasadę przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi dnia wolnego w innym terminie.

REKLAMA

Autopromocja

Od 8 października 2012 r. święta, które przypadają w dni od poniedziałku do soboty, obniżają wymiar czasu pracy o 8 godzin, niezależnie od rozkładu czasu pracy pracownika.

W związku z powyższym w przypadku pracowników zatrudnionych w podstawowym systemie czasu pracy, dla których dniem wolnym od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy są soboty, nie mają Państwo obowiązku korygowania grafików czasu pracy do końca 2012 r. Jest to związane z tym, że żadne święto w grudniu br. nie przypada w sobotę. W 2013 r. również nie ma żadnego święta przypadającego w sobotę, w związku z tym nie będzie obowiązku udzielać dni wolnych od pracy pracownikom, dla których dni wolne z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy przypadają w soboty.

Inaczej jest natomiast w przypadku pracowników zatrudnianych w równoważnym systemie czasu pracy. W grudniu br. jeden z wyznaczonych dla nich dni wolnych od pracy, tj. wtorek 25 grudnia, pokrywa się z pierwszym dniem świąt Bożego Narodzenia. W takiej sytuacji trzeba obliczyć dla tych pracowników wymiar czasu pracy w grudniu według nowych zasad i porównać liczbę dni roboczych wynikających z wymiaru czasu pracy z liczbą dni wynikającą z grafiku.

Od 8 października br. zmieniły się zasady ustalania wymiaru czasu pracy. W związku z tym wymiar czasu pracy na grudzień trzeba ustalić w następujący sposób:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pomnożyć pełne tygodnie pracy przypadające w grudniu br. przez 40 godz.:

4 tyg. x 40 godz. = 160 godz.

- pomnożyć 8 godzin przez liczbę dni wystających poza pełne tygodnie pracy przypadające od poniedziałku do piątku (w grudniu jest jeden taki dzień: 31 grudnia) i dodać do uzyskanej powyżej liczby godzin:

1 dzień x 8 godz. = 8 godz.

160 godz. + 8 godz. = 168 godz.

- ustaloną w ten sposób liczbę godzin należy obniżyć o iloczyn 8 godz. i świąt przypadających w danym okresie rozliczeniowym w innych dniach niż niedziela (w grudniu są 2 takie święta: 25 i 26 grudnia - Boże Narodzenie):

168 godz. - 2 x 8 godz. = 152 godz.

Ponieważ w przypadku pracowników, dla których dniami wolnymi są wtorki i czwartki, liczba dni roboczych wynikająca z grafiku (21 dni) jest wyższa niż liczba dni roboczych wynikająca z wymiaru czasu pracy (19 dni), trzeba wskazać tym pracownikom dodatkowe 2 dni wolne. Ogólny wymiar czasu pracy pracownika zatrudnionego w równoważnym systemie czasu pracy nie może być bowiem wyższy od ogólnie obowiązującego dla wszystkich pracowników wymiaru czasu pracy obliczonego w przedstawiony powyżej sposób.

To jest tylko fragment artykułu. Pełna treść w Monitorze Księgowego
Zamów prenumeratę Monitora Księgowego >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA