REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca postpandemiczna: jak nie wylać dziecka z kąpielą, czyli głos za pracą hybrydową

Praca postpandemiczna: jak nie wylać dziecka z kąpielą, czyli głos za pracą hybrydową
Praca postpandemiczna: jak nie wylać dziecka z kąpielą, czyli głos za pracą hybrydową

REKLAMA

REKLAMA

O tym, w jaki sposób praca zdalna może negatywnie wpływać na najmłodszych pracowników i jak nie przegapić takich sytuacji opowiada Aleksandra Chudaś, dyrektor zarządzająca Fundacji Zwolnieni z Teorii, która zarządza zespołem łączącym pokolenia Millenialsów, Zet i X.

Praca hybrydowa jako nowy model pracy

Mogłoby się wydawać, że dla zespołu opartego w znacznej części na millenialsach i przedstawicielach generacji Z odejście od tradycyjnego modelu pracy z biura będzie stosunkowo łatwe – młodzi jeszcze przed pandemią często zabiegali o możliwość pracy zdalnej, by łatwiej łączyć ją ze studiami czy móc więcej podróżować. Okazuje się, że nietrudno o wylanie dziecka z kąpielą i zamiast podnieść komfortu pracy można przyczynić się do pogorszenia ich dobrostanu psychicznego. Jak zwracają uwagę autorzy raportu „Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem?”, praca zdalna może wiązać się z wieloma trudnościami psychologicznymi, których pracownicy zwykle nie łączą z nowym modelem wykonywania swoich zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zbudowanie zdrowego rozgraniczenia pomiędzy pracą a życiem prywatnym jest szczególnie dużym wyzwaniem dla osób wchodzących na rynek pracy już w czasie pandemii. Nie mogą, tak jak posiadający większy staż pracownicy, odwołać się do doświadczeń przedpandemicznych i próbować odtworzyć ten balans w nowej rzeczywistości. Trudnością dla młodych jest też sytuacja mieszkaniowa – pokój lub mała kawalerka to dla nich jednocześnie przestrzeń pracy, nauki, jedzenia, ale i snu oraz odpoczynku, co dodatkowo utrudnia regenerację i relaks. Choć menedżer lub menedżerka nie może wziąć pełnej odpowiedzialności za dobrostan psychiczny członków swojego zespołu, ciąży jednak na nim lub na niej obowiązek jego wspierania. Wyzwaniem jest pogodzenie motywowania pracowników z uczeniem ich budowania zdrowych nawyków związanych z pracą i stawianiem granic.

Pracy zdalna a zdrowie psychiczne pracowników

W czasie pracy zdalnej menedżerom i menedżerkom dużo trudniej jest dostrzec sygnały gorszej kondycji psychicznej pracowników. Pracownikom, kontaktującym się z przełożonym lub przełożoną wyłącznie przez kamerkę, ciężej wypowiedzieć wprost swoje trudności czy frustracje. Jak ważna jest możliwość spotkania na żywo pokazała mi historia, która wydarzyła się w czasie całkowitego lockdownu. Nasze biuro było zamknięte, więc jedna z osób, z którymi pracowałam, poprosiła mnie o spotkanie w trudnej sprawie na żywo – ze względu na obostrzenia spotkaliśmy się na spacerze w parku. Zrozumiałam, że gdyby ta osoba mieszkała na stałe w innym mieście lub kraju, taka rozmowa odbyłaby się dużo później – lub wcale – z dużą szkodą dla organizacji. Z kolei gdyby biuro mogło funkcjonować normalnie, być może wiedziałabym o tej trudnej sytuacji wcześniej. Stąd praca w biurze to dla mnie nie tylko dbanie o siebie, ale też możliwość zadbania o innych i budowania atmosfery zaufania.

W rozumieniu i reagowaniu na samopoczucie i motywację członków mojego zespołu bardzo pomocne są dla mnie regularne feedbacki. Na takim spotkaniu jeden na jeden nie tylko udzielamy sobie nawzajem informacji zwrotnej, ale też pytam o to, jak upłynął ostatni miesiąc, jakie zadania dawały satysfakcję, a które demotywowały, jak się danej osobie pracuje w naszej organizacji, a jak w swoim konkretnym zespole. W razie braku innej możliwości, taka rozmowa może odbyć się online. Trzeba wziąć wtedy pod uwagę, że forma zdalna może utrudniać szczerość i otwartość. Mój sposób na to jest taki, że po każdej wypowiedzi osoby, z którą rozmawiam zostawiam kilka sekund przestrzeni, tak, aby mogła jeszcze swobodnie coś dodać lub rozwinąć. Przez kamerkę dużo trudniej nam ocenić, czy ktoś zakończył swoją wypowiedź, czy też waha się, czy pociągnąć ją dalej. Wygospodarowanie przestrzeni na takie spotkanie raz na 1-2 miesiące pomaga znaleźć i zwalczyć w zarodku wiele bolączek i frustracji. Wprawdzie wierzę, że jeszcze większą wartość mają feedbacki i rozmowy prowadzone na bieżąco, w razie potrzeby – jednak gdy nie widzimy się na co dzień na żywo i okazji do rozmowy jest mniej, taki wydzielony z góry czas na wysłuchanie pracownika lub pracowniczki jest bardzo potrzebny.

REKLAMA

Praca hybrydowa lub praca zdalna

W naszej organizacji nie zmuszamy do pracy hybrydowej lub w biurze, nasz zespół pracuje z różnych miejsc w Polsce i na świecie, niektórzy wyłącznie zdalnie. To, co warto robić, to zamiast sterować zachowaniem pracowników wyłącznie przez zakazy i nakazy, pokazywać zalety pracy zdalnej - zarówno dla rezultatów własnej pracy, jak i poziomu dobrostanu psychicznego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA