REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy PUE ZUS dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowy ZUS PUE dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?
Obowiązkowy ZUS PUE dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?
ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Już z dniem 1 stycznia 2023 roku w życie wejdzie obowiązek wszystkich płatników składek ZUS posiadania konta na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli PUE ZUS. Docelowo ma to umożliwić i znacznie usprawnić załatwianie spraw w ZUS online w każdym miejscu i o każdej porze. Wcześniej obowiązek ten dotyczył płatników, którzy rozliczali składki za więcej niż 5 osób. Z kolei po wprowadzeniu zmian obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców (płatników składek ZUS).

UWAGA!
ZUS wskazuje, że do 30 grudnia 2022 roku wszyscy płatnicy składek powinni posiadać konto PUE ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest PUE ZUS?

PUE ZUS bez wątpienia jest jednym z większych udogodnień, jakie kierowane są do przedsiębiorców. Właśnie dlatego nie warto na ostatnią chwilę odkładać jego założenia. W celu zachęcenia płatników do zakładania kont PUE, ZUS rozpoczął prowadzenie kampanii informacyjnej, której głównym celem jest pomoc w zakładaniu profili do końca roku. Płatnicy mogą spodziewać się kontaktu telefonicznego, mailowego, bądź listownego ze strony ZUS-u. Wsparcie można otrzymać również w trakcie osobistej wizyty w placówkach ZUS, a także poprzez kontakt z infolinią.

Jakie możliwości daje posiadanie konta na PUE ZUS?

- możliwość przeglądania danych zgromadzonych w ZUS,
- możliwość przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych,
- możliwość składania oraz odbierania odpowiedzi na wnioski,
- możliwość zadawania pytań i odbierania odpowiedzi z ZUS,
- możliwość umawiania się na wizyty w jednostkach ZUS,
- możliwość złożenia wniosku o niezaleganie z opłacaniem składek,
- możliwość złożenia wniosku o rozliczenie konta,
- możliwość złożenia wniosku o kontrolę czy dane zaświadczenie lekarskie dla pracownika zostało wystawione w prawidłowy sposób,
- możliwość złożenia wniosku o potwierdzenie ubezpieczeń,
- możliwość dostępu do zaświadczeń lekarskich swoich pracowników,
- możliwość wystawienia zaświadczenia płatnika składek do celów zasiłkowych,
- możliwość zamówienia raportów odnośnie e-ZLA.
- możliwość otrzymywania powiadomienia w zakresie nowych zwolnień lekarskich swoich pracowników poprzez SMS lub e-mail.

Dodatkowo będąc osobą ubezpieczoną, czyli np. pracownikiem istnieje możliwość sprawdzenia swoich danych zapisanych na koncie ZUS, sprawdzenia stanu konta ubezpieczonego, a także znalezienia informacji odnośnie wystawionych zwolnień lekarskich.

REKLAMA

Z kolei będąc pracodawcą, istnieje możliwość korzystania z licznych przydatnych funkcji w zakresie rozliczeń w ZUS, kwestii pracowniczych, jak również ubiegania się o niezbędne zaświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dane znajdują się w PUE ZUS?

Posiadając PUE ZUS przedsiębiorcy mają dostęp do licznych informacji, które mogą okazać się przydatne w wielu sytuacjach. Mowa tutaj o:
- saldzie bieżącym/saldzie miesięcznym odnośnie stanu opłaconych składek do ZUS,
- należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych już wpłatach,
- informacji rocznej dla płatnika składek,
- deklaracjach rozliczeniowych, które były wysłane do ZUS przez danego płatnika,
- liście osób, które zostały przez płatnika zgłoszone do ubezpieczeń,
- liście pracowników przebywających na zwolnieniu lekarskim.

Jak założyć konto na PUE ZUS?

Każdorazowo profil PUE ZUS jest zakładany dla osoby fizycznej i to jest bardzo ważne, aby o tym pamiętać. Owa osoba fizyczna ma dwie możliwości, a mianowicie aby założyć profil dla siebie, bądź aby udzielić pełnomocnictwa innej osobie. Najczęściej tymi osobami są księgowe, bądź pracownicy biura rachunkowego.

Chcąc założyć profil na PUE ZUS, należy:


1. Wejść na stronę www.zus.pl i następnie wejść w zakładkę „Zarejestruj w PUE”.
2. Wskazać dla kogo zakładany będzie profil, gdzie do wyboru będzie „Dla Ciebie”, „Dla przedsiębiorców”, a także „Dla firm”. Formularze te w bardzo nieznacznym stopniu różnią się od siebie, ale żadna z wymaganych informacji nie zaskoczy osoby zakładającej.

3. Wskazać sposób przeprowadzenia rejestracji, gdzie do wyboru jest:
    a) przy użyciu metod znajdujących się na portalu login.gov.pl
    b) przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
    c) przy użyciu bankowości elektronicznej w banku, który wspólnie z ZUS oferuje ową usługę,
    d) przy użyciu formularza rejestracji.

Decydując się na rejestrację za pomocą pierwszych trzech rozwiązań, część danych niezbędnych do rejestracji wypełnia się automatycznie. W tych przypadkach możliwe jest również potwierdzenie tożsamości, co oznacza, iż nie wymaga to wizyty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Z kolei wybierając rejestrację przy wykorzystaniu formularza rejestracji, konieczne jest wypełnienie wszystkich wymaganych pól. Prócz tego niezbędne jest potwierdzenie swojej tożsamości poprzez okazanie dokumentu tożsamości w dowolnej placówce ZUS lub poprzez e-wizytę w ciągi 7 dni od dnia rejestracji.

W sytuacji, kiedy płatnik chce upoważnić osobę trzecią do swojego profilu, zobowiązany jest do złożenia pełnomocnictwa w ZUS, które może zostać przekazane w formie elektronicznej poprzez PUE ZUS (formularz PEL) lub w formie papierowej w placówce ZUS. W kwestii tej należy również ustalić zakres udzielanego pełnomocnictwa, jak również określić czas jego trwania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie muszą być w KSeF. Czy wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA