REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy PUE ZUS dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?

Obowiązkowy ZUS PUE dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?
Obowiązkowy ZUS PUE dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?
ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Już z dniem 1 stycznia 2023 roku w życie wejdzie obowiązek wszystkich płatników składek ZUS posiadania konta na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli PUE ZUS. Docelowo ma to umożliwić i znacznie usprawnić załatwianie spraw w ZUS online w każdym miejscu i o każdej porze. Wcześniej obowiązek ten dotyczył płatników, którzy rozliczali składki za więcej niż 5 osób. Z kolei po wprowadzeniu zmian obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców (płatników składek ZUS).

UWAGA!
ZUS wskazuje, że do 30 grudnia 2022 roku wszyscy płatnicy składek powinni posiadać konto PUE ZUS.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest PUE ZUS?

PUE ZUS bez wątpienia jest jednym z większych udogodnień, jakie kierowane są do przedsiębiorców. Właśnie dlatego nie warto na ostatnią chwilę odkładać jego założenia. W celu zachęcenia płatników do zakładania kont PUE, ZUS rozpoczął prowadzenie kampanii informacyjnej, której głównym celem jest pomoc w zakładaniu profili do końca roku. Płatnicy mogą spodziewać się kontaktu telefonicznego, mailowego, bądź listownego ze strony ZUS-u. Wsparcie można otrzymać również w trakcie osobistej wizyty w placówkach ZUS, a także poprzez kontakt z infolinią.

Jakie możliwości daje posiadanie konta na PUE ZUS?

- możliwość przeglądania danych zgromadzonych w ZUS,
- możliwość przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych,
- możliwość składania oraz odbierania odpowiedzi na wnioski,
- możliwość zadawania pytań i odbierania odpowiedzi z ZUS,
- możliwość umawiania się na wizyty w jednostkach ZUS,
- możliwość złożenia wniosku o niezaleganie z opłacaniem składek,
- możliwość złożenia wniosku o rozliczenie konta,
- możliwość złożenia wniosku o kontrolę czy dane zaświadczenie lekarskie dla pracownika zostało wystawione w prawidłowy sposób,
- możliwość złożenia wniosku o potwierdzenie ubezpieczeń,
- możliwość dostępu do zaświadczeń lekarskich swoich pracowników,
- możliwość wystawienia zaświadczenia płatnika składek do celów zasiłkowych,
- możliwość zamówienia raportów odnośnie e-ZLA.
- możliwość otrzymywania powiadomienia w zakresie nowych zwolnień lekarskich swoich pracowników poprzez SMS lub e-mail.

Dodatkowo będąc osobą ubezpieczoną, czyli np. pracownikiem istnieje możliwość sprawdzenia swoich danych zapisanych na koncie ZUS, sprawdzenia stanu konta ubezpieczonego, a także znalezienia informacji odnośnie wystawionych zwolnień lekarskich.

Z kolei będąc pracodawcą, istnieje możliwość korzystania z licznych przydatnych funkcji w zakresie rozliczeń w ZUS, kwestii pracowniczych, jak również ubiegania się o niezbędne zaświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dane znajdują się w PUE ZUS?

Posiadając PUE ZUS przedsiębiorcy mają dostęp do licznych informacji, które mogą okazać się przydatne w wielu sytuacjach. Mowa tutaj o:
- saldzie bieżącym/saldzie miesięcznym odnośnie stanu opłaconych składek do ZUS,
- należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych już wpłatach,
- informacji rocznej dla płatnika składek,
- deklaracjach rozliczeniowych, które były wysłane do ZUS przez danego płatnika,
- liście osób, które zostały przez płatnika zgłoszone do ubezpieczeń,
- liście pracowników przebywających na zwolnieniu lekarskim.

Jak założyć konto na PUE ZUS?

Każdorazowo profil PUE ZUS jest zakładany dla osoby fizycznej i to jest bardzo ważne, aby o tym pamiętać. Owa osoba fizyczna ma dwie możliwości, a mianowicie aby założyć profil dla siebie, bądź aby udzielić pełnomocnictwa innej osobie. Najczęściej tymi osobami są księgowe, bądź pracownicy biura rachunkowego.

Chcąc założyć profil na PUE ZUS, należy:


1. Wejść na stronę www.zus.pl i następnie wejść w zakładkę „Zarejestruj w PUE”.
2. Wskazać dla kogo zakładany będzie profil, gdzie do wyboru będzie „Dla Ciebie”, „Dla przedsiębiorców”, a także „Dla firm”. Formularze te w bardzo nieznacznym stopniu różnią się od siebie, ale żadna z wymaganych informacji nie zaskoczy osoby zakładającej.

REKLAMA

3. Wskazać sposób przeprowadzenia rejestracji, gdzie do wyboru jest:
    a) przy użyciu metod znajdujących się na portalu login.gov.pl
    b) przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
    c) przy użyciu bankowości elektronicznej w banku, który wspólnie z ZUS oferuje ową usługę,
    d) przy użyciu formularza rejestracji.

Decydując się na rejestrację za pomocą pierwszych trzech rozwiązań, część danych niezbędnych do rejestracji wypełnia się automatycznie. W tych przypadkach możliwe jest również potwierdzenie tożsamości, co oznacza, iż nie wymaga to wizyty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Z kolei wybierając rejestrację przy wykorzystaniu formularza rejestracji, konieczne jest wypełnienie wszystkich wymaganych pól. Prócz tego niezbędne jest potwierdzenie swojej tożsamości poprzez okazanie dokumentu tożsamości w dowolnej placówce ZUS lub poprzez e-wizytę w ciągi 7 dni od dnia rejestracji.

W sytuacji, kiedy płatnik chce upoważnić osobę trzecią do swojego profilu, zobowiązany jest do złożenia pełnomocnictwa w ZUS, które może zostać przekazane w formie elektronicznej poprzez PUE ZUS (formularz PEL) lub w formie papierowej w placówce ZUS. W kwestii tej należy również ustalić zakres udzielanego pełnomocnictwa, jak również określić czas jego trwania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA