REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy PUE ZUS dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?

Obowiązkowy ZUS PUE dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?
Obowiązkowy ZUS PUE dla płatników od 2023 roku. Jak założyć konto na PUE ZUS i do czego się przydaje?
ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Już z dniem 1 stycznia 2023 roku w życie wejdzie obowiązek wszystkich płatników składek ZUS posiadania konta na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli PUE ZUS. Docelowo ma to umożliwić i znacznie usprawnić załatwianie spraw w ZUS online w każdym miejscu i o każdej porze. Wcześniej obowiązek ten dotyczył płatników, którzy rozliczali składki za więcej niż 5 osób. Z kolei po wprowadzeniu zmian obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców (płatników składek ZUS).

UWAGA!
ZUS wskazuje, że do 30 grudnia 2022 roku wszyscy płatnicy składek powinni posiadać konto PUE ZUS.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest PUE ZUS?

PUE ZUS bez wątpienia jest jednym z większych udogodnień, jakie kierowane są do przedsiębiorców. Właśnie dlatego nie warto na ostatnią chwilę odkładać jego założenia. W celu zachęcenia płatników do zakładania kont PUE, ZUS rozpoczął prowadzenie kampanii informacyjnej, której głównym celem jest pomoc w zakładaniu profili do końca roku. Płatnicy mogą spodziewać się kontaktu telefonicznego, mailowego, bądź listownego ze strony ZUS-u. Wsparcie można otrzymać również w trakcie osobistej wizyty w placówkach ZUS, a także poprzez kontakt z infolinią.

Jakie możliwości daje posiadanie konta na PUE ZUS?

- możliwość przeglądania danych zgromadzonych w ZUS,
- możliwość przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych,
- możliwość składania oraz odbierania odpowiedzi na wnioski,
- możliwość zadawania pytań i odbierania odpowiedzi z ZUS,
- możliwość umawiania się na wizyty w jednostkach ZUS,
- możliwość złożenia wniosku o niezaleganie z opłacaniem składek,
- możliwość złożenia wniosku o rozliczenie konta,
- możliwość złożenia wniosku o kontrolę czy dane zaświadczenie lekarskie dla pracownika zostało wystawione w prawidłowy sposób,
- możliwość złożenia wniosku o potwierdzenie ubezpieczeń,
- możliwość dostępu do zaświadczeń lekarskich swoich pracowników,
- możliwość wystawienia zaświadczenia płatnika składek do celów zasiłkowych,
- możliwość zamówienia raportów odnośnie e-ZLA.
- możliwość otrzymywania powiadomienia w zakresie nowych zwolnień lekarskich swoich pracowników poprzez SMS lub e-mail.

Dodatkowo będąc osobą ubezpieczoną, czyli np. pracownikiem istnieje możliwość sprawdzenia swoich danych zapisanych na koncie ZUS, sprawdzenia stanu konta ubezpieczonego, a także znalezienia informacji odnośnie wystawionych zwolnień lekarskich.

Z kolei będąc pracodawcą, istnieje możliwość korzystania z licznych przydatnych funkcji w zakresie rozliczeń w ZUS, kwestii pracowniczych, jak również ubiegania się o niezbędne zaświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dane znajdują się w PUE ZUS?

Posiadając PUE ZUS przedsiębiorcy mają dostęp do licznych informacji, które mogą okazać się przydatne w wielu sytuacjach. Mowa tutaj o:
- saldzie bieżącym/saldzie miesięcznym odnośnie stanu opłaconych składek do ZUS,
- należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych już wpłatach,
- informacji rocznej dla płatnika składek,
- deklaracjach rozliczeniowych, które były wysłane do ZUS przez danego płatnika,
- liście osób, które zostały przez płatnika zgłoszone do ubezpieczeń,
- liście pracowników przebywających na zwolnieniu lekarskim.

Jak założyć konto na PUE ZUS?

Każdorazowo profil PUE ZUS jest zakładany dla osoby fizycznej i to jest bardzo ważne, aby o tym pamiętać. Owa osoba fizyczna ma dwie możliwości, a mianowicie aby założyć profil dla siebie, bądź aby udzielić pełnomocnictwa innej osobie. Najczęściej tymi osobami są księgowe, bądź pracownicy biura rachunkowego.

Chcąc założyć profil na PUE ZUS, należy:


1. Wejść na stronę www.zus.pl i następnie wejść w zakładkę „Zarejestruj w PUE”.
2. Wskazać dla kogo zakładany będzie profil, gdzie do wyboru będzie „Dla Ciebie”, „Dla przedsiębiorców”, a także „Dla firm”. Formularze te w bardzo nieznacznym stopniu różnią się od siebie, ale żadna z wymaganych informacji nie zaskoczy osoby zakładającej.

REKLAMA

3. Wskazać sposób przeprowadzenia rejestracji, gdzie do wyboru jest:
    a) przy użyciu metod znajdujących się na portalu login.gov.pl
    b) przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
    c) przy użyciu bankowości elektronicznej w banku, który wspólnie z ZUS oferuje ową usługę,
    d) przy użyciu formularza rejestracji.

Decydując się na rejestrację za pomocą pierwszych trzech rozwiązań, część danych niezbędnych do rejestracji wypełnia się automatycznie. W tych przypadkach możliwe jest również potwierdzenie tożsamości, co oznacza, iż nie wymaga to wizyty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Z kolei wybierając rejestrację przy wykorzystaniu formularza rejestracji, konieczne jest wypełnienie wszystkich wymaganych pól. Prócz tego niezbędne jest potwierdzenie swojej tożsamości poprzez okazanie dokumentu tożsamości w dowolnej placówce ZUS lub poprzez e-wizytę w ciągi 7 dni od dnia rejestracji.

W sytuacji, kiedy płatnik chce upoważnić osobę trzecią do swojego profilu, zobowiązany jest do złożenia pełnomocnictwa w ZUS, które może zostać przekazane w formie elektronicznej poprzez PUE ZUS (formularz PEL) lub w formie papierowej w placówce ZUS. W kwestii tej należy również ustalić zakres udzielanego pełnomocnictwa, jak również określić czas jego trwania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA