REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i gdzie dorobić? Praca dodatkowa a budżet domowy

Subskrybuj nas na Youtube
Jak i gdzie dorobić? Praca dodatkowa a budżet domowy
Jak i gdzie dorobić? Praca dodatkowa a budżet domowy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy to prawda, że pieniądze leżą na ulicy – trzeba tylko umieć po nie sięgnąć? W internecie roi się więc od pomysłów na dodatkowe zajęcia – copywriting, udzielanie korepetycji, rękodzieło, czy jakaś forma pracy fizycznej – to tylko niektóre z nich. Jest też wiele opcji uzyskania tzw. Pasywnego dochodu, jak choćby udostępnienie samochodu jako przestrzeni reklamowej, czy sprzedaż fotografii z prywatnego archiwum do internetowych baz. W trudnych czasach warto też zrewidować aktualne koszty utrzymania i po prostu zrezygnować z usług czy abonamentów, z których nie korzystamy na co dzień. 

Analiza budżetu domowego

Pamiętajmy - nie ma sytuacji bez wyjścia i problemów bez rozwiązań. Jeśli w takich kategoriach spojrzymy na trudne czasy, od razu zrobi się nieco bardziej optymistycznie. Już wiemy, że sposobów na podreperowanie nadszarpniętego budżetu jest wiele – czas więc wprowadzić je w życie.

Zacznijmy od analizy sytuacji bieżącej i określania potrzeb. Ile pieniędzy musimy zdobyć, by utrzymać się na powierzchni? Którą z naszych umiejętności możemy sprzedać? Czy na pewno mamy kompetencje do wykonywania danej działalności? W jakich godzinach jesteśmy w stanie podjąć się dodatkowej pracy? A może już czas na radykalną zmianę i po prostu poszukanie nowej roli dla siebie?

Możliwości zarabiania dodatkowych pieniędzy jest mnóstwo, można wręcz postawić tezę, że w Polsce brakuje rąk do pracy – uważa Anna Rogińska z Grupy VIPoL, agencji pracy tymczasowej, która oferuje swoje usługi obcokrajowcom, chcącym odnaleźć się na polskim rynku pracy. To, czy skorzystamy z różnorodnych okazji, zależy jednak od naszej umiejętności dostosowania się do nowych warunków, co często wiąże się z przekwalifikowaniem. W dzisiejszych czasach z tym wyzwaniem mogą mierzyć się wszyscy – choć ostatnio mówi się o tym szczególnie w kontekście Ukraińców, którzy uciekają przed wojną w swoim kraju. Warto skorzystać ze wskazówek, których być może sami im jeszcze niedawno udzielaliśmy.

REKLAMA

Autopromocja

Dobrym pomysłem na poprawę sytuacji finansowej jest zrewidowanie bieżących wydatków i wprowadzenie stosownych cięć i oszczędności. Możemy ograniczyć jedzenie w restauracjach, przejść na wegetarianizm, albo renegocjować warunki umów abonamentowych – radzi ekspertka. Po dogłębnej analizie naszych stałych wydatków, może się okazać, że naprawdę nie jest nam potrzebny rozszerzony pakiet kablówki, a z używanego na co dzień samochodu, lepiej przesiąść się na metro. To też przyniesie spore oszczędności, poza tym będzie zgodne z najnowszymi trendami.

Elastyczność ułatwia przetrwanie

Elastyczność – oto słowo klucz w dzisiejszych czasach.  W dużym uproszczeniu jest to zdolność do szybkiego i sprawnego dostosowania się do nowych okoliczności i radzenia sobie z niekorzystnymi sytuacjami w życiu.

Ludzie, którzy wykazują się tą cechą, są nastawieni na rozwiązania. Nic więc dziwnego, że łatwiej jest im odnaleźć się w ciężkich warunkach niż osobom, które czują się zablokowane ze względu na konieczność wyjścia ze swojej strefy komfortu. Pomimo, że jesteśmy osadzeni w cywilizacji, nadal musimy walczyć o przetrwanie  dotyczy to zarówno pracodawców, jak i pracowników – stwierdza Anna Rogińska. Popatrzmy na ostatnie lata - najpierw w kość nam dała pandemia koronawirusa, a zaraz potem eskalacja konfliktu za naszą wschodnią granicą i gwałtownie rosnąca inflacja. To wszystko uruchomiło silny impuls do przeorganizowania priorytetów u wielu ludzi i do poważnych zmian na rynku pracy. Oczywiście zareagowano różnie – jedni z trudem utrzymali się na powierzchni, tnąc koszty, inni pozamakali swoje biznesy – wszyscy jednak szukali nowych możliwości. 

To właśnie inflacja oraz rosnące koszty zatrudnienia zostały wskazane przez polskich przedsiębiorców jako największe wyzwania dla działalności gospodarczej w dzisiejszych czasach. Sytuację pogłębiają niekorzystne trendy demograficzne. Polskie społeczeństwo starzeje się i kurczy i, jak wskazują różne prognozy, do 2050 roku wielkość populacji Polski zmniejszy się o blisko 4 mln osób.

Gdzie szukać pracy dodatkowej?

Pracy dodatkowej na pewno należy szukać wszędzie tam, gdzie brakuje rąk do pracy. Z raportu "Barometr zawodów 2022" wykonanego na zlecenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wynika, że braki kadrowe w Polsce doskwierają coraz większej liczbie branż. Potrzeba nie tylko typowo męskich zawodów – tutaj luka powstała w wyniku niemożności wyjazdu z Ukrainy mężczyzn. Braki kadrowe dotyczą także tych branż, w których dominują kobiety: branży medyczno-opiekuńczej, finansowej czy edukacyjnej. Problemy związane z niewystarczającą liczbą pracowników w niektórych obszarach spowodowane są też wymieraniem szkolnictwa zawodowego, które dziś postrzegane jest jako gorszy sposób zdobywania wiedzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie EY Work Reimagined z 2022 pokazuje, że aż 43% pracowników zamierza w ciągu najbliższego roku zmienić pracę. Jest to ponad sześciokrotny wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Dodatkowo 68% pracodawców przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się fluktuacja kadr. Praca tymczasowa „od ręki” jest na pewno w mniejszych miastach – ujawnia ekspertka z Grupy VIPoL. Jest to zjawisko, które obserwujemy, proponując oferty obcokrajowcom, którzy się do nas zgłaszają. Wbrew pozorom wcale nie jest łatwo zapełnić te wolne posady. Warto wiedzieć, że aż 72 proc. uchodźców nie chce się relokować w Polsce, żyjąc w przeświadczeniu, że właśnie większych ośrodkach łatwiej znaleźć zajęcie. Ze względu na swoje ukraińskie przyzwyczajenia sprzed wojny, trudno jest im uwierzyć, że aż 80 proc. ofert pracy dostępnych w agencjach pracy tymczasowej to praca w mniejszych miejscowościach. Rezultat? Aż 61 procent przybyszy z Ukrainy wciąż pozostaje bez pracy – wynika to z badania Manpower i Fundacji Totalizatora Sportowego z 2022 roku.

Rozważmy więc zgłoszenie się do pracy na różne wolne stanowiska – przejrzyjmy oferty również w małych miastach. Obserwujmy też na jakie usługi jest dziś popyt. Korepetycje, usługi typu odśnieżanie, ogrodnictwo, czy sprzątanie – to zawsze jest potrzebne. W zależności od pory roku warto też poszukać miejsc, gdzie zawsze przydadzą się dodatkowe ręce do pracy.

Grupa VIPoL to agencja pracy tymczasowej, która oferuje m.in. leasing unikalnych specjalistów oraz pracowników fizycznych. Firma, działająca na polskim rynku od 2010 roku, zapewniła pracę dziesiątkom tysięcy osób. Zespół tworzą profesjonaliści w dziedzinach HR, zarządzania biznesowego oraz prawa dotyczącego zatrudnienia i legalizacji pobytu obcokrajowców. Misją firmy pod hasłem „Pracujemy razem” jest łączenie ludzi w relacjach zawodowych ponad granicami państw, zapewniając obcokrajowcom szansę na godne życie. Biura grupy VIPoL znajdują się w Polsce, w Niemczech i na Ukrainie.  www.vipolgroup.eu

Zobacz także: Copywriting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA