REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki składkowo-podatkowe udziału pracownika w kursie

Kinga Dydek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma zamierza skierować pracowników utrzymujących kontakty z zagranicznymi kontrahentami na kurs językowy oraz sfinansować ich uczestnictwo w kursie. Czy wartość kursu będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników?

Dla części pracowników ukończenie kursu językowego jest niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku. W takim przypadku koszt kursu nie będzie stanowił przychodu ze stosunku pracy, który należałoby wliczyć do podstawy wymiaru składek czy podatku pracownika. Jeśli z kursu językowego będą korzystać pracownicy (np. informatycy), którym to szkolenie nie jest niezbędne w pracy, wówczas wartość kursu należy uznać za ich przychód ze stosunku pracy. Taki przychód podlega jednak zwolnieniu ze składek i podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby ustalić, czy koszt udziału pracownika w kursie poniesiony przez pracodawcę stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia tego pracownika, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy jest to dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników jest bowiem przychód osiągnięty z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (art. 4 pkt 9 i art. 18 ust. 1 ustawy systemowej w związku z art. 12 ust. 1 updof).

Kierowanie pracowników na szkolenia związane z bieżącym wykonywaniem pracy, których skutkiem jest zwiększenie efektywności danej firmy, leży przede wszystkim w interesie pracodawcy. Ponadto udział pracownika w kursie na polecenie pracodawcy stanowi charakterystyczny dla stosunku pracy wyraz pracowniczego podporządkowania. Pracownik nie powinien odmówić udziału w kursie, na który został skierowany przez pracodawcę, i w efekcie udział w kursie nie powinien pociągać negatywnych konsekwencji finansowych dla pracownika.

Zatem powinni Państwo ustalić, czy istnieje związek między umiejętnościami, jakie zdobył pracownik w trakcie kursu, a jego obowiązkami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Jeśli taki związek istnieje, koszt kursu poniesiony przez pracodawcę nie jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy. W związku z tym nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika ani przychodu podlegającego opodatkowaniu.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli w czasie kursu pracownik zdobywa wiedzę/umiejętności niezbędne do wykonywania pracy, koszt kursu nie jest dla niego przychodem ze stosunku pracy.

Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 lutego 2008 r. (I SA/Po 1597/07). W tym wyroku sąd odniósł się do treści art. 12 updof, w którym wyliczono składniki przychodu ze stosunku pracy. Zaznaczył, że poniesiony przez pracodawcę koszt udziału pracownika w kursie stanowi wydatek „na pracownika”, a nie - jak mowa w przepisie - „za pracownika”. Zatem sfinansowanie pracownikowi udziału w kursie jako wydatek „na pracownika” nie skutkuje powstaniem przychodu ze stosunku pracy, który stanowi podstawę wymiaru składek i podatku.

 

Inaczej jest w przypadku, gdy nie ma związku między przedmiotem kursu a obowiązkami wykonywanymi w ramach stosunku pracy lub jeżeli pracownik uczestniczy w kursie z własnej wyłącznej inicjatywy (bez skierowania pracodawcy). Wówczas koszt udziału w kursie jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy.

Przychód ze stosunku pracy jest podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika, poza ściśle określonymi wyjątkami. Zwolnienie ze składek i podatku obejmuje m.in. wartość świadczeń poniesionych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy (§ 2 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz art. 21 ust. 1 pkt 90 updof).

Przez „odrębne przepisy” należy rozumieć m.in.:

• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,

• rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Na podstawie tych przepisów wyodrębnia się dwie formy podnoszenia kwalifikacji: szkolne i pozaszkolne. Ze składek i podatku są zwolnione tylko te świadczenia, do których pracownik ma prawo w związku z odbywaniem nauki na podstawie przepisów, poza wynagrodzeniem za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy. Od innych świadczeń, przyznanych przez pracodawcę dobrowolnie, należy naliczyć składki na ubezpieczenia pracownika.

WAŻNE!

Wynagrodzenie za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy nie jest zwolnione ze składek.

Kursy językowe stanowią pozaszkolną formę kształcenia. Z tytułu uczestnictwa w kursie pracownik ma prawo do świadczeń od pracodawcy, jeśli został na ten kurs skierowany. Ma wówczas prawo do:

• zwrotu kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu,

• płatnego urlopu szkoleniowego na udział w obowiązkowych zajęciach oraz płatnego zwolnienia z części dnia pracy w związku z nauką (§ 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych...).

Oznacza to, że jeśli skierowali Państwo na kurs również pracowników, których praca nie jest związana z wiedzą/umiejętnościami zdobywanymi na tym kursie, koszt tego szkolenia będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy zwolnionym ze składek i podatku. Zwolnienie nie obejmie jednak wynagrodzenia za czas urlopu szkoleniowego ani za czas zwolnień z części dnia pracy w celu udziału w kursie.

Należy pamiętać, że ZUS lub urząd skarbowy w trakcie kontroli mogą badać, czy dane szkolenie sfinansowane przez pracodawcę, w którym brał udział pracownik, było związane z prawidłowym funkcjonowaniem firmy.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA