REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki składkowo-podatkowe udziału pracownika w kursie

Kinga Dydek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma zamierza skierować pracowników utrzymujących kontakty z zagranicznymi kontrahentami na kurs językowy oraz sfinansować ich uczestnictwo w kursie. Czy wartość kursu będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników?

Dla części pracowników ukończenie kursu językowego jest niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku. W takim przypadku koszt kursu nie będzie stanowił przychodu ze stosunku pracy, który należałoby wliczyć do podstawy wymiaru składek czy podatku pracownika. Jeśli z kursu językowego będą korzystać pracownicy (np. informatycy), którym to szkolenie nie jest niezbędne w pracy, wówczas wartość kursu należy uznać za ich przychód ze stosunku pracy. Taki przychód podlega jednak zwolnieniu ze składek i podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby ustalić, czy koszt udziału pracownika w kursie poniesiony przez pracodawcę stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia tego pracownika, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy jest to dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników jest bowiem przychód osiągnięty z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (art. 4 pkt 9 i art. 18 ust. 1 ustawy systemowej w związku z art. 12 ust. 1 updof).

Kierowanie pracowników na szkolenia związane z bieżącym wykonywaniem pracy, których skutkiem jest zwiększenie efektywności danej firmy, leży przede wszystkim w interesie pracodawcy. Ponadto udział pracownika w kursie na polecenie pracodawcy stanowi charakterystyczny dla stosunku pracy wyraz pracowniczego podporządkowania. Pracownik nie powinien odmówić udziału w kursie, na który został skierowany przez pracodawcę, i w efekcie udział w kursie nie powinien pociągać negatywnych konsekwencji finansowych dla pracownika.

Zatem powinni Państwo ustalić, czy istnieje związek między umiejętnościami, jakie zdobył pracownik w trakcie kursu, a jego obowiązkami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Jeśli taki związek istnieje, koszt kursu poniesiony przez pracodawcę nie jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy. W związku z tym nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika ani przychodu podlegającego opodatkowaniu.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli w czasie kursu pracownik zdobywa wiedzę/umiejętności niezbędne do wykonywania pracy, koszt kursu nie jest dla niego przychodem ze stosunku pracy.

Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 lutego 2008 r. (I SA/Po 1597/07). W tym wyroku sąd odniósł się do treści art. 12 updof, w którym wyliczono składniki przychodu ze stosunku pracy. Zaznaczył, że poniesiony przez pracodawcę koszt udziału pracownika w kursie stanowi wydatek „na pracownika”, a nie - jak mowa w przepisie - „za pracownika”. Zatem sfinansowanie pracownikowi udziału w kursie jako wydatek „na pracownika” nie skutkuje powstaniem przychodu ze stosunku pracy, który stanowi podstawę wymiaru składek i podatku.

 

Inaczej jest w przypadku, gdy nie ma związku między przedmiotem kursu a obowiązkami wykonywanymi w ramach stosunku pracy lub jeżeli pracownik uczestniczy w kursie z własnej wyłącznej inicjatywy (bez skierowania pracodawcy). Wówczas koszt udziału w kursie jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy.

Przychód ze stosunku pracy jest podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika, poza ściśle określonymi wyjątkami. Zwolnienie ze składek i podatku obejmuje m.in. wartość świadczeń poniesionych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy (§ 2 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz art. 21 ust. 1 pkt 90 updof).

Przez „odrębne przepisy” należy rozumieć m.in.:

• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,

• rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Na podstawie tych przepisów wyodrębnia się dwie formy podnoszenia kwalifikacji: szkolne i pozaszkolne. Ze składek i podatku są zwolnione tylko te świadczenia, do których pracownik ma prawo w związku z odbywaniem nauki na podstawie przepisów, poza wynagrodzeniem za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy. Od innych świadczeń, przyznanych przez pracodawcę dobrowolnie, należy naliczyć składki na ubezpieczenia pracownika.

WAŻNE!

Wynagrodzenie za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy nie jest zwolnione ze składek.

Kursy językowe stanowią pozaszkolną formę kształcenia. Z tytułu uczestnictwa w kursie pracownik ma prawo do świadczeń od pracodawcy, jeśli został na ten kurs skierowany. Ma wówczas prawo do:

• zwrotu kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu,

• płatnego urlopu szkoleniowego na udział w obowiązkowych zajęciach oraz płatnego zwolnienia z części dnia pracy w związku z nauką (§ 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych...).

Oznacza to, że jeśli skierowali Państwo na kurs również pracowników, których praca nie jest związana z wiedzą/umiejętnościami zdobywanymi na tym kursie, koszt tego szkolenia będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy zwolnionym ze składek i podatku. Zwolnienie nie obejmie jednak wynagrodzenia za czas urlopu szkoleniowego ani za czas zwolnień z części dnia pracy w celu udziału w kursie.

Należy pamiętać, że ZUS lub urząd skarbowy w trakcie kontroli mogą badać, czy dane szkolenie sfinansowane przez pracodawcę, w którym brał udział pracownik, było związane z prawidłowym funkcjonowaniem firmy.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA