Kto może ubiegać się o umorzenie składek ZUS
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Umorzeniu mogą ulec niezapłacone składki na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, wypadkowe, zdrowotne oraz na Fundusz Pracy, a także związane z tym odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, koszty upomnienia, opłaty dodatkowe i koszty egzekucyjne - naliczone przez dyrektora oddziału ZUS, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego.
W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?
Kto może złożyć wniosek?
Wniosek o umorzenie składają osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, działalność twórczą, artystyczną i w zakresie wolnego zawodu oraz wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o., spółek jawnych, komandytowych i partnerskich. Uprawnieni do jego złożenia są:
- aktualni przedsiębiorcy,
- osoby, które zakończyły prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 września 2012 r. i nie prowadzą jej w dniu złożenia wniosku,
- wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o., spółek jawnych, komandytowych i partnerskich, jeśli ich płatnik składek zakończył prowadzenie działalności gospodarczej (jeśli nie - wniosek składa płatnik składek),
- spadkobiercy lub osoby trzecie, jeśli są zobowiązane do zapłaty składek (na mocy decyzji ZUS o przeniesieniu odpowiedzialności za zobowiązania przedsiębiorcy z tego tytułu).
Aby uzyskać umorzenie niezapłaconych składek, przedsiębiorca nie może w dniu wydania decyzji w tej sprawie zalegać z zapłatą niepodlegających umorzeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych (zarówno własnych, jak i pracowników). Nie dotyczy to zaległych należności sprzed 1999 r.
Zapraszamy na forum Księgowość
Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013
Terminy
Wnioski o umorzenie można składać od 15 stycznia 2013 r. do 15 stycznia 2015 r. Jeśli w tym czasie ZUS wyda decyzję o:
- podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym,
- wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. lub
- przeniesieniu odpowiedzialności z tego tytułu na spadkobiercę bądź osobę trzecią,
wówczas wniosek o umorzenie można będzie złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia, w którym decyzja ZUS stała się prawomocna (chyba, że termin 15 stycznia 2015 r. będzie dłuższy).
Potrzebne dokumenty
Osoby nie prowadzące już działalności gospodarczej składają tylko wniosek o umorzenie należności. Aktualni przedsiębiorcy do wniosku o umorzenie powinni dołączyć:
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę - przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie,
- oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej,
- zaświadczenie/oświadczenie o udzielonej pomocy de minimis lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis.
Ich wnioski zostaną rozpatrzone po ogłoszeniu decyzji Komisji Europejskiej stwierdzającej, że umorzenie nie stanowi pomocy publicznej lub, że stanowi pomoc publiczną zgodnie z rynkiem wewnętrznym.
Zaostrza się walka z oszustwami podatkowymi
Umowa z San Marino o wymianie informacji podatkowych
Opóźnienia w publikacji umów podatkowych
Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat