REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od ZUS-u za zwłokę w wypłacie świadczeń. Co po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Odsetki od ZUS-u za zwłokę w wypłacie świadczeń. Co po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?
Odsetki od ZUS-u za zwłokę w wypłacie świadczeń. Co po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą covidową ZUS nie musi wypłacać odsetek ustawowych za opóźnienie w razie przekroczenia terminu wypłaty świadczeń jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń następuje w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Czy w obecnej sytuacji nie jest to nadużyciem prawa? Jakie skutki w tym zakresie wywoła zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego?

ZUS nie musi wypłacać odsetek - podstawa prawna 

Zgodnie z art. 31zd ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej zwaną „Specustawą”, „Ustawą”  lub „Ustawą Covidową”) Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ma obowiązku wypłaty odsetek ustawowych za opóźnienie w razie przekroczenia terminu wypłaty świadczeń, jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych następuje w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Przywołany przepis miał na celu ochronę ZUS przed konsekwencjami finansowymi opóźnień w rozpatrywaniu spraw, co związane było ze zwiększoną liczbą napływających wniosków o świadczenia chorobowe oraz o sprawy związane z pomocą przyznaną płatnikom w okresie epidemii. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bez odsetek od ZUS nawet przy błędnej decyzji?

Problematyka przepisu art. 31 zd Ustawy Covidowej dotyczy tego, że przedstawiciele organu rentowego uznają, iż pozwala on nie wypłacać odsetek także w przypadku wydania błędnej decyzji odmawiającej świadczenia lub zaniżającej jego wysokość. Oznacza to, że ZUS odmawia wypłaty odsetek od zaległego świadczenia, nawet jeśli sąd uwzględni to odwołanie i zmieni decyzję na korzyść odwołującego. W związku z tym ZUS nie ponosi odpowiedzialności za zaistniałe opóźnienie w spełnieniu świadczenia, które było spowodowane wydaniem wadliwej decyzji. Co za tym idzie, jeśli opóźnienie w przyznaniu lub wypłaceniu świadczenia jest następstwem okoliczności, za które ZUS nie ponosi odpowiedzialności, to wówczas ZUS jest zwolniony od zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie, określonych przepisami prawa cywilnego. 

W związku z zaistniałą sytuacją, pojawiają się wątpliwości dotyczące tego czy aby przewidziane rozwiązanie nie zaczyna spełniać przesłanek nadużycia prawa. Ponadto wskazuje się, że przepis nie stanowi już uzasadnionej ochrony organu rentownego związanej z jego chwilowo nadmiernym obciążeniem, które miało miejsce głównie w pierwszych miesiącach trwania epidemii COVID-19. 

Organy publiczne mają obowiązek załatwiania sprawa przy uwzględnieniu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli. Wobec powyższego poszkodowanymi w ramach regulacji pozostają przede wszystkim obywatele. 

Co z odsetkami za zwłokę ZUS po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

Na początku maja 2023 r. został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczący odwołania stanu zagrożenia epidemicznego związanego z COVID-19, który ma wejść w życie z dniem ogłoszenia i przewiduje  odwołanie z dniem 1 lipca 2023 r. na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. 

Istotną konsekwencją tego będzie zmiana obowiązywania niektórych przepisów, w tym art. 31zd Ustawy Covidowej  zgodnie z którym jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń przez ZUS przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, lub w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, to w razie jego przekroczenia organ rentowy nie musi wypłacać odsetek ustawowych za opóźnienie. 
W praktyce oznacza to zakończenie okresu, w którym Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie miał obowiązku wypłacać odsetek za zwłokę, gdy świadczenie wypłacał ubezpieczonym z opóźnieniem. Powyższa regulacja została wprowadzona z uwagi zwiększony napływ wniosków o świadczenia realizowane przez ZUS w okresie pandemii COVID-19. 

Wnioski dotyczyły m.in. świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, tj. zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczeń rehabilitacyjnych. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw napisało, że opóźnienia w wypłacie świadczeń były spowodowane wywołanym pandemią zwiększeniem się wniosków o zasiłki, w związku z czym ZUS został zwolniony z wypłacania odsetek z tytułu opóźnienia. 

Projekt ministerstwa przewiduje ograniczenie przepisu umożliwiającego ZUS niewypłacanie odsetek z tytułu opóźnień w wypłacie świadczeń. Przewiduje się, że problematyka związana z regulacją dotyczyć będzie osób, którym decyzja została wydana w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, a rozstrzygnięcie nastąpi dopiero po ich odwołaniu lub gdy wydano decyzje przed epidemią, a wypłata miała nastąpić podczas trwania stanów epidemii albo zagrożenia epidemicznego

Dotychczasowa linia orzecznicza wskazywała na to, że sądy brały pod uwagę datę, w której prawo do świadczenia miało być zrealizowane. 

Podsumowanie 

Podsumowując nadal obowiązuje art. 31zd Ustawy, który zwalnia organ rentowy z obowiązku zapłaty odsetek z tytułu opóźnień w wypłacie świadczeń, jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Przepis miał na celu ochronę ZUS przed konsekwencjami finansowymi opóźnień w rozpatrywaniu spraw z uwagi na epidemię jednak z czasem problem ten stracił na znaczeniu, a regulacje prawne pozostały. Mimo tego, iż ustały okoliczności, które uzasadniały obowiązywanie przepisu, to przedstawiciele organu rentowego nadal go stosują przez co skutecznie zwalniają się z obowiązku zapłaty odsetek za wadliwie wydane decyzje bądź też opóźnienie w wypłacie świadczeń. 

Prawo do odsetek powinno być kompensatą dla obywateli i nie powinno być nadużywane, w związku z czym należy czekać na rozwiązania i konsekwencje prawne jakie przyniesienie zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego na terenie Rzeczypospolitej. 

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że problem, który się pojawi będzie dotyczył sytuacji, w której pomimo, że stan warunkujący stosowanie przepisu zostanie zniesiony, to przepis będzie dalej obowiązywał. To zaś rodzi wątpliwość odnośnie tego jakie stanowisko po zniesieniu stanu epidemii przyjmą sądy w sprawach dotyczących wypłaty odsetek za zwłokę w stosunku do osób, dla których decyzja została wydana w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, a rozstrzygnięcie nastąpi dopiero po ich odwołaniu. Niejednoznaczna może być także sytuacja osób, dla których decyzja została wydana przed epidemią, a wypłata świadczenia miała nastąpić już podczas trwania stanów epidemii albo zagrożenia epidemicznego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA