REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od ZUS-u za zwłokę w wypłacie świadczeń. Co po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Odsetki od ZUS-u za zwłokę w wypłacie świadczeń. Co po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?
Odsetki od ZUS-u za zwłokę w wypłacie świadczeń. Co po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą covidową ZUS nie musi wypłacać odsetek ustawowych za opóźnienie w razie przekroczenia terminu wypłaty świadczeń jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń następuje w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Czy w obecnej sytuacji nie jest to nadużyciem prawa? Jakie skutki w tym zakresie wywoła zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego?

ZUS nie musi wypłacać odsetek - podstawa prawna 

Zgodnie z art. 31zd ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej zwaną „Specustawą”, „Ustawą”  lub „Ustawą Covidową”) Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ma obowiązku wypłaty odsetek ustawowych za opóźnienie w razie przekroczenia terminu wypłaty świadczeń, jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych następuje w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Przywołany przepis miał na celu ochronę ZUS przed konsekwencjami finansowymi opóźnień w rozpatrywaniu spraw, co związane było ze zwiększoną liczbą napływających wniosków o świadczenia chorobowe oraz o sprawy związane z pomocą przyznaną płatnikom w okresie epidemii. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bez odsetek od ZUS nawet przy błędnej decyzji?

Problematyka przepisu art. 31 zd Ustawy Covidowej dotyczy tego, że przedstawiciele organu rentowego uznają, iż pozwala on nie wypłacać odsetek także w przypadku wydania błędnej decyzji odmawiającej świadczenia lub zaniżającej jego wysokość. Oznacza to, że ZUS odmawia wypłaty odsetek od zaległego świadczenia, nawet jeśli sąd uwzględni to odwołanie i zmieni decyzję na korzyść odwołującego. W związku z tym ZUS nie ponosi odpowiedzialności za zaistniałe opóźnienie w spełnieniu świadczenia, które było spowodowane wydaniem wadliwej decyzji. Co za tym idzie, jeśli opóźnienie w przyznaniu lub wypłaceniu świadczenia jest następstwem okoliczności, za które ZUS nie ponosi odpowiedzialności, to wówczas ZUS jest zwolniony od zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie, określonych przepisami prawa cywilnego. 

W związku z zaistniałą sytuacją, pojawiają się wątpliwości dotyczące tego czy aby przewidziane rozwiązanie nie zaczyna spełniać przesłanek nadużycia prawa. Ponadto wskazuje się, że przepis nie stanowi już uzasadnionej ochrony organu rentownego związanej z jego chwilowo nadmiernym obciążeniem, które miało miejsce głównie w pierwszych miesiącach trwania epidemii COVID-19. 

Organy publiczne mają obowiązek załatwiania sprawa przy uwzględnieniu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli. Wobec powyższego poszkodowanymi w ramach regulacji pozostają przede wszystkim obywatele. 

Co z odsetkami za zwłokę ZUS po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego?

Na początku maja 2023 r. został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczący odwołania stanu zagrożenia epidemicznego związanego z COVID-19, który ma wejść w życie z dniem ogłoszenia i przewiduje  odwołanie z dniem 1 lipca 2023 r. na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. 

Istotną konsekwencją tego będzie zmiana obowiązywania niektórych przepisów, w tym art. 31zd Ustawy Covidowej  zgodnie z którym jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń przez ZUS przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, lub w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, to w razie jego przekroczenia organ rentowy nie musi wypłacać odsetek ustawowych za opóźnienie. 
W praktyce oznacza to zakończenie okresu, w którym Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie miał obowiązku wypłacać odsetek za zwłokę, gdy świadczenie wypłacał ubezpieczonym z opóźnieniem. Powyższa regulacja została wprowadzona z uwagi zwiększony napływ wniosków o świadczenia realizowane przez ZUS w okresie pandemii COVID-19. 

Wnioski dotyczyły m.in. świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, tj. zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczeń rehabilitacyjnych. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw napisało, że opóźnienia w wypłacie świadczeń były spowodowane wywołanym pandemią zwiększeniem się wniosków o zasiłki, w związku z czym ZUS został zwolniony z wypłacania odsetek z tytułu opóźnienia. 

Projekt ministerstwa przewiduje ograniczenie przepisu umożliwiającego ZUS niewypłacanie odsetek z tytułu opóźnień w wypłacie świadczeń. Przewiduje się, że problematyka związana z regulacją dotyczyć będzie osób, którym decyzja została wydana w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, a rozstrzygnięcie nastąpi dopiero po ich odwołaniu lub gdy wydano decyzje przed epidemią, a wypłata miała nastąpić podczas trwania stanów epidemii albo zagrożenia epidemicznego

Dotychczasowa linia orzecznicza wskazywała na to, że sądy brały pod uwagę datę, w której prawo do świadczenia miało być zrealizowane. 

Podsumowanie 

Podsumowując nadal obowiązuje art. 31zd Ustawy, który zwalnia organ rentowy z obowiązku zapłaty odsetek z tytułu opóźnień w wypłacie świadczeń, jeżeli termin wydania decyzji lub wypłaty świadczeń przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Przepis miał na celu ochronę ZUS przed konsekwencjami finansowymi opóźnień w rozpatrywaniu spraw z uwagi na epidemię jednak z czasem problem ten stracił na znaczeniu, a regulacje prawne pozostały. Mimo tego, iż ustały okoliczności, które uzasadniały obowiązywanie przepisu, to przedstawiciele organu rentowego nadal go stosują przez co skutecznie zwalniają się z obowiązku zapłaty odsetek za wadliwie wydane decyzje bądź też opóźnienie w wypłacie świadczeń. 

Prawo do odsetek powinno być kompensatą dla obywateli i nie powinno być nadużywane, w związku z czym należy czekać na rozwiązania i konsekwencje prawne jakie przyniesienie zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego na terenie Rzeczypospolitej. 

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że problem, który się pojawi będzie dotyczył sytuacji, w której pomimo, że stan warunkujący stosowanie przepisu zostanie zniesiony, to przepis będzie dalej obowiązywał. To zaś rodzi wątpliwość odnośnie tego jakie stanowisko po zniesieniu stanu epidemii przyjmą sądy w sprawach dotyczących wypłaty odsetek za zwłokę w stosunku do osób, dla których decyzja została wydana w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, a rozstrzygnięcie nastąpi dopiero po ich odwołaniu. Niejednoznaczna może być także sytuacja osób, dla których decyzja została wydana przed epidemią, a wypłata świadczenia miała nastąpić już podczas trwania stanów epidemii albo zagrożenia epidemicznego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA