REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekroczenie podstawy wymiaru składek ZUS - ujęcie rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kilku pracowników spółki przekroczyło roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Mimo to składki za kolejne miesiące zostały odprowadzone. W jaki sposób rozliczyć w księgach powstałą nadpłatę?

Małgorzata Kawczyńska

REKLAMA

Autopromocja

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005


Pracodawca powinien skorygować deklarację DRA za miesiąc, w którym nastąpiło błędne pobranie składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne. Korektę w ewidencji księgowej można przeprowadzić w bieżącym miesiącu, w którym zorientowano się, że popełniono błąd. Nie ma potrzeby przeprowadzania korekty księgowej wstecz.

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. W 2007 r. wynosi ona 78 480 zł.

REKLAMA

Do czasu osiągnięcia tej kwoty składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oblicza się od podstawy wymiaru ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i przekazuje do ZUS. Po przekroczeniu przez ubezpieczonego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek płatnik jest obowiązany zaprzestać obliczania i przekazywania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Skutkuje to zwiększeniem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Wyższa jest też kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli do opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zobowiązany więcej niż jeden płatnik, ubezpieczony ma obowiązek zawiadomić wszystkich płatników o przekroczeniu kwoty rocznej podstawy wymiaru składek. Za skutki błędnego zawiadomienia powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odpowiada ubezpieczony.

Za datę stwierdzenia nienależnie opłaconych składek uważa się datę otrzymania przez ZUS imiennego raportu miesięcznego korygującego i deklaracji rozliczeniowej korygującej.

Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło pięć lat.

Ewidencja księgowa

Po wykryciu błędu pracodawca powinien skorygować deklarację DRA za miesiąc, w którym nastąpiło błędne pobranie składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne. Nadpłatę z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należy doliczyć pracownikowi do wynagrodzenia brutto i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przekroczenia rocznej podstawy ich wymiaru stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w miesiącu, w którym ten zwrot zostanie dokonany.

Korektę zapisów księgowych można przeprowadzić na dwa sposoby:

- stornując w całości wcześniejszy zapis i wprowadzając do ewidencji wartości prawidłowe,

- dokonując korekty poprzez wyksięgowanie wyłącznie różnicy.

Przykład

Założenia

1. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie brutto w wysokości 13 500 zł miesięcznie.

2. W okresie od stycznia do czerwca 2007 r. pracownik nie przebywał na zasiłku chorobowym.

3. Pracownik przekroczył pierwszy próg podatkowy, w związku z tym odprowadzany jest podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 30 proc.

4. Wynagrodzenie pracownika płatne jest do 28 dnia miesiąca z dołu.

5. Pracownik w czerwcu przekroczył podstawę wymiaru o kwotę 2520 zł, jednak odprowadzono składki na ubezpieczenia społeczne od całej kwoty wynagrodzenia.

Wartości przyjęte w przykładzie służą jedynie pokazaniu sposobu ewidencji.

Ewidencja księgowa w czerwcu

1. Wynagrodzenie brutto:

Wn „Koszty wynagrodzeń” 13 500,00

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 13 500,00

2. Składki na ubezpieczenia społeczne:

a) finansowane przez pracownika - 2525,85 zł, w tym:

- ubezpieczenie emerytalne - 1317,60 zł,

- ubezpieczenie rentowe - 877,50 zł,

- ubezpieczenie chorobowe - 330,75 zł,

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 2525,85

Ma „Rozrachunki z ZUS” 2525,85

b) finansowane przez pracodawcę - 2844,45 zł, w tym:

- ubezpieczenie emerytalne - 1317,60 zł,

- ubezpieczenie rentowe - 877,50 zł,

- Fundusz Pracy - 330,75 zł,

- FGŚP - 13,50 zł,

- ubezpieczenie wypadkowe - 305,10 zł,

Wn „Ubezpieczenia społeczne” 2844,45

Ma „Rozrachunki z ZUS” 2844,45

3. Składka na ubezpieczenie zdrowotne - 987,68 zł:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 987,68

Ma „Rozrachunki z ZUS” 987,68

4. PDOF - 2361,00 zł:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 2361,00

Ma „Rozrachunki z tytułu PDOF” 2361,00

5. Zapłata wynagrodzenia za czerwiec - 7625,47 zł:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 7625,47

Ma „Rachunek bankowy” 7625,47

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W rozliczeniu ZUS za czerwiec pracodawca stwierdził błąd, który skorygował w lipcu. Spółka sporządziła korektę deklaracji ZUS DRA oraz wystąpiła z wnioskiem o zaliczenie nadpłaconej kwoty z tytułu ubezpieczeń społecznych na poczet zobowiązania wobec ZUS za lipiec. Uregulowano niedopłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Nadpłatę składek sfinansowanych przez pracownika pracodawca doliczył do kwoty wynagrodzenia za lipiec.

Zestawienie do korekty składek finansowanych przez pracownika

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zestawienie do korekty składek finansowanych przez pracodawcę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w lipcu:

1. Korekta składek na ubezpieczenia społeczne:

a) finansowanych przez pracownika - 409,75 zł

Wn „Rozrachunki z ZUS” 409,75

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 409,75

b) finansowanych przez pracodawcę - 409,75 zł

Wn „Rozrachunki z ZUS” 409,75

Ma „Ubezpieczenia społeczne” 409,75

2. Korekta składki na ubezpieczenie zdrowotne - 36,87 zł:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 36,87

Ma „Rozrachunki z ZUS” 36,87

3. Uregulowanie zaległości z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne:

Wn „Rozrachunki z ZUS” 36,87

Ma „Rachunek bankowy” 36,87

4. Wynagrodzenie brutto za lipiec - 13 500,00 zł:

Wn „Koszty wynagrodzeń” 13 500,00

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 13 500,00

5. Składki na ubezpieczenie społeczne - policzone od kwoty 13 500,00 zł:

a) finansowane przez pracownika - ubezpieczenie chorobowe - 330,75 zł

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 330,75

Ma „Rozrachunki z ZUS” 330,75

b) finansowane przez pracodawcę - 649,35 zł, w tym:

- Fundusz Pracy - 330,75 zł,

- FGŚP - 13,50 zł,

- ubezpieczenie wypadkowe - 305,10 zł.

Wn „Ubezpieczenia społeczne” 649,35

Ma „Rozrachunki z ZUS” 649,35

6. Składka na ubezpieczenie zdrowotne - 1222,11 zł. Przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne należy uwzględnić kwotę nadpłaconych składek za czerwiwec 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 1222,11

Ma „Rozrachunki z ZUS” 1222,11

7. PDOF - 2941 zł:

Przy obliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych należy uwzględnić kwotę nadpłaconych składek za czerwiec 2007 r., tj. 409,75 zł. Pobraną zaliczkę na podatek od kwoty nadpłaty należy uwzględnić w rozliczeniu za lipiec 2007 r.

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 2 941,00

Ma „Rozrachunki z tytułu PDOF” 2 941,00

8. Zapłata wynagrodzenia pracownikowi:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 9379,02

Ma „Rachunek bankowy” 9379,02

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

• art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 27b i 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• art. 18, 19 i 22, art. 24 ust. 6b-8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA