REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka zdrowotna w 2026 roku: zmiany będą rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?
Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

rozwiń >

Składka zdrowotna 2026: Główne założenia reformy

Reforma składki zdrowotnej na 2026 rok przewiduje wprowadzenie progów dochodowych i przychodowych dla przedsiębiorców, zależnie od wybranej formy opodatkowania. Dla osób rozliczających się na skali podatkowej lub z podatkiem liniowym, przy dochodach do 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia (około 12 400 zł miesięcznie), składka miałaby wynosić 314,96 zł miesięcznie. Powyżej tego progu naliczano by dodatkowo 4,9% od nadwyżki.

Dla ryczałtowców przychody do 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia (około 24 800 zł miesięcznie) objęte byłyby również stawką 314,96 zł, a od nadwyżki pobierano by 3,5%.

Równocześnie usunięta zostanie możliwość odliczania składki zdrowotnej od podatku dla części przedsiębiorców. Z jednej strony mamy więc pewne uproszczenia (jednolite podejście do osób opodatkowanych skalą i „liniówką”), z innej większe skomplikowanie (poprzez wprowadzenie dwóch „progów” i dwóch różnych poziomów procentowych).

Propozycje takich zmian wynikają z procedowanego obecnie w Sejmie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw - druk 838.

REKLAMA

Polityczne turbulencje wokół składki zdrowotnej

Reforma wywołuje napięcia w koalicji rządzącej. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz wyraziła zdziwienie wobec stanowiska części koalicjantów: "Budzi zdziwienie takie podejście do zobowiązania koalicyjnego, rządowej ustawy, gdzie nagle koalicjant wypiera się własnej umowy koalicyjnej". Jej zdaniem reforma jest "rozwiązaniem potrzebnym" i stanowi "robienie porządków po Polskim Ładzie".

Z kolei minister zdrowia Izabela Leszczyna zapowiedziała, że nie poprze propozycji rządu, argumentując, że NFZ "z pewnością tego nie udźwignie". Podobne stanowisko zajęła Lewica, zapowiadając weto w głosowaniu.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman podkreślał, że projekt jest "efektem wielomiesięcznych dyskusji i wypracowanego w koalicji kompromisu", a ze zmian skorzysta "prawie 2,5 miliona podatników prowadzących działalność", z czego 75% zapłaci prostą składkę ryczałtową.

Korzyści dla przedsiębiorców czy zagrożenie dla służby zdrowia?

Proponowane zmiany przyniosą ulgę wielu przedsiębiorcom, szczególnie mikroprzedsiębiorcom. Zwolennicy reformy argumentują, że obecne obciążenia są "nadmiarowe" i "prowadzą do zamykania setek tysięcy firm". Minister Pełczyńska-Nałęcz podkreśla również, że "pieniądze na ten cel są zabezpieczone", co powinno rozwiewać obawy o finansowanie służby zdrowia.

Przeciwnicy zmian wskazują natomiast na potencjalne problemy z finansowaniem NFZ. Zdaniem minister Leszczyny Fundusz może nie udźwignąć kosztów reformy, co budzi obawy o stabilność systemu ochrony zdrowia.

Ważnym, chociaż niestety pomijanym w dyskusji jest aspekt funkcjonowania składki zdrowotnej jako elementu składowego obciążeń fiskalnych przedsiębiorców (i pracowników, o których w ogóle się nie wspomina w tej dyskusji). Ponieważ oprócz składki zdrowotnej przedsiębiorcy płacą również PIT oraz składki społeczne, zmiany tylko w jednym systemie nie zmienią diametralnie ich sytuacji.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Warto podkreślić, że proponowane zmiany stanowią kontynuację reform zapoczątkowanych w 2025 roku, kiedy to obniżono minimalną podstawę wymiaru składki zdrowotnej do 75% minimalnego wynagrodzenia i zlikwidowano obowiązek płacenia składki od sprzedaży środków trwałych.

Reforma z 2026 roku idzie krok dalej, wprowadzając bardziej progresywne podejście do naliczania składek, co dla większości przedsiębiorców może oznaczać korzyści finansowe. Szczególnie zyskać mają osoby o niskich i średnich dochodach. Podkreślić jednak należy, że dla większości osób zmiana ta nie będzie znacząca.

Ewolucja czy rewolucja?

Czy planowane zmiany to ewolucja, czy rewolucja w systemie składki zdrowotnej? Z jednej strony, wprowadzenie progów dochodowych i przychodowych oraz zróżnicowanych stawek to znacząca zmiana w stosunku do obecnego systemu. Z drugiej strony, reforma ta nie oznacza powrotu do sytuacji sprzed Polskiego Ładu, o czym przypomina wiceminister Neneman: "Powrotu do sytuacji sprzed Polskiego Ładu nie ma, bo Polski Ład zrobił dużo różnych rzeczy: zmieniła się kwota wolna w PIT, stawka podatku w PIT".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Perspektywy na przyszłość

Losy reformy składki zdrowotnej na 2026 rok pozostają niepewne ze względu na różnice zdań w koalicji rządzącej. Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność śledzenia rozwoju sytuacji i przygotowania się na różne scenariusze.
Jako doradca podatkowy zalecam przedsiębiorcom dokładne przeanalizowanie własnej sytuacji finansowej i przygotowanie strategii na wypadek wejścia w życie nowych przepisów. Warto również rozważyć konsultację z ekspertem, który pomoże ocenić indywidualne konsekwencje planowanych zmian.

Autor: Michał Panek, doradca podatkowy, menedżer w CRIDO

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 838) - przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA