REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zleceniobiorcy pracującego za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kozłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lipca wysłaliśmy 2 zleceniobiorców do pracy na terenie Francji na okres 10 miesięcy. Miesięczne wynagrodzenie tych osób to 2300 zł. Otrzymaliśmy już z ZUS zaświadczenia E-101 dla tych osób. Czy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zleceniobiorców wykonujących pracę za granicą ustala się tak jak dla delegowanych pracowników? Od jakiej kwoty należy naliczyć i odprowadzić składki?

RADA

REKLAMA

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za zleceniobiorców należy naliczyć od przychodu stanowiącego miesięczne wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia, tj. od kwoty 2300 zł. Nie należy stosować zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia pracowników oddelegowanych do pracy za granicę.

UZASADNIENIE

Na potrzeby ustalenia ustawodawstwa właściwego w zakresie ubezpieczeń przepisy unijne uznają osobę wykonującą umowę zlecenia za pracownika najemnego. Jednak zasada ta nie ma zastosowania w przypadku ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorcy. W tym zakresie należy stosować przepisy regulujące polski system ubezpieczeń.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskiwany z tytułu wykonywania umowy zlecenia, jeżeli odpłatność w umowie została ustalona kwotowo, w stawce godzinowej, akordowej albo prowizyjnie. Jeżeli odpłatność została ustalona w innej formie, podstawę wymiaru składek stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia (art. 18 ust. 3 i 7 ustawy systemowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwo ustalili w umowie zlecenia, że zleceniobiorcy mają prawo do wynagrodzenia w wysokości 2300 zł miesięcznie. Kwota ta będzie podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne zleceniobiorców będzie natomiast kwota 2300 zł pomniejszona o kwoty składek na ubezpieczenia społeczne finansowane przez ubezpieczonych. Te kwoty będą stanowiły podstawę wymiaru składek zarówno za okres pracy na terenie kraju, jak i w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Kwota wynagrodzenia (2300 zł) jest niższa niż prognozowane na 2008 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie. W przypadku oddelegowanych pracowników musieliby Państwo odprowadzać składki od podstawy podwyższonej do tej kwoty, tj. do 2843 zł (art. 32 ustawy budżetowej na rok 2008). Do zleceniobiorców nie ma jednak zastosowania rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które określa minimalną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oddelegowanych pracowników.

Przychodu zleceniobiorcy nie pomniejsza się o kwotę diet za każdy dzień pobytu za granicą i nie ma określonej minimalnej miesięcznej podstawy wymiaru składek. Dlatego podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oddelegowanego zleceniobiorcy jest przychód faktycznie uzyskany w miesiącu.

PRZYKŁAD

Zakład oddelegował do pracy w Niemczech dwie osoby - pracownika i zleceniobiorcę. Pracownik i zleceniobiorca otrzymali za lipiec br. pensje w wysokości po 1980 euro. Ustalając podstawę wymiaru składek firma przeliczyła wynagrodzenia według kursu walut obowiązującego w wysokości 3,36 zł: 1980 euro × 3,36 zł = 6652,80 zł.

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za lipiec br. pracownika będzie kwota jego wynagrodzenia pomniejszona o równowartość diet za każdy dzień pobytu (42 euro za dobę), nie niższa jednak od prognozowanego wynagrodzenia na 2008 r.:

6652,80 zł - (31 dni pobytu × 42 euro × 3,36 zł) = 6652,80 zł - 4374,72 zł = 2278,08 zł.

Jest to kwota niższa od prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na 2008 r., dlatego podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika za lipiec br. będzie kwota tego wynagrodzenia (2843 zł).

Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorcy należy opłacić od faktycznie osiągniętego przychodu, tj. od kwoty 6652,80 zł.

• art. 4 pkt 9, art. 9 ust. 1, art. 18 ust. 1 i ust. 3, art. 19 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

• art. 14 ust. 1a rozporządzenia Rady EWG nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 71.149.2 ze zm.),

• art. 32 ustawy budżetowej na rok 2008 z 23 stycznia 2008 r. (DzU nr 19, poz. 117),

• § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Małgorzata Kozłowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA