REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dofinansowanie z ZFŚS do kwartalnych karnetów oraz do wypoczynku jest opodatkowane i oskładkowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W firmie pracownicy osiągający najniższe dochody otrzymują dofinansowanie z ZFŚS na zakup karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe. Dofinansowanie do kwartalnego karnetu wynosi 100 zł (50% wartości karnetu). Pracownik, który korzystał z karnetów od początku roku, wykorzystał już 400 zł dofinansowania w 2008 r. Dodatkowo w listopadzie br. był na urlopie wypoczynkowym i wypłaciliśmy mu dofinansowanie wypoczynku w wysokości 300 zł. Jak rozliczyć dofinansowanie do karnetów za IV kwartał oraz dofinansowanie do wypoczynku pod względem podatkowo-składkowym?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób rozliczenia dofinansowania do karnetów pod względem podatkowym zależy od tego, jaki rodzaj świadczenia otrzymuje pracownik - pieniężne czy rzeczowe. Pieniądze są opodatkowane w pełnej wysokości, a rzeczy tylko do wartości 380 zł. Dofinansowanie karnetów z funduszu socjalnego nie podlega oskładkowaniu. Natomiast dopłata do wypoczynku w wysokości 300 zł podlega podatkowi dochodowemu, ale jest zwolniona ze składek na ZUS.

UZASADNIENIE

Dofinansowanie do karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe, tak jak wszystkie świadczenia socjalne pochodzące z ZFŚS dla pracownika, nie podlega oskładkowaniu.

Z podatku dochodowego od osób fizycznych zwolniona jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, ale do ustalonego limitu (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W 2008 r. limit ten wynosi 380 zł. Należy pamiętać, że świadczenia rzeczowe, takie jak bony, talony i inne znaki, uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym są traktowane w rozliczeniach jak wypłaty w pieniądzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karnety na basen, siłownię czy inne zajęcia sportowo-rekreacyjne, a także bilety wstępu na różnego rodzaju imprezy kulturalno-oświatowe, sfinansowane z ZFŚS i przekazane pracownikowi, podlegają więc zwolnieniu do kwoty 380 zł (2008 r.). Zwolnienie przysługuje, gdy pracodawca zakupuje karnety z pieniędzy ZFŚS, a potem rozdaje je pracownikom zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

W zależności od sytuacji życiowej czy materialnej pracownik może otrzymać karnet, nic za niego nie płacąc lub dopłacając określoną część wartości karnetu. Wtedy mówimy o świadczeniach częściowo odpłatnych. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem pracownika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną zgodnie z zasadami wyceny określonymi w przepisach podatkowych, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

PRZYKŁAD

Właściciel firmy konsultingowej co kwartał proponuje pracownikom karnety na zajęcia sportowe oraz do teatru. Pracownicy finansują połowę wartości karnetów - 95 zł, a pracodawca finansuje drugą połowę (95 zł). Karnety te podlegają zwolnieniu z podatku. Jeżeli wartość karnetu wynosi 190 zł, a pracownik otrzymuje go za połowę ceny, to jego przychód stanowi 95 zł. Przychód ten powstaje w miesiącu otrzymania świadczenia rzeczowego. Ze względu na zwolnienie takiego świadczenia z podatku dochodowego płatnik nie dolicza pracownikowi tej kwoty do reszty jego przychodów ze stosunku pracy.

Zupełnie inaczej będzie w sytuacji, gdy pracownik najpierw sam kupuje karnet, a następnie, po okazaniu go pracodawcy, otrzymuje częściowy zwrot kosztu karnetu ze środków ZFŚS. Wówczas pracownik dostaje świadczenie w postaci pieniężnej, a nie rzeczowej. W takiej sytuacji zwolnienie z podatku dochodowego nie ma zastosowania. Zwolnienie to nie dotyczy bowiem świadczeń pieniężnych. Kwota refundacji, czyli odpłatność, jaką ponosi pracodawca za pracownika, stanowi przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

WAŻNE!

Zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych jest wyłącznie wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Państwa pracownicy w czwartym kwartale bieżącego roku otrzymali kolejny karnet (świadczenie rzeczowe) za 100 zł. Łącznie wartość wszystkich otrzymanych w roku karnetów przekroczy limit zwolnienia wynoszący 380 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę (20 zł; bo 400 zł - - 380 zł) będzie już opodatkowana. Należy ją doliczyć do pozostałych przychodów w miesiącu odebrania karnetu i pobrać zaliczkę podatkową na zasadach ogólnych.

Natomiast dofinansowanie do wypoczynku w kwocie 300 zł, jako świadczenie pieniężne, stanowi przychód ze stosunku pracy. Podlega więc w pełni podatkowi dochodowemu na ogólnych zasadach (art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tutaj żadne zwolnienie nie ma zastosowania.

Pracodawca, przekazując pracownikom określone świadczenia socjalne finansowane z ZFŚS, w ogóle nie nalicza od nich składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie ma tu więc żadnych limitów co do ich wartości. Nie ma również znaczenia forma świadczenia. Obojętne jest więc, czy chodzi o świadczenie pieniężne czy rzeczowe. Ważne, że pochodzi ono ze środków ZFŚS. Zatem zarówno dofinansowanie do urlopu wypoczynkowego, jak i karnetów nie wchodzi do podstawy wymiaru składek na ZUS.

• art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 1 i ust. 2b, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA