REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dofinansowanie z ZFŚS do kwartalnych karnetów oraz do wypoczynku jest opodatkowane i oskładkowane

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W firmie pracownicy osiągający najniższe dochody otrzymują dofinansowanie z ZFŚS na zakup karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe. Dofinansowanie do kwartalnego karnetu wynosi 100 zł (50% wartości karnetu). Pracownik, który korzystał z karnetów od początku roku, wykorzystał już 400 zł dofinansowania w 2008 r. Dodatkowo w listopadzie br. był na urlopie wypoczynkowym i wypłaciliśmy mu dofinansowanie wypoczynku w wysokości 300 zł. Jak rozliczyć dofinansowanie do karnetów za IV kwartał oraz dofinansowanie do wypoczynku pod względem podatkowo-składkowym?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób rozliczenia dofinansowania do karnetów pod względem podatkowym zależy od tego, jaki rodzaj świadczenia otrzymuje pracownik - pieniężne czy rzeczowe. Pieniądze są opodatkowane w pełnej wysokości, a rzeczy tylko do wartości 380 zł. Dofinansowanie karnetów z funduszu socjalnego nie podlega oskładkowaniu. Natomiast dopłata do wypoczynku w wysokości 300 zł podlega podatkowi dochodowemu, ale jest zwolniona ze składek na ZUS.

UZASADNIENIE

Dofinansowanie do karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe, tak jak wszystkie świadczenia socjalne pochodzące z ZFŚS dla pracownika, nie podlega oskładkowaniu.

REKLAMA

Z podatku dochodowego od osób fizycznych zwolniona jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, ale do ustalonego limitu (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W 2008 r. limit ten wynosi 380 zł. Należy pamiętać, że świadczenia rzeczowe, takie jak bony, talony i inne znaki, uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym są traktowane w rozliczeniach jak wypłaty w pieniądzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karnety na basen, siłownię czy inne zajęcia sportowo-rekreacyjne, a także bilety wstępu na różnego rodzaju imprezy kulturalno-oświatowe, sfinansowane z ZFŚS i przekazane pracownikowi, podlegają więc zwolnieniu do kwoty 380 zł (2008 r.). Zwolnienie przysługuje, gdy pracodawca zakupuje karnety z pieniędzy ZFŚS, a potem rozdaje je pracownikom zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

W zależności od sytuacji życiowej czy materialnej pracownik może otrzymać karnet, nic za niego nie płacąc lub dopłacając określoną część wartości karnetu. Wtedy mówimy o świadczeniach częściowo odpłatnych. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem pracownika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną zgodnie z zasadami wyceny określonymi w przepisach podatkowych, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

PRZYKŁAD

Właściciel firmy konsultingowej co kwartał proponuje pracownikom karnety na zajęcia sportowe oraz do teatru. Pracownicy finansują połowę wartości karnetów - 95 zł, a pracodawca finansuje drugą połowę (95 zł). Karnety te podlegają zwolnieniu z podatku. Jeżeli wartość karnetu wynosi 190 zł, a pracownik otrzymuje go za połowę ceny, to jego przychód stanowi 95 zł. Przychód ten powstaje w miesiącu otrzymania świadczenia rzeczowego. Ze względu na zwolnienie takiego świadczenia z podatku dochodowego płatnik nie dolicza pracownikowi tej kwoty do reszty jego przychodów ze stosunku pracy.

Zupełnie inaczej będzie w sytuacji, gdy pracownik najpierw sam kupuje karnet, a następnie, po okazaniu go pracodawcy, otrzymuje częściowy zwrot kosztu karnetu ze środków ZFŚS. Wówczas pracownik dostaje świadczenie w postaci pieniężnej, a nie rzeczowej. W takiej sytuacji zwolnienie z podatku dochodowego nie ma zastosowania. Zwolnienie to nie dotyczy bowiem świadczeń pieniężnych. Kwota refundacji, czyli odpłatność, jaką ponosi pracodawca za pracownika, stanowi przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

WAŻNE!

Zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych jest wyłącznie wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Państwa pracownicy w czwartym kwartale bieżącego roku otrzymali kolejny karnet (świadczenie rzeczowe) za 100 zł. Łącznie wartość wszystkich otrzymanych w roku karnetów przekroczy limit zwolnienia wynoszący 380 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę (20 zł; bo 400 zł - - 380 zł) będzie już opodatkowana. Należy ją doliczyć do pozostałych przychodów w miesiącu odebrania karnetu i pobrać zaliczkę podatkową na zasadach ogólnych.

Natomiast dofinansowanie do wypoczynku w kwocie 300 zł, jako świadczenie pieniężne, stanowi przychód ze stosunku pracy. Podlega więc w pełni podatkowi dochodowemu na ogólnych zasadach (art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tutaj żadne zwolnienie nie ma zastosowania.

Pracodawca, przekazując pracownikom określone świadczenia socjalne finansowane z ZFŚS, w ogóle nie nalicza od nich składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie ma tu więc żadnych limitów co do ich wartości. Nie ma również znaczenia forma świadczenia. Obojętne jest więc, czy chodzi o świadczenie pieniężne czy rzeczowe. Ważne, że pochodzi ono ze środków ZFŚS. Zatem zarówno dofinansowanie do urlopu wypoczynkowego, jak i karnetów nie wchodzi do podstawy wymiaru składek na ZUS.

• art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 1 i ust. 2b, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA