REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dofinansowanie z ZFŚS do kwartalnych karnetów oraz do wypoczynku jest opodatkowane i oskładkowane

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W firmie pracownicy osiągający najniższe dochody otrzymują dofinansowanie z ZFŚS na zakup karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe. Dofinansowanie do kwartalnego karnetu wynosi 100 zł (50% wartości karnetu). Pracownik, który korzystał z karnetów od początku roku, wykorzystał już 400 zł dofinansowania w 2008 r. Dodatkowo w listopadzie br. był na urlopie wypoczynkowym i wypłaciliśmy mu dofinansowanie wypoczynku w wysokości 300 zł. Jak rozliczyć dofinansowanie do karnetów za IV kwartał oraz dofinansowanie do wypoczynku pod względem podatkowo-składkowym?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób rozliczenia dofinansowania do karnetów pod względem podatkowym zależy od tego, jaki rodzaj świadczenia otrzymuje pracownik - pieniężne czy rzeczowe. Pieniądze są opodatkowane w pełnej wysokości, a rzeczy tylko do wartości 380 zł. Dofinansowanie karnetów z funduszu socjalnego nie podlega oskładkowaniu. Natomiast dopłata do wypoczynku w wysokości 300 zł podlega podatkowi dochodowemu, ale jest zwolniona ze składek na ZUS.

UZASADNIENIE

Dofinansowanie do karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe, tak jak wszystkie świadczenia socjalne pochodzące z ZFŚS dla pracownika, nie podlega oskładkowaniu.

REKLAMA

Z podatku dochodowego od osób fizycznych zwolniona jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, ale do ustalonego limitu (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W 2008 r. limit ten wynosi 380 zł. Należy pamiętać, że świadczenia rzeczowe, takie jak bony, talony i inne znaki, uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym są traktowane w rozliczeniach jak wypłaty w pieniądzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karnety na basen, siłownię czy inne zajęcia sportowo-rekreacyjne, a także bilety wstępu na różnego rodzaju imprezy kulturalno-oświatowe, sfinansowane z ZFŚS i przekazane pracownikowi, podlegają więc zwolnieniu do kwoty 380 zł (2008 r.). Zwolnienie przysługuje, gdy pracodawca zakupuje karnety z pieniędzy ZFŚS, a potem rozdaje je pracownikom zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

W zależności od sytuacji życiowej czy materialnej pracownik może otrzymać karnet, nic za niego nie płacąc lub dopłacając określoną część wartości karnetu. Wtedy mówimy o świadczeniach częściowo odpłatnych. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem pracownika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną zgodnie z zasadami wyceny określonymi w przepisach podatkowych, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

PRZYKŁAD

Właściciel firmy konsultingowej co kwartał proponuje pracownikom karnety na zajęcia sportowe oraz do teatru. Pracownicy finansują połowę wartości karnetów - 95 zł, a pracodawca finansuje drugą połowę (95 zł). Karnety te podlegają zwolnieniu z podatku. Jeżeli wartość karnetu wynosi 190 zł, a pracownik otrzymuje go za połowę ceny, to jego przychód stanowi 95 zł. Przychód ten powstaje w miesiącu otrzymania świadczenia rzeczowego. Ze względu na zwolnienie takiego świadczenia z podatku dochodowego płatnik nie dolicza pracownikowi tej kwoty do reszty jego przychodów ze stosunku pracy.

Zupełnie inaczej będzie w sytuacji, gdy pracownik najpierw sam kupuje karnet, a następnie, po okazaniu go pracodawcy, otrzymuje częściowy zwrot kosztu karnetu ze środków ZFŚS. Wówczas pracownik dostaje świadczenie w postaci pieniężnej, a nie rzeczowej. W takiej sytuacji zwolnienie z podatku dochodowego nie ma zastosowania. Zwolnienie to nie dotyczy bowiem świadczeń pieniężnych. Kwota refundacji, czyli odpłatność, jaką ponosi pracodawca za pracownika, stanowi przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

WAŻNE!

Zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych jest wyłącznie wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Państwa pracownicy w czwartym kwartale bieżącego roku otrzymali kolejny karnet (świadczenie rzeczowe) za 100 zł. Łącznie wartość wszystkich otrzymanych w roku karnetów przekroczy limit zwolnienia wynoszący 380 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę (20 zł; bo 400 zł - - 380 zł) będzie już opodatkowana. Należy ją doliczyć do pozostałych przychodów w miesiącu odebrania karnetu i pobrać zaliczkę podatkową na zasadach ogólnych.

Natomiast dofinansowanie do wypoczynku w kwocie 300 zł, jako świadczenie pieniężne, stanowi przychód ze stosunku pracy. Podlega więc w pełni podatkowi dochodowemu na ogólnych zasadach (art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tutaj żadne zwolnienie nie ma zastosowania.

Pracodawca, przekazując pracownikom określone świadczenia socjalne finansowane z ZFŚS, w ogóle nie nalicza od nich składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie ma tu więc żadnych limitów co do ich wartości. Nie ma również znaczenia forma świadczenia. Obojętne jest więc, czy chodzi o świadczenie pieniężne czy rzeczowe. Ważne, że pochodzi ono ze środków ZFŚS. Zatem zarówno dofinansowanie do urlopu wypoczynkowego, jak i karnetów nie wchodzi do podstawy wymiaru składek na ZUS.

• art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 1 i ust. 2b, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA