REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dofinansowanie z ZFŚS do kwartalnych karnetów oraz do wypoczynku jest opodatkowane i oskładkowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W firmie pracownicy osiągający najniższe dochody otrzymują dofinansowanie z ZFŚS na zakup karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe. Dofinansowanie do kwartalnego karnetu wynosi 100 zł (50% wartości karnetu). Pracownik, który korzystał z karnetów od początku roku, wykorzystał już 400 zł dofinansowania w 2008 r. Dodatkowo w listopadzie br. był na urlopie wypoczynkowym i wypłaciliśmy mu dofinansowanie wypoczynku w wysokości 300 zł. Jak rozliczyć dofinansowanie do karnetów za IV kwartał oraz dofinansowanie do wypoczynku pod względem podatkowo-składkowym?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób rozliczenia dofinansowania do karnetów pod względem podatkowym zależy od tego, jaki rodzaj świadczenia otrzymuje pracownik - pieniężne czy rzeczowe. Pieniądze są opodatkowane w pełnej wysokości, a rzeczy tylko do wartości 380 zł. Dofinansowanie karnetów z funduszu socjalnego nie podlega oskładkowaniu. Natomiast dopłata do wypoczynku w wysokości 300 zł podlega podatkowi dochodowemu, ale jest zwolniona ze składek na ZUS.

UZASADNIENIE

Dofinansowanie do karnetów na zajęcia rekreacyjno-sportowe, tak jak wszystkie świadczenia socjalne pochodzące z ZFŚS dla pracownika, nie podlega oskładkowaniu.

REKLAMA

Z podatku dochodowego od osób fizycznych zwolniona jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, ale do ustalonego limitu (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W 2008 r. limit ten wynosi 380 zł. Należy pamiętać, że świadczenia rzeczowe, takie jak bony, talony i inne znaki, uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym są traktowane w rozliczeniach jak wypłaty w pieniądzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karnety na basen, siłownię czy inne zajęcia sportowo-rekreacyjne, a także bilety wstępu na różnego rodzaju imprezy kulturalno-oświatowe, sfinansowane z ZFŚS i przekazane pracownikowi, podlegają więc zwolnieniu do kwoty 380 zł (2008 r.). Zwolnienie przysługuje, gdy pracodawca zakupuje karnety z pieniędzy ZFŚS, a potem rozdaje je pracownikom zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

W zależności od sytuacji życiowej czy materialnej pracownik może otrzymać karnet, nic za niego nie płacąc lub dopłacając określoną część wartości karnetu. Wtedy mówimy o świadczeniach częściowo odpłatnych. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem pracownika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną zgodnie z zasadami wyceny określonymi w przepisach podatkowych, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

PRZYKŁAD

Właściciel firmy konsultingowej co kwartał proponuje pracownikom karnety na zajęcia sportowe oraz do teatru. Pracownicy finansują połowę wartości karnetów - 95 zł, a pracodawca finansuje drugą połowę (95 zł). Karnety te podlegają zwolnieniu z podatku. Jeżeli wartość karnetu wynosi 190 zł, a pracownik otrzymuje go za połowę ceny, to jego przychód stanowi 95 zł. Przychód ten powstaje w miesiącu otrzymania świadczenia rzeczowego. Ze względu na zwolnienie takiego świadczenia z podatku dochodowego płatnik nie dolicza pracownikowi tej kwoty do reszty jego przychodów ze stosunku pracy.

Zupełnie inaczej będzie w sytuacji, gdy pracownik najpierw sam kupuje karnet, a następnie, po okazaniu go pracodawcy, otrzymuje częściowy zwrot kosztu karnetu ze środków ZFŚS. Wówczas pracownik dostaje świadczenie w postaci pieniężnej, a nie rzeczowej. W takiej sytuacji zwolnienie z podatku dochodowego nie ma zastosowania. Zwolnienie to nie dotyczy bowiem świadczeń pieniężnych. Kwota refundacji, czyli odpłatność, jaką ponosi pracodawca za pracownika, stanowi przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

WAŻNE!

Zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych jest wyłącznie wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Państwa pracownicy w czwartym kwartale bieżącego roku otrzymali kolejny karnet (świadczenie rzeczowe) za 100 zł. Łącznie wartość wszystkich otrzymanych w roku karnetów przekroczy limit zwolnienia wynoszący 380 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę (20 zł; bo 400 zł - - 380 zł) będzie już opodatkowana. Należy ją doliczyć do pozostałych przychodów w miesiącu odebrania karnetu i pobrać zaliczkę podatkową na zasadach ogólnych.

Natomiast dofinansowanie do wypoczynku w kwocie 300 zł, jako świadczenie pieniężne, stanowi przychód ze stosunku pracy. Podlega więc w pełni podatkowi dochodowemu na ogólnych zasadach (art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tutaj żadne zwolnienie nie ma zastosowania.

Pracodawca, przekazując pracownikom określone świadczenia socjalne finansowane z ZFŚS, w ogóle nie nalicza od nich składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Nie ma tu więc żadnych limitów co do ich wartości. Nie ma również znaczenia forma świadczenia. Obojętne jest więc, czy chodzi o świadczenie pieniężne czy rzeczowe. Ważne, że pochodzi ono ze środków ZFŚS. Zatem zarówno dofinansowanie do urlopu wypoczynkowego, jak i karnetów nie wchodzi do podstawy wymiaru składek na ZUS.

• art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 1 i ust. 2b, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA