REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dni wolne od pracy dla pracowników organizacji non profit - zasady rozliczania

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przyjmuje się, że pracodawca jest obowiązany do wypłaty wynagrodzenia w zamian za spełnienie przez pracownika świadczenia, czyli wykonanie określonej pracy. Wynagrodzenie jest więc ekwiwalentem za pracę wykonaną. Poniżej przedstawiamy zasady ustalania i wypłaty wynagrodzeń za dni wolne, zwolnienia od pracy i urlopy okolicznościowe.

Dni wolne od pracy uregulowane zostały ustawowo. Ustawa z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy zawiera katalog, w jakie dni pracownik powinien mieć wolne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dniami wolnymi od pracy są:

• 1 stycznia - Nowy Rok

• pierwszy dzień Wielkiej Nocy

REKLAMA

• drugi dzień Wielkiej Nocy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• 1 maja - Święto Państwowe

• 3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja

• pierwszy dzień Zielonych Świątek

• dzień Bożego Ciała

• 15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

• 1 listopada - Wszystkich Świętych

• 11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości

• 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia

• 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia

• wszystkie niedziele

Niekiedy zdarza się, że w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy przypada święto. W takiej sytuacji pracodawca musi wskazać inny dzień wolny od pracy w okresie rozliczeniowym. W przypadku bowiem, gdy np. w sobotę (wyznaczoną jako dzień wolny) wypada święto, to wówczas ta sobota nie jest już dniem wolnym od pracy z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy, tylko dniem wolnym ze względu na święto.

Warto zapamiętać!

Taka sytuacja w 2008 r. wystąpi dwukrotnie - 3 maja i 1 listopada (Święto Narodowe Trzeciego Maja oraz Wszystkich Świętych przypadają w soboty).

W takim tygodniu pracownicy nie korzystają z dnia wolnego od pracy z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy, zatem pracodawca musi wskazać dzień wolny w innym terminie.

Gwarantowane, płatne dni wolne od pracy związane z rodzicielstwem

Uprawnienia do dni wolnych, przerw w pracy oraz zwolnień od wykonywania pracy przez pracownicę w ciąży, pracownicę karmiącą lub innego pracownika wynikają przede wszystkim z przepisów Kodeksu pracy. Należy jednak podkreślić, że wszelkiego rodzaju zwolnienia od wykonywania pracy mogą być ponadto określone postanowieniami układów zbiorowych pracy lub regulaminów pracy obowiązujących u danego pracodawcy. Pracodawca może ponadto stosować wobec swoich pracowników korzystniejsze regulacje w tym zakresie niż te przewidziane przepisami Kodeksu pracy.

Pracownicy za czas takich przerw w pracy zachowują prawo do wynagrodzenia w wysokości wynagrodzenia, jakie by otrzymali, gdyby w tym czasie normalnie wykonywali pracę.

Zwolnienie od pracy na badania lekarskie

Pracownica w ciąży ma prawo do zwolnienia od pracy na czas niezbędny do przeprowadzenia zaleconych przez lekarza badań związanych z ciążą (art. 185 k.p.). Pracodawca obowiązany jest udzielić takiej pracownicy zwolnienia od pracy, jeżeli badania te nie mogą być przeprowadzone poza godzinami pracy.

Dni wolne z tytułu opieki nad dzieckiem

Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni (art. 188 k.p.).

Przykład

Pracownik naszej fundacji chce skorzystać z dwóch dni opieki nad dzieckiem. Czy ma do tego prawo, skoro jego małżonka przebywa na urlopie wychowawczym?

Tak, korzystanie przez jednego z rodziców dziecka z urlopu wychowawczego nie wyłącza prawa drugiego z zatrudnionych rodziców (opiekunów) dziecka do skorzystania z dni wolnych na podstawie art. 188 k.p.

Na uprawnienie pracowników do skorzystania z omawianego zwolnienia od pracy w celu opieki nad dzieckiem wpływ ma jedynie sytuacja, w której każde z rodziców lub opiekunów jest gdzieś zatrudnione. W takim przypadku z dwóch dni opieki nad dzieckiem może skorzystać jedynie jedno z nich. Dopuszczalne jest natomiast, aby w takiej sytuacji rodzice lub opiekunowie podzielili się tym zwolnieniem w taki sposób, że każde z nich wykorzysta tylko po jednym dniu opieki nad dzieckiem.

Urlopy okolicznościowe z prawem do wynagrodzenia

Obowiązujące przepisy rozporządzenia z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy określają szczególne przypadki uprawniające pracowników do zwolnień z obowiązku świadczenia pracy oraz zasady tych zwolnień.

Zgodnie z § 15 rozporządzenia o usprawiedliwionych nieobecnościach na pracodawcy ciąży obowiązek zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy na czas obejmujący:

• 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,

• 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia pracownikowi takiego zwolnienia, jeżeli występują okoliczności uzasadniające to zwolnienie. Istotne jest jednak, aby pracownik wykorzystał należne mu dni tzw. urlopu okolicznościowego w czasie bezpośrednio związanym z wydarzeniem, które uprawnia do zwolnienia z obowiązku wykonywania pracy. Wprawdzie obowiązkiem pracodawcy jest udzielenie należnego pracownikowi zwolnienia w terminie wskazanym przez pracownika, ale termin ten powinien pokrywać się z datą wydarzenia będącego powodem udzielenia tego zwolnienia. Dni wolne udostępniane są pracownikowi, aby mógł w omawianym wydarzeniu uczestniczyć.

Uwaga!

W przypadku urlopu okolicznościowego musi zachodzić związek czasowy pomiędzy datą zwolnienia od pracy a zdarzeniem takie zwolnienie uzasadniającym.

Wynagrodzenie

Jak wynika z § 16 rozporządzenia o usprawiedliwionych nieobecnościach, za czas ww. zwolnień od wykonywania pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wysokość takiego wynagrodzenia ustalana jest na podstawie § 5 rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Oznacza to zatem, że przy ustalaniu wynagrodzenia za czas zwolnienia pracownika na poszukiwanie pracy stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

Warto zapamiętać!

Składniki wynagrodzenia ustalane w wysokości przeciętnej oblicza się z miesiąca, w którym zwolnienie przypadło.

Pozostałe zasady ustalania wynagrodzenia za czas takiego zwolnienia są określone w rozporządzeniu urlopowym.

W praktyce w wynagrodzeniu urlopowym uwzględnia się:

• wynagrodzenie zasadnicze,

• wynagrodzenie za godziny nadliczbowe,

• dodatek za staż pracy,

• dodatek za szkodliwe i niebezpieczne warunki pracy,

• dodatek za języki obce,

premie i nagrody periodyczne,

• dodatek funkcyjny.

Przy ustalaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego nie wlicza się:

• jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,

• wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

• gratyfikacji (nagród) jubileuszowych,

• wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

• ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,

• wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

• nagród z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej,

• odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych,

• wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy.

Przykład

Pracownik zatrudniony w naszym stowarzyszeniu otrzymuje wynagrodzenie w stałej miesięcznej wysokości 2400 zł. Dodatkowo otrzymuje dodatek funkcyjny 100 zł. W lutym pracownik otrzymał również premię za zrealizowanie programu edukacyjnego w wysokości 400 zł. Pracuje po 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku. W dniach 18 i 19 lutego 2008 r. korzystał z urlopu okolicznościowego.

Wynagrodzenie pracownika, jakie bierzemy pod uwagę przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu okolicznościowego, wynosi:

2400 zł + 100 zł = 2500 zł

Wynagrodzenie za ten urlop ustalamy, dzieląc wynagrodzenie miesięczne przez liczbę godzin pracy w tym miesiącu:

2500 zł : 168 godzin = 14,88 zł - stawka za godzinę pracy pracownika w lutym

Następnie mnożymy wynagrodzenie za godzinę przez liczbę godzin, jakie pracownik przepracowałby w czasie urlopu okolicznościowego:

2 dni urlopu × 8 godzin = 16 godzin

14,88 zł × 16 godzin = 238,08 zł

Za czas urlopu okolicznościowego pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 238,08 zł.

Pracodawca musi zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy również w następujących przypadkach:

• wezwania pracownika do osobistego stawienia się przed organem właściwym w zakresie powszechnego obowiązku obrony na czas niezbędny w celu załatwienia sprawy będącej przedmiotem wezwania,

• na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury, policji albo organu prowadzącego postępowanie w sprawach o wykroczenia,

• wezwania pracownika w celu wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym, sądowym lub przed kolegium do spraw wykroczeń; łączny wymiar zwolnień z tego tytułu nie może przekraczać 6 dni w ciągu roku kalendarzowego.

W razie skorzystania przez pracownika z takich zwolnień od pracy pracodawca wydaje jedynie zaświadczenie określające wysokość utraconego przez pracownika wynagrodzenia za czas tego zwolnienia. Zaświadczenie to wydaje się w celu uzyskania przez pracownika rekompensaty pieniężnej od właściwego organu z tego tytułu, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas takiego zwolnienia.

Podstawy prawne:

• ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

• ustawa z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy - Dz.U. Nr 4, poz. 28; ost.zm. Dz.U. z 1990 r. Nr 28, poz. 160

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy - Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14, ze zm. (w tekście: rozporządzenie urlopowe)

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy - Dz.U. Nr 60, poz. 281; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 227, poz. 1678

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA